Mögel i massor :-(

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Excel 319
Platinamedlem

Re: Mögel i massor :-(

Inlägg av Excel 319 » tor 13 mar 2014, 15:37

Gaidin skrev:Jag testade torrbollsmetoden en vinter men hade för få bollar och fick mer mögel än jag någonsin sett på varken ostar eller båtar.
Det jag menar är att man måste vara väldigt noggrann med uttorkningen innan och se till att ha rejält med salt. Använd rejäla durkslag, häng dom över handfat, vask och toastol samt hinkar i salongen. Jag kommer inte att chansa igen på denna metod.
Det man ska tänka på är att "vattnet" som kommer från saltet inte är rent vatten utan helt saltbemängt. Jag hällde ut lite i vasken och torkade inte rent och där fick jag missfärgning av stålet. Så om det inte var speciellt dåligt stål jag har i vasken så kan jag inte rekommendera att hänga påsar med salt över utan att använda uppsamlingskärl.

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » fre 14 mar 2014, 08:33

Den enda gång det kan hjälpa att använda torrbollar, hemmagjorda eller ej samt, diverse luftfuktare är då man lyckas sänka luftfuktigheten under den gräns då mögeltillväxt kan ta fart. Titt som tätt återkommer denna diskussion med diverse båtägare som inlevelsefullt och självsäkert berättar hur många liter vatten de lyft ur båten. Aldrig någonsin hör jag dem berätta att de sänkt luftfuktigheten från x% till y%, vilket spelar roll. Hur många liter vatten man bär ut är inte väsentligt, det är vattnet som finns kvar i luften som är väsentligt.

Byt spår, sörj för god ventilation vintern igenom så blir det inga problem.
mvh

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 14 mar 2014, 10:45

robban999 skrev:Den enda gång det kan hjälpa att använda torrbollar, hemmagjorda eller ej samt, diverse luftfuktare är då man lyckas sänka luftfuktigheten under den gräns då mögeltillväxt kan ta fart. Titt som tätt återkommer denna diskussion med diverse båtägare som inlevelsefullt och självsäkert berättar hur många liter vatten de lyft ur båten. Aldrig någonsin hör jag dem berätta att de sänkt luftfuktigheten från x% till y%, vilket spelar roll. Hur många liter vatten man bär ut är inte väsentligt, det är vattnet som finns kvar i luften som är väsentligt.

Byt spår, sörj för god ventilation vintern igenom så blir det inga problem.
mvh
Eftersom det inte tycks attrahera personer med stark tro att läsa vad som står i länken i tidigare inlägg, http://www.sxk.se/sites/default/files/p ... _batar.pdf
så blir det väl befogat att citera en del av texten i den länken.
"
Båten, en Schelinkryssare, var upplagd på Bullandö, Värmdö, täckt med presenningar på en
rörställning på däck. Alla luckor och ventiler hölls stängda men i övrigt vidtogs inga speciella
åtgärder för att hindra smygventilation.
På durken i salongen hade en enkel torkbjörn placerats bestående av ett durkslag med ca 1,5
kg vägsalt, kalciumklorid, placerat på en 10 liters hink.
Upphängd under rufftaket mätte en hygrometer luftens fuktighet och temperatur. Max- och
min-värdena registrerades och avlästes i allmänhet varannan vecka.
Resultat
Tabellen nedan redovisar de uppmätta max- och min-värdena på så sätt att de minimala
värdena för den relativa fuktigheten, Rh, sammanförts med de maximala värdena för
temperaturen, C, och vice versa. Det antas sålunda att den relativa fukten varit lägst när temperaturen varit högst under varje mätperiod. Resonemanget är inte helt invändningsfritt
men duger säkert för vårt syfte.

Tidsperiod Max-temp C / Min-temp C /
Min-fukt %Rh Max-fukt %Rh
27/10 – 08/11 2002 +10C / 72%Rh -6C / 87%Rh
08/11 – 18/11 +5C / 72%Rh -10C / 83%Rh
18/11 – 05/12 +5C / 70%Rh -3C / 80%Rh
05/12 – 16/12 +1C / 76%Rh -8C / 80%Rh
16/12 – 13/01 2003 +1C / 72%Rh -10C / 83%Rh
13/01 – 21/01 +5C / 68%Rh -10C / 84%Rh
21/01 – 14/02 +4C / 72%Rh -10C / 84%Rh
14/02 – 17/02 +8C / 67%Rh -10C / 82%Rh
17/02 – 05/03 +11C / 66%Rh -10C / 87%Rh
05/03 – 13/03 +11C / 69%Rh -3C / 80%Rh
13/03 – 20/03 +21C / 62%Rh -5C / 81%Rh
"
Slut citat.

Fukt under 85% och/eller temperaturer under några plusgrader medför att möglet inte växer. Notera därför att de mest intressanta fuktvärdena är vid temperatur över c:a 3 °C.
Att trådskaparen haft problem just i vinter beror på att temperaturen varit högre än vanligt, och över möglingstemperatur.
Själv har jag c:a dubbelt så stor ruffvolym och c:a 4 gånger mer avfuktningskapacitet än den i länken. T.o.m. knäckebrödet i båten förblir knäckebröd och inte något mjukt under vintern. (Ett suveränt långtidstest av genomsnittlig fukthalt)
Man kan tillägga att det är väldigt stor variation i hur fuktig en "ventilerad" båt är under vintern beroende på om den är uppställd i skugga eller ej. Om den står så den är lite kallare än omgivningen så dras mer fukt in, om den står med förmiddagssol så blir den lite torrare.
Tillämpas metoden med tillslutning och avfuktare så spelar inte sol/skugga/omgivning någon märkbar roll.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » lör 15 mar 2014, 09:38

Har alltid tagit hem dynorna, sedan lämnat ruffluckan samt förpiksluckan lite på glänt,= ingen påväxt
Tror på drag under galoscherna....

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » lör 15 mar 2014, 09:49

Hej Seawolf,
mätningen förefaller meningslös då den inte relaterar till luftfuktigheten utomhus. Hur kan man anta att torrbollarna har sänkt luftfuktigheten?
mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 15 mar 2014, 10:20

robban999 skrev:Hej Seawolf,
mätningen förefaller meningslös då den inte relaterar till luftfuktigheten utomhus. Hur kan man anta att torrbollarna har sänkt luftfuktigheten?
mvh
Det var ju värst vad du blev vetenskaplig på en gång?

Det spelar ingen roll om man använder Torrboll Domus (hembygge) eller ren voodoo, det räcker att man ser till att luftfuktigheten är under den nödvändiga för mögeltillväxt. Här vill man verifiera att luftfuktigheten hållit sig under gränsvärdet, och det har man visat. Om man sedan vill tro att det beror på att avfuktningen fungerar eller att slumpen erbjudit en vinter med väldigt torr luft bevisar försöket inte, men i kombination med de kända egenskaperna hos en sk "torrboll" är det fullt rimligt att anta att förklaringen till mätseriens värden ligger där.

En annan fråga är ju huruvida det finns mögelsporer i tillräcklig omfattning, på för tillväxt lämpliga ställen (dvs olämpliga) ställen och om betingelserna i övrigt är för handen. En av betingelserna är dålig ventilation, en annan är hög luft- eller substratfuktighet. Tyvärr är dessa två som regel ömsesidigt uteslutande, man kan inte kontrollera luftfuktigheten om man har fritt blås och tvärtom.

Jag tror att vi alla kan visa på situationer där man inte har problem, och då kan man ju korrelera mögelanfallets frånvaro till sådant som färgen på presenningen, båtens riktning visavi den förhärskande vindriktningen, hur väl man höststädat (eller höstdesinficerat) båten, om man med omsorg tömmer hela båten från fritt vatten på hösten, om man sommartid har båten i områden där det finns mycket mögelsporer med mera. Men om man väljer att avfukta luften inombords med torrbollar, så är det en god ide att täta båten så långt det är praktiskt möjligt.

Min egen strategi, som hittills fungerat väl är att ha god luftväxling, höstrengöring med mögeltillväxt i åtanke och tömma båten på knäckebröd (bildligt talat, avser mögelföda - en av de värsta lokala attackerna hände i grönsaksbingen - men den kastade jag och ersatte. Detta har inte hindrat att jag vid något tillfälle funnit mindre mögelkolonier då jag plockat ner garnering för att ordna saker bakom, Vanligen hittar jag då också någon mindre läcka i sammanhanget oftast anledningen till själva nerplockningen.
Anders S

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » lör 15 mar 2014, 10:24

Anders,

"är det fullt rimligt att anta att förklaringen till mätseriens värden ligger där"

Nej.
Jag vidhåller (vetenskapligt) att det är en meningslös mätning, det kan lika gärna berott på vädret utanför båten. Lika gärna.

mvh

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 15 mar 2014, 11:15

robban999 skrev:Anders,

"är det fullt rimligt att anta att förklaringen till mätseriens värden ligger där"

Nej.
Jag vidhåller (vetenskapligt) att det är en meningslös mätning, det kan lika gärna berott på vädret utanför båten. Lika gärna.

mvh
Jag tycker att mätseriens värden inte säjer så mycket mer än att när det blir kallare ökar den relativa luftfuktigheten och vice versa... om ens det.
Fast så länge man inte har något att jämföra med säjer värdena ingenting. En kontrollbåt vid sidan om hade varit bra eller åtminstone, som robban säjer, en redovisning av värdena på utsidan.

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 15 mar 2014, 11:27

För att fortsätta att citera länkens text, där författaren anger förloppet vid sin första fuktmätning och avfuktarinstallation.

"Mätningar av fukten i en Schelinkryssare:
Min båt, en Schelinkryssare byggd i plast 1972, ligger sommar som vinter i marinan i Bullandö utanför Stockholm. Med början i januari 2002 med båten på land mätte jag fukten i båten och under täckningen fram till början av maj med hjälp av hygrometrar. Dessa registrerade max-värden och min-värden på den relativa fukten. Hygrometrarna avlästes lite då och då, vanligen en gång i veckan.

Båten var täckt med presenningar på en rörställning på däcket. Båtens luckor stod öppna fram till i början av februari när en anordning för att torka luften togs i bruk.
Den relativa fukten under januari var hög både under täckningen och inne i båten. Max-värdena låg ofta nära 100% och vanligen över 95%. Detta innebär givetvis att inredningen suger upp vatten från luften. Det innebär också att dagg kan falla ut på ytorna inne i båten.

En bit in på februari satte jag in en enkel torkanordning med vägsalt i båten och stängde alla luckor. De fortsatta mätningarna visade att relativa fukten fortsatte att var hög under täckningen, med max-värdena vanligen över 95% ända fram till i april medan den långsamt sjönk inne i båten. I början av april var max-värdena inne i båten nere under 80%."
"
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » lör 15 mar 2014, 11:59

Seawolf:
vad ville du leda bevis med ditt sista inlägg, jag förstod inte. Kan du vara mer specifik?
mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 15 mar 2014, 12:25

robban999 skrev:Anders,

Nej.

mvh
Det kan vara så, alldeles korrekt. Det betyder dock inte att studien på något sätt är värdelös.

Det vi gjort i detta fall är en kvalitativ studie (om luftfuktigheten i en båt med torrbollar ligger under mögelgränsen - och svaret var "ja"), inte en kvantitativ studie (hur mycket under omgivningsluftfuktigheten ligger en båt med torrbollar etc?) Givetvis har en kvalitativ studie fortfarande ett värde för att göra en bedömning av åtgärdens relevans.
Anders S

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » lör 15 mar 2014, 13:49

Anders S skrev:...
Det vi gjort i detta fall är en kvalitativ studie (om luftfuktigheten i en båt med torrbollar ligger under mögelgränsen - och svaret var "ja"), inte en kvantitativ studie (hur mycket under omgivningsluftfuktigheten ligger en båt med torrbollar etc?) Givetvis har en kvalitativ studie fortfarande ett värde för att göra en bedömning av åtgärdens relevans.
Inte i det här fallet, man vet ju inte vad man jämför med... eller mot. Man vet inte ens om torrbollar etc. gjort nån nytta. Det kanske hade gått lika bra(?) med en burk kaffe?

/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 15 mar 2014, 14:25

Seawolf skrev:För att fortsätta att citera länkens text, där författaren anger förloppet vid sin första fuktmätning och avfuktarinstallation.

"Mätningar av fukten i en Schelinkryssare:
Min båt, en Schelinkryssare byggd i plast 1972, ligger sommar som vinter i marinan i Bullandö utanför Stockholm. Med början i januari 2002 med båten på land mätte jag fukten i båten och under täckningen fram till början av maj med hjälp av hygrometrar. Dessa registrerade max-värden och min-värden på den relativa fukten. Hygrometrarna avlästes lite då och då, vanligen en gång i veckan.

Båten var täckt med presenningar på en rörställning på däcket. Båtens luckor stod öppna fram till i början av februari när en anordning för att torka luften togs i bruk.
Den relativa fukten under januari var hög både under täckningen och inne i båten. Max-värdena låg ofta nära 100% och vanligen över 95%. Detta innebär givetvis att inredningen suger upp vatten från luften. Det innebär också att dagg kan falla ut på ytorna inne i båten.

En bit in på februari satte jag in en enkel torkanordning med vägsalt i båten och stängde alla luckor. De fortsatta mätningarna visade att relativa fukten fortsatte att var hög under täckningen, med max-värdena vanligen över 95% ända fram till i april medan den långsamt sjönk inne i båten. I början av april var max-värdena inne i båten nere under 80%."
"
Trodde inte att förklaringar skulle behövas, men det var fel.

Författaren hade alltså under en och samma vinter mätt relativa fuktigheten inne i sin båt och utanför under presenningen. Han hade då fått ungefär samma höga värden på båda ställena, mätt under flera månader fram tom. januari, värden som ligger över 85% då mögel kan bildas om det är tillräckligt varmt.

Hans inredning har då under tiden sugit upp en del fukt.

I Februari sätter han in EN enda kemisk avfuktare och sluter till ruffen. Därefter visar ruffens mätvärden sjunkande fukt allt eftersom dess luftfukt och fukt från inredningen tas upp av avfuktaren. Fukthalten under presenningen fortsätter under denna tid att vara hög och över mögelgränsen.

Är detta svårbegripligt så får jag nog kontakta radions programmakare för "Klarspråk" som är experter på att skriva om nyheter i samhället till en form avpassad för förståndshandikappade.....
Senast redigerad av 1 Seawolf, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 15 mar 2014, 16:14

T skrev:
Anders S skrev:...
Inte i det här fallet, man vet ju inte vad man jämför med... eller mot. Man vet inte ens om torrbollar etc. gjort nån nytta. Det kanske hade gått lika bra(?) med en burk kaffe?

/T
Det kan förefalla så för den som inte har någon som helst tidigare kunskap, men vi vet ju en del saker, till exempel att torrbollar rent allmänt sänker luftfuktighet. Det är alltså en kvalitativ undersökning: att med en torrboll i ruffen slapp man mögel. Givetvis kunde man haft tur och sluppit mögel i alla fall. Det som varit intressant hade ju varit om det som inte förväntats, massor av mögel, uppstått.

"Jag har använt en torrboll i ruffen och detta år sluppit mögel, och jag har data som visar att luftfuktigheten varit lägre än den praktiska mögelgränsen" är ju en bra bit på väg att visa att torrbollar hjälper mot mögel.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 16 mar 2014, 11:29

Precis som påtalats tidigare av flera, måste man ju hålla med om att RF ute hade hjälpt som referensvärde. Anledningen är att från februari, då mätvärdena började sjunka, blir luften betydligt torrare ute. I april kan den vara riktigt tort, det är ofta då träbåtar torkar isär. Så jag måste nog hålla med, den mätningen säger betydligt mindre än Seawolfs erfarenheter kring knäckebröd och icke-mögliga dynor. Den säger faktiskt ingenting om hur torrbollen funkar, och vad man kan tillskriva torrbollen.

Sedan är det ju så att tro kan försätta berg. Jag har många gånger sett tips om att både ventilera och ha torrboll, och att de personerna aldrig får mögel till skillnad mot båtgrannen som bara gör det ena eller det andra.
Alla borde ha skägg

Skriv svar