Mögel i massor :-(

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spikifoten
Guldmedlem

Mögel i massor :-(

Inlägg av Spikifoten » lör 08 mar 2014, 16:39

Hej,

Jag var nere i fiskebäck idag och ryckte av presenningen av båten. Hade tänkt förbereda förr att malla upp en ny sprayhood. Vad finner jag? Jo massor av mögelangrepp på träytorna inuti båten. Inte lite små prickar, utan stora ytor täckt av grågrönt ludd :(
Både väggar, tak o handtag är angripna. Kommer nog ta en hel dag att sanera. Så jäkla tråkigt!!!

Har det varit en extra mögelvänlig vinter i år? Förra året var inget mögel alls i båten.

Vad skall jag tvätta teaken med så att jag inte förstör den? Tror den är oljad.

Spikifoten
Guldmedlem

Re: Mögel i massor :-(

Inlägg av Spikifoten » sön 09 mar 2014, 15:29

Sanering inledd. Det var faktiskt lättare än jag trodde att tvätta bort. Mikrofiberduk och klorin och vatten enligt tips i andra trådar.
Jag undrar ändå om denna milda vintern gjort tillväxten extrem. Förra året fanns inget mögel alls.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » sön 09 mar 2014, 16:52

Om man ställer in en tallrik med vattenblandad ättika som man låter stå under vintern blir det inget mögel

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » sön 09 mar 2014, 19:03

Säkert spelar ickekylan in, var glad att det inte är hussvamp eller annat som kan drabba hus.
Hur hade du täckt, var ruffen stängd helt?

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » sön 09 mar 2014, 22:27

Det var täckt med presenning, öppet både baktill och framtill. Ventilen i taket öppen, samt liten öppning i ruffluckan. Tydligen för mycket eller för lite ventilation.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » mån 10 mar 2014, 11:50

Var båten öppen, eller var det presenningen?
Själv har jag haft öppen båt, både luckan från sittbrunnen och förpiksluckan. Presenningen har varit öppen både bak och fram och jag hade inte ens kondensvatten under durken.

Ligger det vatten i båten under vintern och det är så milt som det varit så har ju möglet mycket riktigt bättre förutsättningar att växa än om det är konstant minusgrader.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 10 mar 2014, 12:24

Temperatur över en viss gräns (minns ej säkert men 6 - 7 gr, kanske) och en relativt hög luftfuktighet är gynnsamt för mögel. Teakolja är också godis för mögelsporer eftersom den sen rätt länge tillbaka inte får innehålla några antimögelgifter.
Det kanske kan vara svårt att hålla temperaturen nere men luftfuktigheten går ju att jobba med.

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 10 mar 2014, 18:41

Det säkraste sättet att undvika mögel är att tejpa igen alla öppningar på båten för stuvfack och ruff etc. Sen ställer man in 3-5 STORA avfuktare baserade på sommarvägsalt.
Då hålls luftfuktigheten inne i båten så låg att mögel inte växer där. Detta även om man lämnar kvar alla dynor och textilier (men ställda på högkant). Speciellt på båtar med textilklädda skrovsidor är denna metod att föredra, eftersom denna klädsel har hudfettsrester etc, som är rena gödningen för mögel, och klädseln kan inte tas loss.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » ons 12 mar 2014, 08:55

Nästa vinter får det bli torrbollsmetoden, och minutiös uttorkning av båten med värmefläkt innan jag kapslar in den så gott det går med tejp, etc, för att tvätta mögel är det tristaste jag gjort på länge.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » ons 12 mar 2014, 10:20

Jag testade torrbollsmetoden en vinter men hade för få bollar och fick mer mögel än jag någonsin sett på varken ostar eller båtar.
Det jag menar är att man måste vara väldigt noggrann med uttorkningen innan och se till att ha rejält med salt. Använd rejäla durkslag, häng dom över handfat, vask och toastol samt hinkar i salongen. Jag kommer inte att chansa igen på denna metod.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 12 mar 2014, 11:23

Spikifoten skrev:Nästa vinter får det bli torrbollsmetoden, och minutiös uttorkning av båten med värmefläkt innan jag kapslar in den så gott det går med tejp, etc, för att tvätta mögel är det tristaste jag gjort på länge.
Du kan trösta dig med att det alltid finns nån som har det värre: http://www.youtube.com/watch?v=4DVplr3um9k (hoppas jag, för det var väl inte så illa i din båt?)
och möglet är tillbaka....: http://www.youtube.com/watch?v=zCsLcmyDy4U

Men möglet är nog inte det värsta överraskningen ändå ska det visa sig. Hon lägger upp ett nytt klipp varje fredag för den som är nyfiken.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 12 mar 2014, 12:50

Gaidin skrev:Jag testade torrbollsmetoden en vinter men hade för få bollar och fick mer mögel än jag någonsin sett på varken ostar eller båtar.
Det jag menar är att man måste vara väldigt noggrann med uttorkningen innan och se till att ha rejält med salt. Använd rejäla durkslag, häng dom över handfat, vask och toastol samt hinkar i salongen. Jag kommer inte att chansa igen på denna metod.
http://www.sxk.se/sites/default/files/p ... _batar.pdf

Du hade antagligen inte tejpat för ALLA öppningar. Ventilatorer till stuvfack är lika viktiga, eftersom vanligtvis så ventilerar stuvfacken i sin tur till ruffen. Den enda luftväxling som skall ske mellan omgivningen och båtens insida skall vara den som uppstår av lufttrycksändringar. Blåst skall inte medföra att luften inne i båten byts ut. Iakttar man ovanstående och har flera STORA salt-avfuktare så är det OK. Ett inte ovanligt fel som görs av personer som provar metoden är att skaffa vintervägsalt (Natriumklorid) i stället för sommarvägsalt (Kalciumklorid), och då blir inte avfuktningen tillräcklig för att hämma mögeltillväxt.

Jag använder 4 stora murarhinkar med durkslag med sommarvägsalt i min 10-meters segelbåt, och har gjort detta i 7 år utan mögel. Innan dess hade jag problem med svartmögel på den luddiga limmade skrovbeklädnaden, men inte därefter, trots att jag lämnar kvar dynor och annan textil i båten under vintern (om jag inte har projekt som jag behöver plats för). Totalt brukar avsaltarna fånga 5-10 liter fuktvatten, beroende på typ av vinter och hur ofta jag varit i båten och öppnat en stund.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » ons 12 mar 2014, 20:59

Skönt att se att någon har det värre. Mitt mögel hängde i alla fall inte i klasar. Bilder går väl inte att lägga in här? Intressant läsning där i länken. Jag funderar på ifall man kunde sätta solceller på utsidan presenningen på vintern, och skaffa någon liten fläkt som kan vispa runt luften i båten när solen lyser. Det borde kunna öka torrbollarnas effektivitet.
Fiffigast vore väl att ha en apparat som mäter fukthalt ute och inne och startar en ventilationsfläkt så fort det är torrare ute än inne i båten.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 12 mar 2014, 22:17

Spikifoten skrev:Skönt att se att någon har det värre. Mitt mögel hängde i alla fall inte i klasar. Bilder går väl inte att lägga in här? Intressant läsning där i länken. Jag funderar på ifall man kunde sätta solceller på utsidan presenningen på vintern, och skaffa någon liten fläkt som kan vispa runt luften i båten när solen lyser. Det borde kunna öka torrbollarnas effektivitet.
Fiffigast vore väl att ha en apparat som mäter fukthalt ute och inne och startar en ventilationsfläkt så fort det är torrare ute än inne i båten.
Vill du krångla till det, så ställ in 6 avfuktarhinkar i stället för 4. Vill du krångla till det ytterligare, ställ in 8. Vill du riskera att misslyckas, ordna allehanda eldrivna ting som kan krångla och föra in mera fuktig luft så att avfuktningen inte funkar. Det behövs ingen cirkulation i ruffen, fukten vandrar mot den torrare luften oavsett.

25 kg sommarvägsalt hos Bejer byggmaterial kostar 49:- och räcker i 3-6 år, beroende på hur många avfuktarhinkar du ställer in....

oceansailor
Diamantmedlem

Inlägg av oceansailor » tor 13 mar 2014, 08:24

Tråkigt med mögel Spikifoten. Du har min sympati eftersom jag fick det i en lägenhet i Florida.

Mögelbekämpningsfirman hävdade att den magiska gränsen för bildandet av mögel var 71 % luftfuktighet.

Bekämpningen var kemisk rengöring av möbler samt filtrering av luften under två veckor innan man kunde konstatera att det inte fanns mögelsporer i luften.

Måste ha haft en massa tur när det gäller båten. Har inte haft något mögel under mitt 40 åriga båtinnehav trots att dynor och andra textilier förvarats i båten under vintern.

Mitt recept har varit torrt kölsvin, ventilation och väl rengjord båt. Nedgångsluckor och skylights på glänt.

Skriv svar