Bygga eget solpanelsfäste

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Subkontra
Trogen medlem
Kontakt:

Bygga eget solpanelsfäste

Inlägg av Subkontra » ons 05 mar 2014, 19:43

Tänkte ge mig på att bygga ett eget solpanelsfäste eftersom jag anser att de som finns i handeln är något dyra. Är det någon som byggt egna?

Jag funderar främst på att tillverka stativ att sätta i aktern (något i stil med NOA). Jag tar gärna emot tips på:

Material (aluminium eller rostfritt)

Design

Samt alla andra synpunkter som ni kan komma på.

Täntke även passa på att fråga vilken typ av aluminium man bör använda ombord på båten. Behöver det vara eloxerat eller går det bra utan?

Om det finns någon kunnig vad gäller aluminium på nätet så får ni gärna förklara för mig hur man tolkar de olika klassifiseringarna av aluminium.

Tack på förhand!

HansH
Diamantmedlem

Re: Bygga eget solpanelsfäste

Inlägg av HansH » tor 06 mar 2014, 10:16

Icke eloxerad alu lär ärga rejält om båten används nånstans där det är havs/saltvatten.

Användarvisningsbild
P.A.
Trogen medlem

Inlägg av P.A. » fre 07 mar 2014, 21:48

Både rostfritt och aluminium skall vara besvärliga material att svetsa i. Jag tror att aluminium anses besvärligast av de två.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 21 mar 2014, 08:35

Rostfritt är inte så himla svårt att svetsa i - förutsatt att man har en bra svets och hyfsad svetsvana.
Alu är mycket mer krävande!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 21 mar 2014, 09:45

HansH skrev:Rostfritt är inte så himla

Jag hsvårt att svetsa i - förutsatt att man har en bra svets och hyfsad svetsvana.
Alu är mycket mer krävande!
Jag har fuskat i båda. Mitt fusk är svårare att upptäcka i RF, så är det. Alu är "helt omöjlig" om man inte har alldeles rätt utrustning OCH god vana. Nu kan man ju tycka att "ett solpanelfäste borde vara bra att träna på", men risken finns ju att man kommer ner till båten och hittar ett trasigt fäste och en oavgjord match mellan panelen och skrovet, där båda kontrahenterna fått allvarliga skador...

Men man kan ju räkna på NOA-fästen och 25 mm alurör (finns till sprayhoods i lösvikt) och se om man sparar något. Man kan ju åtminstone få de mått man vill ha och infästningarna på rätt plats.

En annan möjlighet är att göra en prototyp av träpinnar (rundstav från brädgården, om den skall vara riktigt fin) och sedan nalkas en yrkesman med färdigfilade rör och prototyp och fråga om man kan få svetshjälp. Då kan man troligen få detta ordnat enkelt, men kanske inte gratis. Den svetsapparat man behöver är dock inte helt gratis, den heller. En nackdel med ALU är att själva svetsen inte längre är eloxerad, även om röret i sig är det. Att eloxera aluminiumdetaljer är normalt inget man gör hemma. En korrekt gjord RF svets kan man beta (pinnsvets) eller bara polera (om man använt skyddsgas) och då är den likvärdig med resten (eller mycket nära).
Anders S

Skriv svar