Stötta mig

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Stötta mig

Inlägg av S-B A-son » tor 27 feb 2014, 14:16

Jag håller på att lägga nära 40 kkr för nya segel till min Albin 82.

En del av pengarna handlar om lokal väl ansedd leverantör som syr seglen på Hisingen, och en annan del tror jag handlar om kompetens och kundvård. Är så säker man kan vara på att jag blir nöjd, men ... 40.000 är mycket pengar.

mvh Sven-Barry som fick offerten idag.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Stötta mig

Inlägg av Anders S » tor 27 feb 2014, 15:23

Hur skall man ekonomiskt sakligt kunna stötta någon som är på väg att investera mer än halva båtens marknadsvärde på något som knappast kommer att förmera värdet mer än obetydligt?

Det går inte, här måste annat till:

Tänk på tryggheten i att ha segel som fungerar även då motorn inte vill, segel som tål att användas, segel som ger din gamla båt, med alla dess minnen ett nytt liv, och kanske nya möjligheter till minnen? Det finns ju också något som talar för att båten verkligen blir litet snabbare, går en smula högre och du slipper ett försmädligt slag precis när det gläder som mest. Du kommer att segla mer och oftare och då sparar du inte bara din diesel, utan också min miljö (men jag betalar inte för det, jag behöver också segel). Tänk också på känslan av att hissa på rena, vita segel, som lyser upp hela båten och ger den nytt liv, kanske till och med reflekterande litet av detta på skepparen själv? Och prasslet, S-B, prasslet.

Kvalitet och prestanda består långt efter att svedan i plånboken gått över, brukar man säga.
Anders S

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » tor 27 feb 2014, 15:51

Anders skriver så vacker så man blir tårögd men jag håller faktiskt med, bra segel kostar pengar. Fördelen med en lokal aktör är att du alltid kan gå tillbaka och få småsaker tillrättade.
Slå till
-tycker jag som satsade dubbla den pengen på segel för ett par år sedan och är nöjd varje seglad minut.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 27 feb 2014, 16:01

Anders S skrev:Hur skall man ekonomiskt sakligt kunna stötta någon som är på väg att investera mer än halva båtens marknadsvärde på något som knappast kommer att förmera värdet mer än obetydligt?
Mja, riktigt så illa ska vi väl inte tro att det blivit, gav 235 kkr för båten 2004, ja det är den som finns i SGs "prislista". Men visst, nu är prisskillnaderna mycket större och en risig båt blir avgjort billigare idag. Fast visst lurar man sig om man tror att man kan göra pengar, eller ens minska förlusten, med ny utrustning. Men jag är inte på havet för att tjäna kulor, om man säger så!

Ja, jag har bestämt mig naturligtvis. Det känns fint med nytt och seglingen blir (ännu) roligare och man skörar inte segel på Marstrandsfjorden.

Men, det känns ändå fint att höra andras åsikter!

Och jag såg att SRS-kommitén (eller vad de numer heter) bestraffat båten med högre mätetal i år!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tor 27 feb 2014, 16:06

S-B A-son skrev:Jag håller på att lägga nära 40 kkr för nya segel till min Albin 82.

En del av pengarna handlar om lokal väl ansedd leverantör som syr seglen på Hisingen, och en annan del tror jag handlar om kompetens och kundvård. Är så säker man kan vara på att jag blir nöjd, men ... 40.000 är mycket pengar.

mvh Sven-Barry som fick offerten idag.
Klart jag stöttar dig! Vart ska jag skicka stålarna?

:o
/T
Seaquip-look-alike

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 27 feb 2014, 16:16

S-B A-son skrev:
Anders S skrev:Hur skall man ekonomiskt sakligt kunna stötta någon som är på väg att investera mer än halva båtens marknadsvärde på något som knappast kommer att förmera värdet mer än obetydligt?
Mja, riktigt så illa ska vi väl inte tro att det blivit, gav 235 kkr för båten...
Det lät tråkigare än jag avsåg, det ser jag nu.

Vi har alla samma generella problem att hantera när det gäller våra båtar, investeringar i utrustning och meningsfullheten därav, och bara den som inte begriper börjar diskutera "vad det är värt" i monetära termer. Någon "ekonomi" kan man aldrig finna i detta. Däremot kan man finna värde, och det är något annat.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 27 feb 2014, 19:25

S-B A-son skrev:
Och jag såg att SRS-kommitén (eller vad de numer heter) bestraffat båten med högre mätetal i år!

mvh Sven-Barry
Det är förstås den där pappan i Albin 78:an som du lyckades segla om i lä som ha rapporterat dig till SRS!
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 27 feb 2014, 22:10

Haver idag köpt en motorseglare: :-)
Nackdel lite sliten.
Fördelar: saxat ur specen:
Ny motor Yanmar 30hk 3YM30 installerad 2009 gångtid 150tim. (90000 Skr)
Nya segel Albatross 2008 mycket sporadiskt använda, (Stor o rullGenua)
Nya kapell 2009,
Toa med septitank Gasol spis med ugn, 2007
Värmare Thermic, Solcell 54w, Alla skrovgenomförningar och kranar under
vattenlinjen bytta 2006.
Efter att affären var klar, sa han att han inte fick betalt för sina "utlägg" i båten sen 2006
Klar förlustaffär sett ur ett 8-årigt perspektiv.
Hoppas att han haft glädje av båten "för mer" än han lagt under de senaste åren.
Prislappen på båten slutade på 135 000 Skr
Jag har letat segelmotare (segelbåt som "modifierats" till motorseglare) under hela hösten/vinter och är i dag nöjd. :-))

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 27 feb 2014, 23:11

Klart du ska slå till Sven-Barry, man lever bara en gång!

/Anders L

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 28 feb 2014, 09:08

Tänker du behålla båten och trivs med den ska du helt klart ha nya segel. Att resonera så att båten värde ökar med investeringarna är inte intressant, om man inte är i båt-karriären.
Alla borde ha skägg

M.A.C.
Silvermedlem

Inlägg av M.A.C. » fre 28 feb 2014, 10:01

Vi löpte ny stor och fock förra året och hade också ångest innan beställningen.
Nu ett år senare undrar jag varför i hela fridens namn vi inte gjort detta tidigare.
Det blir en helt ny båt att segla. Att kryssa i hårdare väder blev mer kul än besvärligt.
Ångrar inte en krona.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » fre 28 feb 2014, 18:04

Hej
Klart du gör rätt ,jag har också köpt nya segel stor och fock ,de gamla var 11 år och med till båten sommar ny ,billigaste möjliga
Nu har det blivit lite bättre laminat segel ,väntar nu spänt till provsegling,man får bara "glömma " prislappen
//Johan

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem

Inlägg av Mackey » fre 28 feb 2014, 18:10

Vi köpte också nya (dyra) segel för ett par år sedan trots att jag räknat ut att det troligen skulle bli lika dyrt per distansminut att segla som att gå för motor.

Bara planeringen och diskusionerna med olika segelmakare (passade på på båtmässan) om materialval, storlek på genua, etc, etc. var nästan värt pengarna. Det var både roligt och lärorikt.

Seglingen blir absolut roligare och sedan är det naturligtvis en fröjd att se sin älskade båt klädd i vit skrud från den nya segelgarderoben.

Kom igen nu, kasta pengarna i sjön!
Det är värt vart enda öre.

Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tis 04 mar 2014, 22:53

S-B A-son skrev:Jag håller på att lägga nära 40 kkr för nya segel till min Albin 82.
Vad menas med "segel"? Stor, rullgenua, hårdvindsfock, stormfock och spinnaker?

Om du bara får en stor och en rullgenua tycker jag det verkar hutlöst dyrt - eller så är segel mycket dyrare än vad jag trodde.
Senast redigerad av 1 Tomas E, redigerad totalt 0 gånger.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » tis 04 mar 2014, 22:55

Lasse L skrev: Jag har letat segelmotare (segelbåt som "modifierats" till motorseglare) under hela hösten/vinter och är i dag nöjd. :-))
Vad är det för ett underverk du har köpt?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Skriv svar