Fönster till Nord 80

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Anders
Site Admin
Kontakt:

Fönster till Nord 80

Inlägg av Anders » tor 19 maj 2005, 20:58

Jag har fått mail från en tysk besökare på sailguide.com som har en Nord 80 som behöver fräscha upp sina rutor. De som sitter där nu står det \"Sunex\" på. Någon som har tips på lämplig lösning?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 20 maj 2005, 09:32

En lösning är att gå till Ö-metall ( www.ometall.se/produkter.php ) och fråga dem om \"skräddarsydda\" rutor. Förmodligen finns det sådana firmor även i Tyskland.

Har Nord 80 aluminiumramar från början kan man också renovera dessa - såg en artikel om detta i någon engelsk tidning för ett tag sedan (PBO, tror jag). Plexiglasfönster med gummiram är naturligtvis ingen höjdare att förnya, utan då skall man byta av massor med skäl, både estetiska och funktionella.
Anders S

Calle C

Inlägg av Calle C » fre 20 maj 2005, 10:21

Hej

Sunex är ett solskyddsglas som oftast återfinns på husfasader.
Finns med all säkerhet även i Tyskland.

Calle

matsa

Inlägg av matsa » fre 20 maj 2005, 21:49

vid kontakt med ö-metall så maila INTE. det gjorde jag men jag har fortfarande inte fått nåt svar. det är väl en månad sen jag mailade till dom. har en bekant som beställde rutor med aluramar från nåt företag på västkusten. han fick vänta extremt länge innan han fick dom. jag gick till glasmästaren istället. det fick bli gummilister igen, med nytt glas. klart på 2 timmar. fast visst hade det varit trevligare med snygga aluminiumramar. /m

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » lör 21 maj 2005, 18:09

Har också snackat med ö-metall. Vist blir man sugen, men vänta tills de nämner prislappen!

/ Chris

matsa

Inlägg av matsa » lör 21 maj 2005, 21:02

vad ville dom ha betalt? och för vad? jag fick ju aldrig nån kontakt med dom. mina rutor + jobbet hos glasmästaren kostade 1800:- plus att jag hade köpt gummilist för ca 350 spänn. rutorna var ca 1,4m långa och 40cm höga, 2 st till antalet. /m

Sumprunkarn

Inlägg av Sumprunkarn » tis 24 maj 2005, 12:03

Har läst på nätet om ett polskt företag som gör nya fönsterlister i alu eller rf. Har för mig att länken fanns på det (polska) företag som numera tillverkar Contrasten (=pronava?).

Skriv svar