Seapilot

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » sön 16 feb 2014, 11:41

JensE skrev:Hej Mr. T

Jag kör sedan förra sommaren Seapilot. Generellt sett mycket nöjd med appen och AIS plottningen av fartyg är jättebra när man seglar i farleder. Det bästa är ändå möjligheten att planera ruttalternativ kvällen innan runt lägerelden. Väldigt enkelt och snabbt.

Det som jag retat mig lite på är att sjökortet man köper inte innehåller hydrographica detaljer, vilket t.ex min Garmin gör. I praktiken innebär det att du inte får samma upplösning. Hydrographica korten kan köpas till so SK. In-app purchase för ca 90kr/st. Låter ju inte så blodigt, men då ska man veta hur många olika celler det finns. Det blir en hel del pengar om man vill ha detaljer för Stockholms skärgård.

Det andra är väderfunktionen som iofs är billig, men inte ens i närheten vad klart.se kan leverera. Man kan varken få riktningen i en overlay på kartan eller simulera förändringen över tid.

Nåväl - jag tycker det är en jättebra app som är så smidig för planering och navigering att jag ser ingen anledning att testa någon annan. Ju fler vi blir ju mer ökar kraven på nya och bättre funktioner.
Jo, Hydrographicakorten är bra att ha, jag har dom flesta både på papper och som BSB-kort. Men säljs dom korten via Seapilot, så det blir väl svårt att förhandla till sig rabatter såsom varande lång och trogen kund hos Hydrographica... livet är visst fullt av sura äpplen.. :wink:
Bland det som anges som kommande funktioner i Seapilot nämns bl.a hantering av grib-filer och anslutning till sensorer ombord (antar att man avser instrumenten man ev redan har; log, vind osv) . Det skulle göra stor skillnad med dom funktionerna... vem vet, det kanske kommer i androidappen? Det låter dock bra att du tycker att den redan nu är tillräckligt funktionell.

:o
/T
(bara 'T', inte Mr. T)

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seapilot

Inlägg av Seawolf » sön 16 feb 2014, 14:07

Appen Androzic är ett gratis plotterprogram för Android som använder de sjökort som man konverterat till OZF-format med hjälp av Oxiexplorers IMG2OZF.EXE som är ett gratisprogram som klarar BSB och även annat som man först importerat eller kalibrerat för Oziexplorer. Det går alltså finfint att ha sjöfartsverkets BSB (via Soltek) och Hydrographicas BSB i denna app. Androzic klarar att sammanfoga och visa bitmapsjökort i olika skala medan man "kör igenom" så att det hela blir sömlöst.

Sen finns det onlinekartor för landbruk till AAndrozic också , men det spelar mindre roll.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » sön 16 feb 2014, 14:22

Seawolf skrev:Appen Androzic är ett gratis plotterprogram för Android som använder de sjökort som man konverterat till OZF-format med hjälp av Oxiexplorers IMG2OZF.EXE som är ett gratisprogram som klarar BSB och även annat som man först importerat eller kalibrerat för Oziexplorer. Det går alltså finfint att ha sjöfartsverkets BSB (via Soltek) och Hydrographicas BSB i denna app. Androzic klarar att sammanfoga och visa bitmapsjökort i olika skala medan man "kör igenom" så att det hela blir sömlöst.

Sen finns det onlinekartor för landbruk till AAndrozic också , men det spelar mindre roll.
Verkar intressant. Jag såg när jag letade lite att det finns ett antal appar som klarar BSB-kort. Både gratis och för nån hundralapp. Måste undersökas noggrannare. Det jag förmodligen kommer att sakna. är integration mot övrigt som finns ombord. Men det är vad jag tror och inte vad jag vet och inte heller Seapilot låter sig, i nuläget, integreras mot nåt annat.

:o
/T

JensE
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 15 feb 2014, 13:03

Re: Seapilot

Inlägg av JensE » sön 16 feb 2014, 20:58

Hej igen T :D

Jag tror att om True Headings (som äger seapilot tror jag) öppnar upp lite mer kopplingar till andra enheter samt utvecklar vindprognos bättre så skulle den bli vad jag brukar säga klockren och hålla konkurenterna på avstånd.
Men med det sagt så har dom redan idag möjlighet att kopplas samman med både riktig VHF baserad AIS och vanlig kartplotter, dock med en ganska dyr wifi till nmea mux. För mer info se http://www.seapilot.com/faq/faq-ios-0
Men jag står fast vid att jag tycker den är riktigt bra produkt, men jag vill ha alla Hydrographica korten för ett större område som ett paketpris. :wink:

MVH
Jens

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seapilot

Inlägg av Seawolf » mån 17 feb 2014, 20:03

Androzic kan som sagt sammanfoga bitmapsjökort i olika skala, on line. Jag bifogar hur det kan se ut då sjökortet för kanholmsfjärden fogats med en av Hydrographicas specialer, och dessutom med några hamnspecialer jag skannat och kalibrerat med Oziexplorer. En bild säger mer än tusen ord....
Screenshot_2014-02-17-19-31-17.jpg
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » mån 17 feb 2014, 20:33

Seawolf skrev:Androzic kan som sagt sammanfoga bitmapsjökort i olika skala, on line. Jag bifogar hur det kan se ut då sjökortet för kanholmsfjärden fogats med en av Hydrographicas specialer, och dessutom med några hamnspecialer jag skannat och kalibrerat med Oziexplorer. En bild säger mer än tusen ord....
Screenshot_2014-02-17-19-31-17.jpg
Det där ser intressant ut... Det ska provas!
Jag antar att man kör konverteringsprogrammet i PC-n och sedan kopierar över resultatet till ett minneskort av lämplig modell som sedan stoppas in i tab eller telefon och därefter importeras till plotterappen? Iofs kan jag säkert läsa det själv nånstans... men men...

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seapilot

Inlägg av Seawolf » mån 17 feb 2014, 20:55

BSB-kort och en del andra importeras till Oziexplorer för för PC. Då bildas Oziexplorers .MAP-filer för vart och ett av dem.
Har man kalibrerat t.ex. hamnskissbilder med Oziexplorer så bildas också MAP-filer. (En stor finess är att man kan göra komplexa oregelbundna avgränsningar för egenkalibrerade sjökort, som definierar inom vilken del av bilden som sjökortet gäller, denna avgränsning ligger också i .MAP-filerna)
När man alltså har alla sjökorten med sina .MAP-filer, släpper man lös på dem konverteringsprogrammet IMG2OZF.EXE av 2006 års modell som ger okypterade OZF3-filer och tillhörande nya .MAP-filer.
Dessa OZF3 och .MAP-filer kopierar man sen in Androiden. Åtminstone de Samsung jag använt funkar som externa minnen via sin USB-sladd till PC:n, så man behöver inte flytta dataminnet fysiskt, även om det går det med.
ANDROZIC installerar man gratis direkt från "Play Butik". ANDROZIC kan man sen konfigurera att finna sjökorten i den katalog man har lagt dem i. (En sak som är konfunderande innan man fattat, är att varje gång man ändrat vilka sjökort man har lagt in, får man ställa om ANDROZICs sjökortskatalog till en annan, och sen tillbaka igen för att det skall funka rätt.)
Jag även skapat waypoints för i stort sett alla naturhamnar från Öregrund till Oskarshamn, och har skannat och kaibrerat något hundratal hamnskisser som ligger utanför Hydrographicaspecialerna. Allihop tagna från publikationer jag har köpt. Man får oftast någorlunda kalibrernogrannhet via Google Maps Sattellitbilder.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » mån 17 feb 2014, 21:03

Seawolf skrev:BSB-kort och en del andra importeras till Oziexplorer för för PC. Då bildas Oziexplorers .MAP-filer för vart och ett av dem.
Har man kalibrerat t.ex. hamnskissbilder med Oziexplorer så bildas också MAP-filer. (En stor finess är att man kan göra komplexa oregelbundna avgränsningar för egenkalibrerade sjökort, som definierar inom vilken del av bilden som sjökortet gäller, denna avgränsning ligger också i .MAP-filerna)
När man alltså har alla sjökorten med sina .MAP-filer, släpper man lös på dem konverteringsprogrammet IMG2OZF.EXE av 2006 års modell som ger okypterade OZF3-filer och tillhörande nya .MAP-filer.
Dessa OZF3 och .MAP-filer kopierar man sen in Androiden. Åtminstone de Samsung jag använt funkar som externa minnen via sin USB-sladd till PC:n, så man behöver inte flytta dataminnet fysiskt, även om det går det med.
ANDROZIC installerar man gratis direkt från "Play Butik". ANDROZIC kan man sen konfigurera att finna sjökorten i den katalog man har lagt dem i. (En sak som är konfunderande innan man fattat, är att varje gång man ändrat vilka sjökort man har lagt in, får man ställa om ANDROZICs sjökortskatalog till en annan, och sen tillbaka igen för att det skall funka rätt.)
Så vad du säjer är att man måste ha Oziexplorer på sin PC? Till att börja med...

:o
/T

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Seapilot

Inlägg av Seawolf » mån 17 feb 2014, 21:12

Är man bara ute efter BSB-sjökort så kan du be nån du känner som har Oziexplorer att importera alla dina BSB-sjökort, varefter du spar undan de resulterande MAP-filerna.
Det gå väldigt fort. Resten görs med gratisprogram.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Seapilot

Inlägg av stangen » tis 18 feb 2014, 08:48

Seawolf skrev:Är man bara ute efter BSB-sjökort så kan du be nån du känner som har Oziexplorer att importera alla dina BSB-sjökort, varefter du spar undan de resulterande MAP-filerna.
Det gå väldigt fort. Resten görs med gratisprogram.
Inte helt smart att ge råd om olagligheter kanske...

Däremot - Oziexplorer har en egen Androidversion, varför inte använda denna?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » tis 18 feb 2014, 09:04

stangen skrev:
Seawolf skrev:Är man bara ute efter BSB-sjökort så kan du be nån du känner som har Oziexplorer att importera alla dina BSB-sjökort, varefter du spar undan de resulterande MAP-filerna.
Det gå väldigt fort. Resten görs med gratisprogram.
Inte helt smart att ge råd om olagligheter kanske...

Däremot - Oziexplorer har en egen Androidversion, varför inte använda denna?
Vad skulle vara olagligt? Och varför?

:o
/T

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Seapilot

Inlägg av peterh » tis 18 feb 2014, 09:20

stangen skrev:
Seawolf skrev:Är man bara ute efter BSB-sjökort så kan du be nån du känner som har Oziexplorer att importera alla dina BSB-sjökort, varefter du spar undan de resulterande MAP-filerna.
Det gå väldigt fort. Resten görs med gratisprogram.
Inte helt smart att ge råd om olagligheter kanske...

Däremot - Oziexplorer har en egen Androidversion, varför inte använda denna?
Att man överför sina inköpta papperskort till annat media ligger under "fair use", åtminstånde i sverige och för annan typ
av copyrightskyddat material. Så det ligger inget olagligt i detta.

Olagligt blir det först när man börjar sälja/distribuera dessa kopior.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Seapilot

Inlägg av T » tis 18 feb 2014, 10:29

peterh skrev:
stangen skrev:
Seawolf skrev:Är man bara ute efter BSB-sjökort så kan du be nån du känner som har Oziexplorer att importera alla dina BSB-sjökort, varefter du spar undan de resulterande MAP-filerna.
Det gå väldigt fort. Resten görs med gratisprogram.
Inte helt smart att ge råd om olagligheter kanske...

Däremot - Oziexplorer har en egen Androidversion, varför inte använda denna?
Att man överför sina inköpta papperskort till annat media ligger under "fair use", åtminstånde i sverige och för annan typ
av copyrightskyddat material. Så det ligger inget olagligt i detta.

Olagligt blir det först när man börjar sälja/distribuera dessa kopior.
Nu handlar det ju om att, för eget bruk, konvertera av mig köpta BSB-kort till ett annat format. Så jag har också svårt att se några olagligheter i detta om det inte i användarvillkoren för Oziexplorer står att man inte får använda programmet för just det här ändamålet. Fast det har jag svårt att tänka mig.

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Seapilot

Inlägg av Anders S » tis 18 feb 2014, 11:14

Innan vi går i tokspinn om dett med privat... förlåt, piratkopiering, så handlar det om skillnaden mellan dina och sina i Seawolfs tips. En kort swemantisk analys visar att Seawolf menade T:s egna kort. Har man egna BSB-kort gör man inget osunt om man genererar map.-filer via OZI-explorer, även om man vill använda dem i ett annat program. Jag tror till och med att man kan göra det med OZI:s demoprogram, men där gissar jag.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Seapilot

Inlägg av stangen » tis 18 feb 2014, 13:04

stangen skrev:
Seawolf skrev:Är man bara ute efter BSB-sjökort så kan du be nån du känner som har Oziexplorer att importera alla dina BSB-sjökort, varefter du spar undan de resulterande MAP-filerna.
Det gå väldigt fort. Resten görs med gratisprogram.
Inte helt smart att ge råd om olagligheter kanske...

Däremot - Oziexplorer har en egen Androidversion, varför inte använda denna?
Förlåt - läste fel. Man kan helt klart be någon hjälpa till att konvertera de kort man själv äger. Min fetstil på ordet din ovan. Att konvertera kort man köpt till ett annat format, själv eller med hjälp, borde såklart vara helt okido. Sorry!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar