Gummibåt köl?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Aphrodite34
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 11 jan 2012, 18:56

Gummibåt köl?

Inlägg av Aphrodite34 » tor 13 feb 2014, 23:32

Vad finns det för erfarenheter angående gummibåt med uppblåsbar köl eller inte, är det stor skillnad i stabilitet, att dra, köra mm?
Är det värt att köpa båt med uppblåsbar köl och få en extra vikt på runt 15 kg? båten kommer ju att lyftas några gånger upp och ner från stora båten.
Det finns i en butik tex. 2 olika båtar med nästan samma utrymme för att köra båten, skiljer 10 cm på bredden samt har den som är bredare uppblåsbar köl och 20 cm längre pontoner efter akterspegeln. dock skiljer det stort mellan vikterna den mindre väger ca 22 kg och den större 37 kg.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Gummibåt köl?

Inlägg av matz » fre 14 feb 2014, 06:57

bär större last samt trevligare att köra

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Gummibåt köl?

Inlägg av Anders S » fre 14 feb 2014, 07:56

Det är ju inte bara kölen som ger högre vikt, utan mer material mer allmänt. Men kölen gör att båten spårar bättre. Att puttra fram långsamt med en liten motor är en sak, men vill man köra med en större motor gör kölen nytta. Dessutom blir båten enklare att ro, vilket också är av värde om man vill ha "total lätthanterlighet".

Den stora vinsten (tycker jag) med en lätt båt (=mindre material i skrovet) är att en sådan blir jämförelsevis liten och kompakt då den är tömd och packad. Jag har själv en relativt stor båt som väger en del, och hanteringen då den skall tömmas, packas och stuvas är inte helt njutningsfylld. Vår lösning är att ha båten uppblåst i skärgården, lägga den på fördäck och hantera den med spinnakerfallet (man kan naturligtvis också bogsera den, men det bromsar då man seglar). Men vi har ett fördäck som fungerar (rufftaket är otänkbart i vårt fall). Har man ingen fri yta blir det pyssligt och då är kanske en lättare båt (orkar bära), mindre volym (tar kortare tid att tömma och blåsa upp) och kompaktare (kan packas och stuvas utan ryggskott och stök) en bättre lösning.
Anders S

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Gummibåt köl?

Inlägg av Seagull » fre 14 feb 2014, 08:15

Jag skulle vilja påstå att det inte skiljer 15 kg mellan en gummibåt med uppblåsbar köl och en utan, då är det inte lika stora båtar (som du också skriver).
En gummibåt med uppblåsbar köl eller hård sk RIB-botten har flera fördelar; som släpjolle så planar den och utgör då ett mindre dragmotstånd, en planande jolle går också högre i vattnet och då minskar risken för att det stänker in vatten. En Jolle med platt botten har istället en förmåga att liksom sugas fast i vattenytan och då ökar släpmotståndet. Sedan då man ska ro eller hänga på en liten utombordare så är en jolle med köl mycket mer riktningsstabil -den går dit man vill, vilket en jolle med platt botten har svårt att göra.
Så titta runt på marknaden, nytt som begagnat, och prioritera en jolle med köl -den ger mer körglädje.

Ett tips är att dyra "fina" gummijollar ibland har betydligt lägre vikt än billiga made-in-china-jollar

bran
Guldmedlem
Inlägg: 60
Blev medlem: ons 01 feb 2012, 08:43

Re: Gummibåt köl?

Inlägg av bran » fre 14 feb 2014, 12:42

Du måste hittat nå skumma båtar.. 15kg extra?

26.5kg med uppblåsbar köl ex http://www.hjertmans.se/article/gummiba ... durk-250cm

JensE
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: lör 15 feb 2014, 13:03

Re: Gummibåt köl?

Inlägg av JensE » sön 16 feb 2014, 10:41

Hej

Jag har väldigt bra erfarenhet av kombinationen uppblåsbar köl samt uppblåsbar högtrycksdurk. Lätt vikt samt lätt att packa ihop. Den släpas efter vår segelbåt i 5 knop utan problem. Att högtrycksdurken skulle bli så stabil och hård hade jag aldrig trott, men det är den. jag gick runt på båtmässan för några år sedan och klämde, lyfte och jämförde kvalitet kontra pris innan jag slog till. Lycka till

Skriv svar