funderar på att segla till tyskland!!!!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av tomhenrik » mån 10 feb 2014, 16:22

tjena varit inaktiv ett tag och kommit på tanken att segla till tyskland och undrar hur lång tid det tagit för dom som seglat från malmö och över till tyskland och undrar även lite på vad man ska tänka på när det gäller en sådan lång segling med en liten stortriss...
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av Fredrik » mån 10 feb 2014, 16:34

Se upp för Tysklandsfärjor?
Kom ihåg att stortrissen har en begränsning hur mycket öl man kan ta ombord innan den sjunker (för hemseglingen)!
X-342 SWE 18 "Kexet"

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av tomhenrik » mån 10 feb 2014, 17:06

Fredrik skrev:Se upp för Tysklandsfärjor?
Kom ihåg att stortrissen har en begränsning hur mycket öl man kan ta ombord innan den sjunker (för hemseglingen)!
haha en som visste vad för planer jag har :P ... jo vet att dom inte kan ta hur mycket som helst men tänkte mig typ 5-10 lock beroende på hur mycket dom kostar
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av toaen » mån 10 feb 2014, 18:20

tomhenrik skrev:
Fredrik skrev:Se upp för Tysklandsfärjor?
Kom ihåg att stortrissen har en begränsning hur mycket öl man kan ta ombord innan den sjunker (för hemseglingen)!
haha en som visste vad för planer jag har :P ... jo vet att dom inte kan ta hur mycket som helst men tänkte mig typ 5-10 lock beroende på hur mycket dom kostar
Skulle jag segla till Tyskland så skulle det va av helt andra anledningar än att köpa öl.

Vad betyder "att segla till Tyskland". Tyska kusten är ju relativt stor. Det finns många andra ställen än Kiel och Travemünde.

Sen gäller det ju att välja väg. För en sån liten båt är ju de danska Smålandsfarvattnen inte fel. Ritade in 4 tänkta sträckningar. Den längst bort är ca 170 distansminuter - Flensburg. Till Travemünde är det styvt 150 distansminuter, så det är inte så stor skillnad. En vecka var väg - om det går bra.

De tyska båtsportkorten över Danmark tycker jag är bäst.
Bilagor
Tyskland 2.jpg
thallatha(alfakrull)hotmail.com

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av tomhenrik » mån 10 feb 2014, 18:36

en vecka shit då sket nog sig den iden då blir det nog Danmark i stället tror jag men tack för tipset
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av toaen » mån 10 feb 2014, 22:44

tomhenrik skrev:en vecka shit då sket nog sig den iden då blir det nog Danmark i stället tror jag men tack för tipset
Jag försöker alltid göra realistiska planeringar. Dvs såna som håller tidsmässigt. Det går säkert att segla snabbare, mn dels vill man ju uppleva något och dels vill man ju ha lite reserv om något skiter sig. Själv hade jag räknat en vecka dit, en vecka hem och en vecka där.

Sen finns det ju seglare som seglar dit och hem utan att i stort sett gå i land och i stort sett seglar dygnet runt.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av Fredrik » tis 11 feb 2014, 08:27

Att under en vecka snitta 20 distans/dag i en stortriss är ganska bra jobbat. Man får nog räkna med 6-10 timmars segling om dagen för att det skall gå ihop...
X-342 SWE 18 "Kexet"

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av tomhenrik » tis 11 feb 2014, 13:48

Fredrik skrev:Att under en vecka snitta 20 distans/dag i en stortriss är ganska bra jobbat. Man får nog räkna med 6-10 timmars segling om dagen för att det skall gå ihop...
bara segla runt ven en vända tog mig 5 timmar så satsar nog på Helsingör i stället såg att ölen där är rätt billig + att dom har massa andra billiga saker så det blir kärringa jag och lillan dit:P

men tack för alla tips resa till tyskland får bli en annan gång kanske senare i sommar
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av Anders S » tis 11 feb 2014, 16:24

tomhenrik skrev:
Fredrik skrev:Att under en vecka snitta 20 distans/dag i en stortriss är ganska bra jobbat. Man får nog räkna med 6-10 timmars segling om dagen för att det skall gå ihop...
bara segla runt ven en vända tog mig 5 timmar så satsar nog på Helsingör i stället såg att ölen där är rätt billig + att dom har massa andra billiga saker så det blir kärringa jag och lillan dit:P

men tack för alla tips resa till tyskland får bli en annan gång kanske senare i sommar

Tänk då på att en framtida resa till Tyskland troligen i alla fall börjar med en resa till Danmark. Det är alltid bra att träna!
Anders S

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av paliswe » tor 13 feb 2014, 13:29

tomhenrik skrev: bara segla runt ven en vända tog mig 5 timmar så satsar nog på Helsingör i stället såg att ölen där är rätt billig + att dom har massa andra billiga saker så det blir kärringa jag och lillan dit:P
Om du seglar till Helsingör, tänk på att denna hamn ligger norr om Kronborg (färjehamnen är förbjuden för småbåtar) och att strömmen är ofta ganska stark, nordgående. Det kan vara kämpigt att ta sig tillbaka runt udden.
Bättre då att gå till Espergaerde eller annan liten trevlig hamn i närheten.

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av tomhenrik » fre 14 feb 2014, 13:58

okay ska jag tänka på men menar du denna hamnen då eller http://s23.postimg.org/3wruttcrv/helsing_r.png har ringat in hamnen jag tittar på just nu
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av paliswe » fre 14 feb 2014, 14:47

Ja just det, seglar du till den hamnen kan du få det jobbigt att segla tillbaka söderut då strömmen vanligtvis är hård runt udden.
Då är det bättre att segla till Snekkersten eller Espergaerde eller till någon hamn ännu lägre söderut om denna ligger närmare.

Dessutom är det trafikseparering i sundet, läs vad som gäller på
http://hycsail.se/segling/kappseglingar ... areringen/

Dessutom är färjetrafiken hård in och ut ur Helsingörs södra hamn, som man måste vara mycket uppmärksam på.
Kort sagt, Helsingörs lystbåtshamn är ingen bra hamn att gå till med en stortriss när man kommer söderifrån.

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av andres » lör 15 feb 2014, 10:20

DMI har en utmärkt sida för att se bl a ström-prognoser.
http://www.dmi.dk/hav/udsigter/havprogn ... rd_oresund
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av M.A.C. » lör 15 feb 2014, 11:01

Personligen gillar jag den här.
http://ifm.fcoo.dk/

tomhenrik
Platinamedlem
Inlägg: 144
Blev medlem: ons 08 maj 2013, 10:52

Re: funderar på att segla till tyskland!!!!

Inlägg av tomhenrik » lör 15 feb 2014, 12:05

dom sidorna va ju jätte bra ju:P tack för dom ska allt hålla koll på dom
frågar man inget så får man ingenting veta!!!!!!!!!!!!!!

Skriv svar