Hur skall man se på båtar och "vad som gäller" ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11663
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Hur skall man se på båtar och "vad som gäller" ?

Inlägg av Anders S » lör 25 jan 2014, 09:51

ThomasK skrev:
Vad krävs för att en (äldre) båt ska vara godkänd för yttre vatten? CE?????
Ex, om man vill segla utanför Sverige och försäkringar ska fungera,

Rent allmänt skrivs det inget på detta forumet om båtar som "kan" seglas utanför våra gränser!
ELLER om vilka krav det ställs på skepparen som tänker segla utrikes. eller i Europas kanaler nuförtiden.
Eller om planer på att göra detsamma, Det hade varit väldigt roligt att få in lite av det med i forumtrådar.
Eller i ett eget ämne som det är på vissa andra sämre forum........
Anders! :o
Det här är ju en bra fråga, för sist jag kollade med Neptun (Sjöberg...), så hade han inte hört talas om EU och CE-klassningar. Han påstod att han behandlade båtar och seglare likadant nu som för femtio och hundra år sedan.
Problemet här (det brukar jag säga) att när man PERSONLIGE har den kunskapsnivå som behövs för att göra långseglingar på ett säkert sätt, så har man heller inga problem med att välja båt och utrusta den. Ett ursprungligen engelskt talesätt: "Det finns båtar som bara en idiot tar till havs. Det finns å andra sidan inga båtar som garanterar samma idiot en trygg resa..." Därför är det svårt att vara kategorisk. Den båt, skeppare och besättning som "duger" för en sommarstorm i svenska Östersjön är en tämligen duglig båt även i större sammanhang. Sedan har vi ju en berömda Jantelagen, där det anses litet ofint och osvenskt att göra sin egen åsikt till en rikslikare och där man framhäver sig själv och sin egen lösniong som den rätta. Här är väl seglare litet mindre utsatta än många andra. "Alla vet bäst" kan ju till och med vara bokstavligen sant, för det finns många lösningar på mycket.

Däremot är det ju litet lättare att kartlägga formaliakraven på kanalresor och att reda ut vad som gäller i olika länder.
Anders S

Skriv svar