Franska segelbåtar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Franska segelbåtar

Inlägg av alfp » lör 18 jan 2014, 18:58

Hej
Har tittat lite på på Beneteau Oceanis 34 och Jeanneau Sun Odyssey 34. Det finns ett antal sådana båtar av nyare modell 2000 - 2012 just nu på Blocket.
Har aldrig tidigare intresserat mig för franska båtar, men eftersom jag nu sålt min båt så!!
Jag har några frågor till ägare av just Beneteau och Jeanneau.
Vad brukar det vara för typ av rigg? Masthead eller 9/10 på dessa franska båtar
Vad kan det vara för fabrikat på mast- och förstags- profil.
Kölen är väl av järn.
Finns det något som är bra eller tom extra bra?
Vad skall jag titta efter för ev svagheter?
MVH
AlfP
Alfp

nno
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 18 jan 2014, 19:10

Re: Franska segelbåtar

Inlägg av nno » sön 19 jan 2014, 22:18

Hej,
Har en Oceanis 31 som är väldigt lik den Oceanis 34 som du frågar om. Fabrikatet på rigg mm är zspars. Förstaget vill jag minnas är profurl. Båten seglar hyfsat men kan vara lite stampig i kryss och grov motsjö (10m/s och uppåt). Men det är en cruiser, ska du kappsegla finns det snabbare båtar. Jag seglar ofta ensam och båten är lätt att hantera. Nästan allt går att sköta från sittbrunnen och behöver man gå fram så är hon välbalanserad och håller kursen bra själv medan man gör vad man ska.
Badstegen är bra placerad och man behöver inte hissa ner någon badplattform (om någon drattat i).
På minussidan när man seglar är det väl mest att det är lite dåligt med ryggstöd för rorsman. Instrumenten sitter på piedestalen vilket gör att man helst sitter bakom ratten.
I hamn vänder hon lätt, men eftersom skrovet är högt har hon rätt stort vindfång. Motorn är lagom stor. Marschfarten ligger på 6-6,5 knop i någorlunda stilla vatten. Rejäl bränsletank gör att man inte behöver bekymra sig om diesel. Jag använder värmaren rätt flitigt.

Så kommer vi till båtens starkaste sida nämligen hamnkomforten. Båten är rätt välutrustad redan från start, och med lite tillval blir den inte sämre.. Jag har tidigare mest seglat sjuttitalsbåt (vigg, s30..) Men i Oceanis, precis som de flesta nya båtar finns i stort sett allt man kan önska sig. Det jag saknar skulle väl vara tvätt och diskmaskin ;-) Akterkojerna ligger på tvären vilket gör att de håller väldigt bra mått. Takhöjden är dock lite låg på den aktre, men det är förmodligen bättre på 34:an som är större. Det jag tror kan vara ett problem på 34:an är att jag undrar om det finns något stuvfack i sittbrunnen på modellen med 2 akterkabiner. På 31:an som bara har en akterkabin är det dock väl tilltaget. Eftersom båten är bred är också innerutrymmena och ståhöjden goda i förhållande till längden.

Sitter och funderar på problem som kan vara bra att känna till, men jag kommer inte på några.
Har haft båten i 5 år och har fått byta/fixa lite saker, men det har mest varit mindre saker och mer relaterat till utrustning: VHF:en gick sönder, vattenfiltret på tryckvattenpumpen till kranvattnet har spruckit. Jag tror egentligen mest det handlar om att syna det exemplar du tittat på noga..

Riggen är partial (kan mycket väl vara 9/10) Kölen är järn.

alfp
Guldmedlem
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 15 jul 2008, 16:28

Re: Franska segelbåtar

Inlägg av alfp » mån 20 jan 2014, 08:41

tack Nno
Alfp
Alfp

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Re: Franska segelbåtar

Inlägg av HansH » mån 20 jan 2014, 11:21

Hej
Masterna är inte alltid Zspars på Beneteaus båtar utan kan beroende på modell och årsmodell även vara Sparcraft och förstagsrullen kan vara av fabrikat Facnor.
/H

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: Franska segelbåtar

Inlägg av Jonta » fre 31 jan 2014, 11:38

Har du tittat på Dufour 35 C, den har blyköl, mastheadrigg från Sparcraft.

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: Franska segelbåtar

Inlägg av PC » lör 01 feb 2014, 20:15

HansH skrev:Hej
Masterna är inte alltid Zspars på Beneteaus båtar utan kan beroende på modell och årsmodell även vara Sparcraft och förstagsrullen kan vara av fabrikat Facnor.
/H
Och kanske beroende på produktionsmånad eller annat. Vi har varit med på en Beneteau från 90-talet där det verkade som man tog vad man hadde på lager. Skaffa reservdelar till utrustuning var därför svårt några gånger. T.ex. Bavaria och tyskarna generellt har helt annat system och ordning på sånt.

Skriv svar