El toalett?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

El toalett?

Inlägg av Darefelt » fre 17 jan 2014, 19:05

Går och funderar på att införskaffa en el toa. Nu när de ska sparas på skiten kan de ju inte vara fel att ha en toalett med kvarn för att minimera risken att det fastnar i tanken.
För min del är de två modeller som passar: Jabsco's Lite flush ca: 5000kr eller Dometic's MasterFlush 8112 ca: 6000kr
Är det någon som har några erfarenheter om dessa modeller eller om el toaletter i övrigt?

Ingemar
Guldmedlem
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 26 mar 2004, 20:25
Ort: Karlstad

Re: El toalett?

Inlägg av Ingemar » fre 17 jan 2014, 19:13

Det var EL-toa i våran Maxi 95 när vi köpte den i somras, Var lite skeptisk till detta, Dels att det var den lilla storleken
på toan, Vilket jag har bytt till den större modellen i mina förra båtar mycket bättre.
Men det här med EL-toa funkar jätte bra och det går åt mycket mindre vatten vid varje tillfälle,
Sämst är ljudet känns lite lett när man måste upp på natten och det ligger båtar nära :oops:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: El toalett?

Inlägg av Anders S » fre 17 jan 2014, 21:38

Bra med eltoa: Mal ner avfallet och sparar vatten, men inte så mycket som man tror. Sedan är det bekvämt (sa jag BEKVÄMT!) och lätt att instruera "sällananvändare" och gäster i driften. Är man av den skolan att man spolar ner papperet är kvarnen extra värdefull.
Dåligt med eltoa: Man måste ha ström, det finns inget annat sätt. Sedan kommer ljudet, som gör det klart för alla vad man håller på med.

Att tänka på: Man måste spola slangen mellan toan och tanke tom från fekalier, dvs, i slangen skall det bara stå vatten - bra för toan, bra för slangen, bra för luktfriheten. (De flesta eltoa har 25 mm slang, så slangvolymen är inte så stor, en fördel till). Me så mycket rent vatten som ryms i slangen måste man alltså pumpa igenom, efter man sett det sista av "bayloaden" försvinna. Sedan kan man, men bör man inte, spola så snålt att man skapar en alltför "torr" slamblandning i tanken - dels för att rötprocessen inte fungerar så bra som den annars kan, dels för att inte riskera att innehållet tjocknar. Givetvis har man en god och riklig ventilation till tanken, i synnerhet nu när det kan bli tal om attverkligen tömma med sugpump allt oftare.

Jag har provat toaletter av diverse märken, och vare sig det handlat om handjagat eller el har jag varit nöjd med Jabsco, de har fungerat utmärkt. Nu har jag två - den ena 6-7 år (minns inte riktigt), den andra relativt ny. Även en El-RM och en "no-name" har fungerat rätt bra, men de byttes av en anledning (utslitna, otäta, omöjliga att renovera). Det jag tror är det viktiga är att det är en vanligt förekommande kvalitetsmodell där man kan få tag på slitdelarna (halvtidsrenovering) - Dometic vet jag inget om, men den borde också vara bra. Varför inte köpa med en repsats medan de finns och gömma i ett lämpligt stuvutrymme? Skälet är i så fall att rädda semestrn, för när en toa är utsliten är det sällan lönt att byta maskineriet utöver någon packning eller skadad kniv, och bara om resten är i bästa skick. Toa brukar vara billiga på mässor och på rea ganska ofta.
Anders S

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: El toalett?

Inlägg av WhitePearl » sön 19 jan 2014, 08:37

Jag installerade en Jabsco LiteFlush för två säsonger sedan och är mycket nöjd med den.

Köpte min på http://www.svb.de, kostade ca: 3500 kr, kom hem till dörren inom 4 dagar.

http://sywhitestar.se/projektproject/in ... eltoalett/

I år har jag faktiskt bygt om min till att använda färskvatten iställetför sjövatten att spola. För oss som bor på västkusten så är gammalt saltvatten en hemsk luktkälla.
Köte en magnetventil på Ebay, för ca: 50 kr, tog ca 1 timme att installera.

/FRedrik
Senast redigerad av 1 WhitePearl, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: El toalett?

Inlägg av Anders S » sön 19 jan 2014, 09:21

WhitePearl skrev:Jag installerade en Jabsco LiteFlush för två säsonger sedan och är mycket nöjd med den.

Köpte min på http://www.svb.de, kostade ca: 3500 kr, kom hem till dörren inom 4 dagar.

http://fhm.mine.nu/WhiteStar/projektpro ... eltoalett/

I år har jag faktiskt bygt om min till att använda färskvatten iställetför sjövatten att spola. För oss som bor på västkusten så är gammalt saltvatten en hemsk luktkälla.
Köte en magnetventil på Ebay, för ca: 50 kr, tog ca 1 timme att installera.

/FRedrik
Det här kan man göra om man vill, men missa inte WhitePearl:s "magnetventil" och helst också en backventil. Det är vanligt att tryck (utloppet) och sug (inloppet) sköts av samma pump, men med två kammare, och det är inte alltid totalt separerat. Ett för spolfunktionen omärkligt läckage kan innebära att små mängder toaavfall trycks ut i vattensystemet, och det är inte bra (minst sagt). Därför påpekas avstängningen i instruktionerna, och är som sagt viktigt. Att spola med rent vatten (det måste inte vara saltfritt, utan det är näringsämnen, alger, smådjur etc som skapar doften) är särskilt viktigt om man lämnar båten i armt väder och för någon tid. Men det vet vi väl alla.
Anders S

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: El toalett?

Inlägg av WhitePearl » sön 19 jan 2014, 11:54

Jabsco LiteFlush har två separata pumpar en för spolning och en för tömning.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: El toalett?

Inlägg av Anders S » sön 19 jan 2014, 12:14

WhitePearl skrev:Jabsco LiteFlush har två separata pumpar en för spolning och en för tömning.

/Fredrik
Det är alldeles utmärkt bra det, och då minskar problemet betydligt. Men för de flesta eltoaletterna på marknaden gäller den "kombinerade" modellen.
Anders S

Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

Re: El toalett?

Inlägg av Darefelt » sön 19 jan 2014, 20:36

Då var en lite flush beställd beställd från Tyskland !! :-)

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: El toalett?

Inlägg av Kalle Kula » sön 19 jan 2014, 21:19

WhitePearl skrev:Jag installerade en Jabsco LiteFlush för två säsonger sedan och är mycket nöjd med den.

Köpte min på http://www.svb.de, kostade ca: 3500 kr, kom hem till dörren inom 4 dagar.

http://fhm.mine.nu/WhiteStar/projektpro ... eltoalett/

I år har jag faktiskt bygt om min till att använda färskvatten iställetför sjövatten att spola. För oss som bor på västkusten så är gammalt saltvatten en hemsk luktkälla.
Köte en magnetventil på Ebay, för ca: 50 kr, tog ca 1 timme att installera.

/FRedrik
Nu blev jag nyfiken...har luktproblem från ruttnande saltvatten...magnetventil skriver Du...
Hur har Du kopplat ihop det hela...

Anders...hur får man detta till en trygg lösning...backventil skriver Du..
Några fler tips och funderingar?

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: El toalett?

Inlägg av WhitePearl » sön 19 jan 2014, 21:46

Nu blev jag nyfiken...har luktproblem från ruttnande saltvatten...magnetventil skriver Du...
Hur har Du kopplat ihop det hela...
Saltvatten som blir stående i en varm båt, säg en vecka, luktar allt annat än gott.

Normalt har denna toa en tryckpump, där den pumpar in sjövatten vid spolning. För att ersätta detta med en sötvattensspolning sätter jag en magnetventil mellan tryckvattnet (sött) och toan. Så när toan spolar så öppnar magnetventilen och tryckvattnet spolas in i toan.

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: El toalett?

Inlägg av Kalle Kula » sön 19 jan 2014, 21:52

WhitePearl skrev:
Nu blev jag nyfiken...har luktproblem från ruttnande saltvatten...magnetventil skriver Du...
Hur har Du kopplat ihop det hela...
Saltvatten som blir stående i en varm båt, säg en vecka, luktar allt annat än gott.

Normalt har denna toa en tryckpump, där den pumpar in sjövatten vid spolning. För att ersätta detta med en sötvattensspolning sätter jag en magnetventil mellan tryckvattnet (sött) och toan. Så när toan spolar så öppnar magnetventilen och tryckvattnet spolas in i toan.
Jag har en fortfarande väl fungerande och fräsch Jabsco med TwistLock och manuell pump... Som Anders är inne på gäller det nog att noga säkerställa att inget oönskat kan ta sig ut i färskvattensystemet..

Hmmm...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: El toalett?

Inlägg av Anders S » sön 19 jan 2014, 22:19

Kalle Kula skrev:
Anders...hur får man detta till en trygg lösning...backventil skriver Du..
Några fler tips och funderingar?

Problemen är när man har toans spolning ansluten till drickvattensystemet OCH har en kombinerad spol/tömpump. Det viktiga är att se till att vattnet bara kan gå TILL toaletten, aldrig från den. (El)ventilen stoppar också risken att man spolar slut på färskvattnet av misstag, med tryckvatten spolar det annars tills det är slut. En eltoa ansluten till sjövatten kan ta in rätt mycket vatten om den skulle börja pumpa hejdlöst, är den ansluten till vattentanken blir det ju inte mer än så... Har man tryckvatten är det svårt för toan att trycka emot, men man kanske inte alltid har pumpen (och därmed trycket) påslaget. Skulle det i det läget stå bajsvatten en bit upp i toan kan det mycket väl bli bakfall till dricksvattentanken... Den modell WhitePearl talar om har separat töm- och spolpump, och då blir det här problemet annorlunda. Då blir det bra med elventilen, den lär skydda i båda riktningarna.


Så här säger Jabsco om deras vanliga eltoa:
"Do not connect the toilet to the vessels potable water for its source of supply. To do so can result in contamination of potable water supply. If fresh water is preferred for flushing, provide a separate fresh water tank to supply water to the toilet only.
DO NOT CONNECT INLET HOSE TO A PRESSURIZED WATER SYSTEM."
Tillägg: Och, ja, principen är densamma för handjagade, de har en pump för två funktioner och blandar det onda och det goda...




Vad gäller sunkigt spolvatten handlar det om föroreningar i vattnet, rent vatten kan vara salt eller sött, och (jag har båten i en å) orent åvatten är hur "färskt" som helst, men kan lukta förfärligt. Det värsta verkar vara en kombination av värme, stillastående vatten och litet organiska föroreningar (plankton, växtrester etc). Det är därför den sista spolningen eller de två sista innan man lämnar båten för någon tid som är intressanta.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: El toalett?

Inlägg av Kalle Kula » sön 19 jan 2014, 22:31

Jo...det luktar förfärligt...tycker till och med jag..
Detta trots riktiga diffusionstäta slangar.
Man kanske skall fundera på var man skulle kunna skrämma in en liten separat tank för spolvatten till toa...

WhitePearl
Guldmedlem
Inlägg: 81
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 07:13
Kontakt:

Re: El toalett?

Inlägg av WhitePearl » mån 20 jan 2014, 05:50

På LiteFlush modellen så har den nu färskvattensanslutna INGEN anslutning till andra delar av toan. Även modellen QuietFlush modelllen säljs även med motsvarande magnetventil.

Skälet till att jag valt en eltoa, är att vi har två toaletter på vår båt därden andra fortfarande är en Jabsco Twist''n Lock.

Jonta
Guldmedlem
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 23:27

Re: El toalett?

Inlägg av Jonta » tis 21 jan 2014, 22:29

För att undvika dålig lukt från toaletten när jag lämnar båten, spolar jag med duschslangen (färskvatten från hink fungerar lika bra). Tycker kanske att eltoan låter lite väl mycket och att jag fyller toatanken snabbare nu med eltoan.

Skriv svar