Volvo MD 2030

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Volvo MD 2030

Inlägg av Mats Brage » fre 03 jan 2014, 17:37

ej,

Jag står inbegrep att köpa ny båt och tillverkaren hade som standard Volvo MD 2030.

Nu har jag förstått att det varit stora problem med olika modeller av dessa motorer, men att detta avhjälps från en viss årsmodell

Är det någon som vet vari problemen bestod och från vilket år blev dom pålitliga?

Tar tacksam emot era synpunkter och funderingar

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

sator
Diamantmedlem
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 18 aug 2011, 18:38

Re: Volvo MD 2030

Inlägg av sator » fre 03 jan 2014, 19:45

Hej!
Jag tror att det var/är ECU problem (styrboxen till motorn). Om jag kommer i håg rätt, så mörkade penta problemet ett tag iaf.
Sett någonstans att det gick att köpa en ny till rabbaterat pris om man hade motor inom visst serienummer.
Men, tycker du ska kontakta någon auktoriserad penta verkstad och höra dig för.

GaryGary
Diamantmedlem
Inlägg: 239
Blev medlem: mån 31 okt 2005, 19:39
Ort: Tyresö

Re: Volvo MD 2030

Inlägg av GaryGary » fre 03 jan 2014, 20:06

Samma på d1-30 runt 2007.

Piloten
Guldmedlem
Inlägg: 67
Blev medlem: tis 17 okt 2006, 14:59

Re: Volvo MD 2030

Inlägg av Piloten » lör 04 jan 2014, 09:39

Det fanns ingen EVC på MD 2030. Ej heller på D1-30A som efterföljaren hette.

Däremot kom EVC på D1-30B som kom 2007 och precis som GaryGary skrev, den var stora problem med EVC enheten på dessa.
De som jag har kommit i kontakt med fick dock detta åtgärdat av Volvo. Det kom sedan en uppdaterad D1-30F (2009).

Problemen med MD2030 som jag har läst om har varit vevhuslager som har rasat med totalhaveri som följd.

MD2030 tillverkades under rätt många år och i flera olika versioner, så man behöver nog veta tillverkningsår för att bedöma.

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 512
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Volvo MD 2030

Inlägg av Mats Brage » lör 04 jan 2014, 10:49

Tack för svar så här långt. Dom två båtar jag kollar på är en byggd 1997 och en 2001. Jag har inte det exakta tillverkningsdatumet ännu, men tipset om att kolla med en auktoriserad Volvo verkstad är bra.

Hälsn Mats
Scanner 391 nr 142

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Re: Volvo MD 2030

Inlägg av spackel » lör 04 jan 2014, 12:52

Tips, Drevia har ett forum och brukar svara. http://www.drevia.se/sida.php?sida=186

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Volvo MD 2030

Inlägg av matz » lör 04 jan 2014, 19:58

gör en oljeröntgen så får du följande svar:

Förändringar i viskositet kan orsakas av normal åldring och/eller på systemets driftsbetingelser i utrustningen och/eller föroreningar.
Utseende och färg:
Förändringar indikerar föroreningar, oxidation, åldring, vatten etc.
Vatten: Kondens eller inläckage av vatten förstör bland annat smörjförmågan och kan orsaka korrosion
Additivmetaller
(fosfor, zink, magnesium och kalcium):
Är det rätt produkt, finns det spår av föroreningar ?
Slitagepartiklar

Lite mer om slitagepartiklar:
Järn : Slitage på, växlar, ventiler, lager, samt även rostpartiklar.
Koppar: Indikerar slitage i känsliga delar som lager, bussningar och andra komponenter i brons eller mässing.
Bly/Tenn: Indikerar slitage på lager av Babbit (Bly och tenn) eller koppar/bly.
Aluminium: Slitage från kolvar, pumpar etc.
Kisel: Vanligtvis sand/damm som förorenar genom otätt system, felaktigt andningsfilter.

Skriv svar