Reparera gelcoaten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Reparera gelcoaten

Inlägg av omega » lör 28 dec 2013, 18:50

Hej
Har en liten fråga om hur man bäst reparerar en repa i fribordet,repan är ca 30 cm lång närmare millimetern bred och halv millimetern djup ,inte direkt stor men går ej att polera bort utan man behöver tillsätta material.
Hur gör man detta på bästa sätt,är ganska van med plastjobb men inte dessa kosmetiska dilemman
//Johan

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Reparera gelcoaten

Inlägg av Mats Brage » sön 29 dec 2013, 01:32

Hej,

Jag skulle använda gelcoat-spackel och sedan slipa med våtslip-papper, finkorningt. Börja med 400 papper och avsluta med 1600 papper, för att därefter ta fram rubbing och polermedel. tänk på att tvätta av ytan ordentligt innan med ex vis aceton.

Problemet är inte appliceringen utan färgen. är båtan bara ngr år gammal blir det färgskiftningar, och än värre blir det om du har mörka skrovsidor. En variant är att ta med dig en katalog från ex vis SeaSea, som har en färgkarta längst back, eller gå till färgaffären och låna lite färgprover, för att sedan se om du har tur att hitta en standardfärg som passar. Jag skulle snarare gå för en lite ljusare färg än omgivande gelcoat om du inte hittar rätt, men här är det nog mer av en smakfråga.

Jag har inte själv piggementerat egen gelcoat, men det skall gå - ngn annan kanske har ngr tips på detta

//Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Reparera gelcoaten

Inlägg av Anders S » sön 29 dec 2013, 09:46

Det finns två problem i detta: Det första är att repan måste vara ren, så ren att spacklet biter. Det känns hemskt att göra repan större, men det måste till, men givetvis så litet som möjligt.

Det andra problemet är nyansanpassningen. Här är det förmodligen mest rätt att använda den nyans som är original. Skälet är att eftersom man måste slipa lagningen och med det omgivningen i närheten, så kommer skillnaden att vara lika mycket mellan förnyad gelcoat och resten av skrovet som till den näraliggande, uppfräschade ytan och resten av skrovet. Omedelbart under den slitna, oxiderade och oundvikligt smutsade gelcoaten (med "skit i porerna") ligger fräsch gelcoat som är i nyskick.

Så minst lika viktigt som att få rätt nyans (det är jätteviktigt, annars får man aldrig stil på det) är att inte tveka, utan rubba och polera en stor yta vid sidan av skadan. Orkar man så kan man polera hela båtsidan - men det gör man kanske ändå till våren? Det sura här är att om man lyckas få till en "smuts&slit-anpassad" lagning, så ändrar den inte färg när man polerar - därav nyttan med att använda ursprungsnyansen.
Anders S

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Reparera gelcoaten

Inlägg av omega » sön 29 dec 2013, 10:02

Hej igen
Nyansen oroar mig inte så mycket då båten är ganska ny och vit,har rätt gelcoat osv.
Men jag misstänkte att man måste slipa ur repan ,för att få det nya materialet att fästa
Eftersom repan är relativt liten,känns som sagt tråkigt att förstora den,sen angående slipning
Så har jag köpt grejor från abralon har ni testat dem?
//Johan

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Reparera gelcoaten

Inlägg av Mats Brage » sön 29 dec 2013, 10:09

Hej igen - nej jag har bara använt SeaSea:s (Båtplasts) produkter som varit hel ok. Abralon har jag inte testat.

Mats
Scanner 391 nr 142

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Reparera gelcoaten

Inlägg av omega » sön 29 dec 2013, 16:41

Nu till nästa fråga
Hade sen tidigare gelcoat till skrovet,tYvärr var den slut (utlånad) tänkte beställa ny ,kollade i faktabladet till båten ,hittar då gelcoat Neste 1002 till skrov o däck ,kollade in på Svea Svea o hjertmans men 1002 verkar svår att hitta ,kanske har ni lite tips om vart detta finns
//johan

Användarvisningsbild
Mackey
Diamantmedlem
Inlägg: 276
Blev medlem: tor 04 nov 2010, 08:59

Re: Reparera gelcoaten

Inlägg av Mackey » sön 29 dec 2013, 17:59

Om du frågar personalen så vet de vilken nyans som stämmer med det nummerr du faktiskt har. Det finns flera nummerserier som betyder samma sak i kulör.
Bäst är att kolla med tillverkaren.

På Watski har de lite beskrivningar på vilka båtar som har vilken kulör, http://www.watski.se/Gelcoatspackel-11Md2
Hittade även en bra lista i pdf-format här, http://www.norboat.no/file.php?id=920

För att få den nya gelcoaten att fästa krävs inga större ingrepp för att göra rent repan. Ett par drag med kanten på ett hopvikt sandpapper brukar fungera bra för att få rent och sedan tvättning med aceton.

Något som jag tycker fungerar bra är att tejpa över lagningen (med genomskinlig tejp så att man ser hur det blir) för att få en slät yta. När man gjort några lagningar så får man snits på det och behöver ibland faktiskt inte ens slipa, bara rubba och vaxa.
Problemet med en repa är att få på lagom mycket gelcoatspackel så att det inte blir ås och inte dike.
Ett urslag i fören är lättare att fixa och då får man ganska enkelt rätt form och fyllning under tejpen.

Lycka till!
Mackey
Comfort 32

Jag gillar MarinWiki - http://www.marinwiki.se

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Inlägg: 1136
Blev medlem: ons 09 nov 2005, 19:25
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Reparera gelcoaten

Inlägg av MiniMe » sön 29 dec 2013, 22:36

Abralon är mycket bra för polering. Finns i kornstorlek upp till 4000 och då behövs ingen rubbing längre. Det är dock viktigt att få bort ojämnheter.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Reparera gelcoaten

Inlägg av omega » fre 03 jan 2014, 12:25

Hej igen
Jag har en liten burk med gelcoat som var med till båten ,den räcker till denna lilla repa,och nog några till,men när jag kollar i manualen till båten står det att kulören är , Neste 1002 på skrov o däck
Denna kulören hittar man inte i katalogerna precis, hur översätts den till de kulörer som finns i handeln?
båten ser ju väldigt vit ut har frågat inhandling men de vet ej

Johan

Skriv svar