Förslag på värmare till Maxi 77

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LapplandsCohan
Erfaren medlem

Förslag på värmare till Maxi 77

Inläggav LapplandsCohan » tor dec 26, 2013 9:39 pm

Tänkte sätta en värmare i min Maxi 77. Tips både i form av märke och modell samt i form av var i båten man bäst placerar värmaren och drar eventuella slangar tas tacksamt emot.

Vattenburet känns som för stor affär att dra in, så om ingen har något ofantligt bra försäljningsargument går nog de bort.

Diesel eller fotogen? Då jag i dag har bensinutombordare så blir det ju in med ett nytt bränsleslag oavsett hur jag gör. Gasol skulle förvisso vara trevligt och då även byta spisen till gasoldriven, men då blir det ju rätt stort jobb att få en säker gasolinstallation plus att då är man väl hänvisad till vattenburna system.

Hur bra är alternativa system som Heat Pal?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Förslag på värmare till Maxi 77

Inläggav Anders S » fre dec 27, 2013 12:36 am

LapplandsCohan skrev:Tänkte sätta en värmare i min Maxi 77. Tips både i form av märke och modell samt i form av var i båten man bäst placerar värmaren och drar eventuella slangar tas tacksamt emot.

Vattenburet känns som för stor affär att dra in, så om ingen har något ofantligt bra försäljningsargument går nog de bort.

Diesel eller fotogen? Då jag i dag har bensinutombordare så blir det ju in med ett nytt bränsleslag oavsett hur jag gör. Gasol skulle förvisso vara trevligt och då även byta spisen till gasoldriven, men då blir det ju rätt stort jobb att få en säker gasolinstallation plus att då är man väl hänvisad till vattenburna system.

Hur bra är alternativa system som Heat Pal?

En hyfsat fräsch, begagnad Wallas eller Thermo hade jag valt. Ett av skälen är att en ny värmare kostar 10-12 tusen och en hyfsad, begagnad kan man få för mindre än hälften, kanske med alla tillbehören också. En rejäl genomgång, sotning och ny veke och glödspiral gör den ungefär lika pålitlig som en ny. Begagnat gäller bara fotogen. En fördel med en dieselvärmare är bränslepriset och lättillgängligheten, men då lär man få räkna med en ny. Det finns en Eberspächerkopia (Snugger) som fått blandade recensioner, men det finns (av någon anledning, troligen intermittent drift och långa perioder av vila) många värmare som inte gör sina ägare alldeles nöjda.

Skall man jämföra med enklare lösningar tycker jag att en elfläkt och landström är att föredra före värmare med öppen låga inombords.
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Re: Förslag på värmare till Maxi 77

Inläggav Besqua » fre dec 27, 2013 8:50 am

Hejsan

Trevligt med projekt i båten, och visst en frusen besättning är ingen anslående syn,
nu har du fördelen att ha en båt som gjorts i stora mängder så surfa runt på ex, maxisidorna.se så
kommer du att hitta bra tips och likaså märkesvänner, med den logiken (antalet båtar) så kommer du kanske att
få någon förlösande tanke här också,
Mitt tips är en beg Wallas, konstruktion som man kan begripa sej på, mycket skrivet om dessa värmare,
enkelt uttryckt en uppstressad fotogenlampa med klurig avluftning, går relativt tyst oxå.
Sett att ngn placerat värmaren i "garderoben" på höger :twisted: sida, dunken likaså.