Åsikter om Birdie 24 -81.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Bearcat
Rookie
Kontakt:

Åsikter om Birdie 24 -81.

Inlägg av Bearcat » lör 21 dec 2013, 14:38

Medlem sedan länge men då vi bodde i "skärgården" i många år så var det motorbåt som gällde, varje dag... Nu är höghuset med de 2 törstiga monsterdieslarna sålt... Därför har jag inte skrivit på flera år. Mina föräldrar har förvisso en Ohlson 29 med Penta Diesel och den brukades flitigt i somras. Nu har vi köpt en Birdie 24. Den är varvsbyggd. Full historik alltså. Mycket fin. Höstpris som det heter. Den står på land.

Åsikter om denna båt? Tjejen är inte van vid så små båtar så hon tror den kommer att välta/kapsejsa i hård vind... På akterspegeln hänger det en 4t Honda 5 hk.

Bilder kommer när jag begriper mig på hur man laddar upp dessa...

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Åsikter om Birdie 24 -81.

Inlägg av Peter_K » lör 21 dec 2013, 18:23

Den kommer inte att välta.
Här finns lite åsikter, http://www.sailguide.com/batfakta/comments.php?id=243
Alla borde ha skägg

tamb
Silvermedlem

Inlägg av tamb » lör 21 dec 2013, 22:31

Trodde inte det fanns några varvsbyggda Birdie 24:or. De var ju självbyggen. Men jag kan ha fel som så många gånger förr...
I vilket fall som helst skulle jag rekommendera att titta igenom hur väl alla pollare och beslag är avlastade under däck. På min Birdie 24:a lossnade främre pollaren vid hård pålandsvind och låg och slog mot bryggan. Visade sig att den var avlastad på undersidan med två st brickor med diameter på ca 12 mm!

Annars är det en jättebra båt för sin storlek. Finns ingen risk att tjejen kommer känna sig otrygg i Birdien. Den är den styvaste båten jag seglat. Känns stabilt med stor genua och full stor upp över 10 m/s och det är mycket styvare än många betydligt större båtar. Den har en rejäl blyköl.

Spikifoten
Guldmedlem

Inlägg av Spikifoten » tor 26 dec 2013, 00:22

Vi seglade hem från Läsö i 12-15 m/s i somras. Gick på 6 h från läsö till långedrag. Ett rev i storen och en liten bit av rullgenuan ute. Jag var inte rädd en sekund. Båten seglar jättefint, även om det var både blött och skumpigt förstås. Det är ju en liten båt.
Jag tycker att den fungerar fint både i hård och lätt vind.

tamino
Trogen medlem

Inlägg av tamino » mån 27 jan 2014, 15:47

En vän till mig har en Birdie24 och det stämmer som föregående "talare" skrev, det är inte fabriksbyggen, kvallitén kan variera kraftigt mellan båtarna.

I stort, mycket trygg och stabil båt... Inte så lättdriven i lätt vind som min Avance 24, men i hård vind så går den bättre än min..

Skriv svar