Ny värmare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Ny värmare

Inlägg av Anders S » ons 11 dec 2013, 07:02

robban999 skrev:Och så missar du hela nästa stycke om hur du upprepar din argumentation utan att bry dig om annan argumentation och så låtsas du inte se att jag har skrivit det stycket alls....taktiskt reträtt...

Innan lyckades vifta bort kritiken om att du spekulerar när du inget vet och klär spekulationerna i omständiga formuleringar så det ska verka som att du vet...lägg ner det är tröttsamt.

Typiskt taktik, vifta bort, flytta fokus, linda in, stora svep...suck!

Jag har sett vad du skrivit, jag tror det framkommer tydligt. Du får radera det om du ska bli av med det...

mvh
Det fanns naturligtvis ett skäl till att jag avstod att kommentera ytterligare. Alla har rätt till en åsikt. Din åsikt verkar dock handla om mig, inte om värmarna.
Anders S

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » sön 15 dec 2013, 10:18

Frågeställningen kring värmare blev allt annat än kall, :o men visst går det så här långt att få fatt på bra tankar, ska du vara ute i riktigt låga ute temperaturer så köp en med överkapacitet, negativa bieffekter kan då bli något mer bränsleåtgång jämfört med en mindre modell, annars, spar pengar på en mängd sätt, genom ett moderat inköp, coola konvektorer har vi också sett, otroligt va ni är kreativa.
Frågan om graden av igensotning när något går en lång tid under sitt medeluttag törs jag inte ge mej in på, vet bara att en "gubbkörd" bil förr i tiden sotade igen, kan det förresten vara orsaken till att packningssatserna till toppen förr kallades sotningssats?

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 18 dec 2013, 19:56

Nu har bilden klarnat och projektet börjat ta form i tankevärlden...

Så här är det: Jag kommer att skaffa nya konvektorer. Dessa kommer att ha en total längd på 3015 mm. De ger en effekt på ca 400 W/m, dvs drygt 1200 W. Detta är i minsta laget för värmaren, som snabbt kommer att värma upp hela kretsen till 80°, varefter den alltså stänger ned. Startar igen när temperaturen sjunker, värmer snabbt upp och stänger sedan ned. Igen och igen och igen... Detta kostar ström och sliter på värmaren.

Jag kommer att komplettera installationen med ett fläktelement som ger 2000W, vilket kommer att ge värmaren en jämnare belastning. Denna ska jag antagligen montera i sittbrunnen. Blir skönt under kulna kvällar och perfekt för att torka blöta sjökläder under natten...

Dessutom har jag bestämt mig för att koppla ihop värmaren med motor/VV-beredare och sätta en plattvärmeväxlare mellan värmekretsen och motor/VV-kretsen. En separat cirkulationspump kommer att sköta cirkulationen i värmekretsen och slås alltså på när man vill ha varmt inne i båten.

Detta gör att jag kan få tillgång till varmvatten genom att köra värmaren. Bra om man tex. ligger i naturhamn och inte vill köra motorn för att få varmvatten. Genom att sätta en trevägskran på rätt ställe, skulle jag kunna koppla bort motorn ur cirkulationen, för att slippa värma den om jag inte vill. Å andra sidan mår min gamla Penta bara bra av att vara varm. Oljepumpen är ju av sugtyp och har svårt att hålla oljetrycket uppe på tomgång vid kallstart, innan oljan blivit lite tunnare.

Bara att vänta på att alla grejer levereras och sedan vet jag vad jag ska ägna en stor del av vintern åt...

God Jul på er, förresten!
---
Bosse
Monsun 31, #116

WhitePearl
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av WhitePearl » ons 18 dec 2013, 20:38

Bosse,

Att tänka på om du skall montera konvektor i sittbrunnen är att den inte bör sitta så att det rinner vatten genom den vid tex. överspolande sjö, säkerhetsriks. Sedan behöver man även tänka på att om du har en öppen vattenkrets ( vanligt expansionskärl som i en bil) så måste alla konvektorer sitta på en lägre punkt än denna. Alternativt ha ett trycksatt system där du behöver ett expansionskärl med mottryck (gummiblåsa i). Det senare ger lite mer komplex installation.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » ons 18 dec 2013, 20:54

Bra synpunkter, som jag faktiskt lyckats tänka på själv...

Tänker mig någon sorts lock att trä över öppningen till fläktkonvektorn när den inte används. Vad gäller expansionskärlet: det spelar väl ingen roll egentligen var i kretsen det ansluts?
---
Bosse
Monsun 31, #116

WhitePearl
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av WhitePearl » ons 18 dec 2013, 22:25

Bosse,

För ett trycksatt, slutet system så tror jag det spelar mindre roll var du installerar det, men jag har satt min innan pumpen i slingan.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 19 dec 2013, 08:28

Segelbo skrev:Nu har bilden klarnat och projektet börjat ta form i tankevärlden...

Så här är det: Jag kommer att skaffa nya konvektorer. Dessa kommer att ha en total längd på 3015 mm. De ger en effekt på ca 400 W/m, dvs drygt 1200 W. Detta är i minsta laget för värmaren, som snabbt kommer att värma upp hela kretsen till 80°, varefter den alltså stänger ned. Startar igen när temperaturen sjunker, värmer snabbt upp och stänger sedan ned. Igen och igen och igen... Detta kostar ström och sliter på värmaren.

Jag kommer att komplettera installationen med ett fläktelement som ger 2000W, vilket kommer att ge värmaren en jämnare belastning. Denna ska jag antagligen montera i sittbrunnen. Blir skönt under kulna kvällar och perfekt för att torka blöta sjökläder under natten...

Dessutom har jag bestämt mig för att koppla ihop värmaren med motor/VV-beredare och sätta en plattvärmeväxlare mellan värmekretsen och motor/VV-kretsen. En separat cirkulationspump kommer att sköta cirkulationen i värmekretsen och slås alltså på när man vill ha varmt inne i båten.

Detta gör att jag kan få tillgång till varmvatten genom att köra värmaren. Bra om man tex. ligger i naturhamn och inte vill köra motorn för att få varmvatten. Genom att sätta en trevägskran på rätt ställe, skulle jag kunna koppla bort motorn ur cirkulationen, för att slippa värma den om jag inte vill. Å andra sidan mår min gamla Penta bara bra av att vara varm. Oljepumpen är ju av sugtyp och har svårt att hålla oljetrycket uppe på tomgång vid kallstart, innan oljan blivit lite tunnare.

Bara att vänta på att alla grejer levereras och sedan vet jag vad jag ska ägna en stor del av vintern åt...

God Jul på er, förresten!
Här kan du ju fundera på möjligheten att vända på fläkten. Om elementet normalt trycker ut överskottsvärme i sittbrunnen (och sittbrunnstältet) kan du kanske polvända fläkten, och när det är lokal istid i trakten, ta in übervärme i båten samma kanal, men med omvänt flöde(när värmaren går, givetvis).

Enkla lösningar för att få tätt är att sätta en eller flera inspektionsluckor i sittbrunnssidan. Det finns olika (mer eller mindre dyra) varianter, en del i klass med öppningsbara fönsterventiler, som väl också är en möjlighet (stickkojen?) ?
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 19 dec 2013, 09:50

Jag tänkte dra slangarna på något fiffigt sätt i stickkojsutrymmet och montera fläkten så att den blåser ut i framkant av sittbrunnsbänken. Vad som vore fiffigt vore att ordna på något sätt, så att man kunde dirigera varmluften in i båten istället. Kanske ett grenrör, en lucka i öppningen till sittbrunnen och ett spjäll i öppningen in till båten.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar