Ny värmare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
robban999
Guldmedlem

Re: Ny värmare

Inlägg av robban999 » sön 08 dec 2013, 21:08

Anders....
Var får du allt ifrån?

Fläktarna i värmare från åtminstone så tidigt som 70-talet har switchar som är direkt kopplade till bränslepumpen vilket gör att bränslemängden står i proportion till varvtalet och således luftmängden. Redan de gamla värmarna väger alltså väl av bränsleblandningen. Nu med elektroniska styrenheter, aktuatorer och givare är det enkelt att förfina detta. En ny värmare har så perfekt bränsleblandning som de tyska ingenjörerna har orkat prova sig fram till.

Att brännkamrarna skulle vara kalla är obegripligt då det faktiskt brinner rejält därinne även på låga effektuttag. Vad du missar är att lågt luftflöde (som ju är det som, ihop med låg bränsletillförsel ger lågt effektuttag) också innebär att brännaren inte kyls av lika mycket, dvs kan hållas varm.

Fler spekulationer?

mvh

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 09 dec 2013, 08:18

WhitePearl skrev:Har själv kört med Eberspächer D5W i mina 3 senaste båtar och är mycket nöjd med dessa installationer.
Som Sewolf påpekar, så är flödet i ett vattenburet system väldigt viktigt. Om dessutom radiatorerna ligger i serie, så ger detta ännu större motstånd.
Skulle rekommendera att du har installerar en 20-22mm "huvudstam" som du sedan gör avstick till respektive radiator/konvektor.
Menar du att det blir bättre och jämnare värme i de olika konvektorerna om man gör så? Att det annars blir varmare i den första och svalare i den sista i serien? Låter intuitivt rätt. Blir det adekvat flöde genom varje konvektor, även om man gör "avstickare"...?
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 09 dec 2013, 13:59

robban999 skrev:Anders....
Var får du allt ifrån?

Fläktarna i värmare från åtminstone så tidigt som 70-talet har switchar som är direkt kopplade till bränslepumpen vilket gör att bränslemängden står i proportion till varvtalet och således luftmängden. Redan de gamla värmarna väger alltså väl av bränsleblandningen. Nu med elektroniska styrenheter, aktuatorer och givare är det enkelt att förfina detta. En ny värmare har så perfekt bränsleblandning som de tyska ingenjörerna har orkat prova sig fram till.

Att brännkamrarna skulle vara kalla är obegripligt då det faktiskt brinner rejält därinne även på låga effektuttag. Vad du missar är att lågt luftflöde (som ju är det som, ihop med låg bränsletillförsel ger lågt effektuttag) också innebär att brännaren inte kyls av lika mycket, dvs kan hållas varm.

Fler spekulationer?

mvh
Det jag tror du missar är att med vattenburen värme går inte flamrörets temperatur att sänka hur långt som helst (vattenflödet kan inte strypas hur mycket som helst), och i de lägre temperaturområdena brinner inte bränslet vare sig lika effektivt eller lika rent. Det hjälper inte att pumpen går långsammare eller att bränslet doseras snävare. Problemet är helt enkelt att en för stor värmare oftare går nära sin nedre funktionella gräns. Sotar gör den därför att elektroniken måste ge en fet (eller, mindre mager) blandning för att hålla igång flamman ordentligt och därför att förbränningen inte blir fullständig då brännkammaren och flamröret inte är optimalt hett. Just Ebersprakarna går dessutom med självdrag, där finns ingen förbränningsluftsfläkt som kan ge luftöverskott.

Nä är det ju uppenbart från litteraturen att just Eberspächer Hydronic 5 har en nedre gräns på ca 2 KW, under den kan de inte köras. Däremot verkar D4 kunna köras så långt ner som strax under en KW (max är ca 4) vilket ju bör vara riktigt bra. Sedan väljer man mellan att kunna plocka ut ca 4 KW max eller 5 KW max, beroende på modell.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 09 dec 2013, 16:18

Alla dieselvärmare från Eberspächer jag sett har en förbränningsluftfläkt. Däremot har en del av vattenvärmarna ingen inbyggd cirkulationspump för vattnet, utan den får man skaffa och driva separat. Det innebär bl.a. att normalt så går den alltid på full vattencirkulation.

Vad gäller serie-eller parallellkopplade radiatorer är det så att man får större strömningsmotstånd i serie. Oftast skiljer det dock inte mer än några grader på vattentemperaturen före och efter värmaren. (Modernare Eberspächer har en vakt på att denna skillnad inte blir för stor, det är så den har koll på att det finns cirkulation då den brinner.) Med 22mm cirkulationssystem räcker i allmänhet den typ av cikulationspump som brukar monteras till dem i bilar.

Dilemmat med parallellkopplade radiatorer är att de blir lite känsligare för om det kommer luftfickor i vissa av de parallella kretsarna. Då vill hellre vattnet gå i de andra, det blir liksom lite labilt. Så det gäller att sätta in avluftningsventiler i varenda högpunkt. (gäller iofs. i alla installationer med vattenburen värme)
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 09 dec 2013, 18:50

Seawolf skrev:Alla dieselvärmare från Eberspächer jag sett har en förbränningsluftfläkt....
Jag har verkligen försökt reda ut detta och har i så fall missat det helt. Jag har inte sett någon referens till en sådan fläkt. Var sitter den i så fall?
Anders S

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » mån 09 dec 2013, 19:04

"Jag har verkligen försökt reda ut detta och har i så fall missat det helt. Jag har inte sett någon referens till en sådan fläkt. Var sitter den i så fall?"

Just det som är problemet, du spekulerar när kunnandet tar slut.

När du kan ett ämne låter du jätteinitierad och självsäker, problemet är bara att när du inte kan ett ämne låter du jätteinitierad och självsäker...också. Hellurigt att förstå skillnaden.

se bilden i denna länk:
http://www.espar.co.uk/EsparPlymouthPro ... iagram.htm

Ledning:
leta efter texten "combustion air fan"

mvh

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 09 dec 2013, 21:15

En fråga till: Vad tror forumet om att låta värmaren dra bränsle från ett T-rör på bränsleledningen mellan tank och motor? Dieseltanken på Monsunen sitter ju inplastad under motorbädden och det verkar inte helt lätt att få dit ett nytt stigarrör.
Jag ställde frågan till Thermoprodukter, de trodde att det skulle kunna gå, men att det finns risk för driftstörningar.
Vad tror ni? Någon som har praktisk erfarenhet av en sådan lösning? Funkar det?
---
Bosse
Monsun 31, #116

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » mån 09 dec 2013, 21:31

Jag har t-rör till min eber 5kw, funkar bra. (Teoretiskt borde det vara möjligt att suga luft hela vägen från den ordinarie returen genom insprutningspumpen bakvägen men det har inte hänt ännu, kanske har dessa inbyggd backventilfunktion.)

mvh

Neptun
Silvermedlem

Inlägg av Neptun » mån 09 dec 2013, 21:32

Hej, på flera av dom båtar jag haft så har det gått bra att ta ut bränsle till värmaren från motorns förfilter(CAV), som har en extra utgång. Till min nya Wallas värmare gick det inte, den orkade inte suga genom filtret, så den fick en egen tank.
Hälsningar Magnus.

WhitePearl
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av WhitePearl » tis 10 dec 2013, 06:19

Varför inte sätta ett extra stigarrör på tanken. Då slipper du risken att suga bränsle ur motorn och kan dessutom justera höjden på röret så att du alltid har t.ex. 5l kvar även om bärnsten skulle köra soppatorsk.

Jag har på tidigare båt anslutit med extra nippel på CAV filtret, funkade bra.

/Fredrik

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 dec 2013, 08:00

robban999 skrev:
se bilden i denna länk:
http://www.espar.co.uk/EsparPlymouthPro ... iagram.htm

Ledning:
leta efter texten "combustion air fan"

mvh
Det var ju bra.

Då skall jag berätta: För två säsonger sedan var jag i marknaden för en ny värmare, och var mycket nära att inhandla en Eberspächer. En av frågorna jag ställde (på befogad anledning, se nedan) var frågan om luftintag och avgasrör, och då fick jag reda på att det aldrig skulle kunna bli problem med detta "för Eberspächer har självdrag". Denna uppgift fick mig att sucka, och lägga ner det hela (det blev också varmare och saken blev mindre akut). Om man nu med "självdrag" menar att det finns inbyggd matarfläkt, så är det inte riktigt det som är den gängse benämningen. Men då är det å andra sidan som det skall vara.

Sedan, frågan om driftfall: Visst gör en riklig lufttillförsel förbränningen mer fullständig. Men det kvarstår fortfarande att regleringsområdet för värmaren är viktigt, och 90 % av tiden man är intresserad av att köra en värmare behöver man inte maxkapaciteten. Då är frågan om vad minimikapaciteten är (dvs, reglerområdet), och när det gäller vattenvärmarna tycks det som att D4 är att föredra, därför att den har ovanligt låg minimikapacitet, runt en (1) KW, max är ungefär 4 KW. Väljer man (till en Monsun, som inte är jättestor) en värmare som visserligen ger komfort på vintern, men blir överstor på vår, sommar och höst, så kommer värmaren att gå av och på ofta (enda regleringen som står till buds), och både vid start och vid avstängning bildas det mer sot. Går sedan värmaren bara en kort tid, för att cykla på igen när vattentemperaturen sjunker, för att till slut gå alltmer sällan, så blir det än värre. Detta är problemen med att ha en "för stor" värmare, vilket precis alla värmarägare känner till (om de inte istället känner till problemet med att värmaren ibland inte räcker till).

Det är också varför jag fortfar att ha två värmare i min båt, åtminstone tills vidare. Nu har dock Thermovärmarna från -89 börjat bli råddiga, vilket till stor del beror på att de ofta varit oanvända, i alla fall är det så med den ena. Här kan jag då berätta ytterligare: Wallas och derivaten har ofta en skorsten på rufftaket, och det är inte alltid som denna är så tät som önskvärt - något som för övrigt ligger i alla skorstenars och luftintags natur. Om det kommer in havsvatten den vägen mår värmare normalt inte bra i sin brännkammare, och även här föreföll Eberspächer ha en bättre lösning, även om förbränningsluft utifrån är en princpiellt bättre lösning.

Men nu vet jag som sagt bättre, Eber har en matarfläkt, vilket är som det skall vara.
Anders S

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » tis 10 dec 2013, 18:51

Anders:

Det var ju jättebra att du svalde att Eberspächer har förbränningsluftsfläkt. Fattas ju bara med det bildbeviset...

......men.......

så upprepar du hela grundfrågan en gång till, totalt oberörd av argument som uppkommit under resans gång. ...det bildas sot...regleringsområdet ...yadayada...överstor.....blablabla....

Varför skriva samma argument en gång till med avvikande formuleringar, du har ju redan blivit informerad om varför du har fel.

Är det ditt sätt att säga att du kan pissa längre än mig?

mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 dec 2013, 18:58

robban999 skrev:Anders:

Det var ju jättebra att du svalde att Eberspächer har förbränningsluftsfläkt. Fattas ju bara med det bildbeviset...

......men.......

så upprepar du hela grundfrågan en gång till, totalt oberörd av argument som uppkommit under resans gång. ...det bildas sot...regleringsområdet ...yadayada...överstor.....blablabla....

Varför skriva samma argument en gång till med avvikande formuleringar, du har ju redan blivit informerad om varför du har fel.

Är det ditt sätt att säga att du kan pissa längre än mig?

mvh
Jag hade fel om fläkten. Så är det.
Anders S

robban999
Guldmedlem

Inlägg av robban999 » tis 10 dec 2013, 19:08

Och så missar du hela nästa stycke om hur du upprepar din argumentation utan att bry dig om annan argumentation och så låtsas du inte se att jag har skrivit det stycket alls....taktiskt reträtt...

Innan lyckades vifta bort kritiken om att du spekulerar när du inget vet och klär spekulationerna i omständiga formuleringar så det ska verka som att du vet...lägg ner det är tröttsamt.

Typiskt taktik, vifta bort, flytta fokus, linda in, stora svep...suck!

Jag har sett vad du skrivit, jag tror det framkommer tydligt. Du får radera det om du ska bli av med det...

mvh

WhitePearl
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av WhitePearl » tis 10 dec 2013, 22:26

Hej

Om man tittar på Ebers storleks rekomendation så tror jag både en D4S eller D5S passar. Det verkar inte som att de säljer D3W längre.
Alternativt kan man köpa en begagnad dieselvärmare till bil och rusta upp, om man vill spara en slant.

http://sywhitestar.se/projektproject/in ... -makeover/
Senast redigerad av 1 WhitePearl, redigerad totalt 0 gånger.

Skriv svar