Fenköl och vindroder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Pär

Fenköl och vindroder

Inlägg av Pär » sön 17 nov 2013, 20:35

Hej
Vi har en Mamba 33 som vi ev. kommer att "segla långt" med (om det inte blir byte till lite större...). Mamban är ju relativt livlig och jag funderar på om/hur det kan tänkas fungera med vindroder. Tacksam för synpunkter från er som har erfarenheter av vindroder och liknande fenkölade båtar, hur fungerar det och vad har ni för märke på vindrodret?

Pär

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fenköl och vindroder

Inlägg av Anders S » mån 18 nov 2013, 07:05

Pär skrev:Hej
Vi har en Mamba 33 som vi ev. kommer att "segla långt" med (om det inte blir byte till lite större...). Mamban är ju relativt livlig och jag funderar på om/hur det kan tänkas fungera med vindroder. Tacksam för synpunkter från er som har erfarenheter av vindroder och liknande fenkölade båtar, hur fungerar det och vad har ni för märke på vindrodret?

Pär
Vi får väl försöka få igång diskussionen. Så här tror jag:

Rent allmänt brukar oceanseglare förorda vindroder som bättre än autopilot, i synnerhet då det blåser (!). Skälet är att styrautomater (hur de än drivs) måste hänga med i svängarna och att de gärna kan vara progressiva, dvs större fel, (ännu) snabbare, kraftigare utslag. En autopilot som fungerar så bra till en i sammanhanget "liten" båt kommer att dra mycket energi och kräva en styrmaskin med stor kraft. Det får man med vindroder. Så att vindroder fungerar bättre än autopiloter är ingen egentlig fråga - de kanske inte styr lika exakt, men de har alla andra fördelar.

På en Mamba hade jag letat efter ett vindroder med en separat styrfena, med reservationen att akterspegeln då måste vara stark nog . Då får man ett reservroder och kan grovtrimma med huvudrodret. Litar man helt på sitt huvudroder (det är ingen slump att reservroder ofta är ett krav på oceankappseglingar) är vindroder med linor till huvudrodret billigare och frestar mindre på akterspegeln.
Anders S

Pär

Re: Fenköl och vindroder

Inlägg av Pär » tis 19 nov 2013, 18:47

Tack Anders.
Ni andra (jag vet att ni finns), vad har ni för åsikter/kunskaper?
Pär

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Fenköl och vindroder

Inlägg av T » ons 20 nov 2013, 09:10

När det handlar om kappsegling där automatstyrning används, finns väl knappast nån som numera använder vindroder? Oavsett båtstorlek.
Men jag skulle nog satsat på vindroder i alla fall, för att minska på strömförbrukningen, fast med autopilot som komplement. Man kan ofta(st) montera autopiloten på vindrodret och därigenom utnyttja 'servokraften' från vindrodret och på så sätt spara ström.
Vad gäller fabrikat har jag ingen aning men jag vet att många har åsikter, säkert här också. Enklast är väl att söka på nätet och 'lyssna' på dom som har seglat på dom stora haven. På den här sidan, som iofs är en märkessida för ett visst fabrikat, finns en del intressant läsning http://windpilot.com/n/wind/en

:o
/T

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Fenköl och vindroder

Inlägg av Anders S » ons 20 nov 2013, 09:56

T skrev:När det handlar om kappsegling där automatstyrning används, finns väl knappast nån som numera använder vindroder? Oavsett båtstorlek.
Men jag skulle nog satsat på vindroder i alla fall, för att minska på strömförbrukningen, fast med autopilot som komplement. Man kan ofta(st) montera autopiloten på vindrodret och därigenom utnyttja 'servokraften' från vindrodret och på så sätt spara ström.
Vad gäller fabrikat har jag ingen aning men jag vet att många har åsikter, säkert här också. Enklast är väl att söka på nätet och 'lyssna' på dom som har seglat på dom stora haven. På den här sidan, som iofs är en märkessida för ett visst fabrikat, finns en del intressant läsning http://windpilot.com/n/wind/en

:o
/T
Så är det nog. Men då har man också arrangerat det hela med starka styrmotorer, reservdelar och någon sorts energikälla som räcker hela tävlingen. Seriös kappsegling kan ju beskrivas som "mest fart för pengarna" och det är förmodligen en bättre investering i en bra styrautomat än att acceptera ett vindroders sämre prestanda och försöka hitta fart-för-pengarna på annat håll. För långfärdsseglaren kan det vara annorlunda. Men det är korrekt, betalar man multum för ett vindroder skall man ju se vad man kan få för samma pengar med en autopilot. Det man inte får med en autopilot (men kan få på annat sätt) är ett reservroder, något som jag tror är "bra" om man seglar på stora havet. Att segla sin båt utan roder är ibland möjligt, men sällan snabbt. Därav min reflektion om ett autonomt vindroder.
Anders S

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Fenköl och vindroder

Inlägg av janne » tor 21 nov 2013, 08:38

En allmän uppfattning är väl att det är pendelservo som gäller om man ska ha vindroder. Jag har haft Monitor och har nu Aries. Båda två fungerar lika bra.
Det är en skön känsla att båten styrs utan energiförbrukning.
Vindroder med separat styrroder blir väldigt tunga och försvårar manövrar i hamn.

Pär

Re: Fenköl och vindroder

Inlägg av Pär » tor 21 nov 2013, 18:13

Tack för svaren hittills.
Janne, vad har du haft för båtar som dina respektive vindroder suttit på, framförallt költyp och "livlighet" om du inte vill uppge båt?
Pär

janne
Diamantmedlem
Inlägg: 285
Blev medlem: lör 08 apr 2006, 13:48

Re: Fenköl och vindroder

Inlägg av janne » tor 21 nov 2013, 19:55

Båda båtarna har varit och är långkölade. En Vindö 50 med Monitor och en Joshua med Aries.
här kan du läsa, mycket bra och kunnigt skrivet, även om den första är enpartsinlaga för Windpilot.
http://www.windpilot.com/n/pdf/bookeng.pdf
http://www.sailnet.com/forums/cruising- ... dvane.html

Pär

Re: Fenköl och vindroder

Inlägg av Pär » fre 22 nov 2013, 17:39

Tack Janne!
Pär

Skriv svar