Spridarvinkel?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Spridarvinkel?

Inlägg av T » mån 04 nov 2013, 14:57

Trigonometri kunde jag hyfsat bra nån gång för väldigt länge sen. Minneskapaciteten ökar inte direkt med åren så den kunskapen har numera fått lämna plats för sånt som känts mer angeläget.

Om avståndet mellan spridarnockarna är 240 cm och det kortaste avståndet mellan en linje mellan spridarnockarna och centrum mastprofil är 50 cm... hur stor är spridarvinkeln? Man kan prova sig fram mha tangens (som är det enda jag kommer ihåg från trigen).. 50/(240/2) = 0,417. En stunds provande på miniräknaren ger att tan(22,6) = 0,417 ungefär... men det är ju lite baklängesarbete att komma fram till det...

Det borde finnas nån funktion där man för en rätvinklig triangel bara anger kateternas längder (50 resp 120) och som resultat får en vinkel i grader (22,6).
Vilken funktion då undras?
Edit: Rättat ett litet fel

:eek:
/T
Senast redigerad av 1 T, redigerad totalt 0 gånger.

Gaidin
Diamantmedlem

Re: Spridarvinkel?

Inlägg av Gaidin » mån 04 nov 2013, 15:41

Jag var helt fullt och fast på att inlägget handlade om spridaren i motorn och försökte visualisera en 250cm lång spridarnock på min YSE12:a...

http://www.matteboken.se/lektioner/matt ... igonometri

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » mån 04 nov 2013, 16:20

Gaidin skrev:Jag var helt fullt och fast på att inlägget handlade om spridaren i motorn och försökte visualisera en 250cm lång spridarnock på min YSE12:a...

http://www.matteboken.se/lektioner/matt ... igonometri
Jag var faktiskt rädd att det här med spridarvinkel skulle kunna missförstås...

Men 'arctan' fanns det nåt som hette... det tackar vi för!
arctan(0,417)=22,6361... Perfect!

/T

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 05 nov 2013, 07:43

Om du menar hur mycket spridaren skall luta uppåt och i vilket läge du du skall sätta fast den!?

Efter vad jag fått lära mig, tar man vantet och håller in till masten. Markerar punkten på centrum på spridarfästet på masten på vantet och fäster toppen på vanspridaren i den punkten. Då skall man få rätt vinkel.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 05 nov 2013, 10:40

toaen skrev:Om du menar hur mycket spridaren skall luta uppåt och i vilket läge du du skall sätta fast den!?

Efter vad jag fått lära mig, tar man vantet och håller in till masten. Markerar punkten på centrum på spridarfästet på masten på vantet och fäster toppen på vanspridaren i den punkten. Då skall man få rätt vinkel.
Inser nu att jag skulle varit mycket noggrannare med att precisera både vilken typ av spridare det handlar om och vilken vinkel som avses. Är man själv mitt inne i problemet finns ju inga tveksamheter.. :wink:
Den vinkeln som toaen menar handlade det ju inte om men den diskuterade vi i våras eller när det var http://www.sailguide.biz/forum2/viewtop ... ell#p99300
Den vinkel jag menade var alltså vantspridarnas vinkel akterut på en rigg med svepta spridare.

:o
/T

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » tis 05 nov 2013, 12:16

T skrev:Trigonometri kunde jag hyfsat bra nån gång för väldigt länge sen. Minneskapaciteten ökar inte direkt med åren så den kunskapen har numera fått lämna plats för sånt som känts mer angeläget.

Om avståndet mellan spridarnockarna är 240 cm och det kortaste avståndet mellan en linje mellan spridarnockarna och centrum mastprofil är 50 cm... hur stor är spridarvinkeln? Man kan prova sig fram mha tangens (som är det enda jag kommer ihåg från trigen).. 50/(240/2) = 0,417. En stunds provande på miniräknaren ger att tan(22,6) = 0,417 ungefär... men det är ju lite baklängesarbete att komma fram till det...

Det borde finnas nån funktion där man för en rätvinklig triangel bara anger hypotenusornas längder (50 resp 120) och som resultat får en vinkel i grader (22,6).
Vilken funktion då undras?

/T
På min tid i skolan kallade man funktionen cotangens (cot) i likhet med sinus/cosinus. Nu används arctangens också har jag sett. Funktion cot(50/120) =22,6. Men det är kateterna som divideras inte hypotenusorna. Hypotenusorna = spridarlängden är 130 cm.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 05 nov 2013, 15:30

Excel 319 skrev:...
På min tid i skolan kallade man funktionen cotangens (cot) i likhet med sinus/cosinus. Nu används arctangens också har jag sett. Funktion cot(50/120) =22,6. Men det är kateterna som divideras inte hypotenusorna. Hypotenusorna = spridarlängden är 130 cm.
:oops:
Felet är rättat. Tack! Pythagoras hör till de få saker jag kommer ihåg från skolan och ändå blev det fel... :cry:
På dom räknare jag haft tillgång till fanns inte cot med men jag minns från ungdomen att den fanns, och även arctan men att koppla nån av dom till mitt problem... njaee..

:o
/T

Skriv svar