GREFAB i blåsväder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av stangen » ons 06 nov 2013, 11:15

Är GREFAB mest att jämföra med marina eller gästhamn?
En gästhamn där alla och envar har tillträde och möjlighet att utnyttja går möjligen att jämföra med andra fritids- och sportarenor och lokaler. En marina (betald båtförvaring vinter/sommar) är såklart mest jämförbar med den kommersiella motsvarigheten - just marina. Naturligtvis kan båda verksamheterna rymmas på samma område rent geografiskt, men verksamhetsmässigt är de diametralt olika.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Anders S » ons 06 nov 2013, 11:25

Seawolf skrev:
Anders S skrev:
Nej, jag undviker inte ditt argument. Det är ju en åsikt du gärna får ha. Den påverkar du ju enklast genom att utnyttja din rösträtt, om du nu hittar någon med den åsikten att rösta på. Annars kan man ju engagera sig politiskt för att stoppa det slöseriet, om det nu förekommer i störande omfattning. Det skulle jag själv kunna göra.
Att engagera sig politiskt är ingen framkomlig väg. Inom alla partier är strävan att vinna maximalt med väljare, och då vinner alltid det som väntas attrahera flest väljargrupper. Det finns heller ingen väg inom partiet att propagera för något annat än vad partiledningen beslutat, det ger inget inflytande. Frågor av allmän rättvise- eller demokratikaraktär har ingen större tyngd.

Att sprida synpunkter lite här och där är ungefär vad som återstår. Det som är sant brukar ha en säregen förmåga att fastna hos normala vettiga personer, vare sig de initialt sympatiserar sanningen i fråga eller ej. http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ve ... 691628.svd
Jag tycker förmodligen som du, att det skall mycket speciella skäl om kommunen skall sponsra båthamnar, men jag tror att de allra flesta också ser arena-hybris och konstiga kommunala prioriteringar avseende idrottslag som "konstigt" och föga väljardrivande.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av peterh » ons 06 nov 2013, 18:41

Dagens avslöjande i uppdrag granskning är intressant.
Kan det vara så att kommunen "läckt" till GP för att ta luften ur ett avslöjande man anade var på väg? I så fall är det ett underbetyg på journalistiken att man blivit nyttjade som "nyttiga idioter". För visst är en barnota på > 400.000 skr betydligt grövre än allt som grefab påstås ha gjort ( om det nu ens är sant, de som hade kunnat svara är ju avpolleterade).
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av S-B A-son » ons 06 nov 2013, 21:26

peterh skrev:Dagens avslöjande i uppdrag granskning är intressant.
Kan det vara så att kommunen "läckt" till GP för att ta luften ur ett avslöjande man anade var på väg? I så fall är det ett underbetyg på journalistiken att man blivit nyttjade som "nyttiga idioter". För visst är en barnota på > 400.000 skr betydligt grövre än allt som grefab påstås ha gjort ( om det nu ens är sant, de som hade kunnat svara är ju avpolleterade).
Jag har hela tiden hävdat att det finns ett stort mått av politik i svartmålningen av Hartzell och den beskrivning som ges av kulturen hos Grefab. Jag känner inte alls igen mig i GP's beskrivning av mutor och dusörer. Jag har haft båt hos Grefab sedan början av 90-talet.

Jag tror att man bäddar för försäljning av verksamheten till privata intressen, gärna till underpris.

Vilket tyvärr verkar vara ett politiskt signum vare sig det glimmar ett rödgrönt eller blåaktigt skimmer över utförsäljningen.

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av stangen » tis 12 nov 2013, 22:56

Inte snälla ord direkt från en som har koll http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.21743 ... la-monster
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av peterh » ons 13 nov 2013, 17:54

Jag kan ju bara konstatera att nu har grefab tagit upp min båt, pallat den snyggt och stabilt på en bra plats.
Dessutom på en enkel önskning om placering svarade killarna : "inga problem".

För mig förefaller GP's artiklar helt främmande. Jag ser bara (som kund) bra service, fullgod kvalitet på leveransen och rimliga priser.
Vad kan man mer begära ?? Att personalen får tillgång till företagets "produkter" är standard på svenska företag och anses vara ett sätt att få medarbetarna delaktiga i "produkten".

Jag upprepar att jag tror att GP utnyttjats som "duktiga idioter" för att ta udden ur de mer allvarliga uppgifterna från UG, men det har ju inget med grefab att göra.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Anders S » fre 15 nov 2013, 08:01

peterh skrev:Jag kan ju bara konstatera att nu har grefab tagit upp min båt, pallat den snyggt och stabilt på en bra plats.
Dessutom på en enkel önskning om placering svarade killarna : "inga problem".

För mig förefaller GP's artiklar helt främmande. Jag ser bara (som kund) bra service, fullgod kvalitet på leveransen och rimliga priser.
Vad kan man mer begära ?? Att personalen får tillgång till företagets "produkter" är standard på svenska företag och anses vara ett sätt att få medarbetarna delaktiga i "produkten".

Jag upprepar att jag tror att GP utnyttjats som "duktiga idioter" för att ta udden ur de mer allvarliga uppgifterna från UG, men det har ju inget med grefab att göra.
Fast, det bör kanske sägas, kommunal verksamhet skall ju skötas extra noga och framförallt rättvist. Problemet med kommunala bolag är ju att hamnverksamheten inte är en angelägenhet enbart mellan kunden och bolaget, utan att "alla andra" också är inblandade. "Alla andra" har ju vanligen sin egen vattvälling att argumentera för, och då blir det lätt så här. Kolla Seawolfs inlägg, t e x. Parkförvaltningen kan ju inte ge sina chefer "fri trädgårddsskötsel" - fast kanske i Göteborg?

Anekdot: I Lomma blev båtuppställningsplatsen plötsligt knallhet byggmark (kommunen fick en chans att i ett slag bli av med Eternit-ryggsäcken - man "gav bort" fd industrimarken till ett byggföretag mot att de tog fullt ansvar för all sanering. Det visade sig vara mycket blygsamma sådana behov, en annan trätofråga...). Då skulle alla båtarna få ny vinterplats och det blev ett fruktansvärt kattrakande i kommunen. Det var nästan som när Djurgården möter AIK, slagsmålsmöten och fula påhopp. En boendegrupp hade Photoshoppat in en skrotgård till båtuppställning på en offentlig parkering och påtalat att "så här vill väl ingen ha det. Alla båtägare gnällde i högan sky, boende spekulerade i stora bränder vid sidan av evig nedskräpning och att varje båt var en tickande brandbomb (det brann i en båt den hösten) etc etc. Mycket känslofyllt. Nu står vi på gamla soptippen.
Anders S

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Kalle Kula » fre 15 nov 2013, 08:08

Ny avslöjanden i GP idag..
Nya VD har polisanmält flera anställda i flera hamnar.

Genomförd Kontrollräkning av vinterförvarade båtar motsvarar inte på långa vägar hur många båtägare som faktureras för vinterupplägg..
Misstanke om att anställda anvisar svarta platser skall polisutredas!

Varför blir jag inte förvånad..
:-(

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Fredrik » fre 15 nov 2013, 10:24

Jag hoppas att det finns någon kvar till våren som kan sjösätta vår båt! Jobbigt om alla sitter i finkan. :wink:
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Anders S » fre 15 nov 2013, 10:33

Fredrik skrev:Jag hoppas att det finns någon kvar till våren som kan sjösätta vår båt! Jobbigt om alla sitter i finkan. :wink:
Jag tänker här särskilt på PeterH, som ju har fått, enligt utsago," extra special servce, only for you". Tänk om hans gaffeltruckförare är mutant och ingen annan vet något. En båt på planen som inte finns i bokföringen kan man väl inte sjösätta i fortsättningen? :mrgreen:

Till saken hör (jag menar förstås inte PeterH, det var bara på skoj) att även de som köpt, mutat eller fifflat på brukarsidan kan sitta illa till, om de kan beslås med att vara fullt medvetna om saken. På andra sidan en mutkolv står en bestickare, kan man säga. Trist historia.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av peterh » fre 15 nov 2013, 11:14

Anders S skrev:
Fredrik skrev:Jag hoppas att det finns någon kvar till våren som kan sjösätta vår båt! Jobbigt om alla sitter i finkan. :wink:
Jag tänker här särskilt på PeterH, som ju har fått, enligt utsago," extra special servce, only for you". Tänk om hans gaffeltruckförare är mutant och ingen annan vet något. En båt på planen som inte finns i bokföringen kan man väl inte sjösätta i fortsättningen? :mrgreen:

Till saken hör (jag menar förstås inte PeterH, det var bara på skoj) att även de som köpt, mutat eller fifflat på brukarsidan kan sitta illa till, om de kan beslås med att vara fullt medvetna om saken. På andra sidan en mutkolv står en bestickare, kan man säga. Trist historia.
Stopp här! Jag har inte fått "special only for you". Jag har fått ett fullt normalt svar på en önskan. Precis vad vilket kundtllvänt ställe som helst skulle ge. Och jag kan garantera : inga dusörer vare sig frågades eller gavs.

Det är en annan diskussion att "servicemindness" är en bristvara. På många företag verkar ingen bry sig alls, vare sig av personalen "vid disken" eller de som anställd dem. Grefab har hela tiden bemött mig korrekt och serviceminded, trots att det tog 5 år att få en båtplats. Därför har tidningsjakten på grefab känts främmande och missriktad för mig.

Jag kan som exempel nämna att jag upphörde som saab-ägare pga den utsökt usla kundservicen, inte bara på en verkstad utan på flera olika i regionen. Min nuvarande billeverantör kan det här med "kundservice"(ingen reklam här :-)
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Anders S » fre 15 nov 2013, 11:51

peterh skrev:
Anders S skrev:
Fredrik skrev:Jag hoppas att det finns någon kvar till våren som kan sjösätta vår båt! Jobbigt om alla sitter i finkan. :wink:
Jag tänker här särskilt på PeterH, som ju har fått, enligt utsago," extra special servce, only for you". Tänk om hans gaffeltruckförare är mutant och ingen annan vet något. En båt på planen som inte finns i bokföringen kan man väl inte sjösätta i fortsättningen? :mrgreen:

Till saken hör (jag menar förstås inte PeterH, det var bara på skoj) att även de som köpt, mutat eller fifflat på brukarsidan kan sitta illa till, om de kan beslås med att vara fullt medvetna om saken. På andra sidan en mutkolv står en bestickare, kan man säga. Trist historia.
Stopp här! Jag har inte fått "special only for you". Jag har fått ett fullt normalt svar på en önskan. Precis vad vilket kundtllvänt ställe som helst skulle ge. Och jag kan garantera : inga dusörer vare sig frågades eller gavs.

Det är en annan diskussion att "servicemindness" är en bristvara. På många företag verkar ingen bry sig alls, vare sig av personalen "vid disken" eller de som anställd dem. Grefab har hela tiden bemött mig korrekt och serviceminded, trots att det tog 5 år att få en båtplats. Därför har tidningsjakten på grefab känts främmande och missriktad för mig.

Jag kan som exempel nämna att jag upphörde som saab-ägare pga den utsökt usla kundservicen, inte bara på en verkstad utan på flera olika i regionen. Min nuvarande billeverantör kan det här med "kundservice"(ingen reklam här :-)
Som jag sa, på skoj! Men frågan kommer att ställas till många, om det här är utbrett.
Det kanske slutar för Grefab som för SAAB ?
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 954
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av S-B A-son » sön 17 nov 2013, 21:42

Mycket Intressant och informativ artikel/insändare från Göran Carlsson (hamnvakt i Hinsholmskilen) i GP!

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.21778 ... -inte-okej

Har som sagt heller aldrig hört talas om mutor och oegentligheter när det gäller Grefab.

Något är på gång. Men vad?

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Anders S » mån 18 nov 2013, 06:53

Jag tror att "polisanmälan" är nyckelordet. Antingen handlar det om någon rättshaverist (i ordets egentliga betydelse) i Grefabs nya ledning som inte vet hur allt fungerar, eller så är det här ett exempel på den sk Göteborgsandan (i sin förlängning ;Allbäck et al). Avarter förekommer numera överallt. I spåren av privatiseringar och en annan attityd till allmännytta vs privata initiativ kan det förekomma allmännyttiga företag som helt missuppfattar vilket spelutrymme som privata företag har för sk tjänsteförmåner och vilket spelutrymme man därför kan ha (bör få unna sig) i kommunala bolag. Men fiffel och genvägar förekommer; Bilprovningen i Malmö hade en "entreprenör" helt nära i tiden, i Malmö kommun fanns/finns ett företag som skall stötta svåranställda med praktikplatser - här jobbade MÅNGA släktingar och barn till cheferna. I Staffanstorps kommun trodde man att näringslivet super på varje resa, i SYSAV (som Grefab ett interkommunalt bolag, fast med sophantering) åker man på mygel- och bjudresor ed hela styrelsen, sinekurer för politikerpampar). Exempel finns överallt. Göteborg är inte unikt. Skillnaden är förstås att privata företag får tjäna ihop till sina slöserier på en marknad, medan kommuner har andra förutsättningar för sin ekonomi. Kör man en del av sin verksamhet utanför bokföringen är det dock inget vidare, oavsett huvudman.

Som någon sorts ordningsman undrar jag nu också om detta inte skall ligga på klotterhalvan, där vi kan ta ut diskussionssvängarna ordentligt?
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av stangen » mån 18 nov 2013, 09:44

Klassar gärna detta som klotter nu när argumenten ligger på strutsnivå "Ja, jaaaag har inte varit med om något oegentligt" och blundar för vad revisorer mfl larmat om.
Ungefär som "Ja, jaaag har inte blivit förfördelad på grund av mitt kön" som intäkt för att det inte finns jämnställdhetsproblem.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar