GREFAB i blåsväder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1208
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

GREFAB i blåsväder

Inlägg av peterh » sön 03 nov 2013, 12:54

Ur dagens GP :

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.216 ... nen-glomde

Det känns som ett korståg mot tidigare VD'n, argumenter är ibland diskutable som t.ex. :
"Grefab har levt sitt eget liv. De är inte anslutna till kommunens övriga infrastruktur. De har egen server, egen telefonväxel och egna rutiner"

Skulle det vara en nackdel att grefab hållt sig borta från byråkratin i goteborgs kommun ? Att de sköter sina datorer utan extra pålägg från kommunen ? Att de skaffat den infrastruktur de behövt till marknadsmässigt pris ?

Den gemensamma s.k. service som kommunen tvingar på grefab visar ju att det bara blir sämre om man skall tvingas samordna och göra likadant för alla över allt. Jag tänker nu på parkeringseländet i björlanda där man betalar dyra pengar till lapplisor som ingen behöver för att sköta en parkering som inte behöver skötas.

Nåja, man kan kanske kritisera grefab för underhåll eller brist på underhåll här och var. Men jag vill också ge dem en eloge för en alldeles utmärkt service vid upp och nedtagning samt pallning. Det enda man kan anmärka på i björlanda är att man borde haft en kran till ( eller hyrt in en mobilkran under säsongen)

Och naturligtvis, grefab måste ha kritik för lapplisorna och parkeringsautometerna. DE BEHÖVS INTE, de är ett klockrent exempel på utsugning och översitteri, de fyller ingen funktion och de få kronor de eventuellt drar in kan skaffas på effektivare sätt.

Tack för ordet
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Peter_K » sön 03 nov 2013, 13:29

Som Ståkkhålmare kan jag tycka att den socialistiska kostruktionen med kommunlägda fritidsmarinor är helt befängd. Den typen av östblockstänkande har inte lett till mycket gott här i världen, och att jätteköer och mutor är resutatet kan väl knappast förvåna många..?
Alla borde ha skägg

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1208
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av peterh » sön 03 nov 2013, 13:33

Peter_K skrev:Som Ståkkhålmare kan jag tycka att den socialistiska kostruktionen med kommunlägda fritidsmarinor är helt befängd. Den typen av östblockstänkande har inte lett till mycket gott här i världen, och att jätteköer och mutor är resutatet kan väl knappast förvåna många..?
Möjligt att det inte förvånar en stockholmare. Men grefabs platser är billigare och bättre skötta än de privata alternativen.
För att inte tala om uppställningsmöjligheterna och mastskjulen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Peter_K » sön 03 nov 2013, 13:56

...jag har aldrig påstått att hamnarna är missskötta. Men sju års kötid, kom igen. Klart den giriga människan löser detta med pengar, precis som bostadsmarknaden i Stockholm där hyran är hårt reglerad med tredjehandskontrakt, svartkontrakt osv. Det är och förblir resultatet när efterfrågan överstiger tillgången år efter år.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av toaen » sön 03 nov 2013, 16:48

Peter_K skrev:Som Ståkkhålmare kan jag tycka att den socialistiska kostruktionen med kommunlägda fritidsmarinor är helt befängd. Den typen av östblockstänkande har inte lett till mycket gott här i världen, och att jätteköer och mutor är resutatet kan väl knappast förvåna många..?
Fast när man som västkustbo, som är van vid kommunala hamnar, hör talas om de problem som finns i båtklubbar, så känns det ganska bra med kommunala hamnplatser. Sen är ju stora städer alltid ett problem i sig.

Har visserligen inte haft nån båtplats i nån klubb i stockholmsområden - men på Svinnige Marina. En av mina svärsöner hade det dock och man har hört talas om andra skräckexempel - sett ur min synpunkt.

Har ju en halvtaskig sommarstuga norr om Stockholm med en samfällighet för vatten och vägar mm. Polsk riksdag måste va en västanfläkt mot allt trams som förkommer i såna "klubbsammanslutningar". Det finns tydligen en och annan tramspelle i varje sådan sammanslutning som kan ställa till elände pga i princip ingenting.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Peter_K » sön 03 nov 2013, 20:18

Klubbar har som sagt sina minus; men trots att Stockholm är flera gånger störren än Göteborg behöver man inte vänta sju år på hamnplats. Det vågar jag tillskriva kommunala bolags oflexibla tänkande, vilket bara gynnar mygel och ocker.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 951
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av S-B A-son » sön 03 nov 2013, 20:22

Spontant, och med viss men liten insyn, känns det som en inte alls så liten dos politik bakom och i artikeln om Grefab.

Varför man vill ta heder och ära av Peter Hartzell kan man ju fundera över, men så vitt jag förstår motsatte sig Hartzell starkt fastighetskontorets värdering av Grefabs hamnmark, vilken i slutänden kommer att innebära en rätt ordentligt höjning av avgiften för båtplatserna. Är man inte lojal så börjar det blåsa hårt, minst kuling om man säger så.

Sant är dock att underhållet av anläggningarna lämnar mycket övrigt att önska. I min lilla hamn, jag ligger rätt utsatt i denna för vindar och vågor, lossnade tre pålar och en av bryggorna svajade betänkligt under stormen Simone, som inte var en storm under mer än ca 20 minuter. Ja min båt klarade sig galant.

mvh Sven-Barry

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2282
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Peter_K » sön 03 nov 2013, 20:28

Jag som inte är insatt måste ställa frågan - var värderingen felaktig, eller är det resultatet av den som ogillas?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11411
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Anders S » sön 03 nov 2013, 21:37

Jag tror, utan att vara insatt numera (jag kände Kaj Hartelius litet grand men DET är ett tag sedan) att GREFAB slits mellan kommunernas önskan att maximera alla former av utbyte av hamnarna och den anda av koorporativism och samarbete som var grunden för att ens ordna det här smarbetet. Göteborg är fullt av av sk "goa gubbar" som inte alltid är så "goa" och fixar- och mygelmentaliteten ligger nära till. Fenomenet har till och med ett namn.

Sedan kan man ju ganska lätt begripa att en kommunal organisation som identifierar sig med sina kunder kan betraktas som illojal eller suspekt av de som med näbbar och klor fajtas för sin lilla egna vattvälling. Minsta lilla det luktar subventionering eller illojal konkurrens med marknadskrafterna blir det hallå. Med dagens båtplatspriser är det ju ett dråpslag mot en del marinor om GREFAB bygger 1000 nya platser i de centrala lägena, trots att det finns en kö som borde absorbera mycket mer än så (finns den, eller är det en wannabe-kö?). Gör man en jämförelse kan man ju tänka sig att det kommunala bostadsbolaget har lägenheter som är litet sunkigare, litet latare vaktmästare och litet sämre service, men billigare, så billiga att ingen kan konkurrera. Får sedan fotbollsföreningarna, Intresseklubben Kroppsmålarna, föreningarna för osmansk magdans och Sven Wollters stiftelse för kapitalismens skändande (Någon sorts teater på min tid) för sig att de rika båtägarna får deras rättmätiga bidrag för att kunna jäsa på Hakefjorden, så kan det ju bli jobbigt.

Men att bokföringen skall vara i ordning kan man ju annars tycka är rätt självklart.

Tänk att GP inte frågade om nya VD:n har båt? Eller gjorde de det?
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem
Inlägg: 951
Blev medlem: fre 18 nov 2005, 20:43
Ort: Västkusten

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av S-B A-son » sön 03 nov 2013, 23:46

Anders S skrev: ... Med dagens båtplatspriser är det ju ett dråpslag mot en del marinor om GREFAB bygger 1000 nya platser i de centrala lägena, trots att det finns en kö som borde absorbera mycket mer än så (finns den, eller är det en wannabe-kö?).
Jag tror nog att kön verkligen finns, om inte annat så handlar den om att våra båtar hela tiden blir större och därför kräver ... större plats. Årets observation från min egen hamn är att det faktiskt ser ut som om ett lite för stort antal båtplatser helt enkelt inte blivit utnyttjade i år. Kanske för att fjolåret var så dåligt, eller för att man sålt sin båt (tänk väldigt låga begagnatpriser) och därför kanske väntar på att köpa en ny och behåller därför platsen under de tre år man FÅR behålla.

Tidsandan verkar ju inte för allmänna nyttigheter till lågt pris, om man säger så.

mvh Sven-Barry - besutten båtägare

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11411
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Anders S » mån 04 nov 2013, 07:33

S-B A-son skrev:
Anders S skrev: ... Med dagens båtplatspriser är det ju ett dråpslag mot en del marinor om GREFAB bygger 1000 nya platser i de centrala lägena, trots att det finns en kö som borde absorbera mycket mer än så (finns den, eller är det en wannabe-kö?).
Jag tror nog att kön verkligen finns, om inte annat så handlar den om att våra båtar hela tiden blir större och därför kräver ... större plats. Årets observation från min egen hamn är att det faktiskt ser ut som om ett lite för stort antal båtplatser helt enkelt inte blivit utnyttjade i år. Kanske för att fjolåret var så dåligt, eller för att man sålt sin båt (tänk väldigt låga begagnatpriser) och därför kanske väntar på att köpa en ny och behåller därför platsen under de tre år man FÅR behålla.

Tidsandan verkar ju inte för allmänna nyttigheter till lågt pris, om man säger så.

mvh Sven-Barry - besutten båtägare
Jag stryker under en liten bit i detta, som var och en naturligtvis får förhålla sig till.

Men om kommunala angelägenheter som skolor och äldreomsorg inte fungerar riktigt, riktigt bra får det ju inte finnas någon tvekan om att kommunens båtplatser blir kostnadsfria för alla de som inte har intresse av båtplats som "allmän nyttighet till lågt pris" (läs "icke båtägare"). Det är en av de bra anledningarna till att lämna hamnarna till privata aktörer, vare sig de är vinstdrivande eller ideella föreningar. En kommunal hamn är någon sorts mellanting här, och i värsta fall får den bådas nackdelar utan att ha någon av fördelarna. Inte sagt att det är så i Grefab, naturligtvis, för det vet jag inte. Men jag TROR att då jag besöker Göteborgsområdet (för det gör jag så gärna) så hade det kanske sett annorlunda ut med framför allt gästhamnseländet om Grefabs hamnar varit medlemsägda.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1208
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av peterh » mån 04 nov 2013, 08:00

Anders S skrev:
S-B A-son skrev:
Anders S skrev: ... Med dagens båtplatspriser är det ju ett dråpslag mot en del marinor om GREFAB bygger 1000 nya platser i de centrala lägena, trots att det finns en kö som borde absorbera mycket mer än så (finns den, eller är det en wannabe-kö?).
Jag tror nog att kön verkligen finns, om inte annat så handlar den om att våra båtar hela tiden blir större och därför kräver ... större plats. Årets observation från min egen hamn är att det faktiskt ser ut som om ett lite för stort antal båtplatser helt enkelt inte blivit utnyttjade i år. Kanske för att fjolåret var så dåligt, eller för att man sålt sin båt (tänk väldigt låga begagnatpriser) och därför kanske väntar på att köpa en ny och behåller därför platsen under de tre år man FÅR behålla.

Tidsandan verkar ju inte för allmänna nyttigheter till lågt pris, om man säger så.

mvh Sven-Barry - besutten båtägare
Jag stryker under en liten bit i detta, som var och en naturligtvis får förhålla sig till.

Men om kommunala angelägenheter som skolor och äldreomsorg inte fungerar riktigt, riktigt bra får det ju inte finnas någon tvekan om att kommunens båtplatser blir kostnadsfria för alla de som inte har intresse av båtplats som "allmän nyttighet till lågt pris" (läs "icke båtägare"). Det är en av de bra anledningarna till att lämna hamnarna till privata aktörer, vare sig de är vinstdrivande eller ideella föreningar. En kommunal hamn är någon sorts mellanting här, och i värsta fall får den bådas nackdelar utan att ha någon av fördelarna. Inte sagt att det är så i Grefab, naturligtvis, för det vet jag inte. Men jag TROR att då jag besöker Göteborgsområdet (för det gör jag så gärna) så hade det kanske sett annorlunda ut med framför allt gästhamnseländet om Grefabs hamnar varit medlemsägda.
Du menar att grefabs hamnar hade haft gästplatser ? Kanske det, men då skulle kööerna till båtplatser bli ännu längre om man dedicerar dessa platser till gästplatser(eller bygger om bryggorna till typiska gästhamnar).
Nej, man kan kritisera grefab för somt , men inte gästhamnsbristen i göteborg.

Det finns flera bra kandidater till gästhamn, t.ex. gamla fiskehamnen. Men kommunen prioriterar att bygga stora och täta bostadsområden på de allra mest översvämmningsutsatta områdena, något vi kommer att svära över i framtiden.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11411
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Anders S » mån 04 nov 2013, 08:37

peterh skrev:
Du menar att grefabs hamnar hade haft gästplatser ? Kanske det, men då skulle kööerna till båtplatser bli ännu längre om man dedicerar dessa platser till gästplatser(eller bygger om bryggorna till typiska gästhamnar).
Nej, man kan kritisera grefab för somt , men inte gästhamnsbristen i göteborg.

Det finns flera bra kandidater till gästhamn, t.ex. gamla fiskehamnen. Men kommunen prioriterar att bygga stora och täta bostadsområden på de allra mest översvämmningsutsatta områdena, något vi kommer att svära över i framtiden.
Nej, snarare hade alla de tomma platser som naturligt uppstår i semestertider blivit tillgängliga för gäster. Så enkelt kan det göras och så fungerar det på de flesta ställen där en ideell förening sköter hamnarna.

Nu är huvudmannen (GREFAB) förstås ointresserad, eftersom huvudmannen själv inte har nytta av att samarbeta med andra och inte heller kan räkna hem en kostnadstäckning för personal under semestermånaderna. Det är bara "lönsam" om det kan skötas ideellt. Jämför gärna med den i Sydsverige kända Frihamnsförordningen (hamnplatssamarbete hamnar emellan, byt din plats mot någon annans - om hamnarna (föreningarna) är med på saken). Jag vet ju att Fiskebäcks hamnförening var med i detta ett tag, men att det tydligen spårade ur därför att de flesta i Fiskebäck (GREFAB-hamn) inte var med i hamnföreningen, hade därmed inget frikort, ingen röd/grön-skylt och ändå kunde hitta en gästbåt på sin plats emellanåt.

Men det är ett sidospår till GREFAB så som de skildras i GP.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1208
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av peterh » mån 04 nov 2013, 09:32

Anders S skrev:
peterh skrev:
Du menar att grefabs hamnar hade haft gästplatser ? Kanske det, men då skulle kööerna till båtplatser bli ännu längre om man dedicerar dessa platser till gästplatser(eller bygger om bryggorna till typiska gästhamnar).
Nej, man kan kritisera grefab för somt , men inte gästhamnsbristen i göteborg.

Det finns flera bra kandidater till gästhamn, t.ex. gamla fiskehamnen. Men kommunen prioriterar att bygga stora och täta bostadsområden på de allra mest översvämmningsutsatta områdena, något vi kommer att svära över i framtiden.
Nej, snarare hade alla de tomma platser som naturligt uppstår i semestertider blivit tillgängliga för gäster. Så enkelt kan det göras och så fungerar det på de flesta ställen där en ideell förening sköter hamnarna.

Nu är huvudmannen (GREFAB) förstås ointresserad, eftersom huvudmannen själv inte har nytta av att samarbeta med andra och inte heller kan räkna hem en kostnadstäckning för personal under semestermånaderna. Det är bara "lönsam" om det kan skötas ideellt. Jämför gärna med den i Sydsverige kända Frihamnsförordningen (hamnplatssamarbete hamnar emellan, byt din plats mot någon annans - om hamnarna (föreningarna) är med på saken). Jag vet ju att Fiskebäcks hamnförening var med i detta ett tag, men att det tydligen spårade ur därför att de flesta i Fiskebäck (GREFAB-hamn) inte var med i hamnföreningen, hade därmed inget frikort, ingen röd/grön-skylt och ändå kunde hitta en gästbåt på sin plats emellanåt.

Men det är ett sidospår till GREFAB så som de skildras i GP.
Jo det är ett sidospår, och javisst hade man kunnat hyra ut tomma platser och platser som båtägaren inte behöver på någon tid.
Detta kunde kombineras med ungdomsplatser/jobb och kunde finansiera bättre infrastruktur i hamnarna.

Men för att koncentrera oss på sakfrågan; finns det substans för den massiva kritiken av GREFAB ?
/ edit felstavning/
Senast redigerad av 1 peterh, redigerad totalt 0 gånger.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1725
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: GREFAB i blåsväder

Inlägg av Seawolf » mån 04 nov 2013, 09:59

Båthamnar tillhör ju kategorin fritidsanläggningar t.ex. arenor, simhallar, skateboardbanor, skidanläggningar. Så länge det utgår stöd för sådana från stat och kommun finns det ingen anledning att exkludera hamnar för fritidsbåtar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar