Avdragare..

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Avdragare..

Inlägg av Kalle Kula » ons 23 okt 2013, 17:25

Hej alla

Förra vintern blev det ju ny maskin och propeller på skutan. På den raka axeln sitter det nu en trebladig foldingprop från Volvo Penta. Det är den nyare modellen med svepta blad, då den sitter på en rak axel är navet koniskt format. Nu till saken...jag hittar inte någon avdragare som jag kan aptera på avsett sätt för att få av den.

Utvändigt så blir den antingen för kort, eller för smal upptill där navet är som tjockast.

Invändigt, efter att ha tryckt i propellerbladens bultar att dra i, så är de antingen för klumpiga och får inte plats i bladet, alternativt att gängstången inte kommer emellan armarna, eller med den allra minsta modellen av avdragare så räcker inte gängstångens längd till för att bottna på axeln och putta av propellern...

Jag har nu testat med fem olika avdragare..


Någon därute som har samma propeller och kan dela med sig om tips på lämplig avdragare och inköpsställe..?

Det här driver mig till vansinne..
:-)

Med vänlig hälsning,

/Ola

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Avdragare..

Inlägg av paliswe » ons 23 okt 2013, 17:49

Jag har använt en drivknutsavdragare
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-191386/
som anbringas så att de svarta raka järnen läggs runt axeln och ligger mot navet.
Sedan får man hitta någon skruv (som sitter i något plattjärn) och skruva in mot axeln och ta spänn mot avdragarens hål. Kanske får man lägga någon förlängning inne i navet för att nå fram till axeln.
Sedan spänner man skruven för kung och fosterland, tar en slägga och slår lite lätt på oket. Hoppar det inte loss då får man värma med svetslåga. Med det sistnämnda har ingen propeller nånsin suttit kvar.

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Avdragare..

Inlägg av Kalle Kula » ons 23 okt 2013, 18:25

paliswe skrev:Jag har använt en drivknutsavdragare
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-191386/
som anbringas så att de svarta raka järnen läggs runt axeln och ligger mot navet.
Sedan får man hitta någon skruv (som sitter i något plattjärn) och skruva in mot axeln och ta spänn mot avdragarens hål. Kanske får man lägga någon förlängning inne i navet för att nå fram till axeln.
Sedan spänner man skruven för kung och fosterland, tar en slägga och slår lite lätt på oket. Hoppar det inte loss då får man värma med svetslåga. Med det sistnämnda har ingen propeller nånsin suttit kvar.
Bra tanke och tack för tipset..

Då kommer nästa problem...om vi räknar bakifrån så har vi först ett propellernav, sedan kommer en lin-kniv och sedan kommer lagret i stödbocken... Jag har inte utrymme att aptera denna avdragare mellan nav och kniv... Det är bara några mm att leka med...en avdragares klor går att få in där...men...

Jag tror inte att navet sitter så speciellt hårt fast, det har ju bara suttit en säsong. Men axeln är konad så givetvis sitter det fast...det skall det ju göra..

Jag kommer inte ens åt att efter att ha värmt upp navet få till ett mellanlägg och använda handslägga..

Fler bra förslag?

Med vänlig hälsning,

/Ola

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Avdragare..

Inlägg av paliswe » ons 23 okt 2013, 18:29

Lätta på axeln i klämkopplingen och släpp ut axeln lite så den kommer längre från stödbocken.

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Avdragare..

Inlägg av Kalle Kula » ons 23 okt 2013, 18:45

paliswe skrev:Lätta på axeln i klämkopplingen och släpp ut axeln lite så den kommer längre från stödbocken.
Japp, givetvis - den varianten är jag medveten om..men..det vore skönt att hitta rätt verktyg så att man kan göra det på ett så smidigt sätt som möjligt...

Lat och bekväm...jajamensan!
:-)

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Avdragare..

Inlägg av barkbåt » ons 23 okt 2013, 20:44

Hej!
Jag använde en glidhammare för att ta av en fast propeller som hade varit demonterad för 2-3 säsonger sedan. Det brukar finnas några olika "krokar" och vinklade plåtar som man kan fästa bakom propellernavet. Man får hålla kroken i läge och sedan slå med glidhammaren.
Lycka till!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Avdragare..

Inlägg av Anders S » ons 23 okt 2013, 21:32

paliswe skrev:Jag har använt en drivknutsavdragare
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... re-191386/
som anbringas så att de svarta raka järnen läggs runt axeln och ligger mot navet.
Sedan får man hitta någon skruv (som sitter i något plattjärn) och skruva in mot axeln och ta spänn mot avdragarens hål. Kanske får man lägga någon förlängning inne i navet för att nå fram till axeln.
Sedan spänner man skruven för kung och fosterland, tar en slägga och slår lite lätt på oket. Hoppar det inte loss då får man värma med svetslåga. Med det sistnämnda har ingen propeller nånsin suttit kvar.
Det där var inte dumt! Och på Biltema, också...
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Avdragare..

Inlägg av peterh » tor 24 okt 2013, 06:18

Man borde kunna utnyttja centrumbultens hål att montera ett munstycke och pressa in vätska.
Med tillräckligt tryck så släpper konan.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Avdragare..

Inlägg av Anders S » tor 24 okt 2013, 06:33

Men... Kalle K. talar om att kroka i avdragarens klor i bultarna till propellerbladen (utan blad, kan jag tänka). Då kan man hitta avdragare (mina tre ser ut så) med en metallled mellan kroken och avdragaren. Här kan man antingen göra tre nya, lagom långa, eller så kan man använda den man har. Jag rekommenderar att göra nya förlängare, så att hålet man trär propellerbulten igenom passar så exakt som möjligt, då skadar man bulten så litet som möjligt. Hittar man en passande bult ("slät skruv" som man kan använda i stället för propellerbulten, så skonar man den. Den är ju också ett lager för bladet.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Avdragare..

Inlägg av peterh » tor 24 okt 2013, 07:10

Anders S skrev:Men... Kalle K. talar om att kroka i avdragarens klor i bultarna till propellerbladen (utan blad, kan jag tänka). Då kan man hitta avdragare (mina tre ser ut så) med en metallled mellan kroken och avdragaren. Här kan man antingen göra tre nya, lagom långa, eller så kan man använda den man har. Jag rekommenderar att göra nya förlängare, så att hålet man trär propellerbulten igenom passar så exakt som möjligt, då skadar man bulten så litet som möjligt. Hittar man en passande bult ("slät skruv" som man kan använda i stället för propellerbulten, så skonar man den. Den är ju också ett lager för bladet.
Var detta som alternativ till "min" hydraulmetod" ? Det är ju två olika saker.

Om man pressade in vätska via centrumbulten's hål i navet skadar man inga delar.
Problemet är väl att få munstycket att sitta fast i hålet . Jag har sett liknande metoder när man pressar stora axlar.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Avdragare..

Inlägg av Kalle Kula » tor 24 okt 2013, 07:34

barkbåt skrev:Hej!
Jag använde en glidhammare för att ta av en fast propeller som hade varit demonterad för 2-3 säsonger sedan. Det brukar finnas några olika "krokar" och vinklade plåtar som man kan fästa bakom propellernavet. Man får hålla kroken i läge och sedan slå med glidhammaren.
Lycka till!
Smart och oprövad idé!

Den skall vi testa!

Med vänlig hälsning,

/Ola

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Avdragare..

Inlägg av Kalle Kula » tor 24 okt 2013, 07:36

peterh skrev:Man borde kunna utnyttja centrumbultens hål att montera ett munstycke och pressa in vätska.
Med tillräckligt tryck så släpper konan.
Bra tanke men det känns spontant som om det tillräckliga trycket blir samma sak som väääldigt högt tryck..

Ingenting man gör med det som finns till hands med rimliga insatser..

Med vänlig hälsning,

/Ola

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Avdragare..

Inlägg av Kalle Kula » tor 24 okt 2013, 07:41

Anders S skrev:Men... Kalle K. talar om att kroka i avdragarens klor i bultarna till propellerbladen (utan blad, kan jag tänka). Då kan man hitta avdragare (mina tre ser ut så) med en metallled mellan kroken och avdragaren. Här kan man antingen göra tre nya, lagom långa, eller så kan man använda den man har. Jag rekommenderar att göra nya förlängare, så att hålet man trär propellerbulten igenom passar så exakt som möjligt, då skadar man bulten så litet som möjligt. Hittar man en passande bult ("slät skruv" som man kan använda i stället för propellerbulten, så skonar man den. Den är ju också ett lager för bladet.
Jo...modifierade verktyg börjar bli min insikt oxå...
Glidhammaren skall dock testas först!

Fler bra tankar från någon?

Med vänlig hälsning,

/Ola

Kalle Kula
Diamantmedlem
Inlägg: 262
Blev medlem: mån 14 mar 2005, 16:33

Re: Avdragare..

Inlägg av Kalle Kula » tor 24 okt 2013, 13:26

Sailguide is da shit!

..och glidhammare i kombination med gasol var nästan ännu bättre!
Nu är den av!

Tack för tips och råd!

Innan nästa höst får det bli lite metallslöjd och befordra en simpel avdragare till båtspecialverktyg!
Hur kommer man ihåg det nu att få det gjort nu då..

Tack igen!

Med vänlig hälsning,

/Ola

Skriv svar