När byta cutlesslager

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

När byta cutlesslager

Inlägg av barkbåt » tor 17 okt 2013, 20:13

Hej!
Har nu bytt packningar i det oljetätade "innerlagret" på propelleraxeln på grund av vattenläckage. Är det någon som vet hur man märker om cutlesslagret måste bytas? Vibrationer i propelleraxeln? Lagret sitter i akterkant på kölen, dvs ingen fristående lagerbock.
Om det måste bytas är det ju lämpligt nu med båten på land.
Tacksam för Era erfarenheter!
Hälsningar
Barkbåt

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: När byta cutlesslager

Inlägg av Anders S » tor 17 okt 2013, 20:36

barkbåt skrev:Hej!
Har nu bytt packningar i det oljetätade "innerlagret" på propelleraxeln på grund av vattenläckage. Är det någon som vet hur man märker om cutlesslagret måste bytas? Vibrationer i propelleraxeln? Lagret sitter i akterkant på kölen, dvs ingen fristående lagerbock.
Om det måste bytas är det ju lämpligt nu med båten på land.
Tacksam för Era erfarenheter!
Hälsningar
Barkbåt
Om du kan känna glapp! Cutlesslagets rillor (bommar?) ligger mot axeln en liten liten aning, och smörjs av vattnet. När den är mycket sliten är topparna borta (egentligen är bommarna inte toppiga, utan rundade) men till slut slits de så mycket att man känner att det är ett litet fritt spel. Man får vara känslig på handen för att känna det. Ett annat sätt är att rulla ett vanligt papper runt propelleraxeln och se om man kan fösa in det i lagret, genom att hjälpa till en smula gnom att vicka axeln. Kan man det är det dags för byte. Nya lager känns en smula "tajta", men det skall de vara. Kommer det bara vatten till, så går allt lätt och fint. Sedan känns det som vanligt i många år, och därefter blir det till slut så slitet att man kan känna att det finns ett nästan omärkligt spel. Det behöver inte heller vara så omärkligt, för övrigt.

Finns det risk att olja har läckt ut på lagret? Då kan lagret, om du har otur, svälla och kännas mycket styvt, men dess tid är dessvärre utmätt (ödesmättad trudelutt hörs i bakgrunden). Det går att hitta olika gummikvalisorter, och då skall du försöka hitta ett oljetåligt lager, om det finns risk att det finns oljerester kvar i stävröret. Är det bara vatten som gått inåt bör det inte vara ett bekymmer. Normalt påstår leverantörerna att det handlar onm nitrilgummi, som tål olja, men kolla detta!
Anders S

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: När byta cutlesslager

Inlägg av barkbåt » tor 17 okt 2013, 20:55

Tack Anders för snabbt och utförligt svar. Tipset om papper runt axeln skall jag prova, likaledes känna efter om jag kan röra axeln i sidled.
När jag tog bort "innerlagret" drog jag först ut axeln och jag minns att den var slemmig av olje/vattenemulsion, det rann också ut endel ur cutlesslagret. Har sedan dragit in trasor akterifrån för att torka bort oljan, men det dröjde ca 2 dygn innan jag gjorde det. Blir spännande att kolla lagerspelet!
Hälsningar
Barkbåt

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: När byta cutlesslager

Inlägg av Anders S » tor 17 okt 2013, 22:45

Har du axeln ute? Då är det absolut läge att byta om inte lagret är "som nytt". Lagren håller länge, men inte för evigt och de är inte så dyra. Man kan (kanske) byta med axeln i, men det är mycket mer än halva jobbet att dela motorkoppling, ta av propellern och dra ut axeln. Bytet som sådant är (vanligtvis) inte jobbigt alls.
Anders S

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: När byta cutlesslager

Inlägg av barkbåt » fre 18 okt 2013, 08:28

Tackar igen!
Axeln är ute, det underlättar ju avsevärt arbetet med cutlesslagret. Har haft båten i tio år och läckan började i somras. Vet inte hur länge sedan någon av lagren byttes. Du har alldeles rätt, det är nog dags att ta cutlesslagret också, dumt att chansa. Tid finns ju, det är länge till sjösättning. Dessutom är jag pensionär och kan planera min tid, gillar att arbeta med båten som nu är 37 år gammal.
Läser regelbundet forumet, har lärt mig oerhört mycket av det.

Hälsningar
Barkbåt

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Re: När byta cutlesslager

Inlägg av Besqua » fre 18 okt 2013, 13:35

Att dra ut axeln går lätt, gör inte om mitt misstag bara, visste inte hur
tätlagret var konstruerat, i mitt fall två motställda packboxar med olja emellan
hur som helst skadade jag en av dom när axeln skulle tillbaka på plats med läckage som
följd, så byt lager men var försiktig vid återmontering, mer vrid än tryck, insmorda packboxar
så går det som .....:
Har jag bråttom tar jag bilen

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: När byta cutlesslager

Inlägg av barkbåt » mån 21 okt 2013, 18:34

Tack för tipset, Besqua!
Har nu demonterat cutlesslagret vilket var lätt. Det visade sig vara ett Motorkraft-lager, dessa finns ej längre. Lagret var inte med gummiinsida, utan en slags fiberpackning med två längsgående rillor för att släppa in vatten. Denna packning skulle nog inte tagit skada av olja, men jag skall byta lagret ändå. Har lämnat förfrågan till Vega Marin, hoppas de har något som kan hjälpa mig, med oljebeständig gummiinsida.
Hälsningar
Barkbåt

Skriv svar