Göta älv vs Nordre älv

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tidow
Guldmedlem

Re: Göta älv vs Nordre älv

Inlägg av tidow » lör 19 okt 2013, 16:21

Lasse L skrev:Kört upp hela sträckan på natten. Skulle övernattat i Lilla Edet, men där var det ingen nattro, skrammel från en bro med tung lastbilstrafik, fartyg som "väsnades". Kollade via VHFen med slussvakterna hur många fartyg som jag skulle möta på väg upp. Fick "lov" att köra upp i mörkret. Kom upp till nedre slussarna i Trollhättan när det ljusnade, fortsatte förbi och gick in i de "gamla" slussarna som numera är gästhamnar. Lugnt, grönt och fridfullt. Fortsatte nästa dag till Dalbergså, då var det en lugn gästhamn, numera är det också campingplats, men hamnen är mycket skyddad.
trollhättan nedre2.jpg
DALBERGSÅ.JPG
Tack Lasse. Det var intressant
Tim

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » lör 19 okt 2013, 16:27

Hej igen
Tråden heter
Transport Maxi 77 på Göta Älv, Hjälp/tips/info
Tänk även på att du har stor nytta av en Vhf
Mitt nick på MG är Comfort 4
//johan

tidow
Guldmedlem

Inlägg av tidow » lör 19 okt 2013, 16:29

Nu uppdagas en ny fråga.

Vad jag förstår är det bara att köpa en VHF-radio. Men man skall väl ha ett certifikat för en sån apparat.
Hur får man ett sånt.

Och ni som har en VHF, använder ni den ofta eller hör den endast till säkerheten ifall det skulle hända nått, bortsett från att anropa för en broöppning och sluss d:o?
Tim

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 19 okt 2013, 20:26

cecilia skrev:Nu uppdagas en ny fråga.

Vad jag förstår är det bara att köpa en VHF-radio. Men man skall väl ha ett certifikat för en sån apparat.
Hur får man ett sånt.

Och ni som har en VHF, använder ni den ofta eller hör den endast till säkerheten ifall det skulle hända nått, bortsett från att anropa för en broöppning och sluss d:o?
Ja, alltså, det som är mest PRAKTISKT för att kommunicera med brovakten, myndigheter och annat löst folk är faktiskt mobiltelefonen.

En VHF är mycket bra att ha, men den kräver ett certifikat och ett tillstånd med anropssignal, alldeles riktigt. Det ena kan uppfattas som byråkrati (anropssignalen, MMSI-nummer, avgift och sådant, men certifikatet är av stor nytta, för där lär man sig hur allt fungerar och får papper på det. När man lärt sig inser man att det är osmart att ha VHF för att kalla på brovakten om man inte har en anropssignal och allt i laga ordning. Man avslöjar ju sig, liksom :D

VHF skall du väl ha, åtminstoe på sikt, men den är inte nödvändig på Trollhätte Kanal.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 19 okt 2013, 21:28

cecilia skrev:Nu uppdagas en ny fråga.

Hur får man ett sånt.

VHFerna är alltid på, kanal 13 o 16
VHFen är bra för säkerheten.
Man kan anropa om hjälp och närliggande farkoster hör dej.
Man hör närliggande som behöver hjälp.
Den fungerar när man är utanför mobilens täckningsområde.
Har flera ggr blivit uppropad av Rescucenter, (som "sett" mej på AISen) som bett mej om hjälp att spana, och bistå haverister i nöd då jag varit "närmast".
Lyssnar alltid på VTSen ( kanal 13 (Gbg)), för jag färdas genom tättrafikerat fartygs stråk.

Jo den kostar lite. Visst behövs det certifikat och registrering.
Jag har aldrig behövt uppge anropsignal när jag kontaktat bro/sluss vakter, så jag är anonym. :-)
"Allt" om VHF på: http://www.stockholmradio.se/
Känner många som har VHFen "svart" bara för att kunna använda den i nödfall. :oops:

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » mån 21 okt 2013, 14:42

cecilia skrev:
HansH skrev:OBServera att kanalen är stängd för fritidsbåtar på sträckan Lilla Edet till Gropbron (Vänersborg) mellan kl 19 och 09.
Så det blir tajt at hinna hela sträckan på en dag.
MTP båtstorleken så är det definitivt enklast för dig/er att fånga en stege midskepps båten och bara "följa med). Båtshake eller ett par arbetshandskar kan vara bra att ha - stegarna och slussväggarna är lite slemmiga att ta i.
Oj då. Det ser ut att bli 3 dgr i kanalen. dag 1, till Lilla Edet. Dag 2-3 till Vbg. om jag förstår dej rätt.
Arbetshandskar var bra.
Tack
Starta tidigt dag 1, så du når Lilla Edet innan kvällen =19. Ligg kvar där över natten och starta därifrån vid 06:30. Då kommer du till Trollhättan vid första slussöppningen och kan nå Vänersborg innan kvällen. Det är inte farligt mycket väsen kvar i Lilla Edet nu när fabriken slagit igen.

tidow
Guldmedlem

Inlägg av tidow » mån 21 okt 2013, 15:49

Excel 319 skrev:
cecilia skrev:
HansH skrev:OBServera att kanalen är stängd för fritidsbåtar på sträckan Lilla Edet till Gropbron (Vänersborg) mellan kl 19 och 09.
Så det blir tajt at hinna hela sträckan på en dag.
MTP båtstorleken så är det definitivt enklast för dig/er att fånga en stege midskepps båten och bara "följa med). Båtshake eller ett par arbetshandskar kan vara bra att ha - stegarna och slussväggarna är lite slemmiga att ta i.
Oj då. Det ser ut att bli 3 dgr i kanalen. dag 1, till Lilla Edet. Dag 2-3 till Vbg. om jag förstår dej rätt.
Arbetshandskar var bra.
Tack
Starta tidigt dag 1, så du når Lilla Edet innan kvällen =19. Ligg kvar där över natten och starta därifrån vid 06:30. Då kommer du till Trollhättan vid första slussöppningen och kan nå Vänersborg innan kvällen. Det är inte farligt mycket väsen kvar i Lilla Edet nu när fabriken slagit igen.
Tack Ecsel. Det ser ljusare ut. Hoppas du har tagit hänsyn i din tidsberäkning att här handlar det om långsamtgående farkost 4.5 kn. max 5 kn.
Tim

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 21 okt 2013, 15:55

Hej igen
Tyvärr är det så i älven att vhf är i särklass lättast att kommunicera med ,även om man har numret till slusstrappan är det inte alltid man får svar
Annars utmed kusten används den nästan bara att pejla läget mellan kompisarna när man seglar ihop,
Men upp i älven är den mycket användbar,enkelt att anropa ,marieholmsbron jordfallsbron ströms sluss med tillhörande vägbro o slusstrappan i trollhättan sen kommer klaffbron järnvägsbron o därefter brinkebergs kulle sluss,via vhf en får man lätt veta vadsom försigår o hur länge man behöver vänta

kursen är enkel och tar bara en dag har jag för mig?? väl värd att gå

//Johan

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 21 okt 2013, 16:04

Med fritidsbåt genom Trollhätte kanal

Fritidsbåtar i slussen i Trollhättan. Foto: Sebastian Maj

Råd och tips för färd med fritidsbåt genom Trollhätte kanal

Viktig information:

Farleden mellan Lilla Edet och Gropbron är stängd för fritidsbåtar mellan kl. 19.00 - 09.00.

Förtöjning i sluss

All slussning och broöppning är öppen dynget runt och sker under TV-övervakning.

Följ slusspersonalens anvisningar.
Slussen får inte helt fyllas av fritidsbåtar – en fri yta på ¼ (25%) skall finnas av säkerhetsskäl.
Ha förtöjningar eller båtshake klar.
Fendra av ordentligt på båda sidorna av båten, annars finns risk att båten skrapas mot kanterna.
Båten hålls bäst på plats genom att ta tag i lejdare eller krokar som finns i slussväggen.
Du kan använda båtshake eller avhåll med tamp.
Låt aldrig barnen slussa ensamma.
Lämna aldrig båten utan tillsyn i slussen.
Hur lång tid tar en slussning?

En slussning tar cirka 15-20 minuter och väntetiden är ungefär densamma. Det kan dock bli ytterligare väntan på grund av att vi ibland väntar in ytterligare fritidsbåtar. Fartyg har företräde och är det flera fartyg på gång i slusstrappan i Trollhättan kan väntetiden bli ett par timmar. Det finns informationstavlor om när nästa slussning sker.

Vid slussar: Nyttotrafik har företräde.
Vid landsvägsbroar: Under tider vid stark landsvägstrafik.
Båtar kan samlas för gemensam broöppning.
Vid järnvägsbroar: Tågtrafik har företräde.

Brand

Öppen eld är absolut förbjudet i slussarna.

Använd flytväst

Flytväst är det inget fel att ha och barn ska ha flytväst. Ramlar du i vattnet under slussning finns risk att du sugs ner. Tänk på att du färdas i strömmande vatten.

Mörker/dålig sikt

Med hänsyn till sjösäkerheten avråder vi med bestämdhet att fritidsbåtar framförs i kanalen under mörker eller dålig sikt.

Möte med andra fartyg

Möte med andra fartyg görs lämpligast med fart om situationen tillåter, i övrigt gäller sjöreglerna. I de fall man hinns upp av ett fartyg är det bäst att hålla sig åt sidan för säker passage.

Rapportera faror & fel, brådskande rapport

Om du upptäcker fel på utmärkning, släckta fyrar, drivande föremål eller iakttar annat som kan utgöra fara för sjöfarten vill vi att du genast rapporterar detta till Sjöfartsverket.
Telefon: 020-33 11 66 (dygnet runt, samtalet kostar inget)
VHF: Anropa MSI SWEDEN eller Stockholm Radio på lämplig trafikkanal.

Gästhamnar

De bästa övernattningsplatserna är gästhamnarna. Där finns all nödvändig service. Sjöfartsverket har gästhamnar i Lilla Edet och vid Trollhättans övre sluss. Det finns ytterligare en gästhamn i centrala Trollhättan (Spikön) och i Vänersborg finns en gästhamn/marina.

Båtsportkort från kust till kust

Sjöfartsverket gav till säsongen 2011 ut ett nytt båtsportkort som täcker hela vattenvägen från kust till kust. I båtsportkortet ingår en separat kanal- och gästhamnsbeksrivning för Göta kanal och Vättern och en kanalbeskrivning för Trollhätte kanal. Klicka här för mer info om båtsportkort.

Distanser

Göteborg (Göta älvbron) till Lilla Edet (Ströms sluss) = 27,6 distansmin.

Lilla Edet (Ströms sluss) till Trollhättan (Sluss 5) = 9,6 distansmin.

Trollhättan (Sluss 2) till Brinkebergskulle = 5,6 distansmin.

Brinkebergskulle till Vänersborg (Dalbobron) = 2,5 distansmin.

Total distans = 45,3 distansmin.

- See more at: http://www.sjofartsverket.se/Batliv/Tro ... jsfBr.dpuf

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 21 okt 2013, 16:07

i älven används lämpligast kanal 9 på vhf en

tidow
Guldmedlem

Inlägg av tidow » mån 21 okt 2013, 16:32

omega skrev:i älven används lämpligast kanal 9 på vhf en
Tack Johan, för mycket värdefull info med distans o. dyl.
Tim

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » mån 21 okt 2013, 18:36

Gästhamnen Spiken ligger centralt i Trollhättan.
"Störs" av bil och fartygstrafik.
En arbetskamrat till mej låg där med sin 7 m snipa.
Mitt i natten, kolsvart, vaknar han av ett brakande och att båten lutar så att han kastas ur kojen hans fru skriker okontrollerat.
Han rusar ut öppnar ruffluckan reser sej upp och någon slår han i huvudet, omtöcknad faller han ner på den sluttande durken medan hustrun "ylar".
Vad som "slog" han i huvudet, var bogen på en av "Skyttlarna" som hade fått total haveri "black out" och kört in i gästhamnen, som tur var det för grunt och botten stoppad fartyget innan det blev kaffeved av snipan, som blev allvarligt skadad.
Skyttlarna var 2 fartyg, Sky Göteborg och Sky Karlstad specialbyggda för kanalen.
Gick med olja upp och trävaruprodukter ner.
skytteln2.jpg
skytteln2.jpg (8.85 KiB) Visad 3737 gånger

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 21 okt 2013, 20:39

Så här ser det ut sedan en av skyttlarna fått haveri på sin styrmaskin. En elastisk vägg vid Älvängen inte så långt från Repmakaren. Hände såvitt jag har kunna utröna i början på nittiotalet.
Skyttelvägg.jpg
Elastisk lagerlokalvägg som aldrig blivit lagad.
Och så här fint är det att ligga vid den gamla slusstrappan i trollhättan. Finns inga faciliteter, ingen el, inget vatten, ingen toa, men vill man är det inte så långt att gå (med benen) in mot gästhamnen vid den översta slussen. Vi låg här i två dagar för att vänta ut uselt väder.
IMG_7868 resized anonym.jpg
Mysig plats vid den gamla slusstrappan.
mvh Sven-Barry

tidow
Guldmedlem

Inlägg av tidow » mån 21 okt 2013, 22:57

Det är uppenbarligen farligare att gå i dessa vatten, än ute på havet.
Gamla slussen ser ju bra ut.
Tim

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 22 okt 2013, 09:49

cecilia skrev:Det är uppenbarligen farligare att gå i dessa vatten, än ute på havet.
Gamla slussen ser ju bra ut.
Det finns ju ett talesätt som säger att "det farligaste på havet är land"

På vår våg uppför älven mellan Kungälv och Lilla Edet, mötte vi bara två fritidsbåtar. Strax före den påkörda byggnaden som S-B A-son visade tyckte jag dock, i diset, att att jag var på väg att möta en stor fraktbåt.

När jag kom närmare visade sig "fraktbåten" va ett träd. :?
AIMG_0057.jpg
Kul att få reda på varför byggnaden såg ut som den såg ut.
AIMG_0068.jpg
Gamla slusstrappan var ett trevligt ställe att ligga på, även om det blev kort för vår del - en kaffepaus innan slussningen. Vi la oss där bara för att kolla hur det var.
AIMG_0065.jpg
Under tiden vi satt i sittbrunnen och drack kaffe, samlades det en massa finklädda människor på udden lite längre bort. Vi undrade vad det var - ett bröllop? Gick vidare till slussningen innan vi fått svar på frågan,
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar