Göta älv vs Nordre älv

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
tidow
Guldmedlem

Göta älv vs Nordre älv

Inlägg av tidow » tor 17 okt 2013, 13:16

Hej i höstrusket.
Jag skulle villa ha tips ang färdväg och slussning.

Det är så att jag skall segla hem min båt ( Västbris 20. med masthöjd på 9.75m och djupgående på 1.1m ) från Hunnebostrand till Karlstad.
Går det att gå Nordre älv mede tanke på,
1. Djupgående,
2. Hur fungerar stämslussen. Det är ju så att jag går motströms med en förhållandevis motorsvag båt ( maxar 5.2 kn ).
3. Segelfri höjd.
Skall jag välja denna väg, eller gå runt Hissingen c:a 10 M extra?

Var finns det natthamnar med tanke på att yrkessjöfarten borde lägga ganska svårt svall i ett så trångt vatten.

Vad bör jag tänka på vid slussning. ( är ensam besättning ).

Behövs några ljudsignaler för broöppningar / slussningar.

Tacksam för synpunkter

( Nu ligger hon upptagen i Hunnebo, så resan blir inte förrän till våren. )
Tim

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Re: Göta älv vs Nordre älv

Inlägg av Segelbo » tor 17 okt 2013, 13:59

Du borde klara Nordre Älv. Vi bodde strax söder om skärmarna i Ormo några år och såg hela tiden båtar av varierande storlek passera. Blåser det starkt västligt, blir det otrevlig sjö i den grunda Norde Älvs fjord när strömmen möter vinden.

Det kan vara ganska strömt i den lilla passagen vid Ormo skärmar, så det är fullgas och tungan i rätt mun som gäller...

Både järnvägsbron i Ytterby och motorvägsbron i Kungälv klarar du. Landsvägsbron vid Bohus fästning måste öppnas.

Här är en länk ang. passagerna: http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart ... nlaggning/

Det är i alla fall en betydligt trevligare väg, än den fruktansvärt tråkiga passagen upp genom Göta Älv...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 17 okt 2013, 15:41

Jag gick inte alls så långt i somras som du planerar att gå till våren. Gick bara från Kungshamn till Karlstad, visserligen via Åmål - men ändå. :wink: och naturligtvis genom Nordre älv på uppvägen.

När jag jobbade som arbetsledare på elverket i Sotenäs - med placering i Hunnebo - rapporterade jag ofta till elverkschefen om nåt projekt eller dylikt som jag jobbat med. Ibland ville han ha det skriftligt - han kanske skulle ta upp det i kommunstyrelsen, eller dess tekniska utskott. Han brukade då alltid säga; "kan du inte ljuga ihop nåt !"

Det har jag gjort om vår färd till Vännersborg, med lite bilder mm. http://thallatha.blogspot.se/2013/07/ba ... anern.html

Lever man och har hälsan nästa vår kunde man kanske få lifta med dig till Vänersborg - åtminstone från Björlanda kile om du har behov av en del barlast och en extra hand, om det passar med tiden och jag inte lovat bort mig på annat.

Som du förstår är jag en asket (i betydelsen självplågare) Nåt så fruktansvärt tråkigt som att gå Göta älv har jag aldrig upplevt under mitt 50-åriga seglarliv. Hem gick jag via Lilla Bommen. Hade ett ärende till Clas Ohlsson. Sträckan är ännu tråkigare genom Göteborgs hamn och det jag köpte hos Clas Ohlsson blev dyrt - med tanke på Lilla Bommens hamnavgifter. :|
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 17 okt 2013, 16:04

cecilia skrev:
( Nu ligger hon upptagen i Hunnebo, så resan blir inte förrän till våren. )
DÅ SÅ! Då är det ju i alla fall ljust, även om det nu kanske stämmer att Göta Älv är tråkig.

Jag kan dock intyga att du a) får finna dig att komma tvåa efter stora båtar i slussarna, att b) det går fler småbåtar i kanalen smmartid än eljest och c) det är lätt (som en plätt) att slussa i de stora slussarna i Trollhätte Kanal. Knepet är att lägga beslag på en av stegarna och hålla båten i den. (Kollade snabbt Toaen:s reseberättelse, citat: "...Tog tag med händerna i stegen och följde med upp...")

Den kaxigaste stilen av alla är, att ligga mitt i bassängen och köra litet fram och tillbaka för att parera strömmarna. Det gick tydligen bra, det också. (erkänner aldrig att slussvakten ropade till mig: "Det är lugnt, ligg kvar och kör båten i stället", då vi började fumla med linor och sådant). Jag bedömer att du klarar detta själv, för det går lugnt och fint. (Annat kan det vara i Göta Kanal, där slussarna är mindre)
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 17 okt 2013, 18:06

När vi slussade ner i sista slussen - Lilla Edet - kom vi in som andra båt och tog stegen i mitten på på babordssidan. Sen välde det in båtar i slussen. En båt gick förbi oss och tog tag i de förtöjningspållare som finns ett par "ingutna" i slussväggen. Som sista båt kom det in en stor motorseglare. Skepparn var säkert van att slussa men ställde till en del oreda. Tog tag i båten framför med båtshaken och drog aktern från slussväggen. Killen som försökte hålla in aktern orkade inte och fören och pullpiten gick in i slussväggen. Tjejen ombord försökte förtvivlat håll ut fören utan att lyckas. Det var som man säger - "en salig röra"

TS talar ju om att gå på våren - då är det ju mycket lugnare.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tor 17 okt 2013, 21:30

hej
Nordre älv går fint att gå för dig,där sparar du åtskilliga timmar,med tanke på natthamnar så finns det i Kungälv sen kan man gå in i hamnen vid älvängens båtklubb där ligger man bra,nästa hamn är vid lilla Edet just efter Slussen
Tyvärr tappar man ofta vatten i Trollhättan på våren då blir motströmmen stark ,vi uppskattar det för vi åker från Trollhättan varje vår , ibland får man 1 till2 knop extra, tyvärr inte lika kul att få mot sig
För kommunikation i kanalen är det bra att ha en Vhf räcker fint med en billig handburen
Att slussa är inte så svårt men ensam o ovan kan nog bli lite besvärligt ,en variant är att lägga sig vid en stege o ha den mitt på båten sen hålla i stegen,annars är det näst att ligga mitt i Slussen o bara åka med brukar göra det när jag slussar ensam
Är det många båtar i Slussen lägg dig utanpå en annan
Även efter Trollhättans slussar har du en liten gästhamn ,sen finns det en i Trollhättans centrum precis efter klaffbron
Därefter kommer du till Thn s båtklubb även det en fin natthamn

//johan

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tor 17 okt 2013, 21:33

Jag skrev en ganska utförlig beskrivning på marin guiden i somras ,den kan du söka efter om du vill veta lite tider och så

tidow
Guldmedlem

Inlägg av tidow » fre 18 okt 2013, 09:43

Segelbo skrev:Du borde klara Nordre Älv. Vi bodde strax söder om skärmarna i Ormo några år och såg hela tiden båtar av varierande storlek passera. Blåser det starkt västligt, blir det otrevlig sjö i den grunda Norde Älvs fjord när strömmen möter vinden.

Det kan vara ganska strömt i den lilla passagen vid Ormo skärmar, så det är fullgas och tungan i rätt mun som gäller...

Både järnvägsbron i Ytterby och motorvägsbron i Kungälv klarar du. Landsvägsbron vid Bohus fästning måste öppnas.

Här är en länk ang. passagerna: http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart ... nlaggning/

Det är i alla fall en betydligt trevligare väg, än den fruktansvärt tråkiga passagen upp genom Göta Älv...
Tack Bosse för denna info. Full gas! Ja det är 5 kn och några 10-delar. Räcker det tror du?
Tim

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 18 okt 2013, 11:37

OBServera att kanalen är stängd för fritidsbåtar på sträckan Lilla Edet till Gropbron (Vänersborg) mellan kl 19 och 09.
Så det blir tajt at hinna hela sträckan på en dag.
MTP båtstorleken så är det definitivt enklast för dig/er att fånga en stege midskepps båten och bara "följa med). Båtshake eller ett par arbetshandskar kan vara bra att ha - stegarna och slussväggarna är lite slemmiga att ta i.

tidow
Guldmedlem

Inlägg av tidow » fre 18 okt 2013, 14:03

toaen skrev:Jag gick inte alls så långt i somras som du planerar att gå till våren. Gick bara från Kungshamn till Karlstad, visserligen via Åmål - men ändå. :wink: och naturligtvis genom Nordre älv på uppvägen.

När jag jobbade som arbetsledare på elverket i Sotenäs - med placering i Hunnebo - rapporterade jag ofta till elverkschefen om nåt projekt eller dylikt som jag jobbat med. Ibland ville han ha det skriftligt - han kanske skulle ta upp det i kommunstyrelsen, eller dess tekniska utskott. Han brukade då alltid säga; "kan du inte ljuga ihop nåt !"

Det har jag gjort om vår färd till Vännersborg, med lite bilder mm. http://thallatha.blogspot.se/2013/07/ba ... anern.html

Lever man och har hälsan nästa vår kunde man kanske få lifta med dig till Vänersborg - åtminstone från Björlanda kile om du har behov av en del barlast och en extra hand, om det passar med tiden och jag inte lovat bort mig på annat.

Som du förstår är jag en asket (i betydelsen självplågare) Nåt så fruktansvärt tråkigt som att gå Göta älv har jag aldrig upplevt under mitt 50-åriga seglarliv. Hem gick jag via Lilla Bommen. Hade ett ärende till Clas Ohlsson. Sträckan är ännu tråkigare genom Göteborgs hamn och det jag köpte hos Clas Ohlsson blev dyrt - med tanke på Lilla Bommens hamnavgifter. :|
Tack Tommy. Se personligt meddelande
Tim

tidow
Guldmedlem

Inlägg av tidow » fre 18 okt 2013, 14:13

HansH skrev:OBServera att kanalen är stängd för fritidsbåtar på sträckan Lilla Edet till Gropbron (Vänersborg) mellan kl 19 och 09.
MTP båtstorleken så är det definitivt enklast för dig/er att fånga en stege midskepps båten och bara "följa med). Båtshake eller ett par arbetshandskar kan vara bra att ha - stegarna och slussväggarna är lite slemmiga att ta i.
Tack Hans för tipset
Tim

tidow
Guldmedlem

Inlägg av tidow » fre 18 okt 2013, 14:15

omega skrev:hej
Nordre älv går fint att gå för dig,där sparar du åtskilliga timmar,med tanke på natthamnar så finns det i Kungälv sen kan man gå in i hamnen vid älvängens båtklubb där ligger man bra,nästa hamn är vid lilla Edet just efter Slussen
Tyvärr tappar man ofta vatten i Trollhättan på våren då blir motströmmen stark ,vi uppskattar det för vi åker från Trollhättan varje vår , ibland får man 1 till2 knop extra, tyvärr inte lika kul att få mot sig
För kommunikation i kanalen är det bra att ha en Vhf räcker fint med en billig handburen
Att slussa är inte så svårt men ensam o ovan kan nog bli lite besvärligt ,en variant är att lägga sig vid en stege o ha den mitt på båten sen hålla i stegen,annars är det näst att ligga mitt i Slussen o bara åka med brukar göra det när jag slussar ensam
Är det många båtar i Slussen lägg dig utanpå en annan
Även efter Trollhättans slussar har du en liten gästhamn ,sen finns det en i Trollhättans centrum precis efter klaffbron
Därefter kommer du till Thn s båtklubb även det en fin natthamn
//johan
Tack Johan
Tim

tidow
Guldmedlem

Inlägg av tidow » fre 18 okt 2013, 14:43

omega skrev:Jag skrev en ganska utförlig beskrivning på marin guiden i somras ,den kan du söka efter om du vill veta lite tider och så
Tack Johan för tipsen. Däremot hittar jag inte ditt inlägg på maringuiden. vilken är titeln på inlägget?
Tim

tidow
Guldmedlem

Inlägg av tidow » fre 18 okt 2013, 14:51

HansH skrev:OBServera att kanalen är stängd för fritidsbåtar på sträckan Lilla Edet till Gropbron (Vänersborg) mellan kl 19 och 09.
Oj då. Det ser ut att bli 3 dgr i kanalen. dag 1, till Lilla Edet. Dag 2-3 till Vbg. om jag förstår dej rätt.
Arbetshandskar var bra.
Tack
Tim

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » fre 18 okt 2013, 21:27

Kört upp hela sträckan på natten. Skulle övernattat i Lilla Edet, men där var det ingen nattro, skrammel från en bro med tung lastbilstrafik, fartyg som "väsnades". Kollade via VHFen med slussvakterna hur många fartyg som jag skulle möta på väg upp. Fick "lov" att köra upp i mörkret. Kom upp till nedre slussarna i Trollhättan när det ljusnade, fortsatte förbi och gick in i de "gamla" slussarna som numera är gästhamnar. Lugnt, grönt och fridfullt. Fortsatte nästa dag till Dalbergså, då var det en lugn gästhamn, numera är det också campingplats, men hamnen är mycket skyddad.
trollhättan nedre2.jpg
DALBERGSÅ.JPG

Skriv svar