Dags för en omprövning av 0,2 ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Dags för en omprövning av 0,2 ?

Inlägg av callisto » ons 02 okt 2013, 16:47


callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Dags för en omprövning av 0,2 ?

Inlägg av callisto » mån 07 okt 2013, 19:22

I fyra säsonger har vi nu haft denna trams-lag.
KBV påstående om att "sjöfylleriet" minskat saknar ett relevant sätt att mäta.
Om man i princip inför nolltolerans och sedan sätter in stora resurser att övervaka så är det klart att det spann som tidigare var tillåtet minskar.
Den intressanta frågan är om det har haft någon betydelse för sjösäkerheten jämfört med tidigare ?
Ännu finns ingenting som tyder på det så riv upp lagen och anpassa Sverige till resten av de nordiska länderna.
Ingen vill ha "fulla" båtförare/seglare men bevisligen stoppar ingen promillegräns de som "super" på riktigt och kastar loss.
Fyllskallarna från sjökrogen måste man komma åt på annat vis än att som nu kollektivt bestraffa alla skötsamma båtägare.
Båtägare har omdöme och skall inte behöva bli kriminaliserade. Vi behöver inte "uppfostras" av våra folkvalda!

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Dags för en omprövning av 0,2 ?

Inlägg av thomask » mån 07 okt 2013, 20:24

Blir nästan lite irriterad. :) En folköl till maten är väl runt 0,2 Och då är det väl ingen som blir bestraffad (kollektivt bestraffa alla skötsamma båtägare)
Men här är det väl det blåa partiet som tycker att friheten är viktigast? Alla kan inte skilja på en öl till maten eller 4-5......
Gör inte mig ett skit att det är samma på sjön som på vägen. så slipper man fundera på om man kan köra eller inte. Båten kan man ju alltid sova över i om man blir på kanelen, lite knöligt i bilen.

/Thomas

callisto
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: fre 10 aug 2007, 19:25

Re: Dags för en omprövning av 0,2 ?

Inlägg av callisto » mån 07 okt 2013, 20:37

Sjösäkerheten har inte förbättrats av 0,2-promillegränsen. Däremot slår regeln mot den stora majoritet av båtförare för vilka båtlivet är det liv som gäller under hela semestern. 0,2-promillegränsen har varit i kraft ett bra tag nu. Dags att se över om lagens effekter stämmer med lagstiftarens intentioner. En sådan översyn bör också ifrågasätta promillegränsen samt överväga om den bör göras mindre extrem och anpassas till vad som gäller i våra grannländer: Norge 0,8 promille, Finland 1,0 och i Danmark 0,5 men då bara för höghastighetsbåtar.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Dags för en omprövning av 0,2 ?

Inlägg av thomask » mån 07 okt 2013, 21:10

På vilket vis är regeln om 0,2 mot att vanligt folk inte kan tillbringa sin semester ute på sjön? (Om det är så jag ska tolka dig)
Om man ska ha som i Norge eller Finland, så är man helt klart berusad, åtminstonde jag. Tar gärna en öl eller tre när jag är ute, men då får båten/bilen stå.
Vissa länder förespråkar annat än alkohol med.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dags för en omprövning av 0,2 ?

Inlägg av Anders S » mån 07 okt 2013, 21:56

Jag tror det är ungefär så här:

För de som har en större eller snabbare båt (10 meter, respektive 15 knop) får man helt enkelt välja på att ligga förtöjd eller dricka sprit eller öl i mer än obetydliga mängder. Eftersom de allra flesta verkar tycka att det är vettigt att segla nykter blir det ingen konflikt. I de något mindre båtarna kan man möjligen dricka en pilsner extra, men eftersom man har ansvar för båten , kanske andra och alltid sig själv kan man ändå inte kröka loss om man inte vill riskera åtgärder (det är ju så, som alla vet, att om KBV eller Polisen ser en misstänkt fylleseglare i en liten båt så tar de dem också. Men det är ju det där med att se...) Men eftersom nästan alla tycker att supande inte är OK vid segling, så går det bra där också. (Om man verkligen inte står ut med själva seglingen utan sprit kanske man skall göra annat?)

Det som går att gnälla på är egentligen bara två saker: Det ena är att reglerna inte är de samma för alla båtar - vi vet ju att sjöfylleri inte blir mindre allvarligt i en liten båt. Det liv man räddar med att inte supa och segla kan till och med vara det egna. Sedan har vi problem nr två; att båtar inte bara är båtar, utan också semesterbostad och plats för rekreation - som ibland innebär att man dricker alkohol. Här är det inte glasklart vad som förväntas då man ligger förtöjd, för alla båtar kan behöva flyttas när fiskebåten behöver sin plats eller rätte ägaren kommer hem. Sedan kan man alltid hävda att det tycks gå bra att vara duktigt blagad och ändå klara av att segla, i alla fall för det mesta. Men det har i modern tid aldrig varit tillåtet att vara berusad och segla sin båt i Sverige, sjöfylleri är inget nytt påhitt.

En fix promillegräns är bra ur enda synpunkt - den tar bort bedömningsproblemet om man är "olagligt berusad" från KBV och polis. Men skall man ha en promillegräns som håller känsliga och lättberusade personer från rorkulten, så måste den ligga där. Alltför många blir litet småluriga vid låga promillehalter, några är invant stabila vid höga. Om promillegränsen höjs till 0,8 kommer tyvärr duktigt berusade människor att kunna segla ostraffat.

Bättre då att höja ingripandegränsen till "det ser inte bra ut", dvs ha samma regel för alla båtar. Vill man ha en gräns finns det en relevant gräns för "skepp", mer än 12x4 meter. Då blir det åtminstone konsekvent - där krävs kustskepparen och registrering, två andra rättsbegränsningar i den relativa friheten.

Men,(detta är viktigt): Om "vi" vill att polis och KBV skall kunna ingripa preventivt mot sjökrogsbåtfylleri, så måste sållningsprov vara tillåtet. Jag är såpass ful (inte full) att jag kan vara inkonsekvent och hålla öppet för att kunna göra den kontrollen tillåten.
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Dags för en omprövning av 0,2 ?

Inlägg av Sneseglarn » ons 09 okt 2013, 17:32

Anders S skrev:Det som går att gnälla på är egentligen bara två saker:
Har en till: Den drabbar även båtar där det inte finns ett problem att stävja. Har inte sett något som visar att olyckor med segelbåtar på minsta sätt orsakas av skepparens (o)nykterhet. Varken före eller efter 0.2-gränsen.
Utan problem att lösa borde lagstiftaren hålla sitt finger borta från medborgaren. Den här lagen handlar mest om att visa politisk dådkraft, med liten hänsyn till verkligheten.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Dags för en omprövning av 0,2 ?

Inlägg av Anders S » ons 09 okt 2013, 19:32

Sneseglarn skrev:
Anders S skrev:Det som går att gnälla på är egentligen bara två saker:
Har en till: Den drabbar även båtar där det inte finns ett problem att stävja. Har inte sett något som visar att olyckor med segelbåtar på minsta sätt orsakas av skepparens (o)nykterhet. Varken före eller efter 0.2-gränsen.
Utan problem att lösa borde lagstiftaren hålla sitt finger borta från medborgaren. Den här lagen handlar mest om att visa politisk dådkraft, med liten hänsyn till verkligheten.
Jag vet inte hur du ser mer allmänt på alkoholbruk i samband med segling, men nog händer det båtolyckor där spriten har betydelse, oavsett båt - ofta små båtar. Seglare är möjligen vettigare och trevligare, men det är i övrigt ingen skillnad på motorbåtar och segelbåtar, eftersom de flesta segelbåtar understundom går för motor. Det finns såpass många dokumenterade fall från yrkessjöfarten och neråt att det visar att en lagregel om båtfylleriär motiverad. Statistiken över de som drunknar är också rätt tydlig och att det händer grejor i små båtar är alldeles klart. Men jag tror också att nästan alla håller sig nyktra då man seglar, segling är ju relativt krävande motoriskt, balansmässigt och tekniskt, åtminstone mer så än att köra motorbåt. Men ibland är ju vi motorbåtar, vi också, så det går ju inte att dra gränser enkelt. Min tro är hur som helst att det räcker med markeringen att det är förbjudet att vara berusad då man kör båt (segel eller motor). Är man full får man helt enkelt stå till svars för det och så har vi haft det i många år.

Jag håller definitivt med om att lagstiftaren varit klåfingrig, huvudsakligen därför att KBV och polis har fått rätt till sk sållningsprov, dvs genomföra bordning och kroppsbesiktning utan ens skälig (lägsta graden) misstanke. Den biten kan lagstiftaren gärna backa på. Någon lösning på den befogade frågan om hur man skall hejda fyllekörning från sjökrogar vet jag inte, men man kan ju låta polisen och KBV ha fortsatt möjlighet att stoppa båtar för allmän visitation och då göra alkoprov om man får skälig misstanke om båtfylleri.

Risken att "vi" överhuvud taget kommer att besväras av KBV eller polis är ju mycket marginell.
Anders S

Skriv svar