Missvisning - uppdatera SW i Garmin GPSMap

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
HansH
Diamantmedlem

Missvisning - uppdatera SW i Garmin GPSMap

Inlägg av HansH » tis 01 okt 2013, 11:53

Har en Garmin GPSMap 292 som jag varit grymt nöjd med.
Men i år har den helt plötligt drabbats av att ha lite väl stor missvisning.
Tidigare har jag kunnat använda den till finnavigering men nu vågar jag inte lita på den längre.
Jag vet att sjökorten som används inte alltid är up to date utan i vissa fall grundar sig på sjömätningar gjorda långt tillbaka i tiden.
Men för att kontrollera noggrannheten har jag sökt upp fasta, relativt nybyggda "objekt" (tex fyrar o liknande) som borde ligga på rätt position i sjökorten.
Även större hamnanläggningar (typ Göteborgs hamn) mm borde ju vara uppdaterade. Men även här kan plottern visa att jag kör 100m uppe på land :(
Läste release-nötterna på Garmins hemsida om att den version av softvara som min plotter kör på ibland kan ha problem med att "snacka med" satelliterna, vilket skulle kunna förklara att min plotter ibland har stor missvisning.
Nyare softvara med bug-fix finns att ladda ner på Garmins hemsida. Men då 292an använder sig av ett proprietärt "Garmin Data Card" och inte SD-minneskort så måste man dels ha ett tomt Garmin Data Card + en Garmin Data Card Reader device för att kunna ladda ner softvaran. Ladda ner filen går, men när man försöker unZippa den så letar den efter ovan nämnda Garmin Data Card Reader-device och när den inte finns att tillgå så blir det Error.
Kontaktade Garmin som erbjöd sig att ladda ner softvaran för mig på kortet - dvs jag skulle få betala 500 SEK + 231 i postförskottsavgift. Självklart måste jag i så fall även först köpa ett tomt Garmin Data Card för om man tar minneskortet som sjökorten ligger på så förstörs innehållet (åtminstone så hävdas det på Garmins hemsida - man skall inte använda sjökorts-kortet för uppdateringar av SW).
Känns lite surt att lägga så mycket pengar på något som kanske inte hjälper/åtgärdar problemet.
Köpa ny plotter kostar ju en slant och jag var fram till för några dagar helt inne på att nästa plotter också skulle bli en Garmin. Men mtp på hur deras service verkar funka så börjar jag bli lite öppen för att i så fall köpa nåt annat märke.
Har någon här på forumet lyckats uppgradera en Garmin av "den gamla generationen" som använder Garmin Data Cards? Nyare plottrar använder ju SD-kort och då blir det ju mycket mer standardiserat och enklare.

peterh
Diamantmedlem

Re: Missvisning - uppdatera SW i Garmin GPSMap

Inlägg av peterh » tis 01 okt 2013, 13:23

HansH skrev:Har en Garmin GPSMap 292 som jag varit grymt nöjd med.
Men i år har den helt plötligt drabbats av att ha lite väl stor missvisning.
Tidigare har jag kunnat använda den till finnavigering men nu vågar jag inte lita på den längre.
Jag vet att sjökorten som används inte alltid är up to date utan i vissa fall grundar sig på sjömätningar gjorda långt tillbaka i tiden.
Men för att kontrollera noggrannheten har jag sökt upp fasta, relativt nybyggda "objekt" (tex fyrar o liknande) som borde ligga på rätt position i sjökorten.
Även större hamnanläggningar (typ Göteborgs hamn) mm borde ju vara uppdaterade. Men även här kan plottern visa att jag kör 100m uppe på land :(
Läste release-nötterna på Garmins hemsida om att den version av softvara som min plotter kör på ibland kan ha problem med att "snacka med" satelliterna, vilket skulle kunna förklara att min plotter ibland har stor missvisning.
Nyare softvara med bug-fix finns att ladda ner på Garmins hemsida. Men då 292an använder sig av ett proprietärt "Garmin Data Card" och inte SD-minneskort så måste man dels ha ett tomt Garmin Data Card + en Garmin Data Card Reader device för att kunna ladda ner softvaran. Ladda ner filen går, men när man försöker unZippa den så letar den efter ovan nämnda Garmin Data Card Reader-device och när den inte finns att tillgå så blir det Error.
Kontaktade Garmin som erbjöd sig att ladda ner softvaran för mig på kortet - dvs jag skulle få betala 500 SEK + 231 i postförskottsavgift. Självklart måste jag i så fall även först köpa ett tomt Garmin Data Card för om man tar minneskortet som sjökorten ligger på så förstörs innehållet (åtminstone så hävdas det på Garmins hemsida - man skall inte använda sjökorts-kortet för uppdateringar av SW).
Känns lite surt att lägga så mycket pengar på något som kanske inte hjälper/åtgärdar problemet.
Köpa ny plotter kostar ju en slant och jag var fram till för några dagar helt inne på att nästa plotter också skulle bli en Garmin. Men mtp på hur deras service verkar funka så börjar jag bli lite öppen för att i så fall köpa nåt annat märke.
Har någon här på forumet lyckats uppgradera en Garmin av "den gamla generationen" som använder Garmin Data Cards? Nyare plottrar använder ju SD-kort och då blir det ju mycket mer standardiserat och enklare.
Min personliga uppfattning är att den bästa uppgraderingen heter "raymarine" När du gjort den uppgraderingen kommer du
aldrig mera att behöva besvära garmins support.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tis 01 okt 2013, 14:46

Tack Peter, men det var inte riktigt det jag efterfrågade...
Är mitt i processen med att byta ut en Raymarine plotter på en annan båt - ungefär lika gammal som min plotter. Men här har skärmen lagt av helt. Även solen har sina fläckar :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 01 okt 2013, 15:32

Jag har en Garmin 3006C, som använder Garmin Datacard OCH jag har en kortläsare/skrivare till denna. Det har fungerat alldeles utmärkt att göra ett par uppgraderingar den vägen.
Det är korrekt att innehållet på Garmin Datacard raderas (dvs, egentligen är det nog den interna filstrukturen som förstörs) när man skriver data på det. Du har alltså ingen karta kvar om du använder ditt nuvarande kort till en uppdatering.

En enkel temporär fix är att koppla bort (!) WAAS/EGNOS, om du har den påslagen. Den spökar mer än lovligt och jag tror det är där som mjukvaran är uppgraderad.

( http://www.ebay.co.uk/itm/GARMIN-USB-da ... 2582e6ed06 )

Tyvärr kostar de här korten skjortan (nya finns de bara som 512MB), och det gör ju din uppgradering nästan orimligt dyr. Jag hade i så fall köpt en gammal karta på ett minnskort för 25 dollar (typ) från USA och bett att få den skickad som brev. Men även då har du fått investera 5-600 i begagnade grejor och vet inte alldeles säkert att det blir skillnad i alla fall. Numera kommer Garmins nya sjökort på ett DataCard - att bygga sitt eget sjökort från CD:n var ett tag sedan man slutade med, så något annat användningsområde för läsare/skrivaren och kortet än en uppdatering lär du inte ha. Men att byta till en ny navigator av något annat märke blir ju också mycket dyrt, eftersom du då inte bara köper en ny navigator, utan behöver köpa/uppdatera kartmaterielet i alla fall.

Jag hade frågat Garmin vad de vill ha för att uppgradera enheten på verkstaden, om du skickar in den. De bor, om jag är rätt informerad, i Billdal (GbG).
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 02 okt 2013, 12:23

@Anders - det är där jag redan hamnat, dvs jag har skickat en fråga till Garmin om det är OK att jag lämnar in o hämtar enheten i Billdal. Bor ju bara nån mil därifrån, onödigt att betala 231 kr för att de skall skicka den till mig.
Och självklart frågade jag vad det skulle kosta. De verkar dock ha nån standard serviceavgift på 500 kr - det var ju vad de skulle ha för att läsa ner filen på ett datacard.
Om jag köper ny plotter så åker jag precis som du skriver även på att köpa nya sjökort...

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 02 okt 2013, 12:28

Och här är svaret:

Det går ej att lämna in enhet själv till Bildal, eftersom det finns ingen servicedesk att lämna in den där längre.

Uppskattad pris för uppdatering:
500 kr inkl. moms. plus frakt.

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » ons 02 okt 2013, 16:34

Hade en Garmin 172, någon gång hände det att färdlinjen gjorde ett sidoskutt på 50-100 meter, lyckades aldrig få till det, har nu en nyare Garmin med annat minneskort
inget trassel med den, måste gå att få till ny uppdatering på tillverkarens bekostnad tycker man, problemet kan inte vara okänt, rejält farligt hur som helst.
Har jag bråttom tar jag bilen

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 23 okt 2013, 13:27

De Garmin Data cards som finns till salu på nätet är tyvärr väldigt dyra, tom dyrare än att låta Garmin göra uppgraderingen. Troligen beror det på att det inte är "tomma" minneskort utan de innehåller kartor som man vill ha betalt för.
Det är möjligtvis inte nån här på forumet som har ett gammalt Garmin Data Card liggande...? PM'a gärna mig i så fall.
Jag får hjälp med att ladda ner softvaran bara jag fixar fram ett kort (om det ligger kartor på det gör inget, de får man ändå rensa).

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » tor 24 okt 2013, 06:59

HansH skrev: Men i år har den helt plötligt drabbats av att ha lite väl stor missvisning.
I år har vi haft väldigt mkt mer och större solfläckar än tidigare. Något man varnat för. Solfläckar påverkar GPS noggrannhet negativt - ganska mycket. Just i år har man behövt större säkerhetsmarginal till allt alltså.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar