Golfbilsbatterier som förbrukning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Subkontra
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 11:09
Ort: Luleå
Kontakt:

Golfbilsbatterier som förbrukning

Inlägg av Subkontra » mån 23 sep 2013, 21:09

Har sett en del klipp på youtube där man rekommenderar batterier avsedda för golfbilar som förbrukningsbatterier i ett solpanelssystem. Tydligen ska de klara djupurladdning väldigt bra. Är det någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Golfbilsbatterier som förbrukning

Inlägg av Anders S » tis 24 sep 2013, 06:48

Nu talar vi förmodligen om bly/syra-batterier - moderna fordon kan ha helt andra batterityper.

Det viktiga är förstås inte att det är "golfbilsbatterier". I Sverige (som inte har så mycket golfbilar) talar man ofta om truckbatterier (litet oegentligt, för de batterierna är av en ytterligare annan karaktär - så hårt arbete utför inte golfbilar) eller den generella beteckningen traction eller mobile. Den vitala skillnaden mellan batterityperna är hur man skapar den optimala balansen mellan a) förmåga att ta emot laddning om och om igen och b) förmågan att tidvis lämna mycket ström samtidigt som uthålligheten vid små strömuttag blir så stor som möjligt. Här är sk tractionbatterier en bra kompromiss - de skall ju tömmas varje dag och vara pigga igen nästa morgon.

Om man kan köpa traction-batterier till rimliga priser är det en vettig lösning, om man har plats och båten tål vikten. Ett alternativ är att köpa stora "vanliga" batterier med mycket bly och inte bry sig så mycket om den nominella kapaciteten i AH, utan (mycket simplistiskt) gå efter hur många kilo bly man har i sina batterier.
Anders S

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Golfbilsbatterier som förbrukning

Inlägg av oceansailor » tis 24 sep 2013, 16:32

Subkontra skrev:Har sett en del klipp på youtube där man rekommenderar batterier avsedda för golfbilar som förbrukningsbatterier i ett solpanelssystem. Tydligen ska de klara djupurladdning väldigt bra. Är det någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig?
Framförallt så är det ett industriellt batterier som sitter i mobila liftar, städmaskiner samt elektriska golfbilar. De har en sak gemensamt. Batteriet cyklas mycket. Kanske 1 till 2 ggr/dag.

Eftersom det är en batterityp som används av professionella användare så är pris i förhållande till livslängd den viktigaste faktorn. De är på 6V vilket innebär att Du måste köpa två batterier för att få 12V.

Ett bra val för en båt där man kommer att cykla batterierna ofta. Typiskt för långseglare som spenderar mycket tid för ankar mellan marina besöken. Batteri typen finns i fritt ventilerat, AGM, eller Gel.

Subkontra
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 11:09
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Golfbilsbatterier som förbrukning

Inlägg av Subkontra » tis 24 sep 2013, 18:03

Två mycket intressanta svar. Jag har gluttat en del på dessa. http://batteriexpressen.se/product.html ... gory_id=28 Tänker att de borde ta mindre plats med två sådana än 3-4 konventionella fritidsbatterier. Pengarna torde väl bli ungefär samma hursomhelst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Golfbilsbatterier som förbrukning

Inlägg av Anders S » tis 24 sep 2013, 19:01

Batteriet du tittat på verkar helt OK (på papperet, jag har ju inte testat... :D ).

Det du bör tänka på är att alla batterier som tål urladdning bra också vill ha laddning omgående. Om man lämnar dem urladdade klarar de sig inte bättre undan sulfatering än andra batterier, deras fördel ligger mer på att de inte tröttnar förrän efter många omgångar med batteriladdningen (cykler). Nu till det roliga: Sulfateringen avbryts så fort laddningen börjar - den måste inte vara mycket strömstark. Det är ett av de bra skälen att ha en solcell - även om den inte laddar så kraftigt, så ger den tillräckligt för att hejda den här självförstörelsen. Sedan kan man toppa upp dem med en bra laddare eller motorgång när man kan.

Sedan kan man fråga sig vad de skall kosta och vad det är värt i båten med peace-of-mind i form av nya, fräschare batterier.

I min egen båt har jag två polska batterier som nu är runt 6 år gamla och två Biltemabatterier som är fyra år gamla (ersättes för ca 1000 kr styck i dagsaktuella pluskadorer). De hålls alltid laddade och eftersom det handlar om 400 AH eller så, så drar jag liksom aldrig ur dem till någon gräns. Även om de nu rimligtvis har tröttnat och kanske är är "halvslitna" har jag ändå 200 AH kvar. Dina två skulle kosta 3200 och håller förmodligen bättre för urladdning och du har kanske därför också 200 AH kvar efter fyra fem år - om du är pedant med laddaren, förstås. Där får du inget gratis av något bly/syra-batteri.
Anders S

Subkontra
Trogen medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: lör 31 aug 2013, 11:09
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Golfbilsbatterier som förbrukning

Inlägg av Subkontra » tis 24 sep 2013, 19:33

Tack Anders S för dina tankar och kunskap.

robban999
Guldmedlem
Inlägg: 69
Blev medlem: mån 26 dec 2011, 10:28

Re: Golfbilsbatterier som förbrukning

Inlägg av robban999 » tis 24 sep 2013, 20:08

Vilka batterier ger mest bly för pengarna?

Då våta bly-syra batterier är mogen teknik, torde den enda vettiga metoden att få mest batteri för pengarna vara att väga dem. Det finns liksom ingen anledning för en tillverkare att tillverka dåliga batterier med det bly denne har köpt in till världsmarknadspris.

Så, vem har vägt sina batterier? Jag har endast i undantagsfall hittat viktuppgift.

mvh

oceansailor
Diamantmedlem
Inlägg: 505
Blev medlem: fre 22 okt 2010, 18:55

Re: Golfbilsbatterier som förbrukning

Inlägg av oceansailor » tis 24 sep 2013, 21:28

Har prövat kinesiska GolfCart batterier.

Inte lika bra kvalitet som ex.vis Trojan.

De kinesiska läckte, svettade vid polerna. Syravikten varierade mellan cellerna betydligt mer än Trojan. Livslängden var det däremot inte något större fel på om man stod ut med lite batteri syra i lådan.

Vikten var ungefär densamma.

Har nu Trojan. Skillnaden i pris var inte så stor.

Mogen produkt håller jag med om. Pruta!!

Skriv svar