Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av Spider » sön 15 sep 2013, 17:20

Letar efter flexibel solcell / solpanel till nya båten. Möjligt utrymme är ca 1m långt och ca 0,5m brett. Den mest prisvärda som jag hittat är en 60w från ELMCO. Dom säger att den är högpresterande (vad annars). Övriga jag tittat på verkar bli dyrare, eller tar mer plats.Någon som har förslag på vettig leverantör? Vad kan skilja mellan leverantörerna, förutom monokristallin eller polykristallin?

tosse
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 aug 2012, 18:09
Ort: Varberg

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av tosse » mån 16 sep 2013, 13:07

Solpaneler brukar ligga mellan 15-20% effektivitet där monokristallina går åt det högre och flexibla böjbara i den lägre skalan.
Viktigast skulle jag säga är ha en bra placering där den inte är skuggad alls, vissa modeller hanterar det visserligen bättre än andra men det drar ändå ner effekten betydligt.
En bra laddare av MPPT typ och tillräckligt grova kablar rekommenderas för att få ut mesta möjliga effekt.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av Spider » mån 16 sep 2013, 15:28

tosse skrev:Solpaneler brukar ligga mellan 15-20% effektivitet där monokristallina går åt det högre och flexibla böjbara i den lägre skalan.
Viktigast skulle jag säga är ha en bra placering där den inte är skuggad alls, vissa modeller hanterar det visserligen bättre än andra men det drar ändå ner effekten betydligt.
En bra laddare av MPPT typ och tillräckligt grova kablar rekommenderas för att få ut mesta möjliga effekt.
Skulle det betyda att när man bestämt placering och typ så spelar fabrikat och inköpsställe ingen roll?

tosse
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 aug 2012, 18:09
Ort: Varberg

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av tosse » mån 16 sep 2013, 22:09

Spider skrev:Skulle det betyda att när man bestämt placering och typ så spelar fabrikat och inköpsställe ingen roll?
Jag skulle nog säga att den biten är mer ett val för plånboken.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 25 sep 2013, 19:01

Jag skulle säga att det lönar sig att kolla pris, kontra verkningsgrad. Speciellt om man har ont om plats.

Se även: http://www.etn.se/index.php?option=com_ ... 8066&via=n
/Anders G

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av Spider » ons 25 sep 2013, 19:31

Jag har egentligen bara ett ställe att sätta en panel på som är böjbar och där får denna plats, http://www.elmco.se/flexibelsolcellspan ... p-234.html.
Några tankar om denna eller ELMCO's prylar över huvud taget?

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av AndersGustafsson » ons 25 sep 2013, 20:39

Nä, inga åsikter egentligen, men generellt brukar böjbara paneler ha sämre verkningsgrad. Notera även att du bara får ut en bråkdel av effekten om panelen skuggas delvis.
/Anders G

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av Spider » ons 25 sep 2013, 20:49

AndersGustafsson skrev:Nä, inga åsikter egentligen, men generellt brukar böjbara paneler ha sämre verkningsgrad. Notera även att du bara får ut en bråkdel av effekten om panelen skuggas delvis.
Jo dom bitarna har jag koll på, men en rak panel går inte att montera på min båt.

tosse
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 aug 2012, 18:09
Ort: Varberg

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av tosse » tor 26 sep 2013, 10:58

Spider skrev:Jag har egentligen bara ett ställe att sätta en panel på som är böjbar och där får denna plats, http://www.elmco.se/flexibelsolcellspan ... p-234.html.
Några tankar om denna eller ELMCO's prylar över huvud taget?
Det ser ut som samma panel som finns på t.ex. http://teknikhamstern.se/index.php/solp ... panel.html
Jag funderar själv på att skaffa några sådana men funderar på att beställa dem direkt från kina istället. Har inte sett någon recension på dem men de ser ut att ha bra värden.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av Spider » tor 26 sep 2013, 11:54

tosse skrev:
Spider skrev:Jag har egentligen bara ett ställe att sätta en panel på som är böjbar och där får denna plats, http://www.elmco.se/flexibelsolcellspan ... p-234.html.
Några tankar om denna eller ELMCO's prylar över huvud taget?
Det ser ut som samma panel som finns på t.ex. http://teknikhamstern.se/index.php/solp ... panel.html
Jag funderar själv på att skaffa några sådana men funderar på att beställa dem direkt från kina istället. Har inte sett någon recension på dem men de ser ut att ha bra värden.
Jag är helt klart intresserad att beställa i kina, har du någon användbar websida för dessa?

tosse
Trogen medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 08 aug 2012, 18:09
Ort: Varberg

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av tosse » tor 26 sep 2013, 12:29

Spider skrev:Jag är helt klart intresserad att beställa i kina, har du någon användbar websida för dessa?
Jag har mest tittat på http://www.aliexpress.com/ och priser där, det skiljer framförallt mycket i fraktkostnad mellan olika.
Någon som vet vad det kostar i tull att ta in dem i sverige? Har skickat fråga till tullverket men i första svaret förstod de inte skillnad på solfångare och solpaneler... :)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av Anders S » tor 26 sep 2013, 13:15

tosse skrev:
Spider skrev:Jag är helt klart intresserad att beställa i kina, har du någon användbar websida för dessa?
Jag har mest tittat på http://www.aliexpress.com/ och priser där, det skiljer framförallt mycket i fraktkostnad mellan olika.
Någon som vet vad det kostar i tull att ta in dem i sverige? Har skickat fråga till tullverket men i första svaret förstod de inte skillnad på solfångare och solpaneler... :)
Kinaimport belastas inte av särskilt mycket tull även om det var på tal drakoniska tullregler för just solpaneler nu i somras (juni-juli, pga en EU-förhandling med Kina). Nu skall detta vara avklarat. Däremot är ju fogden alltid sugen på momsen, som räknas på priset inklusive frakt. Ibland händer det att man slinker genom nätet, men du bör ju räkna med att göra en bra affär även med moms. Sedan får man ju värdera sådant som funktionsgaranti och förväntad livslängd - en kinapanel är ju i princip garantilös utan ett ombud i landet därför att dina fraktkostnader till Kina är så stora.
Anders S

seniorseglare
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: fre 12 nov 2010, 14:01
Ort: Västsverige

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av seniorseglare » tor 26 sep 2013, 15:54

Har två paneler, en 45W böjbar på luckgaraget och en 55W plan på stolpe på aktern. Det är en avsevärd fördel ur effektivitetssynpunkt att ha den vridbar mot solen. Vrider då och då under dagen beroende på bog eller hur solen rör sig på himlen, på kvällen riktar jag den mot öster vilket gör att den är verksam även under morgontimmarna.
Kylen sätter jag på vid sjösättning på våren och stänger av vid upptagning på hösten, när jag kommer ut till båten på fredag är batterierna fulladdade och kylen kall - perfekt!

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av Spider » tor 26 sep 2013, 16:16

seniorseglare skrev:Har två paneler, en 45W böjbar på luckgaraget och en 55W plan på stolpe på aktern. Det är en avsevärd fördel ur effektivitetssynpunkt att ha den vridbar mot solen. Vrider då och då under dagen beroende på bog eller hur solen rör sig på himlen, på kvällen riktar jag den mot öster vilket gör att den är verksam även under morgontimmarna.
Kylen sätter jag på vid sjösättning på våren och stänger av vid upptagning på hösten, när jag kommer ut till båten på fredag är batterierna fulladdade och kylen kall - perfekt!
På förra båten klarade vi oss med endast enbart en 45 wattare som var böjbar och monterad på luckgaraget.Batterierna var alltid fulla vid avvärd. Nuvarande båt (Windex 92) har tyvärr inget vanligt luckgarage att montera på så montaget blir på en del av fördäcket och där får denna 100wattare plats. När jag nu har möjligheten att gå upp i storlek så känns det dumt att inte göra det.
Såg denna på aliexpress, men blir lite osäker på anslutningarna? Jag har en begränsning på längden och bredden så denna når maxmått för mig. Kom gärna med synpunkter, jag är helt orädd att handla från Kina, men vill gärna höra om jag missat något viktigt på just denna??
http://www.aliexpress.com/item/Customiz ... 55562.html

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Vad skiljer på olika solceller / paneler?

Inlägg av Spider » tor 26 sep 2013, 16:58

Testade att räkna frakt och moms och redan utan tull blev priset för nära kostnad att köpa i Sverige så om någon hittar något annat alternativ så vore det kalas.

Skriv svar