Hängbuk

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Hängbuk

Inlägg av thomask » tis 10 sep 2013, 19:32

under.jpg
sida.jpg
påse.jpg
Hur mycket är för mycket? ska försöka bifoga en bild på min stor, Kanske inte så lätt att se på bild, men det blir ett längsgående veck hela vägen efter bommen som är minst 10-15 cm djupt. (när jag har skotat stenhårt åt alla håll)
Funkar jättebra om jag seglar med vinden, annars kränger det ju rätt bra vad man än gör. är det värt att lämna in på "omskärning" och vad kan det kosta??
Båten är en Sunwind 26, så det är ju inget jättesegel, men ett nytt kostar nog för mycket just nu.








/Thomas
Senast redigerad av 1 thomask, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Inlägg: 599
Blev medlem: tis 04 jan 2005, 21:34
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hängbuk

Inlägg av consensus » tis 10 sep 2013, 21:11

Har du satt åt uthalet?

davidi
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:13

Re: Hängbuk

Inlägg av davidi » ons 11 sep 2013, 06:40

Lite böj på masten borde väl underlätta? Är vanten för slappa? Vad händer om du sträcker akterstaget ordentligt?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Hängbuk

Inlägg av T » ons 11 sep 2013, 07:02

Vad händer om du släpper på cunningham och/eller sträcker upp mastliket? Det ser ut att vara mycket segel vid halshornet...

:o
/T

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Hängbuk

Inlägg av thomask » ons 11 sep 2013, 07:06

Uthalet e draget sa langt det gar. at det hallet ar det strackt. vecken pa bilden ar langs med bommen, typ, som nar man har revat och det blir en sack over. masten vet jag inte hur mycket den ska bojas, har nog en halv mastbredd ca pa mitten. Ca.
Strackning av akterstag har inte hjalpt nogot heller.
"seglet ar hissat stenhart pa bilden, kanske kunde ha en langre toggels dar fram??

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Hängbuk

Inlägg av T » ons 11 sep 2013, 07:15

thomask skrev:Uthalet e draget sa langt det gar. at det hallet ar det strackt. vecken pa bilden ar langs med bommen, typ, som nar man har revat och det blir en sack over. masten vet jag inte hur mycket den ska bojas, har nog en halv mastbredd ca pa mitten. Ca.
Strackning av akterstag har inte hjalpt nogot heller.
"seglet ar hissat stenhart pa bilden, kanske kunde ha en langre toggels dar fram??
Ta bort ev schackel vid halshornet och ersätt med två tampar, en genom halshornet och runt masten och en genom hornet och runt bommen. Justera så att seglet blir slätt och fint. Du ska helt säkert flytta halshornet både bakåt och uppåt.

:o
/T

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Hängbuk

Inlägg av M.A.C. » ons 11 sep 2013, 09:05

Du har inte möjlighet att ta en bild underifrån bommen och upp mot toppen av storen. På den bilden du har lagt ut finns väldigt få referenser och man ser inte hur det egentligen ser ut.

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Hängbuk

Inlägg av thomask » ons 11 sep 2013, 19:04

Vart nere o fotade om, och provade att fästa seglet lite högre upp på bommen, men det blir inge bra, för då skär duken in i skåran på bommen.
Seglet var tjudrat som det är nu när jag köpte båten, så jag hoppas att det ska vara fäst som på bilderna. Seglet känns bra förutom påsen som blir mot bommen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hängbuk

Inlägg av Anders S » tor 12 sep 2013, 06:52

Jag tror du skall prova följande:

Seglet kan vara skuret för att det skall vara en liten öppen triangel mellan mast och bom. Det här kan du prova genom att sätta en tamp i schackeln vid halshornet och låta seglet gå längre ut på bommen. Ditt bombeslag ser litet lurigt ut, det kan nog vara förlängt, men prova att fästa seglet längre ut på bommen (5 -10 cm till att börja med). Lägg en tillfällig ögla runt bombeslaget så att du inte drar upp seglet, men även här kan du behöva justera en smula. Läget på halshornet (nedre inre fästet) påverkar formen på seglet nertill och intill masten.

När du spelar en smula med läget på halshornet tror jag att du kommer att se att det besvärande vecket blir en möjlighet att runda till seglet i nedre tredjedelen, respektive platta till det. Fallspänningen påverkar om buken kommer mittpå seglet, mer akteröver eller mer föröver. Man strävar i verkligheten inte efter skolböckernas vingprofil med "bulan" långt framme, utan buken skall vara störst "framom mitten". Rent principiellt påverkar skotningen toppen av seglet, fallet påverkar var buken hamnar (inom de gränser som segelmakaren och slitage sätter) och bukens djup i toppen av seglet och bomlikets spänning påverkar buken nedre tredjedelen av seglet.

Du har följande reglage: Grundläget bestäms av fallet och uthalet. Cunningham är ett sätt att öka likspänningen utan att flytta bommen eller dra i fallet, man vill vanligen utnyttja hela längden på masten i lättare vindar. Uthalet plattar till seglet nertill, fallet drar fram buken (i mjuka segel ser man då ett veck vid liket) och skotet plattar till seglet baktill och minskar twisten (torderingen). Hur långt du kan komma med just ditt segel kan man förstås inte se på bilder, men det kan säkerligen bli bättre med enkla medel.
Anders S

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem
Inlägg: 400
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 18:08

Re: Hängbuk

Inlägg av thomask » tor 12 sep 2013, 07:00

Tack for svar, Seglet gar tyvar inte att placera langre bak pa bommen. segelt utnyttjar hela bommens langd. Kanske ar det tojt med aldern. tankte jag ska ta med bild till segelmakarn och hora vad det gar att gora..

/Thomas

M.A.C.
Silvermedlem
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 18 feb 2013, 17:40

Re: Hängbuk

Inlägg av M.A.C. » tor 12 sep 2013, 07:49

Har du dragit ut det hela längden på bommen så är det inte så mycket att göra, om du inte kan trixa med fästpunkterna för att vinna några mm till. Masten ser väldigt rak ut och kanske kan du ha lite mer prebend, det tar bort lite buk mitt i seglet.
Du måste inte heller trä bomliket i bommen, det är ingen som helst last i det utan fungerar bara som en ändskiva. Du kan prova att enbart låta travaren vid skothornet vara i och se om du kan dra ut liket bättre då.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Hängbuk

Inlägg av Fredrik » tor 12 sep 2013, 08:07

Om du plockar bort schacklet vid bomuthalet och knyter direkt i hornet, borde du kunna sträcka seglet några cm till.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Hängbuk

Inlägg av Sneseglarn » tor 12 sep 2013, 08:09

Tycker det ser ut som att det skulle kunna gå att få till lite mer uthal.

På bilden ser det ut som det sitter så här:
Uthalstampen - travaren på bommen - schackeln - skothornet.

Om du fäster uthalstampen direkt i skothornet borde det bli ett par centimeter till. Schackeln kan fortfarande vara fäst i travaren.
Värt att testa?

mvh

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Hängbuk

Inlägg av Sneseglarn » tor 12 sep 2013, 08:11

Hehe - får träna på att skriva fortare!
:mrgreen:

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Hängbuk

Inlägg av Anders S » tor 12 sep 2013, 10:50

Då tror jag att följande kontroll skall göras: Mät bommen så den stämmer med ritningarna eller andra båtdata. I SRS-mätbrevt för Sunwind 26 anges 3,00 meter som E-mått, dvs längden på storseglets bomlik. Är bommen då kortare än 3.20 eller så blir det inte bra, likaså om seglet är längre än 3 meter. En centimeter hit eller dit spelar ingen roll, men decimetrar kommer att ställa till det. Måttband fram.

Bommen ser ut att ha en litet ovanlig förlängning. Detta kan bero på att bommen är för kort. Det kan i sin tur bero på att seglet är till en annan båt (men nära i dimensionerna) eller att bommen blivit för kort av någon anledning, kanske en olycka. Sitter seglet tight vid masten OCH sträcks ut maximalt pekar det på "för kort bom" men mäter man så vet man.
Anders S

Skriv svar