Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya drevet?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
fenix177
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 05 sep 2013, 13:49

Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya drevet?

Inlägg av fenix177 » lör 07 sep 2013, 16:07

Skall skaffa ny motor och drev till min maxi Fenix, Har tänkt på VP D1-13+drev eller lombardini + drev. Enl uppgift skall de ha samma bultcirkel till klämringen som håller bälgen på plats dock är det fler skruv i den klämringen till det nya drevet, 10 st i vp och 6 st i mitt gamla 110 s drev. Det skall alltså till två nya hål på varje sida kruxet är att det finns ej metall under att gänga nya hål i, endast glasfiber.
-hur göra?
Chansa att det i fortsättningen även fungerar till det nya drevet med endast 6 st skruv vilket har fungerat i 30 år.
Finns det några slags hylsor typ popnuts M8 gänga som man kan skruva dit/limma dit?

Tacksam om någon har erfarenhet av detta.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya dre

Inlägg av Seawolf » lör 07 sep 2013, 18:10

Kolla upp om du kan borra nya hål i den nya klämringen. Ev. kombinerat med kraftiga avlånga "brickor" som fördelar trycket från de sex bultarna i stället för de åtta.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

fenix177
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 05 sep 2013, 13:49

Re: Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya dre

Inlägg av fenix177 » lör 07 sep 2013, 20:00

Det var ju en bra ide. Låta tillverka brickor av rostfritt, de sex nuvarande hålen skall enl uppgift stämma överens så det skall ej behöva borras i den nya. Tackar för tippset.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11664
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya dre

Inlägg av Anders S » sön 08 sep 2013, 08:00

fenix177 skrev:Det var ju en bra ide. Låta tillverka brickor av rostfritt, de sex nuvarande hålen skall enl uppgift stämma överens så det skall ej behöva borras i den nya. Tackar för tippset.
Passar hålen överens borde din nuvarande fläns passa ? Om inte, så kan du kanske använda den (du kan dela den för hanteringens skull) som "bricka" (klämfäste). Se då till att den är befriad från rost och målad ordentligt.
Anders S

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya dre

Inlägg av paliswe » sön 08 sep 2013, 08:26

Köper du en Lombardini monterar du med pinnbultar som skruvas ner i de gamla gängorna. För de fyra nya hålen borrar man hål i plasten, fyller de med epoxi och skruvar ner pinnbultarna. När drevet och ringen är på plats sätts detta fast med muttrar med nylonlåsning.
Alla bultar, pinnbultar, brickor och muttrar följer med i leveransen.

fenix177
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 05 sep 2013, 13:49

Re: Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya dre

Inlägg av fenix177 » sön 08 sep 2013, 17:27

Håller det verkligen med att bara trycka pinnbultarna i epoxi? Har du gjort så själv, vilken strl på borr, 10 mm till 8 mm bult.

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya dre

Inlägg av paliswe » mån 09 sep 2013, 09:42

Du ska borra hål som är nästan lika med bulten, gärna gänga lite också (även om det betyder mindre, men lite gör det), hälla ner epoxi och sedan skruva ner bulten i hålet. Det ska sedan härda ordentligt. Du behöver sedan inte dra åt de skruvarna för kung och fosterland, det räcker med att dra dom "ganska hårt".

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya dre

Inlägg av T » mån 09 sep 2013, 14:12

paliswe skrev:Köper du en Lombardini monterar du med pinnbultar som skruvas ner i de gamla gängorna. För de fyra nya hålen borrar man hål i plasten, fyller de med epoxi och skruvar ner pinnbultarna. När drevet och ringen är på plats sätts detta fast med muttrar med nylonlåsning.
Alla bultar, pinnbultar, brickor och muttrar följer med i leveransen.
Köper du en Lombardini följer en ny motorbädd med på köpet (åtminstone gjordet det det, när jag köpte min). För min egen del rådde ingen som helst tvekan om att jag skulle byta motorbädd när jag ändå snyggade upp i motorrummet. Den gamla bädden var sunkig, vattensjuk och satt knappt fast... Det var inget jättejobb, lite trångt och bökigt bara... och kallt... som det brukar vara på vintern..

:o
/T

fenix177
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 05 sep 2013, 13:49

Re: Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya dre

Inlägg av fenix177 » mån 09 sep 2013, 16:53

Det finns att köpa en adaptersats så att motorn skall passa i fram efter md5;an sen skall drevet passa med samma bultcirkel i bak bara att det är som sagt fler skruv som håller den nya ringen till bälgen, och jag misstänker att jag ej har någon järnring inplastad utan endast brickor i de befintliga hålen.

Lasse M
Diamantmedlem
Inlägg: 222
Blev medlem: tis 17 apr 2007, 14:56

Re: Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya dre

Inlägg av Lasse M » mån 09 sep 2013, 19:21

Har bytt bälg på båt med MD5:a och i den var det med största sannolikhet inplastade muttrar och ingen ring. Var det en ring så var den i så fall duktigt sönderrostad då jag provade att ohmmäta mellan gängorna med oändlig resistans som resultat. Vid återställandet med nya bälgen så "pajade" två gängor innan jag uppnått tillräckligt moment... Fick därför plocka bort motor och drev en gång till och borra upp hålen med trasig gäng och sedan fixa ny gäng. Har för mig att det var M6 och att jag borrade och gängade M8. Kan därför vara bra att kolla att gängorna är ok INNAN motor och drev ställs på plats. Funderade på att använda RF-bult men blev avrådd då dessa inte har samma hållfasthet som stålbult.

Lycka till

paliswe
Diamantmedlem
Inlägg: 248
Blev medlem: sön 21 aug 2011, 20:23

Re: Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya dre

Inlägg av paliswe » mån 09 sep 2013, 20:55

T skrev:
paliswe skrev:Köper du en Lombardini monterar du med pinnbultar som skruvas ner i de gamla gängorna. För de fyra nya hålen borrar man hål i plasten, fyller de med epoxi och skruvar ner pinnbultarna. När drevet och ringen är på plats sätts detta fast med muttrar med nylonlåsning.
Alla bultar, pinnbultar, brickor och muttrar följer med i leveransen.
Köper du en Lombardini följer en ny motorbädd med på köpet (åtminstone gjordet det det, när jag köpte min). För min egen del rådde ingen som helst tvekan om att jag skulle byta motorbädd när jag ändå snyggade upp i motorrummet. Den gamla bädden var sunkig, vattensjuk och satt knappt fast... Det var inget jättejobb, lite trångt och bökigt bara... och kallt... som det brukar vara på vintern..

:o
/T
En motorbädd i glasfiber kostar normalt 2000:- men kan varit inkluderad i ett specialerbjudande från den återförsäljaren.
Maxi Fenix har ingen stålring i bädden till drevet, det är därför man kan plasta fast pinnbultar som alternativ.
Givetvis får man kolla att bädden för drev och motor är friska, de jag har sett på Maxi Fenix har varit ok, men det kan säkert variera.

fenix177
Erfaren medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 05 sep 2013, 13:49

Re: Ny motor och segelbåtsdrev-fler antal skruv till nya dre

Inlägg av fenix177 » ons 11 sep 2013, 10:58

Tackar för alla förslag och erat engagemang.

Skriv svar