Hur sliten är en 20 år gammal HR 34?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tomas E
Diamantmedlem

Hur sliten är en 20 år gammal HR 34?

Inlägg av Tomas E » tis 03 sep 2013, 14:01

Jag funderar på att köpa en begagnad HR 34. Jag har inte råd att köpa en båt som är ca tio år gammal, men väl en som är ca 20 år gammal. Frågan är hur sliten en 20 år gammal HR 34 är.

Båten är byggd i enkellaminat med nedbyggt kölsvin, bottenstockar och stringers. Detta har kompletterats ovan vattenlinjen med sandwich. Å ena sidan är den sannolikt väldigt välbyggd. Å andra sidan kan många exemplar ha seglats hårt på havet just därför att båttypen är välbyggd, välseglande och rymlig.

Motor, segel och rigg samt roderlager kan vara mer eller mindre slut. Inredningen kan vara sliten. Allt sånt kan åtgärdas relativt enkelt.

1) Hur stor är risken för strukturellt slitage i form av påvisbara utmattningsskador, eller - värre - begynnande utmattning som inte går att se?

2) Bör man undvika båtar som t ex stadigvarande har seglats i Nordsjön därför att slitaget då sannolikt har varit onödigt stort (onödigt därför att det finns andra exemplar som har seglats i mindre krävande vatten)?

3) Ett speciellt kapitel är teakdäcket. Kan man upptäcka skador på sandwichlaminatet utan att först ta bort teakdäcket?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Hur sliten är en 20 år gammal HR 34?

Inlägg av Peter_K » tis 03 sep 2013, 16:19

Hmmm, jag undrar - vilket regnställ och flytväst kommer du att ha när du är på den båten..?
;-)
Alla borde ha skägg

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » tis 03 sep 2013, 16:55

Med tanke på alla gamla Rasmus och Monsun som seglat och seglar omkring så är nog inte 20 år en hög ålder. Jag skulle koncentrera mej på motor, länspump, livflotte och alla genomföringar som måste vara i perfekt skick. Färskvattenkylning är utmärkt om värmeväxlaren inte rostat sönder. Stadigvarande seglat på Nordsjön vad betyder det? Det är troligen inte jämförbart med kappsegling typ ORC. För långfärdsseglaren brukar bekvämlighet betyda mer än för kappseglaren. Om en båt knappt är använd eller enbart gått i sötvatten brukar priset vara betydligt högre...så det är väl inget alternativ?

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » tis 03 sep 2013, 22:46

Peter_K skrev:Hmmm, jag undrar - vilket regnställ och flytväst kommer du att ha när du är på den båten..?
;-)
Grundéns galonställ, man blir så härligt naturligt svettig... men vad ska han med flytväst till?

:o
/T

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 04 sep 2013, 07:51

Tomas E skrev:Jag funderar på att köpa en begagnad HR 34. Jag har inte råd att köpa en båt som är ca tio år gammal, men väl en som är ca 20 år gammal. Frågan är hur sliten en 20 år gammal HR 34 är.

Båten är byggd i enkellaminat med nedbyggt kölsvin, bottenstockar och stringers. Detta har kompletterats ovan vattenlinjen med sandwich. Å ena sidan är den sannolikt väldigt välbyggd. Å andra sidan kan många exemplar ha seglats hårt på havet just därför att båttypen är välbyggd, välseglande och rymlig.

Motor, segel och rigg samt roderlager kan vara mer eller mindre slut. Inredningen kan vara sliten. Allt sånt kan åtgärdas relativt enkelt.

1) Hur stor är risken för strukturellt slitage i form av påvisbara utmattningsskador, eller - värre - begynnande utmattning som inte går att se?
Ringa. Plast håller. Hur länge vet vi inte ännu. Det som inte går att se alltså. Däremot skall du rycka och dra i alla skott mm under kojar etc för att kolla att de sitter.
Tomas E skrev:2) Bör man undvika båtar som t ex stadigvarande har seglats i Nordsjön därför att slitaget då sannolikt har varit onödigt stort (onödigt därför att det finns andra exemplar som har seglats i mindre krävande vatten)?
Om du kan välja mellan ett ex som snällseglats av äldre dam i sötvatten och ett ex som hårdseglats i Nordsjön - ja. Men inget skäl att undvika. Se punkt 1.
Tomas E skrev:3) Ett speciellt kapitel är teakdäcket. Kan man upptäcka skador på sandwichlaminatet utan att först ta bort teakdäcket?
Ett 20 år gammalt teakdäck är en tidsinställd bomb som tickar. Ren idioti att köpa en gammal båt med teakdäck säger jag.

Någon annan kommer säkert argumentera emot vad jag säger och då glömma svara på dina frågor. Men dessa mina svar är mitt bud.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » ons 04 sep 2013, 12:45

När en båt, oavsett vilken, börjar komma upp i åren är dess historik och skötsel A och O. Hur fin en HR än var från början kan den utsatts för hårt slitage och bristande underhåll både i ytskikt, detaljer och struktur. Samtidigt som det finns båtar som använts sparsamt i snäll miljö samt kontinuerligt uppdaterats. HR34 är en trevlig båt med en bra inbyggd kvalité. Jag skulle leta efter ett exemplar som vårdats ömt, gärna seglats mest i t.ex Mälaren. Det brukar ofta visa sig vilket skick båten är i då man fått syna båten samt pratat med ägaren (helst 1 eller max 2 ägare genom åren). Det behöver inte heller skilja några enorma pengar mellan en sliten och fin båt -de fina dras ofta ned i priset av snittpriset och de slitna hålls uppe med hjälp av snittpriset. Så ta tid på dig att leta, titta gärna på olika exemplar men försök att grovsålla med hjälp av telefon så du slipper åka land och rike runt för att kolla på risbuskar. Tänk på att just HR-båtarna ofta köptes (även idag) av folk som kommit upp en del i ålder, alltså de som är äldre än 50 år. De som alltså köpte sin nya HR34 för 20 år sedan är idag i 70-årsåldern och däribland finns en del som tycker det är dags att avyttra båten och bli stugsittare istället.

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » ons 04 sep 2013, 21:57

De som eventuellt ligger inom min budget finns utomlands och har tyvärr inte snällseglats i Mälaren. Nordsjön med hårt väder och Medelhavet med snällare väder (än Nordsjön) är två exempel.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » ons 04 sep 2013, 22:04

stangen skrev:
Tomas E skrev:Jag funderar på att köpa en begagnad HR 34. Jag har inte råd att köpa en båt som är ca tio år gammal, men väl en som är ca 20 år gammal. Frågan är hur sliten en 20 år gammal HR 34 är.

Ringa. Plast håller. Hur länge vet vi inte ännu. Det som inte går att se alltså. Däremot skall du rycka och dra i alla skott mm under kojar etc för att kolla att de sitter.
Det stämmer inte alls. Jag har själv sett en S30 med delaminerat förskepp (gamla modellen, innan förstärkningar sattes in på den nya) och jag är rätt säker på att jag har läst om en Monsun med delaminering. Detta är ett av skälen som föranleder min fråga. Även Orust-båtar lär kunna få strukturella skador. Och jag gissar att en HR 34 är känsligare för detta än t ex en Monsun eller Rasmus eftersom HR 34 är mer platt i botten än de gamla.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Inlägg av stangen » ons 04 sep 2013, 23:10

Tomas E skrev:
stangen skrev:

Det stämmer inte alls. Jag har själv sett en S30 med delaminerat förskepp (gamla modellen, innan förstärkningar sattes in på den nya) och jag är rätt säker på att jag har läst om en Monsun med delaminering. Detta är ett av skälen som föranleder min fråga. Även Orust-båtar lär kunna få strukturella skador. Och jag gissar att en HR 34 är känsligare för detta än t ex en Monsun eller Rasmus eftersom HR 34 är mer platt i botten än de gamla.
Två båtar gör ingen höna. Den övertygande majoriteten av båtflottan som kajkar runt är fortfarande från -60 och -70 tal när plastbåtarna började komma på bred front. De håller bra än. Därtill: om man pratar med varv som lagar båtar är det betydligt vanligare att nyare båtar lagas än de äldre, dels pga design/konstruktion men även snålare tillverkningsmetoder.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 05 sep 2013, 05:43

Tomas E skrev:De som eventuellt ligger inom min budget finns utomlands och har tyvärr inte snällseglats i Mälaren. Nordsjön med hårt väder och Medelhavet med snällare väder (än Nordsjön) är två exempel.
Medelhavet är inte snällt mot exteriören, mycket salt och sol är det....
Charterbåtar har utsatts för en ständig ström av folk med hårda väskor etc. som släpats runt i inredningen och fått den att se kass ut på 5 år. Och på charterbåtar när toan kränglar och svämmar över eller motorn läcker olja som hamnar under durkarna, så seglar man vidare med krängning och skvalp så geggan kan smita in mellan basinredning och skrov på ställen som inte går att rengöra.

MEN

Privatägda medelhavsanvända båtar har statistiskt sett mindre risk att ha blivit kraftigt grundstötta än svenska. En någorlunda robust äldre båt far inte illa av att seglas i hård vind och stora vågor. Påfrestningarna från det är en mild susning jämfört att gå på grund i marchfart......och den risken är betydligt större för båtar i Sverige-Finland-Norge.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 sep 2013, 06:47

Det enkla svaret på Thomas E:s fråga är ju att ingen kan säga något med bestämdhet om skicket på en 20 år gammal båt innan den undersökts. Grundkvaliteten på en HR från 1993 (20 år) torde vara alldeles utmärkt. Men vad som hänt under 20 år och vilka konsekvenser detta fått för båten är ju alldeles omöjligt att yttra sig om. Att båten använts på Nordsjön och i Medelhavet är inget egentligt problem i sig. Hur den använts är däremot av betydelse. Alla korrelationer mellan strukturella problem och båtmodeller måste dessutom väga in hur båtarna vanligen används och av vem.

En flitigt använd och utnyttjad båt (brittisk?) kan vara brukad tre till fyra gånger längre tid än en svensk, privatägd "sommarbåt", På Nordsjön seglad i genomsnittligt högre vindstyrkor och (stationerad i Medelhavet) utsatt för dubbel dos (minst) av UV-ljus även då den inte används. Genomsnittstemperaturerna i luft är högre (befrämjar korrosion) och tiden i vatten är längre, av betydelse för risken för degradering av undervattensdelen av skrovet. Segel och rigg, (stående och löpande) slits i relation till brukstid, motor och drivlina har kanske en timräknare, annars bör motorn ha använts som hemma, dvs hypotesen fyra ggr längre säsong torde betyda fyra ggr mer brukstid per år. En diesel som underhålls tål 5000 timmar innan en större överhalning och med 100 timmar per år är den en rostklump med åldersproblem innan den slitits ut i vitala mekaniska delar. Det behöver inte vara så i en vida mer använd båt.

Men det här är inget problem, egentligen. En professionell besiktning (eller privat, om "kompisen" är en lika kunnig och gentemot Thomas E partisk person) ger besked om de här frågorna. Man kan köpa en lågt prissatt båt om man har en komplett lista över nödvändiga eller lämpliga reparationer eller eftersatt underhåll. En lokal besiktningsman bedömer efter de normer som är gängse där han verkar, och det kan innebära att man bedömer annorlunda än "hos oss".
Anders S

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » tor 05 sep 2013, 06:59

Tomas E skrev:De som eventuellt ligger inom min budget finns utomlands och har tyvärr inte snällseglats i Mälaren. Nordsjön med hårt väder och Medelhavet med snällare väder (än Nordsjön) är två exempel.
UV och värme är två faktorer som inte ska underskattas. Den vanliga typen av orto-polyester som HR och de flesta använder tål inte varmvatten. Ännu värre blir det i Västindien. Så Nordsjön har sina fördelar.

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » tor 05 sep 2013, 07:32

Jag skulle nog i så fall ompröva min budget eller båtval.
Om det absolut är en HR34 du vill ha kan det i slutändan bli dyrare att köpa en billig sliten båt. Även fast man kostar på den utrustning som motor, segel, rigg, elektronik så finns det repor och slitage som aldrig går att dölja. Sedan har jag en känsla av att det ofta finns fler lik i garderoben än man först ser vid en besiktning (fast det kan ju också gälla en snällt seglad insjöbåt). Men man ska inte tro att en sliten, misskött och billig båt går att jämställa med en välskött och sparsamt seglad nordisk båt, även fast man renoverat den slitna till "nyskick".
Mitt tips är att räkna en stund till för att se vad som kan göras åt budgeten.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 05 sep 2013, 10:27

Man säger att det dyraste sättet att förstöra ett bra däck är att skruva på ett teakdäck.

Jag brukar säga lite småelakt att HR-båtarna är hemmabygge. De byggs här hemma i Kungshamn. Jag ser de flesta byggnader som använts genom åren från mitt vardagsrumsfönster. Åtminstone på vintern.

När båten fraktades från Kungshamn har den ett helt och fint däck. Sen skruvar man på ett teakdäck på Ellös plus lite annat "lull". :wink:

Hur ett teakdäck är efter 20 år i Medelhavet är väl ett frågetecken. Medelhavssolens gyllene strålar har nog sämre inverkan på ett teakdäck än solen som skiner över vår del av världen.

Hade en gång en båt med teakdäck. Det hade set sina bästa dagar. Rev av det, slipade rent ock la på ett par lager matta och målade med halksyddsfärg. Skulle jag köpa en annan gammal båt, så går alla med teakdäck bort.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 05 sep 2013, 11:19

Pelle-48 skrev: UV och värme är två faktorer som inte ska underskattas. Den vanliga typen av orto-polyester som HR och de flesta använder tål inte varmvatten. Ännu värre blir det i Västindien. Så Nordsjön har sina fördelar.
Förtydligande: Ju saltare vattnet är, desto mindre anses risken för osmosframkallad "böldpest" att vara, allt annat lika. Så en gammal båt från Mälaren UTAN böldpest är en bra båt. Och en gammal båt som ständigt varit i vattnet i Västindien utan böldpest kanske inte pallar för mälaren några månader om året.

Och i samband med vår flytt till Stockholm från västkusten visar det sig att salthalten här inte räcker för att hålla grönmöglet stången i springor vid relingslist osv.

Så högre salthalt har inte BARA nackdelar.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar