Väntar på hamnvakten ...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av peterh » sön 25 aug 2013, 07:20

Sitter just nu och väntar på hamnvakten. Jag vill betala hamnavgiften, men jag har ingen pinkod till något av mina kort.

Så om hamnen inte kommer ( och därmed vägrar ta emot giltiga betalningsmedel) så blir det inga pengar.

Otyget med "självbetalningsautometer" sprider sig. Och det är ju inte bara att min minskar kontanthantering utan servicen utarmas ordentligt. Vem skall man tala med om elen inte fungerar? Vem fixar trasiga toaletter? Allt det som en hjälpsam hamnvakt fixar kan inga automater fixa.


Jag väntar...
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av toaen » sön 25 aug 2013, 08:03

peterh skrev:............................. men jag har ingen pinkod till något av mina kort.

...
går det!?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av Ridax » sön 25 aug 2013, 10:34

Tycker det är utmärkt med betalningsautomaterna. Underlättar betalning och man slipper vänta på hamnvakten. Toa och andra saker underhålls ju ändå, det har inget med patrullerande efter avgifter att göra. Toa måste ju ändå städas och då är en enkel kontroll att den fungerar enkel.

för övrigt ser jag inte hur din situation hade blivit bättre av att det inte fanns automater. Är det sällskapet i båtarna du saknar under väntandet på hamnvakten? Bara för att du inte har något vettigt kort med pin-kod, så skall alla andra som har det inte kunna förflytta sig från båtarna heller?

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av peterh » sön 25 aug 2013, 13:27

toaen skrev:
peterh skrev:............................. men jag har ingen pinkod till något av mina kort.

...
går det!?
det går alldeles utmärkt. Och jag vet till 100% att ingen kan utnyttja detta, alla fakturor som påstås emanera från mitt kort + pin är falskt!
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av peterh » sön 25 aug 2013, 13:28

Ridax skrev:Tycker det är utmärkt med betalningsautomaterna. Underlättar betalning och man slipper vänta på hamnvakten. Toa och andra saker underhålls ju ändå, det har inget med patrullerande efter avgifter att göra. Toa måste ju ändå städas och då är en enkel kontroll att den fungerar enkel.

för övrigt ser jag inte hur din situation hade blivit bättre av att det inte fanns automater. Är det sällskapet i båtarna du saknar under väntandet på hamnvakten? Bara för att du inte har något vettigt kort med pin-kod, så skall alla andra som har det inte kunna förflytta sig från båtarna heller?
Du kan raljera hur du vill men jag betalar med sedlar. Vägrar de ta emot sedlar eller inte ens visar sig så blir det ingen betalning.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av Anders S » sön 25 aug 2013, 21:08

Betalning blir det nog ändå, Peterh om du lämnar tillräckliga spår efter dig. Det är utrett sedan länge, bland annat i transportbranschen, att man aldrig kan slippa undan betalningskravet därför att man har stora sedlar eller inte har förmåga att betala på det sätt som säljaren av tjänsten tänker sig. Det bästa( ?) du kan hoppas på är att slippa betala en administrationsavgift utöver hamnavgiften om du inte kan betala på det (fullt lagliga) sätt som hamnen önskar sig. Jämförelser du kan göra är bussresor, biljetter till tillställningar, inträden, parkeringar (varsågod att förhandla med Carpark eller Qpark om att du bara vill betala med sedlar till en parkeringsvakt) etc. I de automathamnar jag sett (inte många!) brukar det hotas med en extra avgift om man inte betalar förrän på uppmaning. Detta förekommer också i andra hamnar där man inte vill ha inkassoagenter på bryggorna, men det är också en av hamnkaptenens sysslor, att bevaka så att gästande båtar förtöjer vettigt och ligger på fria platser.
I vår hamn har vi ett förtroendesystem, man lämnar in ett kuvert med båtens uppgifter och den betalning som gäller. Sedan kan man få en påminnelse och ingen blir upphetsad för detta. Den som inte begriper fyller i och betalar på kontoret.

Personligen håller jag förstås med om att det är tråkigt och ledsamt att hamnar väljer att automatisera hamnavgiften, i synnerhet då det ursprungliga argumentet för att införa hamnavgift för fritidsbåtar i allmänna hamnar handlade just om kostnader för service, toaletter och avfallshantering.Själva piren, kajen, ringen eller pollaren var det egentligen inte frågan om förrän marinorna också blev gästhamnar och nu är det ju ingen som muckar om just den saken längre. Jag bojkottar själv människofria automathamnar och det har hittills varit problemfritt, för mig.
Anders S

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av peterh » sön 25 aug 2013, 21:42

Anders S skrev:Betalning blir det nog ändå, Peterh om du lämnar tillräckliga spår efter dig. Det är utrett sedan länge, bland annat i transportbranschen, att man aldrig kan slippa undan betalningskravet därför att man har stora sedlar eller inte har förmåga att betala på det sätt som säljaren av tjänsten tänker sig. Det bästa( ?) du kan hoppas på är att slippa betala en administrationsavgift utöver hamnavgiften om du inte kan betala på det (fullt lagliga) sätt som hamnen önskar sig. Jämförelser du kan göra är bussresor, biljetter till tillställningar, inträden, parkeringar (varsågod att förhandla med Carpark eller Qpark om att du bara vill betala med sedlar till en parkeringsvakt) etc. I de automathamnar jag sett (inte många!) brukar det hotas med en extra avgift om man inte betalar förrän på uppmaning. Detta förekommer också i andra hamnar där man inte vill ha inkassoagenter på bryggorna, men det är också en av hamnkaptenens sysslor, att bevaka så att gästande båtar förtöjer vettigt och ligger på fria platser.
I vår hamn har vi ett förtroendesystem, man lämnar in ett kuvert med båtens uppgifter och den betalning som gäller. Sedan kan man få en påminnelse och ingen blir upphetsad för detta. Den som inte begriper fyller i och betalar på kontoret.

Personligen håller jag förstås med om att det är tråkigt och ledsamt att hamnar väljer att automatisera hamnavgiften, i synnerhet då det ursprungliga argumentet för att införa hamnavgift för fritidsbåtar i allmänna hamnar handlade just om kostnader för service, toaletter och avfallshantering.Själva piren, kajen, ringen eller pollaren var det egentligen inte frågan om förrän marinorna också blev gästhamnar och nu är det ju ingen som muckar om just den saken längre. Jag bojkottar själv människofria automathamnar och det har hittills varit problemfritt, för mig.
på stället i fråga ( knippla) fanns det prisangivelse för automat resp kontant, jag var fullt beredd att betala den högre kontanttaxan, men ingen ville ha mina pengar ... Dvs hamnvakten missskötte sitt jobb!
Hör de av sig så betalar jag gärna, avsikten är inte att smita utan avsikten är att ifrågasätta affärsmetoder.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av Anders S » sön 25 aug 2013, 22:37

peterh skrev: på stället i fråga ( knippla) fanns det prisangivelse för automat resp kontant, jag var fullt beredd att betala den högre kontanttaxan, men ingen ville ha mina pengar ... Dvs hamnvakten missskötte sitt jobb!
Hör de av sig så betalar jag gärna, avsikten är inte att smita utan avsikten är att ifrågasätta affärsmetoder.
Det där är ju inte ens ett gränsfall i så fall. Jag trodde att man inte godtog kontant betalning.

Kutym (såvitt jag vet, ej prövat, och det lär dröja) är ju att hamnkapten får hålla sig framme om hamnen vill ha hamnavgift. Har man sedan redan från början en differentierad taxa ("rabatt om man automatbetalar", kanske?) och manuell betalning mot skrivet kvitto är en uttalad möjlighet är man ju dessutom helt på den säkra sidan då man avvaktar med betalningen. Båtar har ju som bekant bara namn och hemmahamn angivet, om ens det (krav enbart för skepp och uppåt) och inga regnr (längre). Så hur man skall kunna lämna spår efter sig som leder till avgiftskrav i efterhand är förstås mycket svårt att tänka sig.
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av stangen » sön 25 aug 2013, 22:55

Hantering av kontanter är ett problem. Risk för rån, förfalskningar en massa administration och extra transporter till/från bank just för att sätta in/ta ut kontanter, sedlar som behöver bytas ut mm. Väldigt få vill ha kontanter och vi rör oss från detta. Därtill alla kort som svämmar över i plånboken. Ett helsike tycker jag personligen.
Just för småföretagare är kontanter ett bekymmer då de ofta riskerar att misstänkas för pengatvätt. Oerhört mycket enklare med kort eller automatbetalningar. Bara småföretagare och gangsters hanterar kontanter idag verkar det som...

Sidenote: Inte långt bort kommer plånboken ersättas av mobiltelefonen. I denna har du kontanter och gör allt från små betalningar och större bankärenden. Exempel på detta syns redan på många ställen och har man bara testat så uppskattas detta av flertalet användare.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av Ridax » mån 26 aug 2013, 05:26

peterh skrev:
Ridax skrev:Tycker det är utmärkt med betalningsautomaterna. Underlättar betalning och man slipper vänta på hamnvakten. Toa och andra saker underhålls ju ändå, det har inget med patrullerande efter avgifter att göra. Toa måste ju ändå städas och då är en enkel kontroll att den fungerar enkel.

för övrigt ser jag inte hur din situation hade blivit bättre av att det inte fanns automater. Är det sällskapet i båtarna du saknar under väntandet på hamnvakten? Bara för att du inte har något vettigt kort med pin-kod, så skall alla andra som har det inte kunna förflytta sig från båtarna heller?
Du kan raljera hur du vill men jag betalar med sedlar. Vägrar de ta emot sedlar eller inte ens visar sig så blir det ingen betalning.
Om du använder dig av en tjänst, så får du nog vackert betala på det sätt som tjänsteleverantören vill eller tacka nej till att nyttja tjänsten. I ditt fall var det ju inget problem, då de accepterade kontant betalning.

Men jag förstår fortfarande inte ditt gnäll och varför du blandar in servicenivå med automatbetalningar? Automaterna gör ju inte att servicen i övrigt går ner, så jag förstår inte varför du skall gnälla över att andra kan betala med sina kort och slippa vänta på båten (som du uttrycker det). Det har ju inget med dig att göra. Det låter ju mest som avundsjuka.

I min hemmahamn har de skaffat en automat men det har ju inte förändrat ett dugg på servicen. Toa och dusch städas ju ändå, det har jag själv sett när jag har gått förbi och att hamnen underhålls i form av reparation m.m. det vet jag också och dessutom är det ändå inte de ungdomar som sommarjobbar som sysslar med underhåll/reparation. De flesta hamnar brukar väl ha någon typ av brevlåda uppsatt där du kan slänga in en notis om du märker något som inte fungerar.

Så förstår varken ditt eller Anders sätt att koppla ihop automatbetalning med service.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av Anders S » mån 26 aug 2013, 07:06

Ridax skrev:
Så förstår varken ditt eller Anders sätt att koppla ihop automatbetalning med service.
Då skall jag förklara:

De få automatförsedda hamnar jag noterat har alla haft samma egenskaper: De har varit tomma på folk och det har inte funnits någon hamnfogde på plats. Servicebyggnaderna har varit låsta, inga besked om hur man får den service som jag (gnällig som fan) tycker är självklar och dessutom allmänt trista. Jag kopplar inte ihop automatbetalning med dålig service, jag kopplar ihop frånvaro av hamnkapten (om så bara en gymnasieungdom med biljetthäfte, skall ej underskattas) med frånvaro av service.

Eftersom min hamnavgift i princip skall betala för SERVICE (eller, ge ett rimligt överskott efter att ha betalt mina kostnader som gäst) och inte enbart vara en parkeringsavgift blir jag därför en smula frågande när jag förväntas betala i en automat, ungefär som parkerade jag i ett parkeringsgarage. Dit vill jag helst inte gästhamnar skall gå, då blir de (för mig) tämligen meningslös. Att hamnar i allmänhet försöker lösa kontanthanteringen på vettiga sätt (liten risk att hamnvakten (se ovan om vem det kan vara) inte skall rånas på dagskassan eller det skall bli inbrott på hamnkontoret/klubbhuset kan väl ingen ha synpunkter på. Det hela är också en fråga om presentation: "Betala här" och en pil på en parkeringsautomat är något annat än "Du kan betala här om du inte vill betala då kontoret är öppet mellan 18-19" och i steget däremellan, "Efter att ha betalat får du koden till servicehuset på kvittot", dvs hur man erbjuds de tjänster och den service som trots allt erbjuds.

Vi har som sagt ett förtroendesystem i vår hamn OCH en servicevärd två timmar på morgon/kväll, och det verkar inte kosta oss något i förlorade intäkter. Men i vår hamn är (medges) alla platser redan betalda av innehavaren och gästhamnsintäkter är på en synnerlig marginal. Så resonerar inte en kommersiell gästhamn, det vet vi. Ännu mer extrema är Grefab (Göteborgs kommunala fritidsbåtshamnar): de har har en strikt policy därvid: Vi ger ingen service, våra hamnar är båtparkeringar för ordinarie kunder, dvs de med kontrakt, vi har ingen beredskap för gäster, alltså är våra hamnar inga gästhamnar. Ingen avgift, ingen service, inga rättigheter. Ingen vakt verkar dock patrullera bryggorna för att schasa iväg främmande, i alla fall inte ännu.
Anders S

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av Sneseglarn » mån 26 aug 2013, 07:53

stangen skrev: Bara småföretagare och gangsters hanterar kontanter idag verkar det som...
Får hålla med om att kort är enkelt och smidigt. Men det finns en baksida som inte är så kul. Att det lämnar spår om var du varit, vad du handlat, med vem osv. För mig var droppen när Ica började skicka reklam baserat på mina köpvanor. De för alltså ett register över vad jag handlar. Inte ok.
Därefter blir det uttag i kortautomat och kontantbetalning så ofta som jag orkar.

Det finns skäl till att använda kontanter som inte handlar om svarta pengar.

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av peterh » mån 26 aug 2013, 08:25

Sneseglarn skrev:
stangen skrev: Bara småföretagare och gangsters hanterar kontanter idag verkar det som...
Får hålla med om att kort är enkelt och smidigt. Men det finns en baksida som inte är så kul. Att det lämnar spår om var du varit, vad du handlat, med vem osv. För mig var droppen när Ica började skicka reklam baserat på mina köpvanor. De för alltså ett register över vad jag handlar. Inte ok.
Därefter blir det uttag i kortautomat och kontantbetalning så ofta som jag orkar.

Det finns skäl till att använda kontanter som inte handlar om svarta pengar.
kontanthantering kan fresta till en sorts brottslighet. Kort lockar till en annan typ av brottslighet som är så mycket större
och plågsammare för de drabbade. Att vissa affärsidkare föredrar kort beror på att de ger mindre besvär/risker för just dem, de flyttar
ju riskerna till kunderna.

Mig förefaller rädslan för kontanthantering närmast likna ett religiöst mantra och inte ett rationellt beslut.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av stangen » mån 26 aug 2013, 08:45

Sneseglarn skrev: För mig var droppen när Ica började skicka reklam baserat på mina köpvanor. De för alltså ett register över vad jag handlar. Inte ok.
Ja, läge att börja lusläsa avtalen man slentrianmässigt skriver under helt klart. Där står det oftast svart på vitt att XX tillåts sända reklam från sig själv eller tom från tredje part.
Skyll inte på ICA, det är din (och lika ofta min) lättja som leder till det "oönskade"!
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Sneseglarn
Diamantmedlem
Inlägg: 355
Blev medlem: sön 06 maj 2007, 18:42
Ort: Skåne

Re: Väntar på hamnvakten ...

Inlägg av Sneseglarn » mån 26 aug 2013, 09:03

stangen skrev:Ja, läge att börja lusläsa avtalen man slentrianmässigt skriver under helt klart. Där står det oftast svart på vitt att XX tillåts sända reklam från sig själv eller tom från tredje part.
Skyll inte på ICA, det är din (och lika ofta min) lättja som leder till det "oönskade"!
Problemet var inte att de skickade reklam - utan (att det blev uppenbart) att de förde ett register över köpvanorna.
Jag skyller inte på Ica - jag betalar kontant därefter.

Skriv svar