Båtmansstol
Båtmansstol
På lördag behöver jag hissas upp i masten för att montera en ny Vindex samt laga en topplanterna innan 24-timmars helgen därpå. Trots båt i 20+ år har jag aldrig behövt hissas upp i masten så det blir första gången för mig.
Är det något speciellt att tänka på? Tips?
Båten är MH riggad och Vindex måste monteras på toppen, topplanternan däremot sitter i framkant mast. Jag har inte fallen neddragna till sittbrunnen utan dom sitter i Masten, tyvärr bara en vinch. Min tanke var att haka fast stolen i spinnakerfall och genuafallet, bli uppvinchad i ett av fallen med hjälp av medhjälpare som vartefter spänner det andra fallet som en säkring.
Borde funka eller? Vi kommer bara vara två personer.
//Johan
Är det något speciellt att tänka på? Tips?
Båten är MH riggad och Vindex måste monteras på toppen, topplanternan däremot sitter i framkant mast. Jag har inte fallen neddragna till sittbrunnen utan dom sitter i Masten, tyvärr bara en vinch. Min tanke var att haka fast stolen i spinnakerfall och genuafallet, bli uppvinchad i ett av fallen med hjälp av medhjälpare som vartefter spänner det andra fallet som en säkring.
Borde funka eller? Vi kommer bara vara två personer.
//Johan
Re: Båtmansstol
Ja absolut - om du inte är för tung och din kompis för klen.
Fast topplanternan har du väl inte nära masttoppen.
Ofta har man satt det alldeles på tok för högt upp - vid spridarna. Tycker att den skall sitta mycket lägre så man kan komma åt att serva den på ett vettigt sätt. Det är väl en eller två meter över sidolanternorna den måste sitta
Fast topplanternan har du väl inte nära masttoppen.
Ofta har man satt det alldeles på tok för högt upp - vid spridarna. Tycker att den skall sitta mycket lägre så man kan komma åt att serva den på ett vettigt sätt. Det är väl en eller två meter över sidolanternorna den måste sitta
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Re: Båtmansstol
Lanternan sitter ca metern under spridarna så kanske 4 meter från däck. Håller med dig Toaen, men min spinnakerbomsfästskena? går ordentligt högt upp så jag hade tyvärr inte kunnat flytta ner den.
//Johan
//Johan
Re: Båtmansstol
En bra metod är att använda två fall växelvis, ett i båtmansstolen och ett för fötterna eller ena foten. Belasta med foten (fötterna), medhjälparen tar hem i den obelastade stolen - sätt dig i stolen och ta hem i det obelastade "fotfallet" osv. På det sättet kan du ha en hur klen medhjälpare som helst. Så gör jag när min lilla fru hissar upp mig, som väger 90kg.
Re: Båtmansstol
Sedan skall du inte använda schackeln, utan knopa fast stolen i fallet.
Re: Båtmansstol
Båttyp? Är båten lite mindre, räkna på din vikt med momentarmen kontra kölvikt*dess momentarm... försäkra dig om att kölen vinner.
Re: Båtmansstol
När det gäller tyngden av en vuxen man (?) i masttoppen, så är det ingen fara - vi får ju utgå från att det hela genomförs i lugnt väder. Då är det båtens formstabilitet som avgör det hela. Förklaring: tyngden är visserligen högt, men rakt ovanför tyngdpunkten. Momentarmen är mycket nära noll.
När det gäller att mecka med lanternan (fyra meter upp) tycker jag man kan överväga att låna en stege på fyra meter. Det må uppfattas som mindre sjömansmässigt, men går vi tillbaka ett tag i tiden, så hade alla segelbåtar vevlingar (stegar) i vanten. En stege på fördäck och en säkringstamp må vara det närmaste vi kommer.
Att låta sig hissas till masttoppen är ju bekvämt. Tänk då på att ha en oberoende säkring, och tänk på att säkringen skall fungera även om båtsmansstolen/ordinarie fallet går sönder. Ett kort fall på en meter som bromsas av ett fall (du förstår vad som menas) kommer att krossa revben och kanske värre, så den som säkrar måste ha "kort koppel" och se till att vi talar ett fall på högst någon dm. Orsaken är att vi (seglare) betalar extra för att få stumma linor, i fallskyddsutrustning och alpinistutrustning betalar man extra för att få fjädrande linor. Här är din uppgift om att ni bara är två ett litet aber - att hålla säkringen spänd och i tryggt anhåll är inget tungt uppdrag, men det är viktigt och kräver egentligen att ni blir tre, hissobjektet (du), offret (den som får slita och dra) och den tredje som "bara" håller säkringen tajt.
Visualisera det som skall göras och se till att du har all utrustning och alla verktyg till hands. Påsar eller väskor med dragkedja är bättre än hinkar. En möjlighet att skicka ner en tunn lina om man "glömt något" (det räcker förmodligen med att ta med en rulle vanligt snöre i verktygsväskan) kan spara medhjälparens rygg och en del tid, bara det finns någon som kan hitta det som behövs. Bortse inte från att det kan bli en viss adrenalinpåkänning och med denna följande fumlighet/darrhänthet. Ha snöre i alla verktyg.
När det gäller att mecka med lanternan (fyra meter upp) tycker jag man kan överväga att låna en stege på fyra meter. Det må uppfattas som mindre sjömansmässigt, men går vi tillbaka ett tag i tiden, så hade alla segelbåtar vevlingar (stegar) i vanten. En stege på fördäck och en säkringstamp må vara det närmaste vi kommer.
Att låta sig hissas till masttoppen är ju bekvämt. Tänk då på att ha en oberoende säkring, och tänk på att säkringen skall fungera även om båtsmansstolen/ordinarie fallet går sönder. Ett kort fall på en meter som bromsas av ett fall (du förstår vad som menas) kommer att krossa revben och kanske värre, så den som säkrar måste ha "kort koppel" och se till att vi talar ett fall på högst någon dm. Orsaken är att vi (seglare) betalar extra för att få stumma linor, i fallskyddsutrustning och alpinistutrustning betalar man extra för att få fjädrande linor. Här är din uppgift om att ni bara är två ett litet aber - att hålla säkringen spänd och i tryggt anhåll är inget tungt uppdrag, men det är viktigt och kräver egentligen att ni blir tre, hissobjektet (du), offret (den som får slita och dra) och den tredje som "bara" håller säkringen tajt.
Visualisera det som skall göras och se till att du har all utrustning och alla verktyg till hands. Påsar eller väskor med dragkedja är bättre än hinkar. En möjlighet att skicka ner en tunn lina om man "glömt något" (det räcker förmodligen med att ta med en rulle vanligt snöre i verktygsväskan) kan spara medhjälparens rygg och en del tid, bara det finns någon som kan hitta det som behövs. Bortse inte från att det kan bli en viss adrenalinpåkänning och med denna följande fumlighet/darrhänthet. Ha snöre i alla verktyg.
Anders S
Re: Båtmansstol
Har du ingen mastkran du kan snika till dig ? De står ( i göteborg/grefab) outnyttjade vid denna årstiden ...Jwlund skrev:På lördag behöver jag hissas upp i masten för att montera en ny Vindex samt laga en topplanterna innan 24-timmars helgen därpå. Trots båt i 20+ år har jag aldrig behövt hissas upp i masten så det blir första gången för mig.
Är det något speciellt att tänka på? Tips?
Båten är MH riggad och Vindex måste monteras på toppen, topplanternan däremot sitter i framkant mast. Jag har inte fallen neddragna till sittbrunnen utan dom sitter i Masten, tyvärr bara en vinch. Min tanke var att haka fast stolen i spinnakerfall och genuafallet, bli uppvinchad i ett av fallen med hjälp av medhjälpare som vartefter spänner det andra fallet som en säkring.
Borde funka eller? Vi kommer bara vara två personer.
//Johan
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Båtmansstol
Anders S skrev:När det gäller tyngden av en vuxen man (?) i masttoppen, så är det ingen fara - vi får ju utgå från att det hela genomförs i lugnt väder. Då är det båtens formstabilitet som avgör det hela. Förklaring: tyngden är visserligen högt, men rakt ovanför tyngdpunkten. Momentarmen är mycket nära noll.
När det gäller att mecka med lanternan (fyra meter upp) tycker jag man kan överväga att låna en stege på fyra meter. Det må uppfattas som mindre sjömansmässigt, men går vi tillbaka ett tag i tiden, så hade alla segelbåtar vevlingar (stegar) i vanten. En stege på fördäck och en säkringstamp må vara det närmaste vi kommer.
Att låta sig hissas till masttoppen är ju bekvämt. Tänk då på att ha en oberoende säkring, och tänk på att säkringen skall fungera även om båtsmansstolen/ordinarie fallet går sönder. Ett kort fall på en meter som bromsas av ett fall (du förstår vad som menas) kommer att krossa revben och kanske värre, så den som säkrar måste ha "kort koppel" och se till att vi talar ett fall på högst någon dm. Orsaken är att vi (seglare) betalar extra för att få stumma linor, i fallskyddsutrustning och alpinistutrustning betalar man extra för att få fjädrande linor. Här är din uppgift om att ni bara är två ett litet aber - att hålla säkringen spänd och i tryggt anhåll är inget tungt uppdrag, men det är viktigt och kräver egentligen att ni blir tre, hissobjektet (du), offret (den som får slita och dra) och den tredje som "bara" håller säkringen tajt.
Visualisera det som skall göras och se till att du har all utrustning och alla verktyg till hands. Påsar eller väskor med dragkedja är bättre än hinkar. En möjlighet att skicka ner en tunn lina om man "glömt något" (det räcker förmodligen med att ta med en rulle vanligt snöre i verktygsväskan) kan spara medhjälparens rygg och en del tid, bara det finns någon som kan hitta det som behövs. Bortse inte från att det kan bli en viss adrenalinpåkänning och med denna följande fumlighet/darrhänthet. Ha snöre i alla verktyg.
Beror faktiskt på det, visst är momentet noll när masten är lodrät, men så fort det börjar kränga växer ju momentet. Jag har sett det live på visseligen en liten 20-fotare men ändå. Ganska underhållande
Nu tror jag dock att trådskaparens båt är större.
Viktigast annars är som du säger en oberoende säkringslina.
Var på Bornholm förra veckan med ett par båtar o vi skickade upp en av oss i toppen för att fixa windexen. När tyskarna såg detta fick vi fler uppdrag vilket resulterade i några flaskor vin som tack
Re: Båtmansstol
Tack för alla kloka tips, båten är 10m och 4 ton, masten sticker upp ungefär 14 meter så jag tror inte att momentkraften blir något problem. Jag har funderat på att använda en stege men känner att då jag ska byta hela lanternan och fästa elkablarna så skulle jag gärna vilja ha bägge händerna maximalt tillgängliga.
Det du skrev om säkringsfallet Anders S var klokt, det gör nog att vi säkrar upp betydligt oftare än vad vi nog annars skulle gjort. Förhoppningsvis kan vi ragga upp en tredje kille i båtklubben som hjälper oss i hissningsmomenten. Har även beslutat mig för att byta spinnakerbomsupphal samtidigt så kommer nog sitta där ett tag.
Att inte använda schakeln var redan förstått.
Mastkran finns ett par timmar bort, tyvärr är den så perfekt i höjd samtidigt som vattnet är ganska skvalpigt så varje gång jag använt den så slutar det bara med att allt som monteras uppe på masten går sönder.
Höjdrädd är jag som tur var inte:)
Det du skrev om säkringsfallet Anders S var klokt, det gör nog att vi säkrar upp betydligt oftare än vad vi nog annars skulle gjort. Förhoppningsvis kan vi ragga upp en tredje kille i båtklubben som hjälper oss i hissningsmomenten. Har även beslutat mig för att byta spinnakerbomsupphal samtidigt så kommer nog sitta där ett tag.
Att inte använda schakeln var redan förstått.
Mastkran finns ett par timmar bort, tyvärr är den så perfekt i höjd samtidigt som vattnet är ganska skvalpigt så varje gång jag använt den så slutar det bara med att allt som monteras uppe på masten går sönder.
Höjdrädd är jag som tur var inte:)
Re: Båtmansstol
Använd dubbelt halvslag om egen part, är säkrare än pålstek enligt Alandias test av förtöjningsrepGaryGary skrev:Sedan skall du inte använda schackeln, utan knopa fast stolen i fallet.
Re: Båtmansstol
Vid vilken båtstorlek/masthöjd kan man börja fundera på att kölen vinner?Coolin skrev:Båttyp? Är båten lite mindre, räkna på din vikt med momentarmen kontra kölvikt*dess momentarm... försäkra dig om att kölen vinner.