Snabbt släppa på storskotet

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem
Inlägg: 241
Blev medlem: tis 16 okt 2007, 21:50

Snabbt släppa på storskotet

Inlägg av Besqua » ons 21 aug 2013, 17:01

Med den sk Tyska lösningen som finns på vår båt finns inte den möjligheten,hur ser det ut?
Skotet går från en avlastare/winch till dito på andra sidan via block på rufftaket samt två block/fästpunkter på bommen, är sedan tidigare van vid att snabbt kunna släppa efter men nu ska det släppa på en avlastare, ganska okontrollerat, alt lägga av skotet från winchen, hoppas det går att förmedla med dessa ord, min tanke är att på ngt sätt addera till en clamcleat har ni sett någon sådan lösning eller sk man ha winchar som kan backa?
Har jag bråttom tar jag bilen

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem
Inlägg: 860
Blev medlem: sön 10 sep 2006, 19:13
Ort: Göteborg

Re: Snabbt släppa på storskotet

Inlägg av Fredrik » ons 21 aug 2013, 21:41

Tyskarna verkar inte kloka... Går det inte att montera ett riktigt skot?
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Snabbt släppa på storskotet

Inlägg av Anders S » tor 22 aug 2013, 06:26

Jag har seglat EN SMULA på en kappseglare med dubbelsidig "tysk skotning" och det finns en del man kan göra: Om man inte använder en dedikerad winch till storskotet kan man använda avlastare som tillåter att man släpper gradvis. Det kostar på på skotets hölje, men som "sista utväg" kan det kanske fungera. Då får man värdera avlastarna, ifall de har den funktionen. Sedan använder skotskenans trimjustering när man spelar med storskotet i normalfallet, då är twisten etablerad och man ändrar (i princip) bara storseglets angreppsvinkel.

Handlar det om att snabbt dumpa storskot är tyvärr skotet det man måste komma åt och släppa, och här är det två dåliga och en bra sak: De två dåliga är att skotet kan vara svårt att nå för rorsman och att det kan vara (är) mer åtgärder/handgrepp för att släppa skotet än att bara rycka upp en skotråtta; fördelen (inte alltid) är att när det väl är loss så löper det lätt. Med stor besättning kan stortrimmern också få stöd från någon som drar skotet vid masten, t e x vid gippar.

Om man inte gillar att ha det så (passar knappast för små besättningar där man inte har en dedikerad stortrimmer) tror jag att man gör rätt i att titta på någon båt som har skotets talja dragen till bomnocken i stället för föröver och tillbaka - det kan gå att härma. Man får växla ut ytterligare om man har dubbelsidigt skot, men de knepiga styrkedelarna (skotskenan och bominfästningarna) kan man ha kvar. Man får då skotet hängande som en svans ner till rorsman (det kan vara knepigt att få till, bra, så kolla varianter).
Anders S

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Snabbt släppa på storskotet

Inlägg av stangen » tor 22 aug 2013, 09:26

"Tysk skotning" härstammar från tävlingsbåtar med stor besättning. Med en person dedicerad för storskotstrim är det ett system som ofta föredras iom bra utväxling och att trimmern sitter på rätt plats i båten.
På en cruiser är systemet ganska kass. Om du inte råkar ha massa folk i båten som aktivt. Hur många cruisers har det? Normalt är trim som är framtaget för kappsegling endast positivt i cruisingsammanhang (bra utväxling och bra kvalitet på grejerna). Men inte i detta fallet.

Jag hade nog skiftat till en konventionell talja.

Till din fråga - släppa på skotet kan du ju i första hand göra med att släppa ner travaren i lä om det kommer en körare. Om travaren redan är där och du vill göra ett hastigt släpp är det lite knepigare. Var förutseende och reva i god tid så situationen inte uppkommer. Eller/och skifta till talja.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Snabbt släppa på storskotet

Inlägg av Berra2 » tor 22 aug 2013, 14:59

jag har, som jag redogör för på MG, helt andra erfarenheter av tysk skotning.
skotskenan på min 80-talare sitter på bridgedäck, långt från styrpositionen bakom ratten vilket gör det svårt att segla själv eller med besättning som inte vill sköta storskotet.
Därför testade jag i slutet av sommaren att göra tysk skotning och är mycket nöjd. Även då det gäller snabb utsläppning av skotet. Förut gled det ut sakta pga av att det gick många gånger fram och tillbaks mellan skotskenan och bommen vilket skapade stor friktion. Nu med bara två linor löper det lätt. Även finjustering är lätt - som att finjustera fock/genua-skotet. Dessutom slipper jag många meters lina i sittbrunnen eftersom ju skotet är mycket kortare.
Kan verkligen rekommendera tysk skotning på äldre segelbåtar med skenan långt från rorsman.
Nästa steg blir att förlänga justertampen till vagnen så att även den kan skötas av rorsman och därefter att även få skotet till focken/genuan mer tillgängligt för rorsman.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11666
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Snabbt släppa på storskotet

Inlägg av Anders S » fre 23 aug 2013, 06:09

Berra2 skrev:jag har, som jag redogör för på MG, helt andra erfarenheter av tysk skotning.
skotskenan på min 80-talare sitter på bridgedäck, långt från styrpositionen bakom ratten vilket gör det svårt att segla själv eller med besättning som inte vill sköta storskotet.
Därför testade jag i slutet av sommaren att göra tysk skotning och är mycket nöjd. Även då det gäller snabb utsläppning av skotet. Förut gled det ut sakta pga av att det gick många gånger fram och tillbaks mellan skotskenan och bommen vilket skapade stor friktion. Nu med bara två linor löper det lätt. Även finjustering är lätt - som att finjustera fock/genua-skotet. Dessutom slipper jag många meters lina i sittbrunnen eftersom ju skotet är mycket kortare.
Kan verkligen rekommendera tysk skotning på äldre segelbåtar med skenan långt från rorsman.
Nästa steg blir att förlänga justertampen till vagnen så att även den kan skötas av rorsman och därefter att även få skotet till focken/genuan mer tillgängligt för rorsman.
Det hela beror ju på hur "tyskskotet" är draget. Många produktionsbåtar drar skotet till rufftaket och en av winscharna vid luckan - det är en lösning som gör det hela tämligen kass och inte vad som ursprungligen är "German Admirals Cup-skotning". När GAC-skotning innebär att man har skotningen på två winchar och dessa kan ju placeras varhelst man önskar, vare sig man eftersträvar att rorsman skall nå dem eller om man vill att han absolut inte skall ha bry med dem (det senare på racingbåtar). Huruvida man vill ha utväxlingen i form av block eller via winchar är en smak- och i någon mån en plånboksfråga. För att GAC-skotning skall fungera riktigt bra bör man också ha ett ändlöst skot, annars riskerar man att få "slut på snöre" - kanske i ett läge när man behöver dumpa skotet för att göra en snabb undanmanöver.

Om man har två självskotande winchar nära rorsman borde det fungera bra, handlar det om vinchar med avlastare tycker jag det låter som winchar som skall användas till litet olika uppgifter.

Men har man en central skotskena och denna inte har en talja (dvs, utväxling i taljan) är man helt beroende av att ha winsch(ar) att skota med.
Anders S

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Snabbt släppa på storskotet

Inlägg av Berra2 » fre 23 aug 2013, 07:15

Det system jag just monterat på min båt är ett sådant "racing-system" där skotet går dubbelt från ett block på skotskenan, upp till bomnocken, sedan efter bommen fram till masten, därifrån ned till däck och sedan på däck bakåt till en st-vinsch på var sida. Det blir mycket lättrullande och snabbt och inga avlastare behövs. Vinscharna är de som jag tidigare använde till backstagen så de blir inte så tight dragna just nu :wink: men det blir bättre nästa år då de ska få nya vinschar.
Jag tycker att detta system är mycket lämpligt för familjer och onehanded-segling eftersom rorsman lätt kan sköta storen, vilket är svårt på många äldre båtar med skotskenan på bridge-däck, långt från rorsman.
Nästa steg blir för mig att flytta skotningen av focken/genuan något närmare så att jag även kan sköta den.
När min motor gick sönder för några år sedan utanför Figeholm seglade jag själv hela vägen upp till Tyresö i Stockholms skärgård. Då var det väldigt knepigt att sköta storen.
Efter det började jag forska på vilket sätt som var enklast att flytta storskotsregleringen närmare rorsmansplatsen och kom då fram till att tysk skotning passade mig och båten bäst.
Kan, som jag skrev tidigare, verkligen rekommendera denna lösning.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Snabbt släppa på storskotet

Inlägg av stangen » fre 23 aug 2013, 09:25

Berra2 skrev:Kan, som jag skrev tidigare, verkligen rekommendera denna lösning.
Problemet är att de fördelar du ser och de omständigheter du beskriver inte löser trådskaparens behov/problembeskrivning:
Besqua skrev:... är sedan tidigare van vid att snabbt kunna släppa efter men nu ska det släppa på en avlastare, ganska okontrollerat, alt lägga av skotet från winchen...
Frågan kvarstår: hur (motsvarande enkelt som ur ett skotlås på en talja) enkelt/snabbt släppa skotet på en båt med tyskskotning? OM det inte går kan det vara billigare och enklare att byta system än att försöka fixa ngt som inte varit behovsanpassat från the get-go.

Har man ett annat behov, andra omständigheter, så kan tyskskotning vara kalas helt klart.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Berra2
Platinamedlem
Inlägg: 160
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 13:30

Re: Snabbt släppa på storskotet

Inlägg av Berra2 » fre 23 aug 2013, 12:21

jo, det kan vara som du beskriver.
men jag förstod inte trådskaparens beskrivning som att det var självklart att skotvinsch och avlastare satt på rufftaket. Gör de det vilket jag generellt tycker verkar vara av ondo på en på som ska segla i skärgård, så är det ett problem. Men det har ju i och för sig inte med den tyska skotningen att göra utan var den justeras.
Kanske kan lösningen för trådskaparen vara att i så fall flytta justeringen av skotningen till självskotande vinschar på sittbrunnssidan. Så som jag alltså gjort.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Snabbt släppa på storskotet

Inlägg av stangen » fre 23 aug 2013, 13:16

Det man vanligtvis associerar med "tysk skotning" är inte ett skena på rufftaket a-la-Linjettbåtarna. "Tysk skotning" kommer som sagt från Admirals Cup från början med rejäl skena framför/bakom rorsman med storskotswinchar i direkt anslutning. Tampen går som beskrivits i tidigare inlägg . Oftast och i stort sett.

Om nu trådskaparen har skena på rufftaket är det en annan pilsner och vi har rejäl begreppsförvirring.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

dvraptor
Guldmedlem
Inlägg: 71
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 18:22

Re: Snabbt släppa på storskotet

Inlägg av dvraptor » mån 26 aug 2013, 12:12

Kanske självklar för dom flesta, men enklaste sättet att komma runt problemet utan att behöva bygga om det befintliga arrangemanget med skenan på rufftaket och avlastare/winch vid luckan är att helt enkelt öppna avlastaren, linda skotet ett varv runt winchen och dra den vidare till den lediga winchen på lovartssidan.

Kanske inte optimalt på kryss med snabba korta slag, men på längre bogar fungerar det utmärkt , enda nackdelen är att det blir en snubbeltråd över sittbrunnen, men i övrigt fungerar det utmärkt för att både trimma och snabbt kunna släppa på storen utan att behöva lämna rorkulten/ratten när man seglar ensam.

Skriv svar