Dumsnål lösning på akterstaget?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Dumsnål lösning på akterstaget?

Inlägg av Seglaren » tor 15 aug 2013, 14:14

Så har jag köpt ett roder till Turkryssaren, att montera på akterspegeln. Har kommit fram till att Turkryssaren är en lugn och trygg sak lämplig för familjen att visats i på sjön. Mer aktiv segling sker på andra båtar vilket ska tas i beaktande gällande val av lösningar och kostnader som följer därav :wink:

Har idag akterstag utan hanfot monterat i centrum precis där jag med nya rodret får en rorkult. Tänkte först kapa akterstaget, montera två nya röstjärnsbyglar och dela upp det med en hanfot och kanske komplettera med en talja. Idag enbart vantskruv på aktersstaget.

Men så snubblade jag på en bild där man på en Turkryssare med roder på aktern valt att bara flytta akterstaget (det befintliga, enkla alltså) lite åt sidan. Bild här: http://lalucha.bloggsida.se/files/2012/ ... tlarna.jpg

Vad säger forumet om det? Besparingen i kr är inte försumbar och enligt utsago har det inte vållat några problem på den båten. Vad är riskerna/nackdelarna som ni kan se?

Good enough är mer än tillräckligt då vi inte talar om att klämma ut det sist ur seglingsprestanda. Utan det ska vara en pragmatisk och fungerande lösning, men så klart utan att tumma på risken att paja riggen för det.

Om det skulle kunna vara en fungerande lösning, hur långt åt sidan skulle man våga sträcka sig?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Dumsnål lösning på akterstaget?

Inlägg av toaen » tor 15 aug 2013, 14:47

Med en sån liten förflyttning kan det väl knappast ha nån betydelse för den seglingen du anger.

Fördelen med ditt första alternativ är ju att du får en akterstagsträckare.
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Dumsnål lösning på akterstaget?

Inlägg av stangen » tor 15 aug 2013, 14:59

Med tanke på att ditt argument för Turkryssaren är
en lugn och trygg sak lämplig för familjen att visats i på sjön
låter ett akterstag utan talja som "dumsnålt". Som du säkert känner till är akterstaget viktigt för att kunna spilla vind ur storen och segla mer upprätt - alltså tryggare och lugnare för alla ombord. Det är en vanlig missuppfattning att trimmöjligheter bara är till för att segla snabbt. Ordentliga trimmöjligheter är precis lika viktiga för cruisaren som vill ha resan lugn och trygg som den som vill rejsa.
Naturligtvis med ett öga på kostnaderna. Du kanske inte behöver kullagrade block utan det kan räcka med mindre glidlagrade dito. Och kanske inte de allra dyraste dyneematamparna mm.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Dumsnål lösning på akterstaget?

Inlägg av Seglaren » tor 15 aug 2013, 15:31

stangen skrev: Du kanske inte behöver kullagrade block utan det kan räcka med mindre glidlagrade dito. Och kanske inte de allra dyraste dyneematamparna mm.
Ja, fast frågan blir då om man på en MH-rigg som i det här fallet kan trimma/lufta storen så mycket med en talja som med en talja som inte ska vara så dyr?

Jag vet inte för jag har inte provat med talja. Men jag misstänker att det går åt betydligt mer kraft än att krumma masten på en 7/8 med akterstaget som jag annars är van vid. Idag, utan enkel justering av akterstag har jag mest förlitat mig på andra trådar att dra i samt vagna ner storen när det behövs.

Så frågan är hur stor fördelen av att få en talja är? (förutsatt att en snedplacerat akterstag inte är något problem.)
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Dumsnål lösning på akterstaget?

Inlägg av Lasse L » tor 15 aug 2013, 16:42

På min IF haver jag tagit bort hanfoten och flyttat akterstaget åt babord "nära" rodret, för att den inte skall vara ivägen för manövrering av aktersnurran på styrbordsidan.
Tror inte att den förskjutningen har så stor "mekanisk" betydelse.
http://lasselundell.se/if.html

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Dumsnål lösning på akterstaget?

Inlägg av stangen » tor 15 aug 2013, 17:38

Seglaren skrev:
stangen skrev: Du kanske inte behöver kullagrade block utan det kan räcka med mindre glidlagrade dito. Och kanske inte de allra dyraste dyneematamparna mm.
Ja, fast frågan blir då om man på en MH-rigg som i det här fallet kan trimma/lufta storen så mycket med en talja som med en talja som inte ska vara så dyr?

Jag vet inte för jag har inte provat med talja. Men jag misstänker att det går åt betydligt mer kraft än att krumma masten på en 7/8 med akterstaget som jag annars är van vid. Idag, utan enkel justering av akterstag har jag mest förlitat mig på andra trådar att dra i samt vagna ner storen när det behövs.

Så frågan är hur stor fördelen av att få en talja är? (förutsatt att en snedplacerat akterstag inte är något problem.)
Aha, masthead... Well, mitt förslag skulle vara en så kallad kaskad. En talja på 4:1 satt i hanfot är utväxling på 8:1. Om du sätter en kaskad på denna (en hanfot till så att säga) kommer du upp i 16:1 etc...
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

PC
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: tor 31 aug 2006, 16:32

Re: Dumsnål lösning på akterstaget?

Inlägg av PC » tor 15 aug 2013, 18:05

Både Cirrus og Cumulus har akterstaget festet litt til siden for roret, det ser ut til å fungere fint - uten at jeg vet hvordan festet er forsterket under dekk og hvordan du må løse det.

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Re: Dumsnål lösning på akterstaget?

Inlägg av Kjelle » tor 15 aug 2013, 19:46

När stävrodret började användas hade man höga stävar på sina båtar (Vikingatid). Problemet med med rorkulten löstes genom att man hade en böjd rorkult som gick runt utanför stäven. Kan det vara något att ta efter?

jaba
Platinamedlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 08:02

Re: Dumsnål lösning på akterstaget?

Inlägg av jaba » sön 01 sep 2013, 22:27

Seglaren skrev:
stangen skrev: Du kanske inte behöver kullagrade block utan det kan räcka med mindre glidlagrade dito. Och kanske inte de allra dyraste dyneematamparna mm.
Ja, fast frågan blir då om man på en MH-rigg som i det här fallet kan trimma/lufta storen så mycket med en talja som med en talja som inte ska vara så dyr?

Jag vet inte för jag har inte provat med talja. Men jag misstänker att det går åt betydligt mer kraft än att krumma masten på en 7/8 med akterstaget som jag annars är van vid. Idag, utan enkel justering av akterstag har jag mest förlitat mig på andra trådar att dra i samt vagna ner storen när det behövs.

Så frågan är hur stor fördelen av att få en talja är? (förutsatt att en snedplacerat akterstag inte är något problem.)
På en mh riggad båt används akterstagsträckaren mest tillatt tajta till förstaget, så mycket mastkrum är det inte tal om på en turbåt :mrgreen:

Skriv svar