Båtmäklare i norra Europa - erfarenheter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Båtmäklare i norra Europa - erfarenheter?

Inlägg av Mats Brage » ons 14 aug 2013, 22:54

Hej,

Det börjar bli dags att se sig om efter en större båt (nu när den nuvarande är färdigrenoverad och intresset för segling har ökat i den närmaste kretsen).

Har kastat blickar på Tyskland, England, Danmark och Holland vad gäller begagnade båtar.

Finns det någon som har tips på bra mäklare?

Skiljer sig standarden åt mellan båtar från de olika länderna (så ett inlägg på annan site att holländska båtar ansåg den skribenten vara i sämre skick generellt än tyska båtar)

Besiktningsman är en självklarhet, men även där tar jag tacksam emot ideer och tankar.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtmäklare i norra Europa - erfarenheter?

Inlägg av Anders S » tor 15 aug 2013, 07:44

Haha. Fördomar om båtägare i olika länder, menar du?

Det har jag:

Tyskar är ordentliga, pyssliga och lägger stor omsorg om att putsa och fixa till sina båtar. Det skall vara ordentliga grejor och i de flesta fall, mycket grejor. De seglar med sina båtar, men med omsorg. "Alles in Ordnung"

Engelsmän är sjömän och seglar på havet, hela året eller åtminstone nästan. De är lätt (ibland mer) skitfärdiga och båtens inre och yttre skick är, om man säger så, sällan i tysk klass. Engelska båtar är vanligen utrustade med sådant som behövs för att segla i kuling, men inte alltid komfortutrustade. Dynor i galon anses vara praktiskt och man är inte direkt rädd om sina båtar och sliter på dem tills det är nödvändigt att byta ut grejorna. Haverier och hur man löst dess problem (från "oj, masten trillade ner, se hur jag gör en ny av båtshaken och spinnakerbommen" till "katastrof, grillen gick sönder, så här ordnade jag min toast i alla fall") är ett stadigt ämne i alla fritidsbåtstidningar. "Brittania rule the waves"

Fransmän har sina båtar i ordning och sysslar mycket med ensamsegling. Har en skenbart lätt sorglös attityd till segling i besvärliga förhållanden, men detär bara skenbart - franska seglare är vanligen extremt kompetenta och benägna att segla ensamma och långt. Deras båtar är "binära" - antingen synnerligen kompetenta kapp- och långseglare eller rena standardbåtar med lagstadgad miniutrustning. Fransk segling är nämnligen ovanligt omgärdad av formalia, bland annat regler för hur långt ut man får segla och vilken utrustning som är föreskriven. En fransk båt är troligen väl utrustad och "seglingsvänlig" men (som engelsmannens) kanske inte överdådigt utrustad med komfortgrejor. Segel och rigg är troligen mer uppdaterat. Eric Tabarly, Bernard Montessier och vem uppfann Mini-Transat ?

Holländare är lika mycket sjömän som engelsmän, men det är ingen direkt slump att när britter härjat färdigt på haven, är det holländare som kommer för att bärga och bogsera bort resterna. De är problemlösare av rang, de är fostrade av sina innanhav och sina kanaler de har en enorm spännvidd på sitt båtliv. Om man är vaken kan man hitta mycket fina båtar, men det finns också märkliga farkoster. Ett båtutbud som omfattar Contest såväl som traditionsbåtar som Tjalkar och Tjottrar måste undersökas noga. Kanske den båt du köper aldrig varit utanför Isselmeer?

Sedan bör man känna till att i Tyskland, England och Nederländerna är skandinaviskt (läs svenskt) båtbyggeri den standard som används för att jämföra inredning och detaljarbete. Jag påstår att de bättre varven i "utriket" bygger goda båtar, hållbara och starka så det räcker, men skall man priskonkurrera verkar det som att man måste välja bort superdetaljfinishen (och, rent funktionellt, det är också rimligt). De som för närvarande fixar det här (anser marknaden) är i huvudsak franska och tyska varv, AWB-sortimentet, liksom. Men nyare båtar är industriellt prispressade, och gamla tiders normer för "kvalitet" har förändrats - det vet vi. Prestanda och komfort, mycket bättre, hållbarhet över tid är inte lika säkert.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Båtmäklare i norra Europa - erfarenheter?

Inlägg av Jaramaz » tor 15 aug 2013, 11:43

Fin beskrivning av Anders. :D


Mats, om du nu vill ha större, begagnad, båt föreslår jag att du tittar inom riket. De svenska båtpriserna ser ut att vara lägre än andras, om det nu är någon vinst med utrikes så är den marginell och äts upp direkt av transportkostnader (även om det seglas hem) och kostnader för vidare diskussion med mäklaren om det nu är något som behöver diskuteras.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Båtmäklare i norra Europa - erfarenheter?

Inlägg av Anders S » tor 15 aug 2013, 12:02

Eftersom jag har lätt anglofila drag och en viss förkärlek för litet onödigt tunga och stabila båtar skulle jag troligen leta i England. Men då skulle jag titta på märkesbåtar från före år 2000, till exempel Moody eller större Westerly. Jag skulle räkna med att segelgarderoben och riggen skulle behöva uppdateras och jag skulle räkna in en rejäl uppfräschning av inredningen. Blir man sedan positivt överraskad med detta i åtanke, så mycket bättre. Men jag är torsk på sådana båtar, och det är verkligen inte alla.

Annars delar jag Jaramaz uppfattning; det ser ut som att svensk-priserna för större båtar som säljs genom mäklare (eller, kanske mer egentligt, säljarens ombud) ligger väl i paritet med de utomlands. Bor man i Stockholm kan man väl tänka sig inspektionsresor till Tyskland, om man tycker att Hanse, Dehler och Bavaria är intressanta - det är där utbudet och urvalet finns. Därifrån är ju en hemsegling heller inte jordens äventyr. En del av de svenska 80-talsbåtar vi kanske inte faller i extas över i Sverige anses också vara riktiga dyrgripar utomlands. Det tål också att tänkas på.
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Båtmäklare i norra Europa - erfarenheter?

Inlägg av Mats Brage » tor 15 aug 2013, 19:02

Intressant!

Jo Anders - du hade helt rätt, jag var ute för precis din beskrivning - tack för den.

Bakgrunden till mitt intresse är att min närmaste omgivning har större önskemål på komfort samt fler kojer än vad nuvarande båt kan ge.

Jag har därför tittat på två storlekar, en grupp runt 36 fot (Linjett 35, Scanner 361, Arcona 255, Comfortina 35; Dehler 34 samt Dufour 34) och en grupp runt 39/39 fot (Scanner 38/392, Comfortina 38, Luffe 40, Finngulf 39). Av alla dessa båtar har jag bara seglat Comfortina 35 - så mina referensramar behöver kompletteras.

Basönskemålet är ett lystal på minst 1,2, ej djupare än 2 m, gärna vackra språng i stäv och akter (har mer med min kanske något konservativa syn på hur en vacker båt skall se ut även om ilandhoppning vid våra klippor underlättas med en traditionell stäv.) - jätteviktigt är att den är lättseglad för 1 - 2 personer (för närvarande är det mestadels jag som seglar aktivt, medans andra navigerar) och har en rymlig toalett.

Båten kommer att seglas i Östersjön samt runt Sveriges kust men jag har mycket svårt att se att kosan kommer att ställas till England eller längre, men vem vet. Kappsegling inskränker sig till ngn 24 timmars, ngn klubbsegling och möjligen inge ngn Gotland runt men med glimten i ögat.

Jag har ju som alla andra noterat att priserna har sjunkit rejält i Sverige, men oaktat skicket så har jag känslan att dom är c:a 10% billigare utanför riket, men som Jaramaz skriver - det kan ju ätas upp av transporter mm.

Stort tack för era kommentarer så här långt.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

marcusli
Platinamedlem
Inlägg: 114
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 22:49
Ort: Malmö

Re: Båtmäklare i norra Europa - erfarenheter?

Inlägg av marcusli » fre 16 aug 2013, 14:13

Köpt två båtar i tyskland, av http://www.yachtzentrum-damp.de/ samt http://www.bcm-muenster.de/?lang=en funkat utan problem i bägge fallen. Den av BCM inköpta Forbina motorbåtens Volvomotor havererade (sönderrostat oljetråg, Volvo V8) på trailer på väg mot Sverige - kom fram med kölsvinet fullt av motorolja. Lämnade in på svenskt varv och skickade notan till BCM utan knorr. Ordning och reda som sagt.
Seglar Forgus 321 - 1992

Coolin
Erfaren medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 19 jun 2013, 08:58

Re: Båtmäklare i norra Europa - erfarenheter?

Inlägg av Coolin » tis 20 aug 2013, 07:26

Köpte vår senaste båt via Aage på yachtbasen.com, som jag rekommenderar varmt. Hemmahörande i dk, men agerar även i Tyskland o Sverige, kanske fler länder.
Alla frågor o funderingar vi hade innan köp besvarades raskt och med entusiasm.
Blev mycket väl bemötta genom hela affären.
Deras motto "ordentliga båtar mellan ordentliga människor" känns faktiskt motiverat, och vi kände faktiskt, som fler skriver i deras gästbok på nätet, att de var lika mycket på köparens sida som säljarens.

Skriv svar