Skumt laddarfel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
SYBY
Platinamedlem

Skumt laddarfel

Inlägg av SYBY » ons 14 aug 2013, 22:15

Jag har 25 A CTEK-laddare som fungerat felfritt i rätt många år (Multi XS 25000, föregångare till nuvarande modellen M300) och som laddar en förbrukningsbank om tre sammanlänkade 80Ah batterier. I början av sommaren upptäckte jag ett märkligt fel: Trots att batteribanken kunde vara skapligt urladdad när jag kopplade mig till landström, så laddade CTEK-laddaren aldrig med mer än 12 eller kanske 15 A. I övrigt uppförde den sig normalt: Laddströmmen sjönk i takt med att spänningen steg och batterierna blev till slut fullt uppladdade. Men eftersom jag gick miste om de första timmarnas 25A-laddning tog det lite längre tid än vanligt. Det gick att leva med.
Nu när semesterseglingen är över har jag tittat närmare på saken. När jag lyfte på locket till säkringsdosan httade jag detta:
http://www.sailguide.biz/forum2/downloa ... ew&id=2161
http://www.sailguide.biz/forum2/downloa ... ew&id=2162
30A-säkringen hade alltså varit så varm att plasten smält, men själva säkringen var fortfarande hel.
Kan någon klura ut vad som hänt här? Är det ett fel på laddaren som orsakat att säkringen smält? Eller är det den (halv-)smälta säkringen som gör att laddaren bara laddar med halv styrka? Laddaren kanske inte ens är trasig?
Alla förslag till förklaring mottas tacksamt!
Bilagor
30A fuse 2.jpg
30A fuse 1.jpg

Användarvisningsbild
tompelompe
Silvermedlem

Re: Skumt laddarfel

Inlägg av tompelompe » tor 15 aug 2013, 06:22

Jag skulle gå tillbaka till butiken där jag köpt laddaren och fråga dom så får dom kolla med c-tek ev.

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » tor 15 aug 2013, 06:45

det kan ju vara säkringen som är dålig

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 aug 2013, 07:09

Alla smältsäkringar har ett område där de inte smälter omedelbart, utan "bara" blir mycket varma. Vi talar också om "tröga" och "snabba" säkringar i det sammanhanget, "tröga" säkringar tål mer om de får en kortvarig överbelastning (typ, starta en motor, där det drar allra mest då motorn precis startar). Din säkring ser ut som en säkring som under lång tid legat mycket nära sin funktionella gräns men ändå inte gjort sitt avsäkringsjobb - det är en möjlighet.

Nu kan man ju fråga sig vad som hänt, men det kan ju tänkas att laddaren överbelastats genom att alltför stora batterier kopplats in och CTEK:s ingenjörer inte riktigt räknat på vad det kan innebära i längden - du har ju haft laddaren länge, om jag förstår det hela. Dina batterier har ju också blivit litet sämre med åren, och förmodligen (genom ålderdomssvaghet) med tiden ropat på mer kräm, längre stunder från sin laddare. Då borde å andra sidan laddaren ha laddat ordentligt.

Jag kan tänka mig en annan möjlighet: Säkringen i sig är antingen dålig i sig (som Matz var inne på) eller så har den blivit dålig, genom att "nästan lösa ut". Resistansen i en 30A säkring för 12V är så liten att den knappast går att mäta med ett vanligt universalinstrument, så mäter du säkringen verkar den nog vara hel, men det behöver den inte vara. Sedan kan den vara såpass "halvdålig" att den leder en hel del ström, med så hög resistans att det blir en avsevärd värmeutveckling, och genom resistansen också svag effekt på laddaren.

Jag hade bytt säkringen till en ny på 30A och sedan bevakat den här, nu när du vet hur det kan bli. Smäller en ny säkring av omgående, fundera på ett fel i laddaren, blir den med tiden litet tilltufsad (dvs "het"), så betyder det att du belastar den nära sin nominella kapacitet (och det gör du, om du kör i närheten av 25 A igenom den länge tider. Det vanliga är att man tar i med säkringar i förhållande till den planerade belastningen, därför att säkringen avses skydda ledningarna mot överbelastning och rena kortslutningar. En sådan här fordonssäkring kostar några ören, och kvaliteten (precisionen) blir därefter. Framförallt ser man då till att en 30A-säkring garanterat inte är på 35 eller 40 A - är den på 27 A gör det mindre, för det är inte direkt farligt. En kvalitetstillverkare av laddare kan å andra sidan tänka att "när vi lovar 25A bör 27 A maxström vara OK"

Du kan helt enkelt ha fått en minusvariant på säkringen och en plusvariant på laddaren.
Anders S

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » tor 15 aug 2013, 21:41

Tack för svar.
Det troligaste är nog att det är en defekt säkring som är grundfelet. Förloppet kan eventuelt ha pågått en längre tid, drar mig till minnes att laddaren under förra säsongen inte heller laddade riktigt för fullt (men definitivt över 20A).
Ska prova med en ny säkring och se efter vad som händer. Kanske är det också väl snålt tilltaget med en 30A-säkring, vore 40A bättre för en 25A-laddare?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 16 aug 2013, 05:58

Du skall nog inte öka säkringens strömmärkning då den du haft visat tecken på att börja smälta. Eventuella fel i laddaren kan då få än värre konsekvenser.

Laddaren blir rätt varm som du nog märkt. Det finns väl en inbyggd fläkt också i den modell du har, termostatstyrd. Inte alls omöjligt att termostat och/eller fläkt fått lite ålderskrämpor.

En del av detta kan vara lite marigt att reda ut och fixa på egen hand - antar att till exempel termostaten är inbyggd.

Mitt förslag är enkelt, och initialt kostnadsfritt: skicka beskrivningen till Ctek per email (du finner emailadressen på deras hemsida). De är mycket vänliga och förekommande, och kan säkert ge dig bra förslag - även om jag misstänker att det utmynnar i att du skall skicka in laddaren för översyn.

Laddaren är inte att leka med, den är kraftfull och har trots det kompakta mått. Det betyder att det är lite svårt att göra sig av med all överskottsvärme, har den sedan monterats så att det inte alltid är tillräcklig tillgång till luft, kan enheten ha gått lite för varm under lång tid vilket kan ha åldrat komponenterna ovanligt snabbt. Då kan det vara bättre med en översyn eller utbyte, så att det inte blir skador på andra delar av din båt och utrustning. Brand, spänningsgenomslag osv är inte långsökta scenarion.
En smält säkring är ett första varningstecken.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 16 aug 2013, 09:12

Jaramaz skrev:Du skall nog inte öka säkringens strömmärkning då den du haft visat tecken på att börja smälta. Eventuella fel i laddaren kan då få än värre konsekvenser.
/J
Definitivt inte öka säkringen. Hujedamej. Det kan bli dyrt, och ingen kommer heller att veta var felet varit från början.

Chansen till en enkel, billig problemlösning är att säkringen är "fel", kanske med tiden har den fått litet extra resistans via kontaktblecken. Effekten av en långsam oxidering och brist på motion (vi rycker ju inte säkringar i onödan) kan ju bli en smula övergångsresistans och då kan det i sig räcka för att utveckla lokal värme, tillräcklig för att skapa denna sorgsna säkring. Så prova, under överinseende, med en ny säkring, väl istoppad (flera gånger) och gärna med en droppe oxidlösning som hjälp. Om det inte hjälper, lätt som en plätt, kontakta (!) CTEK. Är de så bussiga som Jaramaz säger vill de nog veta och lära av vad som kan ha hänt.
Anders S

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » fre 16 aug 2013, 09:23

prova och mät spänningen mellan varje cell, skall vara 2 volt+, samt syramät varje cell..skall vara samma nivå

SYBY
Platinamedlem

Inlägg av SYBY » fre 16 aug 2013, 21:24

Tack för ytterligare kommentarer och råd.
Jag kör vidare med en ny 30A-säkring och noggrann uppsikt.
Laddarens fläkt har fungerat hela tiden och den sitter montrar i sittbrunnsstuven, så jag tror inte att brist på kall luft är problemet.
Batterierna är bara ett par år gamla och visar inga tecken på dålig funktion.
Tanken med att eventuellt öka säkringens storlek byggde på Anders resonemang om att laddaren kanske ger lite mer än 25 A samtidigt som säkringen eventuellt är lite snålt dimensionerad. Men jag håller med Jaramaz om att det är oklokt med en större säkring i nuläget, när grundfelet ännu är okänt.
Mail till CTEK är en bra idé.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 16 aug 2013, 23:03

Visst kan själva säkringen vara felaktig, men jag skulle nog i så fall hålla en slant på själva säkringshållaren.

Och ibland kan man lyckas stoppa i säkringen halvvägs utanför "spåret".

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Inlägg av matz » lör 17 aug 2013, 05:58

Batterierna är bara ett par år gamla och visar inga tecken på dålig funktion...mät celler och syranivå i alla fall, jag gör det även på nyköpt batteri och har fått dåliga batterier från början, detta har blivit vanligare på senare år

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 19 aug 2013, 05:45

Laddaren har både temperatursensor och polspänningsavkänning. Tempgivaren som monteras vid batteribanken ger info om att ställa in lagom maxladdning för olika temperaturer. Om tempgivaren inte funkar kan det medföra lägre laddström.

C-teks design och montageanvisningar förutsätter att man INTE har säkring mellan laddplus och batteribanken. Laddströmmen detekteras via spänningsfallet i C-teks laddkabel och om man sätter in en säkring så luras laddaren att tro att strömmen är större än vad den är. Om det nu är dålig kontakt i säkringshållaren så det blir stort spänningsfall där så blir saken ännu värre, och laddaren vägrar att ge full ström (den tror ju då att den redan gör det). I vissa manualer från C-tek varnas för att man absolut INTE får kapa deras grova anslutningskablar, för då soppar man till ström/spänningsavkänningen.

Prova alltså utan säkring, precis som C-teks montageanvisning anger....... (read the fu-ng manual! :-))

http://www.ctek.se/Archive/ProductManua ... 000_SV.pdf
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 19 aug 2013, 07:09

Tror du inte att det är CTEK:ens interna säkring som avses? Det tror jag, och har diskuterat därefter.
Anders S

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » mån 19 aug 2013, 08:40

Anders S skrev:Tror du inte att det är CTEK:ens interna säkring som avses? Det tror jag, och har diskuterat därefter.
Har inte sett att den ctek X2500 har en säkring. Inte heller nämns den i manualen. Jag monterade själv en sådan
och det enda som var udda var att jag fick klippa av de fasta batteriklämmorna för att kunna klämma på polskor.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 19 aug 2013, 09:19

peterh skrev:
Anders S skrev:Tror du inte att det är CTEK:ens interna säkring som avses? Det tror jag, och har diskuterat därefter.
Har inte sett att den ctek X2500 har en säkring. Inte heller nämns den i manualen. Jag monterade själv en sådan
och det enda som var udda var att jag fick klippa av de fasta batteriklämmorna för att kunna klämma på polskor.
Frågan var möjligen fel eller oklar. Man kan sätta säkringen för eller efter en batteriladdare - rimligtvis före, och Seawolfs tips verkade ju peka då det potentiellt fördärvliga i att sätta en säkring, som ju trots allt innebär en liten resistans på batteriets tilledning. På laddarens matarledning skall man nog sätta en säkring hur som helst, särskilt som ett haveri annars kan sätta eld på båten. 30A är ju inte att leka med.

Tillägg:
Nu blev det ännu mer rörigt. ISCH!

Alltså, avsäkringen av 220V-anslutningen har inget med den här säkringen att göra (det finns ju å andra sidan andra CTEK-laddare som är batteri-batteri-laddare respektive laddningsfördelare och -regulator, men det var ju inte detta frågan om.

Däremot fann jag följande mer allmänna tips hos CTEK avseende installation på permant basis:
I want to permanently install a CTEK in my car to charge the car battery when the car's engine/passenger compartment heater is connected to the mains. How do I do this?
We don't have any description for this, but the installation is not so complicated. The charger must not be installed inside the engine compartment. In such cases, the main cable (230V) must be of an engine heater type as per Nordic regulations. The charger should instead be installed in the passenger compartment. Connect the mains cable to the passenger compartment heater socket, with a branching if so desired. Connect the battery cable to the car battery, preferably with the ring terminals supplied with the charger. If the battery is mounted in the engine compartment in the car, you can route the battery cable through the car bulkhead (the wall between the passenger compartment and the engine compartment). You should install a fuse on the plus battery cable (red), as close to the battery as possible since it is a permanent installation.

Det här står i motsats till Seawolfs råd, men det är ändå sunt att göra så. Men då innebär det att "öppna luckan" är att man öppnar luckan till en säkring som inte finns i CTEKEN, helt uppenbart, och att det då är den säkringen som på något sätt ställt till det låter ju inte orimligt. Anledningar till detta är redan nämnda.
Anders S

Skriv svar