rengörning av sluten färskvattentank ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
pellegunnar
Rookie

rengörning av sluten färskvattentank ?

Inlägg av pellegunnar » tor 08 aug 2013, 19:41

Hur rengör man en sluten färskvattentank(dricksvatten)?

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: rengörning av sluten färskvattentank ?

Inlägg av Lasse L » tor 08 aug 2013, 21:01

pellegunnar skrev:Hur rengör man en sluten färskvattentank(dricksvatten)?
Min tank, 140 L, är tillverkad i rostfritt. Har inte gjort rent den sen jag köpte båten 1980.
Varje vår fyller jag tanken och låter den "överrinna" i en ½timma.
Har inga problem med vattenkvaliten.
Tydligen räcker "stadens" lätt klorerade vatten att hålla den ren.
Tanken inbyggd så att den är oåtkomlig, utan att riva halva båten.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 08 aug 2013, 21:18

Behöver tanken rengöras så är det antingen att ta upp ett manhål, eller använda kemiska medel.

Det finns manhåls-satser att köpa till rf, för plasttankar kan det vara lite mer vanskligt.

Kemiskt finns det några olika metoder, som tex 1 matsked ättika ner i tanken, fyll upp, låt stå ett tag och spola sedan rent. Finns också speciella tabletter att köpa i skeppshandeln (kostar pengar).

Fordomdags fanns det också en lösning som kunde köpas på apoteket för just detta, glömt namnet just nu, men den var mest för att hålla vattnet färskt (och ganska meningslös när jag provade).

Starka medel, som klorin, skall användas med försiktighet. Diskmedel likaså - det tar lång stund innan smaken går ur.

Lasses förslag funkar fint om tanken är i god kondition. Har du måttliga besvär med lite flagor skulle jag nog nöja mig med det, eller ev köpa något medel avsett just för rengöring av vattentankar.

/J

Tomas B
Guldmedlem

Inlägg av Tomas B » fre 09 aug 2013, 07:06

Har använt citronsyra till min tank och tycket det fungerade skapligt.
Käns lite bättre att ha det i tanken än klorin - vad jag vet så är det bara Robert G som gillar dricka klorin :lol:
/ Tomas B
Maxi 999

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem

Inlägg av andres » fre 09 aug 2013, 07:37

Lite off-topic men jag håller alltid min (rostfria) tank helt fylld under säsong när jag inte använder båten för att det ska vara mindre luft i tanken, tror att den håller sig fräschare längre då.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 09 aug 2013, 08:02

Vi slösar flitigt med vatten och fyller på så ofta vi får tillfälle. Omsättning av vattnet är bra, tänker jag...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem

Inlägg av andres » fre 09 aug 2013, 08:07

Precis - ibland är det snåla-snåla men sen blir det slösa-slösa emellanåt.

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » fre 09 aug 2013, 09:02

Så länge vattentanken ligger i mörker är det ingen större risk för att man skall få problem med alger, jag tror inte heller att en halvfylld tank skulle ge mer eller mindre algtillväxt. Har man problem med flagor på grund av att det växt i vattentanken skulle jag kunna tänka mig att oxalsyra skulle kunna lösa upp beläggningen men jag har aldrig haft problemet eller provat. Om beläggningen är kalk borde ättika lösa upp det.

Vad skulle annars kunna förorena tanken om man alltid haft rent vatten?

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem

Inlägg av andres » fre 09 aug 2013, 09:16

Så här skriver Hallberg-Rassy i sin manual för nya båtar som finns i sin helhet på http://www.hallberg-rassy.com/Download/ManualSve.pdf

"Rengöring av tankar, slangar och pumpar
Vi vill här gärna vidarebefordra vad vår vän och kund K G Linderholm, som är fackman på området, har
sagt (publicerat med tillstånd av K G Linderholm):
Det finns beskrivningar på tankrengöring som utformats av några av våra centrala hälsomyndigheter.
Beskrivningarna är bra i teorin men många anser - med rätta - att de är svåra att efterleva. Bl a
rekommenderas att borsta tankarnas insida med diskmedel. Men en del vattentankar går inte att komma
åt för hand helt och hållet, särskilt de som är formade efter skrov och spant. Dessutom avråds bestämt
från borstning av plasttankar. I engelsk båtlitteratur varnas för detta eftersom den mycket släta och blanka
insidan kan bli repig och algväxten blir än värre än tidigare. Våra myndigheter rekommenderar dessutom
att fylla tank och ledningar flera gånger med varmt vatten. Men hur många båtägare med inbyggda
tankar har tillgång till några hundra liter tillräckligt varmt (hett) vatten i närheten av sin båt ?
Ytterligare ett tveksamt råd i de centrala anvisningarna är rådet att använda Klorin. Klorin innehåller inte
enbart natriumhypoklorit som det står på flaskan. Det innehåller också diverse rengöringsmedel. Några
båtägare med plasttankar och plastledningar har upplevt att rengöring med Klorin har gett en obehaglig
lukt och smak åt vattnet under lång tid efteråt, trots försök till urskjöljning. Dessutom finns det de som
har trott att eftersom Klorin är ett klorpreparat som rekommenderas att rengöra vattentankar med så är
det troligen också bra att klorera vattnet med. Det står nämligen inte på förpackningen att Klorin också
innehåller andra kemikalier. Men det är inte alls bra att ha Klorin med sina rengöringskemikalier kvar i
dricksvattnet! Då återstår att nöja sig med att göra mekaniskt rent så gott det går, dock utan att använda
borste i plasttankar. Därefter kan man chockklorera, lämpligen med Dakins stamlösning I. Det kan göras
såväl under säsong som före och efter. Minst 10 gånger så hög dos som för dricksvatten används. Har
man mindre än en tiondel vatten kvar i tanken så är det lätt. Fyll på klordosen. Gör en tur med båten så
att vattnet skvalpar om, pumpa igenom slangar och kranar så att vattnet tar slut. Fyll på nytt rent vatten.
Samma förfarande kan användas vid säsongens början och slut fastän i det senare fallet fyller man inte på
nytt utan tömmer alla slangar, pumpar och kranar. Försök hålla vattentanken full med rent vatten. Då är
det lite luft i tanken och vattnet håller sig bättre. Enda hindret skulle möjligen vara att vattnet väger för
mycket vid en kappsegling."

Skriv svar