Scanmar 33 svajköl åtgärdad 82-87 modeller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Robbano
Silvermedlem

Scanmar 33 svajköl åtgärdad 82-87 modeller?

Inlägg av Robbano » tor 08 aug 2013, 10:22

Hej,

i den sista artikeln från Praktiskt Båtägande låter problemen omkring svajkölen med Scanmar 33 so här:

"Det var visserligen ett problem med svajköl på de två första årsmodellerna. Men sedan, när det uppdagats, åtgärdade man det på varvet och på den här båten är det inga problem med svajande köl. Det är stabila stockar hela vägen ned. Tyvärr finns det många som uppfattar saken som att det är ett problem alla Scanmar 33 dras med, men det stämmer inte."
http://www.praktisktbatagande.se/artikl ... re-sin-tid

Är detta att anser som officielt information? Vem kan bekräfta den informationen?

Om man går igenom en Scanmar 33 innan köpet - kan man identifiera skillnaden mellan svag och robust konstruktion?

Tack för svar!

MVH
Robban

Peter_K
Diamantmedlem

Re: Scanmar 33 svajköl åtgärdad 82-87 modeller?

Inlägg av Peter_K » tor 08 aug 2013, 12:57

Som jag läser det saknas bottenstockar i de modeller som inte är åtgärdade. Nu är det inte direkt rocket-science att plasta bottenstockar, och det kan lätt ha blivit åtgärdat av ägare eller varv på tidiga modeller.
Jag skulle alltså - utan att blinka - våga köpa en Scanmar 33 som har bottenstockar, oavsett årsmodell, om den är fin i övrigt naturligtvis.
Alla borde ha skägg

Robbano
Silvermedlem

Re: Scanmar 33 svajköl åtgärdad 82-87 modeller?

Inlägg av Robbano » tis 20 aug 2013, 15:03

Hej Peter,

tack för svaret.

Jovisst - om man ser att båten är i fin skick så är saken klart. Frågan är dock om det finns et enkelt set att ser om fler bottenstockar har blivit inplastad eller inte. Jag känner inte alls till Scanmars 33 bottensektion.

Det vore fantastikt om en Scanmar 33 ägare kunde visa en foto på bottenstockar på scanmar 33 (åtgärdad eller inte) - jag hittade tyvär inget på nätet...

MVH

Robban

Skriv svar