Lilla bommen - Ett skämt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Darefelt
Guldmedlem
Inlägg: 58
Blev medlem: ons 16 mar 2011, 20:42

Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av Darefelt » tis 06 aug 2013, 18:39

Har bara dåliga erfarenheter från denna hamn, i våras ( 1:a maj helgen) när vi gick ut till kusten från Trollhättan skulle vi ligga där, men allt var stängt. Tidigare har man kunnat utföra sina behov på Barken viking, men inte nu när dom bytt ägare.
Helgen som var skulle vi gå upp i kanalen igen, alltså ett nytt försök i lilla bommen. Kom dit ca: 13:00 då var alla "bra" platser reserverade. Tillslut fick vi förtöjt, givetvis utan någon som helst hjälp av någon hamnvärd. Skulle gå upp och betala, 445 kr + el 50 kr för att ligga i den sämsta och trängsta hamnen på hela västkusten!! Vi packade ihop och gick 2,5 timmar till Älvengens båtklubb, kan varmt rekommendera!!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av peterh » tis 06 aug 2013, 20:04

Kan bara beklaga. hamnen är en skamfläck av de skäl du säger. Tyvärr finns ingen annan lämplig hamn u götet.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av Lasse L » ons 07 aug 2013, 08:05

GKSS i Långedrag (Gbg) har gästplatser.
Toaletter, duschar, tvättstuga, 2 krogar.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av Anders S » ons 07 aug 2013, 08:55

En av få gästnätter låg vi på GKSS. Vi kom in sent, och kassan var stängd, och på morgonen kom hamnvakten och tog betalt, dvs vi fick dekal och kod till toa mm. Växel saknades, och vi gick till tornet för att betala. Då det framgick att vi kommit sent och avsåg att ligga där till nästa morgon fick vi beskedet att då gällde en dygnsavgift, inte två. Det kändes bra och juste. (Ohemult snåla vet det här - kommer man in efter 21.00 och lämnar före 08.00 är det gratis nästan överallt, men så vill man väl inte ha det mer än helt undantagsvis?)

För den (som vi) vill upp i staden kan jag berätta att man numera kan köpa biljett på tricken med plastkort, utan omväg över något biljettombud. På vägen mellan Järntorget och Långedrag kan man ta ett snabbt stopp vid hpl Grangatan - där finns SeaSea och en anständig mataffär. Lilla Bommen, i sin förfärlighet, ligger förstås mer centralt.
Anders S

Westcoast
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 20:00

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av Westcoast » tor 08 aug 2013, 07:26

Älvängens Båtklubb är bra men det är oftast bara ca 1.90 djupt i hamninloppet.
Dessutom ligger ett par av stenarna som förankrar bryggan grundare än det så man får vara uppmärksam och köra in försiktigt.

/Westcoast

beason
Trogen medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 18:47

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av beason » tor 08 aug 2013, 13:04

Anders S skrev:För den (som vi) vill upp i staden kan jag berätta att man numera kan köpa biljett på tricken med plastkort, utan omväg över något biljettombud. På vägen mellan Järntorget och Långedrag kan man ta ett snabbt stopp vid hpl Grangatan - där finns SeaSea och en anständig mataffär. Lilla Bommen, i sin förfärlighet, ligger förstås mer centralt.
Ursäkta off topic men att kall Vagnen för "Tricken" i Götteborg får ni passa er för... Men det kanske var en medveten provokation från herr moderatorn :wink:

/Jojje

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av Lasse L » tor 08 aug 2013, 14:50

beason skrev:
Anders S skrev:För den (som vi) vill upp i staden kan jag berätta att man numera kan köpa biljett på tricken med plastkort, utan omväg över något biljettombud. På vägen mellan Järntorget och Långedrag kan man ta ett snabbt stopp vid hpl Grangatan - där finns SeaSea och en anständig mataffär. Lilla Bommen, i sin förfärlighet, ligger förstås mer centralt.
Ursäkta off topic men att kall Vagnen för "Tricken" i Götteborg får ni passa er för... Men det kanske var en medveten provokation från herr moderatorn :wink:

/Jojje
När jag flyttade ut till Långedrag såg vagnen ut så här. Då var linjen klassad som järnväg efter Kungsten och väster ut.
Saxat: "Tricken betyder spårvagn på klassisk stockholmsslang. När spårvagnen blev ovanligare i Stockholm har en del felaktigt börjat kalla tunnelbanan för tricken.
"http://www.slangopedia.se/ordlista/?ord=tricken
SPÅRVAGN2.jpg

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem
Inlägg: 643
Blev medlem: tor 15 sep 2005, 09:40
Ort: Kungälv

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av Segelbo » tis 13 aug 2013, 13:07

Som gammal göteborgare (numera bara "nästan göteborgare", skäms man över Lilla Bommens gästhamn. Hur i all världen kan detta få fortgå? Rikets andra stad. Förträffligt centralt läge och så denna nonchalans och detta ointresse från ägarna.
Bedrövligt är ett understatement...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av Anders S » tis 13 aug 2013, 19:46

beason skrev:
Anders S skrev:För den (som vi) vill upp i staden kan jag berätta att man numera kan köpa biljett på tricken med plastkort, utan omväg över något biljettombud. På vägen mellan Järntorget och Långedrag kan man ta ett snabbt stopp vid hpl Grangatan - där finns SeaSea och en anständig mataffär. Lilla Bommen, i sin förfärlighet, ligger förstås mer centralt.
Ursäkta off topic men att kall Vagnen för "Tricken" i Götteborg får ni passa er för... Men det kanske var en medveten provokation från herr moderatorn :wink:

/Jojje

Jo, det kan man fråga sig. Nu kommer Tricken från det franska traction electrique, och om det var i Göteborg eller Stockholm som populasen började använda tricken för att beteckna spårvagnen vill jag faktiskt låta vara osagt. Stockholm var IOFS före Göteborg med ett par år. Jag har hört Tricken användas såväl i Oslo som Göteborg, men Vagnen är väl mera rätt.

Men att Tricken skulle användas för tunnelbanan är väl historielöst. Tuben, tycker jag.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av Ridax » tis 13 aug 2013, 23:29

svenska akademins ordbok ger lasse l rätt. Stockholmsslang och används av endel även om tunnelbanan. enligt saob så kommer uttrycket från "electric" (engelskan eller via norskan). Jag har i alla fall aldrig hört någon i Göteborg använda uttrycket om vagnen.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av Jaramaz » ons 14 aug 2013, 07:33

Ridax skrev:Jag har i alla fall aldrig hört någon i Göteborg använda uttrycket om vagnen.
Men det har jag, när jag bodde där under en period för ca 30 år sedan. I Göteborg, av göteborgare.

Dock aldrig i Stockholm.

Vilket bara visar svagheten med egna, subjektiva, upplevelser i statistisk mening.
Det kan finnas formliga hjorder av Stockholmare som använder uttrycket dagligen utan att jag personligen någonsin får höra det (vilket kan ha sina naturliga förklaringar ). Det kan tillochmed stå i dagstidningarna utan att jag ser det. icke-händelser är lite svårdokumenterade.

För övrigt är L:la Bommen en riktig skithamn. Längesedan jag låg i den med båt, redan då var den minst sagt tveksam, egna besök från landbacken därefter har bekräftat mina tidiga intryck. Men så är det, Göteborg är en stad som vänder sig inåt, inget för turister.

/J

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av peterh » ons 14 aug 2013, 08:36

Jaramaz skrev:
Ridax skrev:Jag har i alla fall aldrig hört någon i Göteborg använda uttrycket om vagnen.
Men det har jag, när jag bodde där under en period för ca 30 år sedan. I Göteborg, av göteborgare.

Dock aldrig i Stockholm.

Vilket bara visar svagheten med egna, subjektiva, upplevelser i statistisk mening.
Det kan finnas formliga hjorder av Stockholmare som använder uttrycket dagligen utan att jag personligen någonsin får höra det (vilket kan ha sina naturliga förklaringar ). Det kan tillochmed stå i dagstidningarna utan att jag ser det. icke-händelser är lite svårdokumenterade.

För övrigt är L:la Bommen en riktig skithamn. Längesedan jag låg i den med båt, redan då var den minst sagt tveksam, egna besök från landbacken därefter har bekräftat mina tidiga intryck. Men så är det, Göteborg är en stad som vänder sig inåt, inget för turister.

/J
Göteborg är inte en stad som vänder sig inåt "mot sina invånare". Tvärtom så förföljer man sina invånare
med en obehövlig trängselskatt , skapad för att finansiera en obehövligt förträngning i järnvägsnätet,
man bygger vindmöller som saknar ekonomisk motivering där befolkningen inte vill ha dem.
Inte heller kan vi göteborgare betala för att åka med spårvagn eller buss, man måste förskottera
pengar på särskilda betalkort( som dessutom är icke-transparanta för användarna och där
systemet gärna drar mera pengar än man tror, aldrig mindre).
Man bygger dyra hus på de mest översvämmningshotade områdena i landet. Till detta kommer en
bilfientlighet som tom hindrar de få återstående ambulanserna att komma fram. För att nu inte tala om
en sjukvård som knäar under underfinansiering.

Tack och lov att man kan emigrera ( till läsö eller andra bra bostadsorter)

Inget av detta har med segling att göra, så det är verkligen off-topic.
Att lilla bommens gärsthamn är sunkig, det är en obetydlig detalj.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av Anders S » ons 14 aug 2013, 09:48

peterh skrev: Inget av detta har med segling att göra, så det är verkligen off-topic.
Att lilla bommens gärsthamn är sunkig, det är en obetydlig detalj.
Däremot är ju det åtminstone seglingsrelaterat. Det är ju bra.
Anders S

Ridax
Diamantmedlem
Inlägg: 732
Blev medlem: mån 26 jul 2010, 14:19
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av Ridax » ons 14 aug 2013, 10:28

Jaramaz skrev:
Ridax skrev:Jag har i alla fall aldrig hört någon i Göteborg använda uttrycket om vagnen.
Men det har jag, när jag bodde där under en period för ca 30 år sedan. I Göteborg, av göteborgare.

Dock aldrig i Stockholm.

Vilket bara visar svagheten med egna, subjektiva, upplevelser i statistisk mening.
Om man skall ta "hårda statistiska fakta" så gjorde jag en google-sökning på dn.se resp. gp.se efter "tricken" spårvagn och där var förekomsten på dn.se mer än 1000% vanligare (2st på dn.se mot 0 på gp.se :mrgreen: ) och då sorterade jag naturligtvis bort träffar där "tricken" användes i någon annan mening än spårvagn/tunnelbana/tåg och sorterade även bort någon träff där man talade om den norska spårvagnen (då det blev oklart om man använde "eget" ord eller det inhemska).

Om du nu tycker statistik är svaret på dina böner alltså... Det är ju även så att ett flertal ordböcker dokumenterar ordet som Stockholmsslang och ordböcker brukar använda förekomstanalys för den typen av påståenden. Även samtliga exempel i Svenska Akademins Ordbok är Stockholmsrelaterade.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem
Inlägg: 1094
Blev medlem: tis 09 aug 2005, 16:00
Ort: Kungshamn

Re: Lilla bommen - Ett skämt?

Inlägg av toaen » ons 14 aug 2013, 11:48

Ridax skrev:
Jaramaz skrev:
Ridax skrev:Jag har i alla fall aldrig hört någon i Göteborg använda uttrycket om vagnen.
Men det har jag, när jag bodde där under en period för ca 30 år sedan. I Göteborg, av göteborgare.

Dock aldrig i Stockholm.

Vilket bara visar svagheten med egna, subjektiva, upplevelser i statistisk mening.
Om man skall ta "hårda statistiska fakta" så gjorde jag en google-sökning på dn.se resp. gp.se efter "tricken" spårvagn och där var förekomsten på dn.se mer än 1000% vanligare (2st på dn.se mot 0 på gp.se :mrgreen: ) och då sorterade jag naturligtvis bort träffar där "tricken" användes i någon annan mening än spårvagn/tunnelbana/tåg och sorterade även bort någon träff där man talade om den norska spårvagnen (då det blev oklart om man använde "eget" ord eller det inhemska).

Om du nu tycker statistik är svaret på dina böner alltså... Det är ju även så att ett flertal ordböcker dokumenterar ordet som Stockholmsslang och ordböcker brukar använda förekomstanalys för den typen av påståenden. Även samtliga exempel i Svenska Akademins Ordbok är Stockholmsrelaterade.
trikken - det är norskans ord för spårvagn
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar