Vilken segelbåt skall jag köpa?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Lindmark44
Rookie

Vilken segelbåt skall jag köpa?

Inlägg av Lindmark44 » ons 31 jul 2013, 11:16

Hej!

Jag är ny på detta forum och även nyss blivit fast i seglingsvärlden! Jag har haft min första egna segelbåt denna sommar (en liten skorv) och nu är det dax att köpa mig en större segelbåt. Jag skulle vilja ha lite tips på vilka båtar som är ett bra köp för en nybörjare som mig? Jag har tänkt mig en i storleken 28 fot eller större dock skall den vara under 10 meter. Priset jag är villig att betala är max 150 000 kr men så klart ju billigare ju bättre. Jag skall främst segla ut med familjen och sova några nätter och ha det trevligt men självklart kul om det seglar någorlunda bra.

Jag skulle vara mycket tacksam för tips!

Med vänliga hälsningar

Victor

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Re: Vilken segelbåt skall jag köpa?

Inlägg av Besqua » ons 31 jul 2013, 12:04

Hejsan och välkommen, skoj när lågan tänds för segling :P
För den summan du sätter som tak och att det är familjen som ska vara ute
så tycker jag du ska kolla på annonser, sök gärna på ny motor eller och nyare segelgarderob
så tror jag du får träffar, tänk sedan på att det kan kosta att få till
vagga samt täckställning, kan vara taktiskt att välja bland de mer vanliga båtarna
då finns mer kunskap om båten, men visst udda kan betyda mkt mer båt
för pengarna....
Stirra dej inte blind på fart i seglingen, det finns mycket mellan skokartong och skärgårdsspjut som
gör seglingen njutbar.
Lycka till..
Har jag bråttom tar jag bilen

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » ons 31 jul 2013, 13:48

En välvårdad Albin Cumulus! Seglar väl, bra sittbrunn och tål en grundstötning!

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » ons 31 jul 2013, 14:10

Puff skrev:En välvårdad Albin Cumulus! Seglar väl, bra sittbrunn och tål en grundstötning!
Cumulus är nog bra men inte sjövattenkylning. Motorn rostar sönder. Det går så klart fortare i Strömstad med 3,5% salt än i Haparanda med 0,4%. Totalt sett är det rätt dyrt att underhålla en inombordare även om värmeväxlare (så att inte sjövatten får direktkontakt) är en stor fördel. Det finns en viss poäng med en mindre och lättare båt kombinerad med utombordare.Jag gissar att gränsen är omkring Albin 78 eller Maxi Magic (2,3 resp 2,2 ton)

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » ons 31 jul 2013, 15:00

Hej
Kolla gärna på maxi Fenix. Fin att Bo i bra sittbrunn och seglar bra
En annan fin båt är omega 28 lite billigare. O lite. Trängre men starkt byggd oblyköl

Johan

Användarvisningsbild
thomask
Diamantmedlem

Inlägg av thomask » ons 31 jul 2013, 15:43

En 28fotare seglar nog inte så mycket sämre om det sitter inombordare i. (det är en jäkla trygghet att ha det)
Och sjövattenkylning har inget med båtmodellen att göra.

/Thomas

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 31 jul 2013, 17:32

Utombordare jämfört med kända smådieselmotor i segelbåtar är ungefär som att jämföra de engelska utanpåliggande avloppsrören med de skandinaviska inbyggda: De utanpåliggande fryser sönder oftare och är därför placerade utanpå för att vara lättare att laga. De skandinaviska rören inne i husen håller bekymmersfritt i 50 år.......
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

peterh
Diamantmedlem

Inlägg av peterh » ons 31 jul 2013, 17:50

omega skrev:Hej
En annan fin båt är omega 28 lite billigare. O lite. Trängre men starkt byggd oblyköl

Johan
Jag berättar inte att jag har en bekant med en välvårdad magic med trecylindrig penta som är till salu.
Men den hamnar på blocket så småningom.

F.ö. skall man inte vara rädd för inombordare, visst rostar det men inte i den takt att man skall undvika dem. Vissa
komponenter t.ex. avgaslimpa går åt, men en del av detta kan man reducera genom korrekt vinterförvaring.

Utombordare är djävulens påfund. Speciellt när man har 2 timmar hem i stiltje. Inte heller håller de med ström :-(
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » ons 31 jul 2013, 18:41

Seawolf skrev:Utombordare jämfört med kända smådieselmotor i segelbåtar är ungefär som att jämföra de engelska utanpåliggande avloppsrören med de skandinaviska inbyggda: De utanpåliggande fryser sönder oftare och är därför placerade utanpå för att vara lättare att laga. De skandinaviska rören inne i husen håller bekymmersfritt i 50 år.......
Rätt konstig jämförelse!
Byt ut sötvatten mot saltvatten så tar det nog inte 50 år!!!!

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » ons 31 jul 2013, 18:44

thomask skrev:En 28fotare seglar nog inte så mycket sämre om det sitter inombordare i. (det är en jäkla trygghet att ha det)
Och sjövattenkylning har inget med båtmodellen att göra.

/Thomas
Jo faktiskt. Hos vissa är det standard med värmeväxlare tex HR 26 så då har man mindre bekymmer ända till värmeväxlaren rostar sönder....

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » ons 31 jul 2013, 18:50

peterh skrev:
omega skrev:Hej

Johan
Jag berättar inte att jag har en bekant med en välvårdad magic med trecylindrig penta som är till salu.
Men den hamnar på blocket så småningom.

F.ö. skall man inte vara rädd för inombordare, visst rostar det men inte i den takt att man skall undvika dem. Vissa
komponenter t.ex. avgaslimpa går åt, men en del av detta kan man reducera genom korrekt vinterförvaring.

Utombordare är djävulens påfund. Speciellt när man har 2 timmar hem i stiltje. Inte heller håller de med ström :-(
Problemet är väl snarare att de är för små för en segelbåt på 3 ton eller mer. Då krävs 15 hk som väger ca 50kg
Det är gott om folk som skaffat ny diesel-inombordare för 100 000. Har man råd är det ett litet problem....

Mean
Erfaren medlem

Inlägg av Mean » ons 31 jul 2013, 20:20

Finns många modeller och exemplar kan i många fall vara viktigare än modell.

Börja med att köpa boken med massa segelbåtar i test. Den är väldigt bra att ha när du bläddrar runt på båtar till salu.

Många påpekar motorn och min åsikt är att köpa något annat än en inombordare är urkorkat. Dock ska den ha varit vattenkyld från start. Du får antagligen en 70-80 talare till din budget. Då är en saltvattenkyld motor helt slut och du behöver räkna in en kostnad på ca 100k för ett byte. En söt vattenkyld håller ca dubbla tiden. Med inombordare så kan du ta dig hem trotts att det blåser 10 m/s motvind. En utombordare vispar bara luft så fort det blir lite vågor. Dessutom är det mycket bra att kunna ladda batteriet. Speciellt om man vill ha kyl.

Se till att du har toa ombord annars kommer det bli extremt gnälligt ombord när det regnar lite. Det är så lagom kul att mata myggen med häcken när det regnar.

En rullfock är också nästan ett måste i en familjebåt men det är inte så jättedyrt att fixa i efterhand.

Ska ni vara ute länge än en vecka i stöten så vill du ha kyl. Om det inte redan finns så kolla att det finns något ställe att installera den. Är det bara helger så duger en kylbox.

Långkölade båtar är bra som första båt. De tål att gå på grund med i över 5 knop utan att ta skada (jag har provat :roll: )

Pelle-48
Platinamedlem

Inlägg av Pelle-48 » ons 31 jul 2013, 20:49

Mean skrev:Finns många modeller och exemplar kan i många fall vara viktigare än modell.

Börja med att köpa boken med massa segelbåtar i test. Den är väldigt bra att ha när du bläddrar runt på båtar till salu.

Många påpekar motorn och min åsikt är att köpa något annat än en inombordare är urkorkat. Dock ska den ha varit vattenkyld från start. Du får antagligen en 70-80 talare till din budget. Då är en saltvattenkyld motor helt slut och du behöver räkna in en kostnad på ca 100k för ett byte. En söt vattenkyld håller ca dubbla tiden. Med inombordare så kan du ta dig hem trotts att det blåser 10 m/s motvind. En utombordare vispar bara luft så fort det blir lite vågor. Dessutom är det mycket bra att kunna ladda batteriet. Speciellt om man vill ha kyl.

Se till att du har toa ombord annars kommer det bli extremt gnälligt ombord när det regnar lite. Det är så lagom kul att mata myggen med häcken när det regnar.

En rullfock är också nästan ett måste i en familjebåt men det är inte så jättedyrt att fixa i efterhand.

Ska ni vara ute länge än en vecka i stöten så vill du ha kyl. Om det inte redan finns så kolla att det finns något ställe att installera den. Är det bara helger så duger en kylbox.

Långkölade båtar är bra som första båt. De tål att gå på grund med i över 5 knop utan att ta skada (jag har provat :roll: )
Något annat än XL rigg för utombordare är inte vettigt för segelbåtar.
Långkölare är prisvärda nu. En Arietta med 30 hk inombordare från 2005 ligger på Blocket nu...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 31 jul 2013, 21:22

Talar vi 150.000 kronor bör man kunna få en vettig båt med en fräsch inombordare. Här kan det vara bra att tänka på att båten skall vara "populär", dvs vara hyfsat efterfrågad. Sedan, inspektera och titta på flera alternativ - skicket varierar mycket mer än de föreslagna priserna. Priset, så här i eftersäsongens början skall också spegla att man har en upptagning, konservering och ytterst en vårrustning framför sig. Mellan 110 och 150 kkr finns det fyra sidor båtar på Blocket. Ballad till Laurin 32, med ett antal däremellan... En fin Ballad skall du kunna få för mindre än din budget, och är en helt OK båt att börja med och ha glädje av. Av långkölade kan man titta på Marieholm 32.

Råden du fått är OK, men inte det om utombordare på en familjebåt i närheten av 10 meter. Givetvis skall motorn vara sötvattenkyld, inte sjövattenkyld (råvattenkyld), men flertalet moderna båtmotorer har antingen marginealer för slitage och har senare fått sötvattenkylning eller så har de sötvattenkylning från början. Skicket på motorn är en annan sak, och en fräsch motor är värd att överväga. Men en välskött äldre märkesmotor (Volvo, Yanmar med flera) kan ha ett vida högre framtida bruksvärde än en uddamotor eller en i Sverige okänd/ovanlig industrimotorkonvertering. Köp inte båten om du inte kan hitta ett antal firmor som har delar och reparationskunskap till motorn*.

* Det här låter elakt, men en udda motor som t e x Runn eller andra lågpris Kinadieslar kan vara "nästan nya" och sedan visa sig vara svåra att laga eller få servicedelar till - alltså tveksamt värde jämfört med en äldre av vanligare märke
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 31 jul 2013, 21:33

Pelle-48 skrev:
Seawolf skrev:Utombordare jämfört med kända smådieselmotor i segelbåtar är ungefär som att jämföra de engelska utanpåliggande avloppsrören med de skandinaviska inbyggda: De utanpåliggande fryser sönder oftare och är därför placerade utanpå för att vara lättare att laga. De skandinaviska rören inne i husen håller bekymmersfritt i 50 år.......
Rätt konstig jämförelse!
Byt ut sötvatten mot saltvatten så tar det nog inte 50 år!!!!
Det är svårt att lära sig att ironi och liknelser inte hör hemma på ett internetforum.

Men för att vara tydligare så är det visserligen lättare att laga krånglande utombordare än kända (och sötvattenkylda) smådieslar. Men å andra sidan krånglar dessa smådieslar nästan aldrig, medan utombordare gör det rätt ofta och blir emellanåt stulna dessutom.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Skriv svar