Nanni timräknare slocknar ibland

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av AndersGustafsson » tis 30 jul 2013, 18:20

En sak som stör mig. Timräknardisplayen på motorpanelen till vår Nanni slocknar ibland. Dvs den visar inget. Har hänt kanske tre gånger på tre år. Sedan börjar den fungera igen. Någon som upplevt ngt liknande? Det är en liten LCD-panel i varvräknaren.
/Anders G

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av peterh » tis 30 jul 2013, 18:30

jag har upplevt andra problem ( varvräknaren visar 0 ) . Avhjälpt genom att ta isär och sätta ihop skarvdonen till panelen.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av AndersGustafsson » tis 30 jul 2013, 19:35

Kan vara värt ett försök.
/Anders G

SteX
Diamantmedlem
Inlägg: 254
Blev medlem: fre 04 nov 2005, 14:04
Ort: Västerås

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av SteX » tor 01 aug 2013, 15:42

Vet inte hur Nannis varvräknare ser ut, men jag har precis samma problem med min Volvo Penta varvräknare och det är tydligen ett ganska vanligt fel att LCD displayen för motortimmarna har problem. Ibland kan man se, ibland kan man inte se timmarna. Jag googlade för några år sedan och i allafall för Volvos del är det tydligen att plocka isär och rengöra kontaktytorna innuti vilket verkar ganska jobbigt. Enligt ryktet använder Volvo VDOs varvräknare men jag vet inte om det verkligen är så.
Mitt motrecept var (för ett par år sedan) att montera en Biltema timräknare i motorrummet (med mekaniska siffror) och jag låter båda arbeta parallellt. Jag vet vilket delta det är mellan dem och har därmed full koll på antalet motortimmar även om den lilla LCD displayen får totalt sammanbrott.
Stefan

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av AndersGustafsson » mån 05 aug 2013, 11:41

Jo, det är en VDO. Tråkigt om det är ett systemfel, men om det är det så är det ju enklare att Googla. Det är ganska lätt att ta loss själva mätaren förresten. Den fortsätter att gå fast den inte visar dock.
The LCD module is connected to the main circuit board via a flat ribbon cable. The problem is poor contact between the pads of the ribbon cable and the board receptacle. Lever up each end of the receptacle to release pressure on the cable and pull it out. Lightly clean the pads of the end of the ribbon cable with contact cleaner. You may also need to get a little contact cleaner inside the receptacle. Fully dry each with heatgun/hairdryer before reconnecting. Be careful when doing that as you don't want to overheat the ribbon cable. I always use Caig cleaning products. This has worked every time on several different gauges for me.
Re: Hour Meters Have Stopped Working on Both 4JH4AE Yanmar Displays
/Anders G

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av Anders » mån 05 aug 2013, 21:15

Det stämmer att även Volvo Penta har (haft) problem med timräknarna. Min egen Penta är från hösten 2004 och timräknaren började krångla efter några år (givetvis efter garantitiden gått ut). Den visar i bland, ibland inte. Den räknar dock fortfarande även när den inte visar, precis som Anders Gustafsson också skriver.
När min började krångla kunde jag konstatera att jag var långt i från ensam. De enda som inte kände till problemet och att det skulle vara särskilt vanligt var Volvo Penta :-)

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av AndersGustafsson » tis 06 aug 2013, 09:44

Gjorde du något åt det?
/Anders G

Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av andres » tis 06 aug 2013, 10:25

Har samma problem i min VP från 2005. Displayen är mest helt blank men instrumentet fortsätter att räkna.
Jag antecknar i loggboken uppskattat antal motortimmar per dag och stämmer av när displayen ibland visar siffror.

Enligt min motormeckare är det ett väldigt vanligt problem och det finns ingen enkel lösning. Ser det inte som något större problem, funderade ett tag på att skaffa en extra timräknare men har nog skrinlagt det projektet, det får vara som det är. Det viktiga är att hålla koll om det närmar sig 200 h/säsong då det ska bytas olja men hittills har jag aldrig varit i närheten av det.
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av AndersGustafsson » tis 06 aug 2013, 10:49

Brukar bli kanske 10h/säsong här. Skall se i vinter om jag kan öppna instrumentet enkelt.
/Anders G

Anders
Site Admin
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 24 mar 2004, 20:55
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av Anders » tis 06 aug 2013, 20:14

Jag har inte gjort något åt det. Jag kör samma lösning som Andres.

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av AndersGustafsson » tis 20 dec 2016, 19:38

Så här är det... Finns att köpa reservdisplay som är samma skräp som orginal för ca 500 SEK. Alternativt sätter man en räknarmodul som kostar ca 30€. Det har denna person gjort och jag med. Finns ett dokument från tyska bavariaklubben

Knepet att få den att räkna bara så motorn går och således inte direkt då man slår på spänningen har jag löst. Se komentarerna i första länken ovan.
/Anders G

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem
Inlägg: 250
Blev medlem: fre 03 feb 2006, 17:56

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av matz » fre 23 dec 2016, 16:17


Användarvisningsbild
andres
Guldmedlem
Inlägg: 78
Blev medlem: tis 26 jun 2012, 14:08
Ort: Öresund

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av andres » sön 25 dec 2016, 15:15

Verkar ju intressant, någon som testat?
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av AndersGustafsson » tis 27 dec 2016, 14:19

Finns att köpa billigare i Sverige, 489 SEK från boatstuff.se. Funkar säkert bra, men antagligen samma skräp som sitter i från början och i så fall slutar även denna funka efter några år... Curtis-displayen är dessutom litet billigare.
/Anders G

Användarvisningsbild
Vilse
Platinamedlem
Inlägg: 157
Blev medlem: tis 27 jul 2004, 20:46

Re: Nanni timräknare slocknar ibland

Inlägg av Vilse » mån 27 feb 2017, 17:33

Det gör min Yanmar med, slocknar. Enligt verkstaden är det ganska vanligt. Skall nu smörja upp donen så får vi se om det blir bättre. 8)

Skriv svar