Loggproblem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Loggproblem

Inlägg av Göran A » mån 29 jul 2013, 22:12

Hej!

Konstaterade redan vid sjösättningen att loggen (Silva Seastar) inte fungerade, men trodde att något fastnad i paddelhjulet. Däremot visade den vattentemperaturen.
Men för ett tag sedan tog jag in givaren för rengöring, men det var ingen beväxtning eller något annat som fastnat. Testade att snurra hjulet men inget resultat på displayen.
Nästa steg var att gå igenom kontakerna vid instrumentet och hittade inget fel. Det enda jag lyckades med var att inte få temperaturmätater att fungera efter jag satt fast givaren utan den visar endast -------.
Visserligen ser jag farten i plottern, men siffrorna är betydligt mindre än på loggen och de visar ju inte riktigt samma sak.
Står i färd med att köpa en ny logg om inte någon har någon idé hur jag kan söka vidare.
Förr i tiden kunde man få instrumenten testade och reparerade hos Silva i Sollentuna, men misstänker att det kan bli lika dyrt som att köpa nytt.

Hälsningar
Göran A

Användarvisningsbild
AndersGustafsson
Diamantmedlem
Inlägg: 1027
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 18:35
Kontakt:

Re: Loggproblem

Inlägg av AndersGustafsson » tis 30 jul 2013, 06:36

Åtminstone VDO-givarna hade förr ett fel som gjorde att de fungerade så länge det var kallt, men kärvade då de blev varmare. Hurdan silvalogg är det?
/Anders G

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Loggproblem

Inlägg av Anders S » tis 30 jul 2013, 09:21

Min uppfattning är att Silvas givare är en smula känsliga. Jag har bytt en loggivare av ungefär samma anledning som GöranA - den slutade fungera utan påvisbar anledning. Jag misstänkte ett osynligt kabelbrott, litet ryck i kabeln är lätt hänt då man skall lossa givaren. Kabeln är (begripligt nog) ingjuten i givaren, och skulle den gå sönder i eller nära den genomgången blir det svårt att laga. Att loggen slutar visa fart (pulserna från Hallelementet upphör för att sedan sluta visa temperatur kan förklaras med ett sådant fel.

En reservgivare kostar runt 1500 spänn, så man vill ju veta om det verkligen är givaren som fallerar, men är det så är "reparationen" en ny givare.
Anders S

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Loggproblem

Inlägg av Göran A » tis 30 jul 2013, 11:12

Tack för synpunkterna, lutar nog att det kan vara givaren. Återstår bara att bestämma sig för att köpa en ny givare för 1500 eller ett helt nytt och komplett instrument för det dubbla. Troligen onödigt men känns lite surt att betala 1500 och felet ligger någon annan stans.
Inte helt ovanligt man köper delar till något och att det senare visar sig att felet sitter någon annan stans.

Hälsningar

Göran A

Neptun
Silvermedlem
Inlägg: 42
Blev medlem: mån 12 dec 2005, 09:38

Re: Loggproblem

Inlägg av Neptun » tis 30 jul 2013, 17:25

Har haft problem med snäckor på min Silva logg, den har stannat på sensommaren. Beslöt därför att måla logg-givaren med drevfärg i år.
Före sjösättningen kollade jag att givaren snurrade lätt, men efter sjösättningen inget utslag på loggen. Efter att kollat anslutningarna flera gånger(tempmätaren fungerade) klippte jag av en bit kabel och prövade igen, med samma dåliga resultat. Var nära att köpa en ny givare, men provade under gång att knacka på givaren. Det fungerade! Fick göra om det några gånger efter stopp, men sedan har loggen fungerat utan problem.
Hälsningar Magnus.

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Re: Loggproblem

Inlägg av Göran A » tis 06 aug 2013, 08:23

Efter ha kollat instrumentet i en annan båt och konstaterat att det fungerade utmärkt så är felet lokaliserat till givardelen (som Anders S förutspådde).
Det kändes inte speciellt troligt för mig då kablarna ligger inplastade och att det inte finns någon skarv mellan givardelen och instrumentet, men så var det.

/Göran A

Puff
Diamantmedlem
Inlägg: 213
Blev medlem: tor 16 aug 2007, 09:06
Ort: Göteborg

Re: Loggproblem

Inlägg av Puff » tis 06 aug 2013, 09:41

Tangerar kanske den här problematiken. Jag har Silva Nexus (från 98) logg och lod som fungerat ok, förutom att paddelhjulet växer igen. Plötsligt visar nu lodet bara streck och anger inget djup. Kan knackning på lodgivaren även här vara en lösning?

Skeebum
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån 22 dec 2008, 07:31

Re: Loggproblem

Inlägg av Skeebum » mån 12 aug 2013, 12:15

Jag har en fungerande äldre Silva logg i min båt som jag tänker byta ut i vinter pga att jag vill ha logg.
Om du är intresserad av att köpa den av mig så kan jag kolla närmare vad modellen heter.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Loggproblem

Inlägg av Lasse L » mån 12 aug 2013, 14:17

Puff skrev: Jag har Silva Nexus logg och lod som fungerat ok, förutom att paddelhjulet växer igen.
Jag målar bottendel och paddelhjul med bottenfärg som jag spätt ut med bensin.

Användarvisningsbild
BF!!
Platinamedlem
Inlägg: 179
Blev medlem: sön 28 okt 2007, 20:39
Ort: KNIVSTA

Re: Loggproblem

Inlägg av BF!! » mån 12 aug 2013, 15:09

Lasse L skrev:
Puff skrev: Jag har Silva Nexus logg och lod som fungerat ok, förutom att paddelhjulet växer igen.
Jag målar bottendel och paddelhjul med bottenfärg som jag spätt ut med bensin.
Och det fungerar ok?
Om det nu fungerar, hur länge har då båten legat i vattnet med tanke på beväxtning ?
/Lars

VHF: SC7987
MMSID: 265578070

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Loggproblem

Inlägg av Lasse L » mån 12 aug 2013, 18:03

BF!! skrev:
Lasse L skrev:
Puff skrev: Jag har Silva Nexus logg och lod som fungerat ok, förutom att paddelhjulet växer igen.
Jag målar bottendel och paddelhjul med bottenfärg som jag spätt ut med bensin.
Och det fungerar ok?
Om det nu fungerar, hur länge har då båten legat i vattnet med tanke på beväxtning ?
Tar upp båten vartannat år så minst tvenne år fungerar det.
Demonterar paddelhjulet, lättare att måla ett tunt lager när det är "löst".
Ibland vid gång i is kan färgen nötas av och paddelhjulet får dras upp för manuell rengöring.
http://lasselundell.se/februari.html

omega
Diamantmedlem
Inlägg: 699
Blev medlem: tor 25 mar 2004, 09:01
Ort: trollhättan

Re: Loggproblem

Inlägg av omega » mån 12 aug 2013, 19:15

hade problem med min nexus logg ,bytte givare efter att ha fått det förklarat att det ibland går in vatten i givarna och magneterna inuti rostar bort,tydligen ett ganska vanligt fel enligt marin handlaren ,efter bytet har den fungerat perfekt ,bättre än på många år
//Johan

Skriv svar