Hur får man bort kölen, Crescent skipper

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Mikael Moilanen
Rookie

Hur får man bort kölen, Crescent skipper

Inlägg av Mikael Moilanen » fre 19 jul 2013, 19:43

Hej
En Crescent Skipper ligger och väntar på mig i Stockholms skärgård, men en 90 centimeter lång köl krånglar till allting. Jag ska använda båten som liten motorbåt, där jag och hundarna och jag kan övernatta under gösfiske. Men för att kunna traila hem båten måste kölen bort. Jag har googlat och pratat med tiotals personer. En del påstår att det bara är att släppa på bultarna inne i båten så lossnar kölen i princip av sig själv. Andra menar att den säkert är både bultad och limmad och sitter som fan. Funderar också på vad som händer om några av bultarna lossnar lätt medan en andra eller fjärde (finns tydligen modeller med två eller fyra bultar) hänger kvar. Det lär slita upp ett avsevärt hål i botten.
Ett alternativ skulle vara att traila hem den till Västerås och lösa problemet i lugn och ro, men var hittar man en 80-trailer att hyra för ett sådant uppdrag? Jag har frågat runt, men utan att hitta någon.
Hur skulle ni ha gått till väga?

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Re: Hur får man bort kölen, Crescent skipper

Inlägg av Seawolf » fre 19 jul 2013, 21:15

Skippern ser ut att ha bulbköl. Ta en kraftig vinkelslip och skär in ett hack i överkant av bulbens bakdel så en hydraulisk domkraft får fäste. Förläng dess kolv med ett rör så det nästan når upp till skrovet.
Lägg två kraftiga fyrkantplank på var sin sida om kölen och en kraftig tvärslå som domkraften kan trycka mot. Lossa alla kölbultar och spänn så bräcks kölen loss med början i akterkant.

Alternativt, om kölbultarna kan dras loss från kölen så det blir genomgående gängade hål, kan du skaffa pinnbultar och sätta i dem underifrån, sen lägger du en u-balk på tvären med mellanlägg mot skrovet och drar loss med pinnbultarna.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Mikael Moilanen
Rookie

Inlägg av Mikael Moilanen » fre 19 jul 2013, 22:54

Hej Seawolf
Tack. Ditt först föreslagna alternativ är jag med på och begriper. Verkar rimligt och bra. Det andra måste jag grubbla på innan jag fattar vad du menar. Är humanist, vet du, och då måste man tänka när det kommer till teknik.
Tack i alla fall.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » lör 20 jul 2013, 12:26

Jo, om kölbultarna i akterkant av kölen sitter i gängade hål i kölen som går genom hela kölens sula mot skrovet så kan det gå att gänga ur bultarna (eller pinnbultarna) helt. sen kan du använda dessa gängade hål underifrån för att skapa en avdragare.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » lör 20 jul 2013, 14:40

Köp en annan båt, om din tanke är att använda båten utan köl.
Det kommer aldrig att löna sig att mecka med den om du egentlige vill ha en ruffad gammal motorbåt med liten motor.

Vill du ha kvar kölen så går det väl att ta vattenvägen till Västerås om du hänger på en liten snurra, du kommer göra 4 knop så det borde inte ta mer än en dag eller två.

Mikael Moilanen
Rookie

Inlägg av Mikael Moilanen » lör 20 jul 2013, 16:19

Aha, Seawolf, då fattar jag. Tack för tipsen. MartinM, jag har nog bestämt mig för den här båten, även om det blir lite strul. Vattenvägen har jag inte tid att åka, eftersom jag upprätthåller en webbredaktion ensam till första veckan i augusti. Annars hade det ju kunnat vara en kul utflykt.

Mikael Moilanen
Rookie

Inlägg av Mikael Moilanen » fre 26 jul 2013, 22:54

Haha, det gick som en dans. Kölen lossnade av sig själv när båten låg i sjön och vi lossade de fyra bultarna inifrån ruffen.
Nu är det bara att åka ut och leva friluftsliv. Tjoho.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 27 jul 2013, 07:25

Hamnade kölen på botten?
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Gaidin
Diamantmedlem

Inlägg av Gaidin » tis 06 aug 2013, 13:46

Kom det inte in vatten genom de gamla hålen?

Skriv svar