Färgblind

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Färgblind

Inlägg av Anders B » mån 08 jul 2013, 12:39

För en färgblind är röda och gröna prickar ett gissel. Titt som tätt får jag kalla upp nån gast och be om råd på vilken sida jag ska styra. Det finns ibland en triangel i toppen på gröna och nån slags diskborste i toppen på röda prickar. Jag har svårare och svårare att lista ut vilken färg prickarna har. Har sjöfartsverket börjat måla med nån ny typ av färg som inte ger samma återsken när solen lyser. Eller färgas plaströren med nån ny slags pigment? 8% av män och 0,6% av kvinnorna är färgblinda. Det hade varit bra med någon kompletterande kodning. Tacka vet jag röd och rusk och svart och slät tiden! Fast det var ju ruskigt länge sedan. GPS plottern är en gåva till de färgblinda i det här sammanhanget. Men det kanske finns nåt bra tips hur jag kan identifiera röda och gröna även utan GPS?

spackel
Guldmedlem
Inlägg: 94
Blev medlem: sön 13 nov 2005, 17:11

Re: Färgblind

Inlägg av spackel » mån 08 jul 2013, 12:53


Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Re: Färgblind

Inlägg av Anders B » tis 09 jul 2013, 11:21

Har någon som läser detta provat plexiglas färgavkodaren (se länk i förra inlägget i den här tråden)? Erfarenheter?

barkbåt
Guldmedlem
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 04 mar 2007, 21:49
Ort: Uppsala

Re: Färgblind

Inlägg av barkbåt » tis 09 jul 2013, 11:30

Hej!
Jag är röd/grön-färgblind, dvs det mest vanliga tillståndet och lite olämpligt när det gäller att se prickar på sjön. Har sedan flera år Seekeye och det fungerar något så när, vanskligt när solen ligger på och när det böjar bli mörkt.
Tur man har sjökorten som talar om färgerna.
Rekommenderar att prova hjälpmedlet, men det gäller att läsa bruksanvisningen och inte tro att det löser alla problem.
Sommarhälsningar
Barkbåt

Användarvisningsbild
coppertail
Platinamedlem
Inlägg: 187
Blev medlem: tis 17 mar 2009, 01:00
Ort: Norra roslagen och Mälaren

Re: Färgblind

Inlägg av coppertail » tis 09 jul 2013, 20:25

Hej!

Angående Sjöfartsverkets materiel så målas inte (inomskärs)prickarna utan de är tillverkade av infärgad plast.
(Rotationsplast på Gotland)
Tyvärr är inte de bästa pigmenten längre miljögodkända och plasten bleks långsamt tills de blir nästan vita.
Det svarta och gula pigmentet i kardinalerna står sig bättre än det röda och gröna i lateralprickarna.

Topptecknen tillverkas av intagna på landets fängelser (Krimprod) och kostar ett par hundra kronor styck.
De förstörs tyvärr ofelbart av is och verkar dessutom vara stöldbegärliga (ironi?). Därför används topptecken i huvudsak i början av en "prickrad" och ibland på ensamstående prickar.

En komplett inomskärsprick kostar i runda slängar, bara i material, 10 tusen med sten, kätting och schacklar, så det blir en bedömning från fall till fall innan de byts ut.

Vilken utprickning som står var föreslås i regel av områdets nautiska råd, bestående av lotsar, chefen för lotsområdet, mfl.
I utpräglade fritidsbåtsleder remitteras förslagen till båtförbund och klubbar i området.
Sist och slutligen är det Transportstyrelsen som beslutar.

Underhållet av utmärkningen utförs till största delen av Sjöfartsverkets arbetsfartyg.
Men ibland är det privata företag eller kommuner som är underhållsansvariga med Transportstyrelsens tillsyn.

Klaga gärna när ni ser något sjömärke som ni inte tycker håller måttet.
Lämpligen till MSI Sweden på 0771-63 06 85 (dygnet runt, samtalet kostar inget) eller VHF trafikkanal.

Har jag hört...

//C.

Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Re: Färgblind

Inlägg av Anders B » ons 10 jul 2013, 19:50

Tack för ett uttömmande svar! Ändrade pigment kan alltså vara förklaringen till att jag uppfattar prickarna sämre. Behöver inte vara ett tecken på ålderssvaghet.

erlandf
Trogen medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 31 jan 2007, 09:51

Re: Färgblind

Inlägg av erlandf » sön 21 jul 2013, 21:41

Läste om en som , med motorbåt, körde rakt in i sidan på en av Silja Lines båtar. Han var färjblind.
erlandf

Skriv svar