Nybörjarbåt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Dykaren
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 18:59

Nybörjarbåt

Inlägg av Dykaren » mån 08 jul 2013, 06:47

Hejsan forum!

Jag tänkte kolla med expertisen här på sailguide vilken båt som passar mig bäst?
Jag har tidigare seglat lite till och från, då med pappa för vi ville lära oss att segla, det blev inget då men nu jä*lar ska jag lyckas!

Lite krav har jag givetvis:
-Relativt lättseglad men ändå en båt där man lär sig för framtida större båtar.
-sov plats för 2 vuxna men gärna så att två barn kan följa med
-inte större än Max 7x2.6 då upptagning och vinterförvaring blir ohyggligt dyrt.
-gärna ganska prisstabill då vi tänker oss att byta ut den efter en säsong eller två till större båt.
-MAX 20.000 men gärna under 15.000kr

Båtar jag kikat är maxi 68, Triss magnun(600) mfl i liknande storlek!

Kan ni hjälpa en förvirrade dykare som tappert försöker komma upp ovan ytan?

Med vänlig hälsning,
Dykaren

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av stangen » mån 08 jul 2013, 07:27

Maxi 68, lätt val.
Seglar ganska kass men utmärkt båt att testa på detta med båtliv för en liten familj. Många att välja på. Väl en som är i utmärkt skick - annars, walk away!
En kamrat har nyligen gjort samma resa, började med en Maxi 68 (med ovan fru och små barn) och växlade sedan upp till större båtar som seglar bättre. Taktiken fungerade finfint att skola in sig själv, frun och barnen. Nu är alla sjögående.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

peterh
Diamantmedlem
Inlägg: 1211
Blev medlem: tor 12 feb 2009, 13:31
Ort: göteborg

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av peterh » mån 08 jul 2013, 07:28

Dykaren skrev:Hejsan forum!

Jag tänkte kolla med expertisen här på sailguide vilken båt som passar mig bäst?
Jag har tidigare seglat lite till och från, då med pappa för vi ville lära oss att segla, det blev inget då men nu jä*lar ska jag lyckas!

Lite krav har jag givetvis:
-Relativt lättseglad men ändå en båt där man lär sig för framtida större båtar.
-sov plats för 2 vuxna men gärna så att två barn kan följa med
-inte större än Max 7x2.6 då upptagning och vinterförvaring blir ohyggligt dyrt.
-gärna ganska prisstabill då vi tänker oss att byta ut den efter en säsong eller två till större båt.
-MAX 20.000 men gärna under 15.000kr

Båtar jag kikat är maxi 68, Triss magnun(600) mfl i liknande storlek!

Kan ni hjälpa en förvirrade dykare som tappert försöker komma upp ovan ytan?

Med vänlig hälsning,
Dykaren
maxi 77 seglar bättre till samma pris
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av stangen » mån 08 jul 2013, 07:31

peterh skrev:
Dykaren skrev:Hejsan forum!

Jag tänkte kolla med expertisen här på sailguide vilken båt som passar mig bäst?
Jag har tidigare seglat lite till och från, då med pappa för vi ville lära oss att segla, det blev inget då men nu jä*lar ska jag lyckas!

Lite krav har jag givetvis:
-Relativt lättseglad men ändå en båt där man lär sig för framtida större båtar.
-sov plats för 2 vuxna men gärna så att två barn kan följa med
-inte större än Max 7x2.6 då upptagning och vinterförvaring blir ohyggligt dyrt.
-gärna ganska prisstabill då vi tänker oss att byta ut den efter en säsong eller två till större båt.
-MAX 20.000 men gärna under 15.000kr

Båtar jag kikat är maxi 68, Triss magnun(600) mfl i liknande storlek!

Kan ni hjälpa en förvirrade dykare som tappert försöker komma upp ovan ytan?

Med vänlig hälsning,
Dykaren
maxi 77 seglar bättre till samma pris
Du såg begränsningen på storleken?
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Dykaren
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 18:59

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av Dykaren » mån 08 jul 2013, 07:35

Tack för svar. 77 är som sagt ingen idé då kan vi lika gärna köpa stor båt direkt;-)
68 har jag som sagt tittat på. Men båtlivet känner jag redan till, har haft många små och några mindre små båtar dock enbart med motor.

Tack igen:-)

Dykaren
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 18:59

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av Dykaren » mån 08 jul 2013, 10:24

Inget annat tips?
Är maxi 68 den ända båten som passar in?
Kollar man blocket finns det mängder med, för mig, okända märken i storlek mellan 17-22 fot.

Är Triss Magnum för lite att sova en natt eller två för två vuxna plus 2 1/2 & 1 år?

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av Peter_K » mån 08 jul 2013, 11:11

Jag kan tycka att man ska satsa på en båt som seglar väl, och det är rätt begränsat med sådana i den storleksklassen du nämner - men det här kan kanske vara ett alternativ?
http://www.monark700.com/om-monark-700-miniton/
Alla borde ha skägg

Dykaren
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 18:59

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av Dykaren » mån 08 jul 2013, 11:17

Den ända 700 på blocket ligger på 35'
Lite väl ambitiöst att pruta ner till 20

Dykaren
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 18:59

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av Dykaren » mån 08 jul 2013, 11:17

Den ända 700 på blocket ligger på 35'
Lite väl ambitiöst att pruta ner till 20

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av Peter_K » mån 08 jul 2013, 11:31

Kan så vara - men det är en av få båtar i den storleksklassen som är hyggligt bekväm och seglar bra.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av stangen » mån 08 jul 2013, 17:54

Om man vill (och kan) går det ju att hotta upp en Ohlsson 22.
http://www.maringuiden.se/files/batguid ... lson22.pdf
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av Mats Brage » mån 08 jul 2013, 19:10

Hej,

Jag skulle nog fundera i en helt annan bana om du ändå tänker dig byta båt om 1-2 år och skall ha den första båten för utvärdering. Hyr istället! Bara varas och underhållskostnader ger dig en bra möjlighet till samma pris, och utan vinter/vårarbete att testa. Jag är helt övertyga om att du kan gå ned till den lokala båtklubben och få till en bra deal - det ligger ganska många båtar som inte seglas mycket - i varje fall i Stockholmsområdet om du bor där.

Är du ändå inne påå att köpa skulle jag gå för en Maxi 68 - och pruta.

//Mats
Scanner 391 nr 142

Dykaren
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 18:59

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av Dykaren » mån 08 jul 2013, 19:33

Jag är trotts min ringa ålder den typen som tycker båtlivet inte är komplett utan allt pill och fix inför, under och efter säsongen. Annars har jag varit inne på den banan, men otroligt gött å kunna åka ut någon helg lite spontant och kunna ändra och fixa efter min smak;-)

Kanske låter lite konstigt men sån är jag;-)
Maxi 68 ser fin ut och har lite erfarenhet av maxi, dock större modell 95 närmarebestämt och en sådan kanske det blir sen:-D

ocka
Rookie
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 09 dec 2012, 06:58

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av ocka » sön 14 jul 2013, 13:11

Hej,
Av de båtar Du nämner så har jag bara erfarenhet av Triss Magnum (som jag har en nu) och betydligt större båtar som jag seglat och ägt tidigare. Jag gjorde en noggrann genomgång av olika alternativ och Triss Magnumen motsvarade bäst mina krav. Är helnöjd med valet.

Förpikens dubbelkoj funkar bra för två normalvuxna och barn kan sova i salongen (ger fullängd med utnyttjande av instick). Dock kan insticksdelen behövas för stuvning.

Att vara ut en weekend i hyfsat väder med två vuxna och två barn funkar. För längre turer är den ok för två vuxna eller en vuxen och två barn.

Triss magnum är mycket båt för pengarna. Du kan lätt få en för mellan 10 - 15.000. Huruvida den, eller andra båtar håller priset är svårt att säga. Priserna har ju dalat väldigt mycket de senaste året. Men så mycket kan ju inte en båt för 10.000 dala.

Båten seglar bra för sin storlek, är lättseglad och kul att segla.

Kolla gärna in hemsidan för triss magnum http://www.21639.infoom.se där Du hittar fler omdömen och annan information.

Lycka till

Nils

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Nybörjarbåt

Inlägg av Anders S » sön 14 jul 2013, 14:47

En båt för för tiotusen kan helt klart dala, men högst tiotusen. För att detta skall hända bör man strunta i att sjösätta den en sommar och försöka sälja den på hösten, då kan det lätt bli så...

Jag håller på Maxi68, enbart därför att det är en båt med gott rykte och märke, den bör alltså gå att sälja igen.Övriga båtar som nämnts kan ha andra fördelar. För den sortens pengar man kan slippa undan med på dagens marknad är det knappt lönt att hyra. Däremot är det riktigt viktigt att båten är a) komplett med allt man anser sig behöva, b) har anständiga segel och c) har en trovärdig motor. Får man allt detta till vettig peng (<25.000) spelar märket inte så stor roll, egentligen. Säljer man alla lösa delar på Blocket och eldar upp skrovet, och kör kölen till skroten lär man gå på noll, om man vill vara mycket drastisk.

Är den sedan ren och snygg, hur lurad kan man bli ?.
Anders S

Skriv svar