Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
Allt är internets fel -kanske man kan frestas att säga.
Men det jag menar är egentligen att det är dåligt med tillväxt av nya unga båtmänniskor. Och de äldre når den ålder då det inte längre fungerar med båtliv. Så oavsett konjunktur så tror jag tyvärr att den prisnedgång som nu varit har att göra med återväxten av nya båtmänniskor.
Så frågan är kanske snarare; varför vill inte de unga ut på sjön? Jag tror personligen att det finns lite för mycket annat intressant att göra, konkurrensen är stor. Och det där jag skrev i början om internet -kan det vara så att de ungar som i tonåren växte upp, sittandes kvällar och helger framför sin bildskärm, nu när de blivit vuxna helt enkelt uppfattar båtlivet som lite mossigt och sådant där som gamlingarna håller på med?
Angående val av billig beg segelbåt i de lägre prisklasserna skulle jag nog vilja hävda att det kan löna sig att köpa en märkesbåt, eller i alla fall en båt såld i lite större upplagor. En udda båt som sålt i liten upplaga är ofta lite såld beroende på någonting -kanske att den varit knepigt konstruerad eller seglar som en julgran eller nå´t. Har en båt sålts bra beror det också på någonting -det kanske är en välseglande båt. Det är roligare att segla en bra båt än en dålig -oavsett om man fått den dåliga jäkligt billigt.
Men det jag menar är egentligen att det är dåligt med tillväxt av nya unga båtmänniskor. Och de äldre når den ålder då det inte längre fungerar med båtliv. Så oavsett konjunktur så tror jag tyvärr att den prisnedgång som nu varit har att göra med återväxten av nya båtmänniskor.
Så frågan är kanske snarare; varför vill inte de unga ut på sjön? Jag tror personligen att det finns lite för mycket annat intressant att göra, konkurrensen är stor. Och det där jag skrev i början om internet -kan det vara så att de ungar som i tonåren växte upp, sittandes kvällar och helger framför sin bildskärm, nu när de blivit vuxna helt enkelt uppfattar båtlivet som lite mossigt och sådant där som gamlingarna håller på med?
Angående val av billig beg segelbåt i de lägre prisklasserna skulle jag nog vilja hävda att det kan löna sig att köpa en märkesbåt, eller i alla fall en båt såld i lite större upplagor. En udda båt som sålt i liten upplaga är ofta lite såld beroende på någonting -kanske att den varit knepigt konstruerad eller seglar som en julgran eller nå´t. Har en båt sålts bra beror det också på någonting -det kanske är en välseglande båt. Det är roligare att segla en bra båt än en dålig -oavsett om man fått den dåliga jäkligt billigt.
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
seagull har nog satt huvudet på spiken
Jag vill tillägga att det finns ytterligare ett skäl att köpa en "märkesbåt" : tillgången på reservdelar och kunskap om dessa båtar gör det lättare att hålla dem fungerande.
Dessutom finns det en begagnatmarknad som gör det enklare att hitta "udda" delar som inte finns att köpa som nya.
Jag vill tillägga att det finns ytterligare ett skäl att köpa en "märkesbåt" : tillgången på reservdelar och kunskap om dessa båtar gör det lättare att hålla dem fungerande.
Dessutom finns det en begagnatmarknad som gör det enklare att hitta "udda" delar som inte finns att köpa som nya.
Numera ex-medlem. Tack för det som varit.
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
För det första så innebär detta att köpa en båt dyrare för att den är såld i många exemplar inte någon som helst trygghet i en vikande marknad. Tvärtom - när man skall sälja den så vimlar det av desperata andra säljare på samma båttyp.
För det andra så kan en erfaren båtperson avgöra om en båt kan segla OK bara genom att se på data, linjer och SRS (LYS). Att vissa har lägre LYS än en sådan bedömning beror på att båttypen inte kappseglats seriöst.
För det tredje så finns det en del utländska båttyper i Sverige som aldrig fick särskilt mycket marknadsföring jämfört med motsvarande från Albin, Maxi, m.fl. större svenska tillverkare. Men samma utländska båttyper kan på andra marknader som UK, Frankrike eller USA m.fl. ha såld i förkrossande antal och ha rykte om sig att segla finfint.
Se till exempel vad Wikipedia säger om Shark 24: http://en.wikipedia.org/wiki/Shark_24_class_yacht
Bara i Toronto härom veckan drog startfältet 39 båtar....
Jag kan tillägga att en bekant på västkusten hade en Shark 24 under några år och semesterseglade hela västkusten hit och dit med familj med två småbarn. Han gillade typen, men behövde en större efterhand.
Men Shark 24 är inte den enda typen. Man söker på snorbilliga båtar, kollar upp typen och skicket. Klart.
Alltså: om man skaffar en internationellt välrenommerad liten segelbåt i hyggligt skick i Sverige nästan gratis så kvittar det fullständigt om den går att sälja efteråt eller ej - det är liksom ingen konkurrens om en plats på skroten.....
För det andra så kan en erfaren båtperson avgöra om en båt kan segla OK bara genom att se på data, linjer och SRS (LYS). Att vissa har lägre LYS än en sådan bedömning beror på att båttypen inte kappseglats seriöst.
För det tredje så finns det en del utländska båttyper i Sverige som aldrig fick särskilt mycket marknadsföring jämfört med motsvarande från Albin, Maxi, m.fl. större svenska tillverkare. Men samma utländska båttyper kan på andra marknader som UK, Frankrike eller USA m.fl. ha såld i förkrossande antal och ha rykte om sig att segla finfint.
Se till exempel vad Wikipedia säger om Shark 24: http://en.wikipedia.org/wiki/Shark_24_class_yacht
Bara i Toronto härom veckan drog startfältet 39 båtar....
Jag kan tillägga att en bekant på västkusten hade en Shark 24 under några år och semesterseglade hela västkusten hit och dit med familj med två småbarn. Han gillade typen, men behövde en större efterhand.
Men Shark 24 är inte den enda typen. Man söker på snorbilliga båtar, kollar upp typen och skicket. Klart.
Alltså: om man skaffar en internationellt välrenommerad liten segelbåt i hyggligt skick i Sverige nästan gratis så kvittar det fullständigt om den går att sälja efteråt eller ej - det är liksom ingen konkurrens om en plats på skroten.....
Senast redigerad av 2 Seawolf, redigerad totalt 0 gång.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
Fast - de flesta båtar från 70-talet och framåt är ju byggda av standarddelar (t ex Yanmarmotor, Seldénmast, Harkenbeslag osv osv) hur udda den än må vara..? Visst finns det exempel på annat, men ytterst få har egentillverkade beslag, så reservdelstillgången är nog ingen fara. Däremot tror jag att det oftast finns en anledning till att båten blev udda - den funkar kanske dåligt i våra förhållanden och hur vi använder båtar, eller bara är ful, eller seglar dåligt? Gäller naturligtvis inte alla uddabåtar...peterh skrev:seagull har nog satt huvudet på spiken
Jag vill tillägga att det finns ytterligare ett skäl att köpa en "märkesbåt" : tillgången på reservdelar och kunskap om dessa båtar gör det lättare att hålla dem fungerande.
Dessutom finns det en begagnatmarknad som gör det enklare att hitta "udda" delar som inte finns att köpa som nya.
Alla borde ha skägg
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
Fast just Dixie är udda fula båtar som seglar dåligt.
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
Javisst ja...J@nne skrev:Fast just Dixie är udda fula båtar som seglar dåligt.
Alla borde ha skägg
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
Det blev ju ganska mycket tankar kring ämnet vilket jag tycker var skoj. Om jag ser på väntetid för båtplats i vår klubb så har den inte förändrats under 40år, dvs väntetiden är ca 10 år och har alltid varit så. När jag nu tittar på vilka typer av båtar som folk söker plats för så är det inte familjesegelbåtar, varken nya eller äldre utan styrpulpetbåtar och weekendbåtar. Nytillskottet av båtintresserade har således inte förändrats här hos oss, dock typen av båt. En av de två båtar jag nämnde i första inlägget såldes nu i dagarna, utgångspris förra året när säljaren började var ca 280000:-, nu såldes den för ca 170000:-. En 33-fotare av lite udda modell, men ytterst sparsamt använd. Mycket båt per krona i min värld, men lik förbaskat ev omöjlig att sälja om några år.Den andra båten började annonseras för 115000:- förra året och är nu nere i 75000:-, inte en enda intressent i år på den, inte ens ett skambud. Motorbåtar har däremot sålts ganska enkelt i klubben.
-
- Diamantmedlem
- Inlägg: 216
- Blev medlem: mån 23 apr 2007, 21:32
- Ort: sällan långt från båten
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
Tråkig utveckling det där. Själva är vi ute på långsegling så länge kroppen orkar och vi fortfarande gillar läget. 5 år nu och en 5-årsplan till är väl bara början..
Det är inte bara i Sverige en här utvecklngen finns (frestande att skriva av-veckligen). Vi köpte vår nuvarande 35-fotare byggd -84 (hade föredragit en 60-70talare)av ett litet kvalitetsvarv i NÖ USA. Lite som Orust kanske. Detta var snart tre år sen och vi 'tjänade' ca 200 kkr jmfrt med motsvarande Orustbygge. Kanske mer beroende på hur man värderar 'extrautrustning' som windgen, AGM-batterier, watermaker etcetera.
Men man kan plocka in en båt för 'nästan inga pengar alls' i USA/Karibien /Mexico och överhuvudtaget alla platser där långseglingar av olika skäl avstannar, ägarna flyger hem för att inte återvända och båten sätts till salu av mäklare.
För några månader träffade vi en en ung seglare som sålde en Columbia 29 för 5000 USD. en S&S designad välbyggd 60-talsbåt. I priset ingick bl. a. en nästan ny 8 hk fyrtakts utombordare, ett äldre Aries vindroder, radar, autopilot, sex segel i användbart skick. Kort sagt en båt att hoppa ombord på och segla jorden runt eller vart hågen nu står.
För att göra såna fynd måste man nog ha tid - och råd - att turista lite och gå omkring och titta, fråga runt på marinor, varv etc.
En för oss positiv effekt av allt detta är att vi valt bort försäkring på båten. Skulle det värsta hända, kan man hitta ersättning var som helst förefaller det. Ingen försäkring? På 10 år har vi betalat båten en gång till, via premierna och sannolikhetsberäkning stöder inte att vara försäkrad, då vi efter ett antal år troligen kan köpa likvärdig båt för hälften av vad vi 'investerat' initialt.
En annan effekt är att ja ser fram emot att på ålderns höst s a s, tillbringa maj-sept i Sverige ombord på en enkel, rolig segelbåt som om denna utvecling står sig kan inhandlas för fickpengar. OM vi sen antar att detta inte behöver inträffa på 15-20 år ytterligare kommer ju de svenska seglarna att vara ett i princip utdött släkte och vi kan ÄNTLIGEN ha skärgårdarna för ss själva hela sommaren!
Det är inte bara i Sverige en här utvecklngen finns (frestande att skriva av-veckligen). Vi köpte vår nuvarande 35-fotare byggd -84 (hade föredragit en 60-70talare)av ett litet kvalitetsvarv i NÖ USA. Lite som Orust kanske. Detta var snart tre år sen och vi 'tjänade' ca 200 kkr jmfrt med motsvarande Orustbygge. Kanske mer beroende på hur man värderar 'extrautrustning' som windgen, AGM-batterier, watermaker etcetera.
Men man kan plocka in en båt för 'nästan inga pengar alls' i USA/Karibien /Mexico och överhuvudtaget alla platser där långseglingar av olika skäl avstannar, ägarna flyger hem för att inte återvända och båten sätts till salu av mäklare.
För några månader träffade vi en en ung seglare som sålde en Columbia 29 för 5000 USD. en S&S designad välbyggd 60-talsbåt. I priset ingick bl. a. en nästan ny 8 hk fyrtakts utombordare, ett äldre Aries vindroder, radar, autopilot, sex segel i användbart skick. Kort sagt en båt att hoppa ombord på och segla jorden runt eller vart hågen nu står.
För att göra såna fynd måste man nog ha tid - och råd - att turista lite och gå omkring och titta, fråga runt på marinor, varv etc.
En för oss positiv effekt av allt detta är att vi valt bort försäkring på båten. Skulle det värsta hända, kan man hitta ersättning var som helst förefaller det. Ingen försäkring? På 10 år har vi betalat båten en gång till, via premierna och sannolikhetsberäkning stöder inte att vara försäkrad, då vi efter ett antal år troligen kan köpa likvärdig båt för hälften av vad vi 'investerat' initialt.
En annan effekt är att ja ser fram emot att på ålderns höst s a s, tillbringa maj-sept i Sverige ombord på en enkel, rolig segelbåt som om denna utvecling står sig kan inhandlas för fickpengar. OM vi sen antar att detta inte behöver inträffa på 15-20 år ytterligare kommer ju de svenska seglarna att vara ett i princip utdött släkte och vi kan ÄNTLIGEN ha skärgårdarna för ss själva hela sommaren!
Seglar mest hela tiden. Söderhavet på vintern och vår fantastiska skärgård på sommaren. Navigationlärare, båtmekare och Naturälskare. Paddlar gärna och mycket och simmar likaså
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
Som någon sa.. Motorbåtar säljs fortare. Kan det vara så att folk inte tycker sig ha tid att segla?
Motorbåt = fort ut - fort hem fort till nästa aktivitet.. Som kan vara att gå på krogen..se på tv..
Ut och brumma en stund, sedan hem istället för att segla hela jävla helgen
Motorbåt = fort ut - fort hem fort till nästa aktivitet.. Som kan vara att gå på krogen..se på tv..
Ut och brumma en stund, sedan hem istället för att segla hela jävla helgen
-
- Guldmedlem
- Inlägg: 66
- Blev medlem: mån 16 apr 2007, 14:49
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
Som sagt var - nu börjar t.o.m. Maxi 68-or skänkas bort i praktiken. Nästa steg blir väl att desperata båtägare BETALAR den nye ägaren för att ta hand om den, för att slippa bekosta skrotning.
http://www.blocket.se/stockholm/Maxi_68 ... ?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Maxi_68 ... ?ca=11&w=3
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
-- man kan ha fler hobbies än segling --
http://www.greatnorthern.se
http://www.greatnorthern.se
Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?
Sailguide har ju intressant pris-statistik sedan flera år och man kan se tendensen tex på Maxi 95 som börjar krypa under 200 000 SEK i år. En annan båt som har ett lägsta pris på 310 000 i statistiken är Albin Delta. Just nu finns det tre stycken till salu på finn.no. Den billigaste kostar 130 000 NOK (dvs 147 000 SEK). Nästa kostar 170 000 NOK. Gissa vem som har teakdäck på sandwich-laminat?