Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av Spider » sön 07 jul 2013, 21:03

Det verkar hopplöst svårt att sälja till begärt pris just nu, själv har jag två bekanta som försöker sälja 80-tals båtar helt utan framgång. Är det någon som sålt i år av oss som finns här, eller som har annan erfarenhet?

davidi
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 17 sep 2012, 12:13

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av davidi » sön 07 jul 2013, 21:53

Det är väl egentligen rätt enkelt? Får man inte det pris man begär så begär man för mycket. Själv har jag just köpt, och det var inte särskilt lätt det heller.

Spider
Diamantmedlem
Inlägg: 681
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 09:58
Ort: Stockholm

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av Spider » sön 07 jul 2013, 22:24

Jo självklart, men det är inte speciellt unikt, så fungerar ju marknaden alltid. Efter att ha följt begagnatmarknaden i närmare 40år och ägt båtar i snitt tre år / båt genom åren så upplever jag att priserna sjunkit betydligt jämfört med tidigare år. Det finns många båtar på Blocket som är enormt mycket lägre prissatta nu än för bara två-tre år sedan. Trots det så verkar dom inte bli sålda.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av Seawolf » mån 08 jul 2013, 06:54

Antalet båtar som finns i på marknaden har ökat ständigt sedan plasten kom. Folk har ofta bytt upp sig till större båtar efterhand.
Men nu är tillströmningen av yngre mycket mindre än de som lämnar båtlivet på grund av t.ex. ålder. Därför finns det oerhört mycket fler båtar till salu än vad det finns köpare. Eftersom det följer kostnader för att bara ha en båt, båtplats, försäkring mm., så är det inte mycket ide att leta efter en båt som inte är en lyckad modell och dessutom fin och bra, för varje form av upprustning är rena förlusten. Inte ens en gratis båt behöver vara "köpvärd"- den kan bli osåld i alla fall. Lägg till detta att de bestämmelser som införts för vissa båtar om 0.2 promille, samt septiktankskraven, och ännu fler slutar att vilja ha båt. "Skall det vara så där tetigt så kvittar det".
Prognosen är att de flesta äldre båtar under c:a 9 meter och äldre än 1980 - 1985 kommer inte att få nya ägare även om de skänks bort.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av Peter_K » mån 08 jul 2013, 07:07

Håller helt med Seawolf.
Min åsikt är att det är dags att göra sig av med de sämsta båtarna - de som är allra mest nedgångna, de mest misslyckade konstruktionerna. Kanske mala ner dem till vägfyllning eller något... eller bygga om dem till toatankar och ställa upp dem i hamnarna för att koppla suganläggningen till?
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem
Inlägg: 167
Blev medlem: ons 29 jun 2011, 07:26

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av Seagull » mån 08 jul 2013, 07:40

Marknaden är trög, speciellt när det gäller båtar för högre priser. Men billiga båtar säljs trots allt, i alla fall om vi pratar prisklassen under 100 000. Vet flera exempel i båtklubben och jag har själv varit med och sålt en motorbåt för någon vecka sedan -den var såld 10 timmar efter att annonsen kom ut på Blocket och då hade det hunnit byggas upp en kö av intresserade som ville ha den ifall förste köparen hoppade av.
Men jag vet också de som försöker sälja sina båtar i 2 milj-klassen och som ,trots att dom sänkt priset, ingen visar något intresse för.

Kan det vara så att de billiga båtarna är första-båtar, alltså att den som köper inte har någon båt innan? Då det gäller dyrare båtar har de tilltänkta köparna redan båtar som dom i sin tur måste bli av med och ju dyrare desto svårare.

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av Seawolf » mån 08 jul 2013, 08:31

Om nu marknaden har halverat priset på alla familjebåtar och en t.ex. Vega-ägare har funderat på att byta upp sig till en t.ex. Omega 34, så ser läget ut ungefär så här:
Cirkapriser: För tre år sen kunde han sälja Vegan för 50-tusen. Omegan kostade 450-tusen. Mellanskillnad 400-tusen
Nu får han skrota Vegan och köpa Omegan för 250-tusen. Mellanskillnad 250-tusen

Det är inte de som byter upp sig som har problem. Det är de som vill sluta ha båt.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Anders B
Guldmedlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 01:30

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av Anders B » mån 08 jul 2013, 12:21

Genomförda auktioner på Yachtaction.se talar sitt tydliga språk. Säljs till lite under halva utropspriset.

peter1904
Guldmedlem
Inlägg: 59
Blev medlem: fre 23 jun 2006, 01:47

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av peter1904 » mån 08 jul 2013, 13:24

Har sålt för ett par veckor sedan. Var medveten om att priserna har gått ner kraftigt och satte priset därefter.

Dykaren
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 18:59

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av Dykaren » mån 08 jul 2013, 16:49

Ni som verkar ha god koll på sett mars prissättning idag och förr, jag har en fråga då.
Som ni såg i min tråd så söker jag just nu en liten båt, är det då köparens marknad och man kan således pruta rejält, eller är priserna redan nertryckts på t.ex blocket?

Med vänlig hälsning,
Dykaren, en vilsen själ på jakt efter något som tar ännu mer av sin tid

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem
Inlägg: 1789
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:27

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av Seawolf » mån 08 jul 2013, 17:19

Du gör felet som många andra också gör, du frågar segelkollektivet om OK båttyper först. Sen letar du sådana båtar och frågar vad de skall kosta.
För några år sen var det rätt att köpa kända båttyper även om de var dyrare, för de ansågs vara lättare att sälja. Men idag vete tusan. Nu är det nog säkrast att köpa det billigaste man kan trivas i tills vidare och som inte är alltför sunkigt. Rätt pris idag är ungefär vad utombordaren annonseras ut för begagnad, plus ev. andra säljbara saker som solcell/regulator, plotter, ev blyköl. etc. För risken är stor att de mindre båtarna får skrotas vid nästa ev. båtbyte. Oavsett.

Sätt i stället upp i huvudet ditt tänkta inköpspris, sen lägger du på c:a 50%. Därefter söker du av blocket på båtar som annonseras ut mellan 25% av ditt tänkta köpris och de som är 50% över. Bara ett enda exempel som jag snodde fram på Blocket nyss för 5000:- http://www.blocket.se/uppsala/Shark_24_ ... ?ca=11&w=3
En helt OK liten segelbåttyp, sen gäller det ju skicket förstås, men fina dynor brukar tyda på att resten nog kan vara välvårdat med.

När du funnit sånt som ser intressant ut frågar du Sailguide-kollektivet om dessa båtar är OK att ha. Om OK, ge bud på halva annonspriset och följ upp med säljaren med några veckors mellanrum. Men ligg kvar med ditt bud, höj inte.
"The Seawolf is a mythical creature that does not exist in any known culture. According to University lore, the Seawolf is a sea creature that brings good luck to anyone to lay eyes on it. "

Dykaren
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 18:59

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av Dykaren » mån 08 jul 2013, 18:27

Som du skriver så lever jag i tron att man ska köpa "kända" märken, typ maxi, Triss, marieholm mfl.
Men som du säger är det kanske fel tänkt om man ändå inte får sålt skiten efter nått år eller två när större ska inhandlas.

Men menar du på riktigt att båten som du länkade till skulle gå för 2500?
För det är nästan löjligt. Nu vet jag inget om denna å inte direkt mycket om andra heller, men med den längden är det snarlik storlek mot maxi 77, kanske utrymme som en 68? Och då dessa ligger ivarje fall mellan 12-30 tusen så är 5 ingenting.

Detta är något att fundera på, samtidigt som man inte vill köpa den värsta skiten.
Jag ska leta lite, kollar just nu runt efter olika modeller/pris men kände att hjälp var behövligt. Tackar för detta inlägg!
När det närmar sig ska jag fråga igen och vem vet, någon kanske följer med som expert, som muta kan jag köpa räkmacka å en pilsner;-)

Mats Brage
Diamantmedlem
Inlägg: 515
Blev medlem: ons 25 apr 2007, 18:47
Ort: Stockholm

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av Mats Brage » mån 08 jul 2013, 19:05

Problemet är ju att det kostar att skrota båten, och avgiften att stå på varvsplan kommer man ju inte undan, så visst finns det prutmån även på lågprisbåtar (även om jag inte har ngn aning om vad en Shark kan gå för).

Jag tror att en risig båt av äldre modell inte ens går att sälja, utan du måste ha en viss standard för att lokal köpare nästan oavsett pris. Jag hade en båtgranne som försökte sälja sin Omega 34, och totalt tog det 1 år att få en affär till stånd, och då var båten i gott skick med bra segel.

Äldre större båtar tas som inbyte om du frågar, men du skal nog kunna hosta upp en en rejäl mellanskillnad om man ska få dom intresserade - kollade med Dufour för ett tag sedan, och dom kunde tänka sig ett inbyte (vi kom dock inte till en riktig prisdiskussion). Sen är väl frågan om man är i ett så mycket bättre läge med en dyrare båt av 2000-tals snitt än en billig av 1980-talsmodell givet samma nivå på utrustning/standard (oaktat design)

//Mats
Scanner 391 nr 142

ALm
Platinamedlem
Inlägg: 138
Blev medlem: sön 20 apr 2008, 09:42

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av ALm » mån 08 jul 2013, 22:51

Spider torde ha en djup kunskap om prisutvecklingen på begagnade segelbåtar. Prisfallet har accelererat de senaste två, tre åren - men varför? Kan det vara tvivel betr. ekonomin i den närmaste framtiden. I så fall kan trenden vända, men givetvis kommer man inte tillbaka till den gamla nivån. Om Seawolf får rätt blir det glest med kunder i de välförsedda båtaffärerna, gott om plats i marinorna m m. Även stora, moderna båtar annonseras ut till priser långt under anskaffningsvärdet.

"Att segla är nödvändigt"
ALm

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem
Inlägg: 989
Blev medlem: ons 18 okt 2006, 10:35

Re: Säljs det några begagnade segelbåtar nu?

Inlägg av stangen » mån 08 jul 2013, 23:00

ALm skrev:Spider torde ha en djup kunskap om prisutvecklingen på begagnade segelbåtar. Prisfallet har accelererat de senaste två, tre åren - men varför? Kan det vara tvivel betr. ekonomin i den närmaste framtiden. I så fall kan trenden vända, men givetvis kommer man inte tillbaka till den gamla nivån. Om Seawolf får rätt blir det glest med kunder i de välförsedda båtaffärerna, gott om plats i marinorna m m. Även stora, moderna båtar annonseras ut till priser långt under anskaffningsvärdet.

"Att segla är nödvändigt"
ALm
Varför? Grundläggande ekonomisk teori: utbudet är större än efterfrågan.
Dvs fler och fler vill sälja av sina (numer gamla) båtar. Färre och färre vill köpa dem.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Skriv svar