skepparexamen

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem

Re: skepparexamen

Inlägg av Mats Brage » tis 25 jun 2013, 22:49

Hej - mitt intyg försvann också, men fick tag på det via stadsarkivet - gratis - med ngn veckas väntetid. Jag tog min 1973, och registerutdraget var tillräckligt för att jag skulle kunna få ut ett nytt intyg ( men därav också min fråga om vilken nivå i dagens nomenklatur som motsvara en gammaldags skepparexamen - inte vare sig nuvarande kunskap eller kompetens som ju bekant är en färskvara!
Senast redigerad av 1 Mats Brage, redigerad totalt 0 gånger.
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Seagull
Platinamedlem

Inlägg av Seagull » ons 26 jun 2013, 07:08

Även jag har en skepparexamen utfärdad på Sjöbefälskolan i Sthlm före 1985, en pappersvariant alltså och ingen bok. Jag har också, från tid till annan, haft tanken på att få den införd i en ny bok men det har inte blitt av. Men om den blir konverterad till Kustskepparexamen innebär det, precis som trådskaparen menar, en lägre behörighet än den ursprungliga. Det kanske därför är bättre att behålla sitt gamla pappersintyg och ge tusan i en konvertering?
Nu vet jag att nuvarande Fartygsbefäl klass 8 ställer högre krav och har mera teori än gamla skepparexamen från före 1995. Rättvist vore väl i så fall att man fick en sorts mellanting ifall man vill konvertera sin gamla skeppare till ny bok -alltså en Kustskepparexamen++.
Nåja, i mitt fall kanske det inte handlar så mycket om att jag kommer att söka jobb med Skepparexamen som merit. Och i de fall jag har behövt visa upp behörigheten i samband med båthyra utomlands har det gamla intyget fungerat utmärkt -faktiskt bättre än mina bekanta som försökt motsvarande med sin blå bok.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 26 jun 2013, 07:34

Läste "Djuphavssegling 1973. Vilket motsvarar Utsjöskepparintyg.
Har skrivit över mina äldre kurser i "Blå Boken" där finns idag 8 st intyg.
Men Utsjöskepparen kunde inte skrivas "över".
Pga. att intyget bara är underskrivet och utfärdat av rektorn på Medborgarskolan.
Det räckte inte, även läraren Bengt Leffler skulle ha skrivit under.
Så började det 1952: http://lasselundell.se/navigation.html

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » ons 26 jun 2013, 09:02

Seagull skrev:Även jag har en skepparexamen utfärdad på Sjöbefälskolan i Sthlm före 1985, en pappersvariant alltså och ingen bok. Jag har också, från tid till annan, haft tanken på att få den införd i en ny bok men det har inte blitt av. Men om den blir konverterad till Kustskepparexamen innebär det, precis som trådskaparen menar, en lägre behörighet än den ursprungliga. Det kanske därför är bättre att behålla sitt gamla pappersintyg och ge tusan i en konvertering?
Nu vet jag att nuvarande Fartygsbefäl klass 8 ställer högre krav och har mera teori än gamla skepparexamen från före 1995. Rättvist vore väl i så fall att man fick en sorts mellanting ifall man vill konvertera sin gamla skeppare till ny bok -alltså en Kustskepparexamen++.
Nåja, i mitt fall kanske det inte handlar så mycket om att jag kommer att söka jobb med Skepparexamen som merit. Och i de fall jag har behövt visa upp behörigheten i samband med båthyra utomlands har det gamla intyget fungerat utmärkt -faktiskt bättre än mina bekanta som försökt motsvarande med sin blå bok.
Din skepparexamen blir inte konverterad till kustskepparintyg men den blir införd som ett sådant i den blå boken eftersom inga andra alternativ finns där. Om någon skulle kräva att du har skepparexamen snarare än kustskepparintyg behöver du ju bara visa upp ditt examensbevis.
En bekant som är sjökapten skaffade sig en blå bok och fick då märken och stämplar för allt som fanns, utom för det högfartsbåtar. Han fick alltså även stämpel och klistermärke för kustskepparintyg men såvitt jag vet är han fortfarande sjökapten....

:o
/T

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 27 jun 2013, 14:20

Märk väl att Kustskepparen endast krävs om fartyget är över 12 meter långt OCH över 4 meter brett. Inte "eller" som det stod i ett av de länkade exemplen. Det är alltså fritt fram att tex. framföra jättelånga, smäckra skärgårdskryssare utan formell nautisk kompetens...
---
Bosse
Monsun 31, #116

Skriv svar